handdator

Visa fullständig version : Vinter-OS i Sotji 2014


Sidor : [1] 2 3

Frantic
2014-02-07, 16:47
10 min kvar till invigning!

Vad ser ni fram emot mest?
Hur många medaljer tar Sverige?
Vem är snyggast?
Vem bänkar mest?

David Brent
2014-02-07, 17:03
Tv-sändningen av invigningen börjar väl kl 20?

Frantic
2014-02-07, 17:05
Tv-sändningen av invigningen börjar väl kl 20?

Den har redan börjat. Själva invigningen startar snart.

bigtraps
2014-02-07, 17:15
Vem tänder elden? Själv hoppas jag på de 4 levande ur Superkjedjan

Jockefoten
2014-02-07, 17:24
Vem tänder elden? Själv hoppas jag på de 4 levande ur Superkjedjan

Putin.

PureWhey
2014-02-07, 18:05
Putin.

Hoppas jag med.

Snubben
2014-02-07, 18:06
Bara jag som väntar på att det skall smälla?

VikG
2014-02-07, 18:10
Bara jag som väntar på att det skall smälla?

Vad är det som ska smälla?

Snubben
2014-02-07, 18:18
Vad är det som ska smälla?

*kaboom* - Jag resonerar att om det finns grupperingar som vill göra ont så är det vid OS de bör attackera. Sen har det direkt aldrig hänt men jag tror det ändå.

ducedo
2014-02-07, 18:34
- Men du vet Anja... Att huga ved, även om du kan det...

Antar att detta är morgondagens förstasida efter kvällens ramaskri på Twitter.

Snubben
2014-02-07, 18:47
- men du vet anja... Att huga ved, även om du kan det...

Antar att detta är morgondagens förstasida efter kvällens ramaskri på twitter.

:d

PureWhey
2014-02-07, 18:50
- Men du vet Anja... Att huga ved, även om du kan det...

Antar att detta är morgondagens förstasida efter kvällens ramaskri på Twitter.

Vad har jag missat?

ducedo
2014-02-07, 18:59
Vad har jag missat?

Man visade hur OS-arenor byggts upp under historien. Det var skogshuggande, resning av stora träbyggen och fram till nutid där helikoptrar slutförde den nuvarande arenan. Under hela sekvensen så var det bara en kvinna som arbetade med bygget (även om flera kvinnor visades) och det var vid bygget av den nuvarande arenan. Då lyfte Anja fram att det var skönt att vi åtminstone fick se en kvinna som kunde bygga. Varpå Zachrisson gav svaret:

- Men du vet Anja... Att huga ved, även om du kan det...

Nu fortsätter han.

- Jag håller med dig Anja. Det är inte bara männen som bygger utan även kvinnor mycket mer egentligen. Men...

awesomooo
2014-02-07, 19:03
Det var coolt det där med skeppet.

Jag är orolig över hockeyn, många tunga namn nu som måste avstå OS.

Andy.da.wohoo
2014-02-07, 19:06
Hahahahahah, trololololo!!! :laugh:

Arf Pingvin
2014-02-07, 19:08
TROLOLOL Jag dog!

Jockefoten
2014-02-07, 19:12
Lycka att få se Södergren bära fanan.

Andy.da.wohoo
2014-02-07, 19:20
TROLOLOL Jag dog!

Jag med! :D

cero
2014-02-07, 19:30
Trololo--.. va? Vad har jag missat?

ducedo
2014-02-07, 19:33
Trololo--.. va? Vad har jag missat?

Att man spelade en av internets större meme.

oavMtUWDBTM

bigtraps
2014-02-07, 20:00
Lätt löpsteg på Karelin

PureWhey
2014-02-07, 20:06
Man visade hur OS-arenor byggts upp under historien. Det var skogshuggande, resning av stora träbyggen och fram till nutid där helikoptrar slutförde den nuvarande arenan. Under hela sekvensen så var det bara en kvinna som arbetade med bygget (även om flera kvinnor visades) och det var vid bygget av den nuvarande arenan. Då lyfte Anja fram att det var skönt att vi åtminstone fick se en kvinna som kunde bygga. Varpå Zachrisson gav svaret:

- Men du vet Anja... Att huga ved, även om du kan det...

Nu fortsätter han.

- Jag håller med dig Anja. Det är inte bara männen som bygger utan även kvinnor mycket mer egentligen. Men...

hahahahaha

Snubben
2014-02-07, 20:07
2 minuter med Viasats sportpanel/studio, nu klarar jag inte mer, Anja och Klüft må va bra på sport men de är värdelösa tv-personer.

PureWhey
2014-02-07, 20:09
2 minuter med Viasats sportpanel/studio, nu klarar jag inte mer, Anja och Klüft må va bra på sport men de är värdelösa tv-personer.

Klüft är helt värdelös

Snubben
2014-02-07, 20:12
Klüft är helt värdelös

Vad är det för tomtar? Förlåt men Klüft och Anja - måste jag stå ut med dessa två under resten av OS? Zachrisson framstår som en riktigt expertkommentator om man jämför med dessa två blaskiga föredettingar.

awesomooo
2014-02-07, 20:30
- Men du vet Anja... Att huga ved, även om du kan det...

Antar att detta är morgondagens förstasida efter kvällens ramaskri på Twitter.

Har redan börjat på Twitter och Aftonbladet.

Herr Oberst
2014-02-07, 20:56
Trololo--.. va? Vad har jag missat?

Typ meningen med livet, svaret på alla frågor samt lösningen på världens alla problem.

http://moosic.es/wp-content/uploads/2012/06/tbeba5e_trololo_by_explosivetoast-d31zdbn.png

Herr Oberst
2014-02-07, 21:01
När Klyft direkt efter invigningen sa Tratjek och konståkningsspelare i samma mening stängde jag av

sigill
2014-02-07, 21:09
Trololo--.. va? Vad har jag missat?

Tror det var kring kl 19:07.

StarkaUlf
2014-02-07, 22:33
Är det något vettigt att se imorgon i OS? Måste hitta mig en stream i så fall.

David Brent
2014-02-07, 22:37
Är det något vettigt att se imorgon i OS? Måste hitta mig en stream i så fall.

Skidskytte kl 15:30.

StarkaUlf
2014-02-07, 22:54
Skidskytte kl 15:30.

Mmh, härligt :) Herrar?

Edit: Yes, det var det. Verkar även vara Damernas Skiathlon, kan bli spännande!

r1kkie
2014-02-07, 23:10
Är det något vettigt att se imorgon i OS? Måste hitta mig en stream i så fall.

Slopestyle Semi 06:45, Slopestyle Final, Typ 10ish.

Drfg
2014-02-08, 00:16
De sa att en av dem som bar olympiska flaggan var en e-sportare, nån som vet vem det var?

MasterChief
2014-02-08, 10:32
Kalla kör skiathlon 15 km klockan 11. Kan bli medalj.

Frantic
2014-02-08, 10:34
Slopestylen är i full gång och Sven låg på trea efter sitt första åk. Klar medaljchans redan nu alltså!

EDIT: nu gäller det!

svag74
2014-02-08, 10:35
Kalla kör skiathlon 15 km klockan 11. Kan bli medalj.

Mmm på med radion snart :)
Verkar som svenska folket i alla fall fått privilegiet att lyssna på detta klassiska sportevenemang utan att betala extra cash.
Och kommentatorer är ju viktigare än bilden i skidåkning tycker jag nog - om det är bra sådana alltså.

Frantic
2014-02-08, 10:39
Bronsplats för Sven. Hoppas att det håller i sig!

Frantic
2014-02-08, 10:44
De sa att en av dem som bar olympiska flaggan var en e-sportare, nån som vet vem det var?

Jag tycker överlag att kommentatorerna var väldigt dåliga på att berätta vilka fanbärarna var och vad de tävlade i. Det hade också varit intressant att veta vad de ensamma deltagarna från till exempel Filippinerna tävlar i. Jag vet inte om de helt enkelt valde bort att berätta om det eller om de inte visste.

Anja har en fantastisk karriär bakom sig men någon vidare TV-personlighet är hon inte. Hon känns lite ansträngd och ganska kall. Raka motsatsen mot André Pops. Klüft gör vad hon kan men det märks att det är en ovan roll och jag hoppas att hon växer in i det.

MasterChief
2014-02-08, 10:46
Anja har en fantastisk karriär bakom sig men någon vidare TV-personlighet är hon inte. Hon känns lite ansträngd och ganska kall. Raka motsatsen mot André Pops. Klüft gör vad hon kan men det märks att det är en ovan roll och jag hoppas att hon växer in i det.

Undrar om Anja är ett PK-val med tanke på den pågående debatten. I så fall är det väl ett PK-val jag står bakom.

PureWhey
2014-02-08, 10:49
Undrar om Anja är ett PK-val med tanke på den pågående debatten. I så fall är det väl ett PK-val jag står bakom.

Men för f... Jag vill lyssna på någon som kan tjöta, tror ingen bryr sig om hennes sexuella läggning just nu utan är mest sura på hur kass hon är.

Skickat ifrån böjracket

MasterChief
2014-02-08, 10:50
Men för f... Jag vill lyssna på någon som kan tjöta, tror ingen bryr sig om hennes sexuella läggning just nu utan är mest sura på hur kass hon är.

Skickat ifrån böjracket

Jo, det är sant. Har inte hört henne än.

bubbs
2014-02-08, 10:53
O där blev den första svensken snuvad på medalj av en norrman. Men det lär bli fler.
Synd, aldrig tittat på slopestyle men det var rätt spännande.

r1kkie
2014-02-08, 10:53
Bronsplats för Sven. Hoppas att det håller i sig!

Suck, hatar fjärdeplatser... Så sjukt nära men alltid svårt i bedömningssporter.

r1kkie
2014-02-08, 10:54
O där blev den första svensken snuvad på medalj av en norrman. Men det lär bli fler.
Synd, aldrig tittat på slopestyle men det var rätt spännande.

Första för mig också. Nu blir å se fram emot slopestyle på skidor sen half pipe. Lätt dem roligaste tävlingarna att titta på. :)

Adama
2014-02-08, 10:58
Det var åtminstone spännande och underhållande att se Sven åka. Är lite för oinsatt för att kunna avgöra svårighetsgraden på hans hopp men det verkar som att domarna värderade dem som lite för "lätta".

MasterChief
2014-02-08, 10:59
Men va fan...det går i TV3?! Enda kanal jag inte har i HD. Känns som åttiotalet igen.

Frantic
2014-02-08, 11:00
Men va fan...det går i TV3?! Enda kanal jag inte har i HD. Känns som åttiotalet igen.

Samma här. Jag funderar på att skaffa Viaplay av endast den orsaken.

PureWhey
2014-02-08, 11:00
På 10an har du go damhockey mellan Fin och USA ;)

Skickat ifrån böjracket

spoon
2014-02-08, 11:14
Det var åtminstone spännande och underhållande att se Sven åka. Är lite för oinsatt för att kunna avgöra svårighetsgraden på hans hopp men det verkar som att domarna värderade dem som lite för "lätta".

Han gjorde samma åk som i kvalet. Då fick han 94p. Tycker det är väldigt svårt med bedömningssporter. Såg många åkare som var supernöjda med sina åk men endast fick mediokra poäng från domarna.

OggeP
2014-02-08, 11:20
Han gjorde samma åk som i kvalet. Då fick han 94p. Tycker det är väldigt svårt med bedömningssporter. Såg många åkare som var supernöjda med sina åk men endast fick mediokra poäng från domarna.

Reaktionen från Svens medtävlande när han kom i mål efter andra åket visade ju på att även de verkade tycka att Sven hade gjort ett åk som skulle räcka lång.

Jävligt drygt med en fjärdeplats!

MasterChief
2014-02-08, 11:29
Kom igen Kalla! Inte en fjärdeplats till.

Jockefoten
2014-02-08, 11:32
Kalla har en dödlig spurt, visa den idag snälla!

Johaug har sämst spurt och kommer gå i sista stigningen för att vinna tid.

awesomooo
2014-02-08, 11:34
All sport är fan rolig under OS. Typ som nu, snowboard skulle man i vanliga fall aldrig titta på men nu är det helt plötsligt skitroligt!

REKLAM MITT I POÄNGEN! Wtf TV10

Frantic
2014-02-08, 11:36
Björgen kommer vinna. Johaug tvåa. Kalla 4a.

MasterChief
2014-02-08, 11:38
Kom igen Kalla! Björgen se omänskligt stark ut.

DPahkamaa
2014-02-08, 11:38
Klart Piteå fixar Sveriges första medalj!

Jockefoten
2014-02-08, 11:39
Sjukt bra lopp av Kalla!

Olegh
2014-02-08, 11:39
Jajemän!

Larszon
2014-02-08, 11:39
Kalla <3

MasterChief
2014-02-08, 11:40
Otroligt starkt av Kalla. Så kul för henne!

Jockefoten
2014-02-08, 11:41
Detta är en bättre prestation än OS-Guldet om man jämför med hur motståndet ser ut idag jämfört med Vancouver.

Fan vad fint!

Frantic
2014-02-08, 11:42
Riktigt bra! Och jag tror att hon är riktigt nöjd med ett silver för Björgen är omänsklig. När Kalla slet som ett djur i sista stigningen såg Marit relativt orörd ut. Det här var inte hennes sista guld i detta OS.

Jockefoten
2014-02-08, 11:46
Weng trea, Johaug måste vara otroligt besviken med en fjärdeplats igen med tanke på hur hennes utvecklingskurva sett ut sen förra OS. Kanske en miss i formtoppen?

Per Elofsson och tjejen som kommenterar kan skidor, känns nästan lite uppfriskande med inkvoterade idioter hos Vinterstudion på SVT.

r1kkie
2014-02-08, 11:51
Haha fy fab va ägd Kalla blev av Björgen. Hon va uppe på läktaren.

Grattis till silvret.

Hanken
2014-02-08, 11:58
Haha fy fab va ägd Kalla blev av Björgen. Hon va uppe på läktaren.

Grattis till silvret.

Ägd skulle jag inte säga.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Snubben
2014-02-08, 12:12
All sport är fan rolig under OS. Typ som nu, snowboard skulle man i vanliga fall aldrig titta på men nu är det helt plötsligt skitroligt!

REKLAM MITT I POÄNGEN! Wtf TV10

Jag vet, ge SVT OS för i helskotta - blir tooookig!

Sjukt bra lopp av Kalla!

Jajemän!

Kalla <3

Otroligt starkt av Kalla. Så kul för henne!

*flex*

_slipknot1_
2014-02-08, 12:19
Grymt lopp av Kalla för en gångs skull riktigt bra taktiskt. Sen att Bjorgen knappt har öppen mun när hon går i kapp Kalla i sista backen säger väl mer om hur bra astmamedicin hon har. Inte för att jag vill låta för bitter är sjukt nöjd med ett silver!

Jockefoten
2014-02-08, 12:23
Grymt lopp av Kalla för en gångs skull riktigt bra taktiskt. Sen att Bjorgen knappt har öppen mun när hon går i kapp Kalla i sista backen säger väl mer om hur bra astmamedicin hon har. Inte för att jag vill låta för bitter är sjukt nöjd med ett silver!

Massvis med svenska skidåkare tar samma medicin, skidåkarna förstör sina lungor väldigt snabbt (är det rätt eller fel att käka medicinen vet jag dock inte).

Olegh
2014-02-08, 12:25
Måste tillstå att jag är mycket positivt överraskad av kvalitén på kommentatorerna!

Frantic
2014-02-08, 12:30
Måste tillstå att jag är mycket positivt överraskad av kvalitén på kommentatorerna!

Frida Nordstrand gör ett riktigt bra jobb när hon snackar med de som tävlat också.

Holmeros
2014-02-08, 12:34
All sport är fan rolig under OS. Typ som nu, snowboard skulle man i vanliga fall aldrig titta på men nu är det helt plötsligt skitroligt!

REKLAM MITT I POÄNGEN! Wtf TV10

Haha Viasat har ju sagt flera månader i förväg "Varsamt valda reklampauser" :laugh:

Viasat sportpaket på TVn och Viaplay till det som inte sänds där. Blir lätt att titta på OS detta år :D

_slipknot1_
2014-02-08, 13:26
Massvis med svenska skidåkare tar samma medicin, skidåkarna förstör sina lungor väldigt snabbt (är det rätt eller fel att käka medicinen vet jag dock inte).

Ja att astma är utbrett bland skidåkare är ju inget nytt, då de drar i sig massvis med kall luft. Men har du källa på att Björgen tar samma medicin som svenska åkare? Många åkare som tar astmamedicin men inte helt säker på att det skulle vara samma sort. Hon var inte en toppåkare innan hon började smaska i sig den där astmamedicinen.

Jockefoten
2014-02-08, 13:27
Ja att astma är utbrett bland skidåkare är ju inget nytt, då de drar i sig massvis med kall luft. Men har du källa på att Björgen tar samma medicin som svenska åkare? Många åkare som tar astmamedicin men inte helt säker på att det skulle vara samma sort.

Både Anna Haag och Emil Jönsson har gått ut med att de tar samma medicin.

_slipknot1_
2014-02-08, 13:29
Både Anna Haag och Emil Jönsson har gått ut med att de tar samma medicin.

Ah okej. Mycket möjligt.

rooz
2014-02-08, 13:39
Carolina Klüft är så oduglig som programledare*facepalm*

Jockefoten
2014-02-08, 13:54
Ah okej. Mycket möjligt.

http://www.svt.se/sport/vintersport/haag-tar-dopningsklassad-astmamedicin

Hon har ett långt blogginlägg om det också men jag hittar inte just nu.

r1kkie
2014-02-08, 14:06
Jag vet, ge SVT OS för i helskotta - blir tooookig!


Förvånad över hur lite reklam det varit i TV3s sänding. Har inte stört mig ett dugg på de. Sjukt nöjd än så länge.

Macroman
2014-02-08, 14:10
Otroligt starkt lopp av Kalla! Enormt imponerad!

Är verkligen glatt överraskad över kvaliteten på sändningarna och kommentatorer men framförallt över de smidiga reklampauserna. Var väl inte ett enda avbrott under Kallas lopp tex? Tänker med fasa på hur tv4 sköter sina sändningar och fullständigt massakrerar sändningarna med reklam samt promotion för de egna usla programmen. Väldigt nöjd hittills faktiskt.

Ser skridsko nu väldigt lite reklam där oxå.

Imni
2014-02-08, 14:11
Otroligt starkt lopp av Kalla! Enormt imponerad!

Är verkligen glatt överraskad över kvaliteten på sändningarna och kommentatorer men framförallt över de smidiga reklampauserna. Var väl inte ett enda avbrott under Kallas lopp tex? Tänker med fasa på hur tv4 sköter sina sändningar och fullständigt massakrerar sändningarna med reklam samt promotion för de egna usla programmen. Väldigt nöjd hittills faktiskt.

Ser skridsko nu väldigt lite reklam där oxå.

+1 på detta inlägg. Glad att inte tv4 har OS.

Glen
2014-02-08, 14:14
Grymt kul! Däremot saknar jag kommentatorerna från SVT, särskilt han som är expertkommentator.

sigill
2014-02-08, 14:26
Grymt kul! Däremot saknar jag kommentatorerna från SVT, särskilt han som är expertkommentator.

Jo, Blomqvist är bra för det mesta. Fast sist i Toblach gjorde han en ganska amatörmässig bedömning när han trodde att Denise Hermann och Kikkan Randall skulle bli farligast i sprintfinalen.

Man såg redan tidigt i kvartsfinalen att Marit hade grymma skidor- och hon var uppenbart i bra form. Dessutom är hon ju distansåkare och blir relativt sett starkare gentemot de andra ju fler heat som går.

En annan grej jag irriterar mig på angående Blomqvist (och även de svenska åkarna) är att de övervärderar betydelsen av att vara startsnabb, och s a s hålla nere farten. Det kan vara en bra egenskap att ha i ett SM där man är helt överlägsen, eller i en stadssprint. Men som man ser gång på gång så kostar det kraft att först ta täten och sedan ta all vind under inledningen av loppen. Det finns så många ställen att gå förbi på senare. Northug, Harvey, Kershaw, Björgen och många andra går upp i tät längre in i heaten.

Gång på gång så är Teodor Peterson och Emil Jönsson startsnabbast, men man ser också hur liten nytta det är att vara först några hundra meter.

whalle
2014-02-08, 14:29
Jag slog till på OS-paketet på viaplay och tittar via datorn. Riktigt nöjd hittills, antingen är det väldigt lite reklam eller så fungerar adblock även på viaplay. Själva spelaren har riktigt bra funktioner där man kan klicka och se vem det är som är i banan just nu, aktuell ställning, startlista samt all info om aktuella svenskar i grenen som visas. Bildkvalitén skulle kunna ha varit något vassare kanske men den är klart godkänd.

PontusAndersson
2014-02-08, 14:33
Jag slog till på OS-paketet på viaplay och tittar via datorn. Riktigt nöjd hittills, antingen är det väldigt lite reklam eller så fungerar adblock även på viaplay. Själva spelaren har riktigt bra funktioner där man kan klicka och se vem det är som är i banan just nu, aktuell ställning, startlista samt all info om aktuella svenskar i grenen som visas. Bildkvalitén skulle kunna ha varit något vassare kanske men den är klart godkänd.

Jag köpte också det. Väldigt imponerad över hur bra det fungerar. Tror inte det är någon reklam eftersom det är en betaltjänst. Känns prisvärt med 250 spänn eller vad det nu kostade för att ha det under hela OS...

Macroman
2014-02-08, 16:56
Grymt kul! Däremot saknar jag kommentatorerna från SVT, särskilt han som är expertkommentator.

Jakob Hård är ju Sveriges bästa sportkommentator så att han saknas känns rätt givet.

r1kkie
2014-02-08, 17:44
Jakob Hård är ju Sveriges bästa sportkommentator så att han saknas känns rätt givet.

Kim Hartman är bättre, sen kommer Staffan Lindeborg.

strikt
2014-02-08, 18:20
Hur stor fördel får åkarna av att använda Bricanyl?

Finn det något starkare än Bricanyl eller en större megadosering än de apoteken numera säljer. 0.5 mg/100 doser.

strikt
2014-02-08, 18:33
Hur stor fördel får åkarna av att använda Bricanyl?

Finn det något starkare än Bricanyl eller en större megadosering än de apoteken numera säljer. 0.5 mg/100 doser.

Ja, utöver att de får fullgod lungkapacitet för stunden.

Vad är det som gör att de räknar Bricanyl som doping t.ex. eller får de kraftigare saker än Bricanyl?

WHITEFOLKS
2014-02-08, 18:40
Han gjorde samma åk som i kvalet. Då fick han 94p. Tycker det är väldigt svårt med bedömningssporter. Såg många åkare som var supernöjda med sina åk men endast fick mediokra poäng från domarna.

Jag tycker det ger lite so so intryck av sporten när de som man kommenterar (och man antar kan sporten på ett eller annat sätt) inte kunde uppskatta om ett åk skulle placera en kille 1-10 typ. Känns som om det är lite ? med bedömningen då.

rooz
2014-02-08, 18:54
Problemet är att nästan alla i finalen kan dra fram Trippel-corken. Jänkarn körde bl.a grabs som ingen annan gjorde, och hade bra rail-sektion.

Dock borde Thorgren hamnat över 90-isch strecket.


Dock så har vi Harlaut som kan dra olika varianter både Nose &Tail-butter, ställer han ned en nose-butter Trippel och någon ny version med Tailbutter. Då vinner han.

WHITEFOLKS
2014-02-08, 18:57
Nu vet jag inte om du var helt seriös med din post men det känns inte så bra när folk inte har någon som helst känsla för poängen innan den visas :)

Drfg
2014-02-08, 19:05
Var helt säker på att thorgren skulle få 90+ på sitt åk jag också. :/ En tredjeplats var han fan värd!

Macroman
2014-02-08, 19:52
Den allmänna bedömningen verkar ju vara att Thorgren blev totalt bortdömd och bestulen på en medalj samt att han som vann inte ens borde ha varit på pallen.

svag74
2014-02-09, 11:04
Enligt sveriges radio är visst damhockey viktigare än skiathlonen ... *gah!*

LeBron
2014-02-09, 11:06
Enligt sveriges radio är visst damhockey viktigare än skiathlonen ... *gah!*

Damhockey? Är det en OS sport?

Jockefoten
2014-02-09, 11:13
Damhockey? Är det en OS sport?

Självklart, varför skulle det inte vara det?

Mago
2014-02-09, 11:24
Var kan man hitta sammandrag från tidigare dagars sändningar?

KlopFer
2014-02-09, 11:45
Självklart, varför skulle det inte vara det?

*facepalm*

Jockefoten
2014-02-09, 12:21
Silver igen! Bra jobbat Hellner!

Pingu
2014-02-09, 12:28
Självklart, varför skulle det inte vara det?

Som dom spelade är jag tveksam till att det är det ....

Pingu
2014-02-09, 12:30
carolina klüft är så oduglig som programledare*facepalm*

+1

tp_88
2014-02-09, 12:51
Måste säga att jag tycker Viasat gör ett ganska bra jobb med OS, några personer jag har svårt för (Klüft mfl) men på det stora hela är jag nöjd såhär långt.

Viaplay > Svtplay också.

Kul att Kalla och Hellner återigen är som bäst när det verkligen gäller! Ser verkligen fram emot herrstafetten.

4623
2014-02-09, 12:54
Måste säga att jag tycker Viasat gör ett ganska bra jobb med OS, några personer jag har svårt för (Klüft mfl) men på det stora hela är jag nöjd såhär långt.

Viaplay > Svtplay också.

Kul att Kalla och Hellner återigen är som bäst när det verkligen gäller! Ser verkligen fram emot herrstafetten.

Gillar TV3s reklampauser mitt i loppen.

Frantic
2014-02-09, 12:58
Gillar TV3s reklampauser mitt i loppen.

De är visserligen ganska korta och jag har hittills inte stört mig på dem men Viasat är verkligen ute på den halaste av isar när de bryter för reklam mitt i ett lopp. Tänk er Johan Olssons 5-milare med reklam precis när han sticker. De har ju sagt att de ska lägga in reklam där den ska störa som allra minst men det går ju inte att förutse vad åkarna har för taktik.

tp_88
2014-02-09, 12:59
Gillar TV3s reklampauser mitt i loppen.
Man väljer ju var man tittar, ingen reklam på Viaplay och Viasatsport.

rooz
2014-02-09, 13:02
Nu vet jag inte om du var helt seriös med din post men det känns inte så bra när folk inte har någon som helst känsla för poängen innan den visas :)

Förklara för mig som är oinsatt varför Thorgren fick under 90.00, eftersom du uppenbarligen har en fingertoppskänsla för Slopestyle.

r1kkie
2014-02-09, 13:17
Varför är det sådan sjukt stor skillnad på herrarnas och damernas slopestyle åkning? Jag ser inte att fysiken ska skilja på vad man gör för trick i luften och damerna borde inte ha några problem att komma upp i samma hastighet som herrarna, nog för att vikten kanske spelar inte en liten roll men inte så mycket som det skiljer i hoppen.

sigill
2014-02-09, 13:20
Varför är det sådan sjukt stor skillnad på herrarnas och damernas slopestyle åkning? Jag ser inte att fysiken ska skilja på vad man gör för trick i luften och damerna borde inte ha några problem att komma upp i samma hastighet som herrarna, nog för att vikten kanske spelar inte en liten roll men inte så mycket som det skiljer i hoppen.

Är det inte som med bollsinne? Att killar har bättre koordination dvs.

delta_mats
2014-02-09, 13:28
Varför är det sådan sjukt stor skillnad på herrarnas och damernas slopestyle åkning? Jag ser inte att fysiken ska skilja på vad man gör för trick i luften och damerna borde inte ha några problem att komma upp i samma hastighet som herrarna, nog för att vikten kanske spelar inte en liten roll men inte så mycket som det skiljer i hoppen.

Tror mer det beror på att det är väldigt få tjejer som utövar sporten.

Är det inte som med bollsinne? Att killar har bättre koordination dvs.


Säkert delvis. Men ta en annan akrobatisk idrott som gymnastik, där är tjejerna väldigt duktiga.

WHITEFOLKS
2014-02-09, 13:32
Förklara för mig som är oinsatt varför Thorgren fick under 90.00, eftersom du uppenbarligen har en fingertoppskänsla för Slopestyle.

Jag har ingen aning om varför, jag är inte alls insatt i sporten. Det jag syftade på var atr ingen verkade ha någon direkt aning, inkl. utövarna och det får sporten att se ganska illa ut.

delta_mats
2014-02-09, 13:33
Var det någon som tittade på damernas puckelpist igår? Jag störde mig på ett antal detaljer.
Var det tvunget att göra en helikopter av något slag och en volt? Jag antar det eftersom alla gjorde det, men var fanns variationen? En simpel helikopter kan väl vem som helst göra liksom.

Störde mig på kommentatorerna som hela tiden påvisade att det vart ett snabbt åk, fast det inte var det. Uppenbarligen åkte de snabbaste under 30 sekunder, de flesta låg på drygt 30, det innebär inte att man gör ett snabbt åk på drygt 31 sekunder!

Sen premieras både höga hopp och snabba tider. Men gör man väldigt höga hopp så förlorar man ju snabbt tiondelar på tiden istället vilket är lite meh...

bigtraps
2014-02-09, 13:47
Starkt av Hellner!

rooz
2014-02-09, 14:11
Var det någon som tittade på damernas puckelpist igår? Jag störde mig på ett antal detaljer.
Var det tvunget att göra en helikopter av något slag och en volt? Jag antar det eftersom alla gjorde det, men var fanns variationen? En simpel helikopter kan väl vem som helst göra liksom.

Störde mig på kommentatorerna som hela tiden påvisade att det vart ett snabbt åk, fast det inte var det. Uppenbarligen åkte de snabbaste under 30 sekunder, de flesta låg på drygt 30, det innebär inte att man gör ett snabbt åk på drygt 31 sekunder!

Sen premieras både höga hopp och snabba tider. Men gör man väldigt höga hopp så förlorar man ju snabbt tiondelar på tiden istället vilket är lite meh...

Du får inte göra dubbelvolter, eller inverterade rotationer i volten. Det tar bort mycket av valmöjligheterna, då det även saknas airtime för olika grab-kombinationer.

C h r i s
2014-02-09, 14:22
Ja känns som att man behöver revidera poängystemet för slopestyle och även andra moment. Kollade på x-games för ett par veckor sedan där de snackade med domarna som gav ut poängen. "He did a good run so uhhhh, we handed it to him". "He did a fantastic run, uhhh so we handed it to him". Så lät det konstant, inte direkt förtroendeingivande.

Revidera systemet, hyr in domare från artistik gymnastik som faktiskt vet vad de håller på med så de kan lära ut lite grundläggande kunskaper till dessa nissar som bara slänger ut poäng på måfå.

rooz
2014-02-09, 14:34
Ja känns som att man behöver revidera poängystemet för slopestyle och även andra moment. Kollade på x-games för ett par veckor sedan där de snackade med domarna som gav ut poängen. "He did a good run so uhhhh, we handed it to him". "He did a fantastic run, uhhh so we handed it to him". Så lät det konstant, inte direkt förtroendeingivande.

Revidera systemet, hyr in domare från artistik gymnastik som faktiskt vet vad de håller på med så de kan lära ut lite grundläggande kunskaper till dessa nissar som bara slänger ut poäng på måfå.

Hur bedömer en gymnastik-domare stil på slopestyle? Typ dessa trick, som är unika.
BTroqWWKj7o

Mr4X8tPmx0g

Det handlar lika mycket om stil, som hur svåra rotationer som görs.

Macroman
2014-02-09, 14:34
Varför är det sådan sjukt stor skillnad på herrarnas och damernas slopestyle åkning? Jag ser inte att fysiken ska skilja på vad man gör för trick i luften och damerna borde inte ha några problem att komma upp i samma hastighet som herrarna, nog för att vikten kanske spelar inte en liten roll men inte så mycket som det skiljer i hoppen.

Fysiken gör enorm skillnad samt att det alltid är sämre konkurrens i all damidrott. Se bara på längdåkning bland herrarna kan lätt 10 st vinna bland damerna är Björgen storfavorit på alla distanser tom sprint.

tp_88
2014-02-09, 14:50
bland damerna är Björgen storfavorit på alla distanser tom sprint.
Björgen är tokgrym, men nej, det stämmer inte.

delta_mats
2014-02-09, 15:04
Undrar om någon kommer försöka kopiera Marit Björgen. Hon är ju onekligen i en klass för sig, och det räcker att titta på henne för stt se skillnaden mot resten av damerna. Hon är klart mer muskulös, starkare och explosivare än någon annan damåkare. Dessutom inte det minsta överflöd av fett. Det krävs ju visserligen en grym motor och det kanske är där hon är unik, att orka driva runt den kroppen.

sigill
2014-02-09, 15:05
Björgen är tokgrym, men nej, det stämmer inte.

Inte? Jag ser bara Kikkan Randall och kanske Denise Hermann som ett möjligt hot under normala omständigheter i sprint. Ingemarsdotter har inte riktigt övertygat, och på ett upplopp är Björgen starkare. Maiken Caspersen Falla och Ingvild Flugstad Östberg tror jag inte har en chans mot Björgen.

Kowalczyk har brutit foten och kan troligen inte åka riktigt så fort som hon vill på grund av det i klassiskt.

C h r i s
2014-02-09, 15:17
Hur bedömer en gymnastik-domare stil på slopestyle? Typ dessa trick, som är unika.
Det handlar lika mycket om stil, som hur svåra rotationer som görs.

Vilket även domare i artistik gymnastik tar bort poäng för. Sämre utförande, lägre poäng.

Domarna är inte konsekventa i sitt dömande, vilket är synd, då det är riktigt roligt att kolla på.

tp_88
2014-02-09, 15:37
Inte? Jag ser bara Kikkan Randall och kanske Denise Hermann som ett möjligt hot under normala omständigheter i sprint. Ingemarsdotter har inte riktigt övertygat, och på ett upplopp är Björgen starkare. Maiken Caspersen Falla och Ingvild Flugstad Östberg tror jag inte har en chans mot Björgen.

Kowalczyk har brutit foten och kan troligen inte åka riktigt så fort som hon vill på grund av det i klassiskt.
Titta på oddsen hos spelbolagen. Randall är klar favorit i sprinten och Johaug har samma eller lägre odds på 30km. Så hon är knappast storfavorit på alla distanser, inte ens favorit.

Svedberg
2014-02-09, 15:44
Björgen är tokgrym, men nej, det stämmer inte.

Men jo

sigill
2014-02-09, 15:51
Titta på oddsen hos spelbolagen. Randall är klar favorit i sprinten och Johaug har samma eller lägre odds på 30km. Så hon är knappast storfavorit på alla distanser, inte ens favorit.

Sprint på hög höjd och med branta backar passar definitivt Marit bättre än Kikkan. Hur man kan sätta Randall som klar favorit är obegripligt. Hon har egentligen inte presterat bättre än vad Björgen har gjort denna säsongen i sprint då Björgen inte deltog i Nove Mesto och Sklarska Poreba. De har 2 världscupsegrar var i sprint denna säsongen.

Johaug har inte varit särskilt stark alls den här säsongen. Det lilla extra har saknats, och under skiathlonen övertygade hon inte i de branta backarna. Jag ger inte mycket för oddsbolagens bedömning. Samma oddsbolag som inte kunde tippa att Johan Olsson skulle vinna 30 km fritt i Davos före VM ifjol. 17:1 var oddsen då.

tp_88
2014-02-09, 16:00
Sprint på hög höjd och med branta backar passar definitivt Marit bättre än Kikkan. Hur man kan sätta Randall som klar favorit är obegripligt. Hon har egentligen inte presterat bättre än vad Björgen har gjort denna säsongen i sprint då Björgen inte deltog i Nove Mesto och Sklarska Poreba. De har 2 världscupsegrar var i sprint denna säsongen.

Johaug har inte varit särskilt stark alls den här säsongen. Det lilla extra har saknats, och under skiathlonen övertygade hon inte i de branta backarna. Jag ger inte mycket för oddsbolagens bedömning. Samma oddsbolag som inte kunde tippa att Johan Olsson skulle vinna 30 km fritt i Davos före VM ifjol. 17:1 var oddsen då.
Jag förstår inte hur man kan sätta Björgen som storfavorit.

Johan Olsson kom 12a på 30km i Davos.

Men du menar alltså på allvar att för att högoddsare går in ibland så vet inte spelbolagen vad de gör? Att spela på vinnare i masstart på herrsidan är verkligen inte lätt, ska sägas.

Jag ger ganska mycket mer för alla oddssättare sammanlagt än enskilda forummedlemmar. Dessutom ser jag det som betydligt närmare ett vettigt användande av termen "favorit" än random tyckande av en själv. Men vem vet, det kanske är någon konspiration på gång orkestrerad av Bilderberggruppen et al.

sigill
2014-02-09, 16:05
Jag förstår inte hur man kan sätta Björgen som storfavorit.

Johan Olsson kom 12a på 30km i Davos.

Men du menar alltså på allvar att för att högoddsare går in ibland så vet inte spelbolagen vad de gör? Att spela på vinnare i masstart på herrsidan är verkligen inte lätt, ska sägas.


*15 km i Davos skulle det stå.

Johan Olsson var i bra form och 17:1 var verkligen inte rätt odds. Alla som kan något om skidor vet att han har extremt hög kapacitet bara han är sjukdomsfri.

----

Förklara mer ingående hur en tämligen renodlad sprintåkare ska tävla mot den starkaste allroundåkaren på en bana som den i Sotji. Det blir många upprepningar i tunga backar med kval/kvart/semi och final och det lär ta ut sin rätt.

Jockefoten
2014-02-09, 16:09
Undrar om någon kommer försöka kopiera Marit Björgen. Hon är ju onekligen i en klass för sig, och det räcker att titta på henne för stt se skillnaden mot resten av damerna. Hon är klart mer muskulös, starkare och explosivare än någon annan damåkare. Dessutom inte det minsta överflöd av fett. Det krävs ju visserligen en grym motor och det kanske är där hon är unik, att orka driva runt den kroppen.

När Björgen var som störst och tränade som mest så var hon ganska dålig (endast framgång i sprint), fick ofta bryta lopp och det var nära att hon avslutade sin karriär 2008. Inför OS i Vancouver skaffade hon dock ny tränare, minskade sin träningsdos, gick ner i vikt och muskler. Kalla har också gått ner i vikt inför detta OS (hon har även haft sin försäsongsträning tillsammans med Björgen).
Nu verka Johaug inte har hittat den bästa formen inför OS men jag skulle vilja påstå att hon har en bättre skidfysik på de längre distansloppen än vad Björgen har (hon krossade både Björgen, Kowalczyk och Kalla i VM på 30 km fritt).

tp_88
2014-02-09, 16:15
*15 km i Davos skulle det stå.

Johan Olsson var i bra form och 17:1 var verkligen inte rätt odds. Alla som kan något om skidor vet att han har extremt hög kapacitet bara han är sjukdomsfri.

----

Förklara mer ingående hur en tämligen renodlad sprintåkare ska tävla mot den starkaste allroundåkaren på en bana som den i Sotji. Det blir många upprepningar i tunga backar med kval/kvart/semi och final och det lär ta ut sin rätt.
Spelbolagen sätter tusentals odds om dagen, året runt. För att det dyker upp ett överodds då och då, så menar du att du inte "ger så mycket för dem".

Rimligtvis att hon tar sig vidare till final i vilken hon åker snabbast.

Huvudpoäng: När man talar om vem som är favorit i ett sportevenemang, så är det otroligt mycket mer relevant att referera till vad oddsen säger än vad man själv tycker.

sigill
2014-02-09, 16:19
Vi får ju se. Jag är ganska övertygad om att Björgen vinner om hon har en någorlunda bra dag och lika bra skidor som under skiathlonen. Backarna tar successivt knäcken på Randall är förhandstipset (fast hon kommer mest troligt vara i final).

Om jag vore Unibet eller ett annat oddsbolag hade jag satt Randall och Björgen lika eller en liten fördel på Björgen, men absolut inte det omvända.

tp_88
2014-02-09, 16:35
Vi får ju se. Jag är ganska övertygad om att Björgen vinner om hon har en någorlunda bra dag och lika bra skidor som under skiathlonen. Backarna tar successivt knäcken på Randall är förhandstipset (fast hon kommer mest troligt vara i final).

Om jag vore Unibet eller ett annat oddsbolag hade jag satt Randall och Björgen lika eller en liten fördel på Björgen, men absolut inte det omvända.
Vem som vinner visar ju inte huruvida oddsen var fel eller inte. Än mindre vem som var favorit och vem som inte var det.

Lika eller liten fördel till Björgen? Nyss så verkade du tycka att beskrivningen att hon var storfavorit var korrekt.

Jag upprepar det igen; vem som är favorit har otroligt mycket mer med oddsen att göra än sin egna uppfattning. Vem man själv tror kommer vinna är en annan sak. That's all.

Macroman
2014-02-09, 17:06
Björgen är tokgrym, men nej, det stämmer inte.

Eh jo. Vilka sträckor är hon inte favorit på menar du? Sprintbanan är grymt jobbig btw vilket gynnar distansåkare.

rooz
2014-02-09, 17:07
Vilket även domare i artistik gymnastik tar bort poäng för. Sämre utförande, lägre poäng.

Domarna är inte konsekventa i sitt dömande, vilket är synd, då det är riktigt roligt att kolla på.

Exakt vad tar de bort poäng för? Stil Eller utförande (Inte alltid samma sak)

Te.x vanns damernas Snowboard Slopestyle med detta åk

Gap to noseslide
50-50 to backside 180 out
Half cab 50-50 backside 180 out
Cab 720 tail grab
Switch backside 540
Frontside 720

Ganska enkla trick, inte direkt ett åk som pushar sporten framåt. Men jävligt snyggt & stilrent.

Macroman
2014-02-09, 17:09
Titta på oddsen hos spelbolagen. Randall är klar favorit i sprinten och Johaug har samma eller lägre odds på 30km. Så hon är knappast storfavorit på alla distanser, inte ens favorit.

Skulle nog betta mot dom oddsen som det ser ut nu. Johaug har ju inte alls varit lika vass i år tex. Möjligtvis kan man inte säga att hon är storfavorit i sprint men på alla distanslopp skulle jag säga att hon är det.

sigill
2014-02-09, 17:11
Vem som vinner visar ju inte huruvida oddsen var fel eller inte. Än mindre vem som var favorit och vem som inte var det.

Lika eller liten fördel till Björgen? Nyss så verkade du tycka att beskrivningen att hon var storfavorit var korrekt.

Jag upprepar det igen; vem som är favorit har otroligt mycket mer med oddsen att göra än sin egna uppfattning. Vem man själv tror kommer vinna är en annan sak. That's all.

Jag kan se att man kan sätta Randall och Björgen lika på förhand utan att skämma ut sig totalt (t.ex. om man går hårt på vem som leder sprintcupen). Men jag ser Björgen som storfavorit ändå.

Oddsen bör vara i Björgens favör.

eiri
2014-02-09, 17:26
är det reklam på viaplay os grej?

spoon
2014-02-09, 17:32
är det reklam på viaplay os grej?

Följdfråga, Är sändningarna bra och vad kostar det? Vill ju gärna se hockeyn och vet inte om dom kommer prioritera det här i Norge.

Norska kommentatorer är också ganska dåliga på ishockey.

r1kkie
2014-02-09, 18:21
Finns det någon tablå nånstans som visar vad som visas och vilka svenskar som deltar?

spoon
2014-02-09, 18:30
Finns det någon tablå nånstans som visar vad som visas och vilka svenskar som deltar?

Första träffen på google :)

http://www.vinteros.se/tv-tider/

WHITEFOLKS
2014-02-09, 18:32
Inte säkert att os på viaplay funkar från norsk ip tbh.

r1kkie
2014-02-09, 18:40
Första träffen på google :)

http://www.vinteros.se/tv-tider/

Alltså vill bara se de tider å sändningar där svenskar deltar inte alla sändningar. Den du länka visar ju allt.

cero
2014-02-09, 18:48
Inte säkert att os på viaplay funkar från norsk ip tbh.

Går man in på hemsidan så finns det instruktioner för hur man får en svensk IP.

WHITEFOLKS
2014-02-09, 18:50
Går man in på hemsidan så finns det instruktioner för hur man får en svensk IP.

Ok ungen koll på det utan tänkte mer allmänt att rättigheterna de har nog är för sverige. Kör du via svensk vpn lär det funka.

Snubben
2014-02-09, 19:14
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article18327672.ab

Men frågan är om någon skrek så högt som en okänd kvinna i Sundbyberg.

Hennes grannar, troligen inte lika idrottsintresserade, blev så förskräckta av hennes tjutande att de ringde SOS som skickade ut både polis och ambulans till platsen.

– Hon hade skrikit i samband med målgången i skiathlon. Även glädje kan ge oss lite arbete ibland [...]

OK Kolo, vem var det som skrek? ;)

C h r i s
2014-02-09, 19:14
Exakt vad tar de bort poäng för? Stil Eller utförande (Inte alltid samma sak)

Te.x vanns damernas Snowboard Slopestyle med detta åk

Gap to noseslide
50-50 to backside 180 out
Half cab 50-50 backside 180 out
Cab 720 tail grab
Switch backside 540
Frontside 720

Ganska enkla trick, inte direkt ett åk som pushar sporten framåt. Men jävligt snyggt & stilrent.

Difficulty Score: difficulty and technical content. The Difficulty Score (previously referred to as start value) includes credit for the specified number of skills performed in the routine, along with connection value (credit for connecting high-level skills) and element group/compositional requirements. The men use the term element group requirements, which are the basic categories of skills/elements that must be included in a routine. The women use composition instead of element group to describe this requirement. The element group/compositional requirements vary by apparatus. This score is determined by the D (Difficulty) Panel, which is a two-person panel.

The difficulty value is determined by totaling values for the most difficult skills - eight for women and 10 for men, including the dismount. Each skill has a set difficulty value, as outlined in the Code of Points, and are divided into seven classifications. The difficulty value of a skill or element is not recognized if it fails to meet its technical requirements. Also, credit is only given once for a skill. For the women, they must perform a minimum of three dance elements and a maximum of five acrobatic elements in their balance beam and floor exercise routines.

Connection value is awarded when specific skills or skill types are executed successfully in succession. The women can earn connection values for the balance beam, uneven bars and floor exercise, while the men can earn it for the floor exercise and horizontal bar. For men and women, each connection value is either 0.1 or 0.2 points. No connection value is awarded if the gymnast falls.

Element group/compositional requirements are the basic skills or elements that must be included in each routine and vary by apparatus. This area is similar to the special requirements in the past. If all five requirements are included, a maximum of 2.5 points is awarded.

Each judge on the D Panel independently reaches his/her Difficulty Score and then the two compare and reach a consensus.

After the score has been posted, a coach may inquire about the Difficulty Score, first verbally and then in writing. An inquiry may be resolved by using video review. The initial inquiry must be made prior to the completion of the next gymnast's routine. The written inquiry must be submitted before the end of the rotation, and the Superior Jury reviews the inquiry. At FIG events, a fee is assessed for filing an inquiry; it is returned if the inquiry is upheld.

Execution Score: execution and for women, artistry (balance beam and floor exercise). The Execution Score, determined by a six-person E Panel, now begins at 10 and deductions are made for errors and faults in technique, execution and artistry. Each judge independently determines his/her score. The highest and lowest scores are dropped, and the gymnast's Execution Score is the average of the remaining four judges' scores. Deductions for neutral errors are subtracted from the sum of the Difficulty and Execution Scores. The deductions for various errors range from 0.1 point for a small error to 1.00 point for a fall. Neutral deductions include those for stepping out of bounds or violating time requirements, as well as attire or podium violations.

Inquiries are not allowed on the Execution Score.

Total score. The gymnast's final score is the total of the Difficulty and Execution Scores less any deductions for neutral errors.

Here's an example on how the scoring is calculated. The example uses a woman's routine.

Difficulty Score on uneven bars
Difficulty (4C=4x0.3, 4D=4x0.4) +2.8 points
Element groups (5x0.5) +2.5 points
Connection value^ +0.6 points
Total Difficulty Score 5.9 points
Execution Score*
Base start 10 points
Deductions&
Execution -0.7 points
Artistry -0.3 points
Total Execution Score 9.0 points
Final score 14.9 points


Bör kunna fungera ganska bra för slopestyle, med förenklingar såklart. Just nu känns det alldeles för subjektivt. De måste ha ett system för att värdera de tricks som görs.

Läs bara FIS egna "judgebook", citerar:
"For a judge to “know” how difficult tricks and combos are, judges need to have communication with athletes and coaches to see their opinion. This item should be discussed with coaches at official coaches meetings during the season. Not at each competition. Difficulty is very individual and athletes, judges and coaches may disagree with each other when discussing difficulty scales. But judges must have a clear opinion when working on a competition what is easy and what is difficult"

Hur tramsigt och oseriöst som helst. Förstår att de som åker blir irriterade.

spoon
2014-02-09, 19:33
Mycket imponerad av Ole Einar Björndalen. Han är fortfarande kungen av skidskytte.

Ett intressant program om honom.

m0F66yycWQc

Ligger fler program ute på youtube eller NRK

http://www.youtube.com/results?search_query=Skiskytterkongen&sm=3

tp_88
2014-02-10, 07:44
Skulle nog betta mot dom oddsen som det ser ut nu. Johaug har ju inte alls varit lika vass i år tex. Möjligtvis kan man inte säga att hon är storfavorit i sprint men på alla distanslopp skulle jag säga att hon är det.
Som sagt, när man pratar om favoriter i stora sportevenemang så är oddsen ganska mycket mer intressanta än enskilda personers uppfattning. Hon kan naturligtvis vara DIN favorit, men det är en annan sak.
Jag kan se att man kan sätta Randall och Björgen lika på förhand utan att skämma ut sig totalt (t.ex. om man går hårt på vem som leder sprintcupen). Men jag ser Björgen som storfavorit ändå.

Oddsen bör vara i Björgens favör.
Du får se det precis på vilket sätt du vill. Jag säger egentligen inte ens att oddsen nödvändigtvis är "rätt" (det är uppskattade bedömningar-vinstmarginal), men som jag ser det så är det tveklöst så att när man pratar om vem som är favorit i stora sportevenemang så är oddsen betydligt mycket mer relevanta än enskilda personers uppfattningar. Nu har jag sagt det så många gånger att jag inte kommer upprepa det igen.

cero
2014-02-10, 07:50
Några "HOLY SHIT"-moments ännu som man inte bör missa?

Nitrometan
2014-02-10, 11:21
Kommer Björgen att bli av med sin medalj?

http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/bjorgen-i-blasvader-efter-reklam

IOK gillar inte hennes reklamuppdrag under OS.

– Vi har klara regler kring det här som alla vet om, inte minst Norges OS-kommitté. Det här måste åtgärdas, säger den norske IOK-ledamoten Gerhard Heiberg till NRK.

Om reklamen inte stoppas kan Björgen bli av med guldet från skiathlonen

– Om det här fortsätter kan det som yttersta konsekvens innebära att hon blir av med medaljen, säger Heiberg.

Chefen för det telekombolag som använder Björgen i sin marknadsföring kände inte till reglerna.

– Men OS är slut om några dagar så det är inga problem att ta bort den, säger Idar Vollvik och inväntar instruktioner från det norska skidförbundet.

Kanske guld till Kalla då? :confused:

Ignatius72
2014-02-10, 12:41
Kommer Björgen att bli av med sin medalj?



Ingen risk (eller chans).

Nitrometan
2014-02-10, 15:08
Ingen risk (eller chans).

Tja, i vilket fall som helst så har telekombolaget nu dragit tillbaka reklamen under OS.

Ett diskningshot hängde över Marit Björgen eftersom en av hennes sponsorer använt henne felaktigt under spelen. Men det är nu undanröjt efter att företaget dragit tillbaka reklamen.

Macroman
2014-02-10, 15:21
Läste någonstans att viasat har kört minimalt reklam nu i början på OS. Onekligen en smart manöver vilket också gett rejäl goodwill måste man nog säga.

Man kan ju bara tänka sig hur tv4 hade skött det. De hade ju maxat reklamen redan från minut 1 och bara öst på så mkt som möjligt för att krama ur allt med sitt vanliga hjärndöda upplägg.

Tomas W
2014-02-10, 16:54
Kommer Björgen att bli av med sin medalj?

Kanske guld till Kalla då? :confused:

Väldigt svårt att tänka mig att det blir så, får säkert en varning bara.

r1kkie
2014-02-10, 18:06
Fy fan va vackert av Sverige! 8-3 efter 8 omgångar.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Frantic
2014-02-10, 19:01
Final i puckelpist nu med två svenskar.

Riktigt märklig sport.

sigill
2014-02-10, 19:05
Final i puckelpist nu med två svenskar.

Riktigt märklig sport.

Puckelpist, eller "hur man förstör sina knän för all framtid".

Drfg
2014-02-10, 19:42
Haha bra optimism på kommentatorn iaf, svensken kör bort sig och direkt, om alla andra missar så kan det gå!

Heddaway
2014-02-10, 19:46
Han Spett verkar ju va en liten tjomme iaf :D så sjukt typiskt att han kör bort sig dock, bara för att jag tittar.

Donner
2014-02-10, 20:02
Spett verkar vara riktigt skön. Väldigt synd att han körde ur :(

r1kkie
2014-02-10, 20:03
Heddaway. Tror han varit rätt chanslös endå då han ligger lite efter i hopp och inte är en av de snabbaste. Men hade varit kul å se vart han hamnat om han fått till åket.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Heddaway
2014-02-11, 01:42
Heddaway. Tror han varit rätt chanslös endå då han ligger lite efter i hopp och inte är en av de snabbaste. Men hade varit kul å se vart han hamnat om han fått till åket.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Ja men så kände jag med när han ändå gick till topp-12. Men men! Vill se fler medaljer snart, sjukt kul.

OggeP
2014-02-11, 06:32
Haha bra optimism på kommentatorn iaf, svensken kör bort sig och direkt, om alla andra missar så kan det gå!

Ja så jäkla dåliga de var. Som det lät på dem så var Emils första åk nästintill ett guldåk. *gah!*7

Donner
2014-02-11, 08:07
Sjukt så bra Kanada curlade. Missade verkligen ingenting. Spelar ingen roll om Sverige lagt i en till växel, resultatet hade varit detsamma ändå.

Snubben
2014-02-11, 08:41
Danmark o Schweiz - sötaste curling-lagen i Vinter-OS?

Nitrometan
2014-02-11, 08:58
Läste någonstans att viasat har kört minimalt reklam nu i början på OS. Onekligen en smart manöver vilket också gett rejäl goodwill måste man nog säga.
Vad innebär minimalt med reklam?
2 minuter per 8 timmar?
Eller 12 minuter per timme?

4623
2014-02-11, 08:59
Danmark o Schweiz - sötaste curling-lagen i Vinter-OS?

OS i offentliga sektorn? :)

sigill
2014-02-11, 09:08
http://www.dagbladet.no/2014/02/11/sport/ol2014/sotsji2014/langrenn/therese_johaug/31742960/

Jag underskattade nog Johaug lite. Hon verkar ha tagit Jacobsens brors bortgång hårdare än några av de andra. Johaug fick alltså ingen sömn innan öppningsdistansen där hon blev 4:a. Med andra ord kan hon bli farlig på 30 km...

Holmeros
2014-02-11, 13:56
Peta bort Northug i sista heatet nu dåååååååå!

BigSpawn
2014-02-11, 14:00
skönt att se tre svenskar komma före Northug i semin:)

Holmeros
2014-02-11, 14:00
Eller inte. Spännande sprint idag...

Edit: "Eller inte" syftade på mitt egna inlägg :P

Nitrometan
2014-02-11, 14:11
skönt att se tre svenskar komma före Northug i semin:)

Sa inte Northug att han skulle sluta om han fick stryk av Jönsson?

Snubben
2014-02-11, 14:14
OS i offentliga sektorn? :)

Någon 'perk' måste jag få ha om jag ska stå ut med alla vedträn..!

tp_88
2014-02-11, 14:14
Sa inte Northug att han skulle sluta om han fick stryk av Jönsson?
Jo. Men det har han inte fått än.

BigSpawn
2014-02-11, 14:14
Sa inte Northug att han skulle sluta om han fick stryk av Jönsson?

Vet inte om han menade just i semin?:) han kan väl fortfarande gå vidare till final på tid?

tp_88
2014-02-11, 14:20
Vet inte om han menade just i semin?:) han kan väl fortfarande gå vidare till final på tid?
Kvarten var det, men ja, han är vidare till semi. Han sa sprintfinalen också vill jag minnas.

Men som sagt, sprinttävlingen är ju det enda som är relevant. Annars fick han redan spö av Jönsson i kvalet.

Holmeros
2014-02-11, 14:25
Sista semin nu. Jönsson och Northug. Behövs sämre tid än 2.36.98 (?) för att Hellner ska få åka i finalen...

Macroman
2014-02-11, 14:26
Vad innebär minimalt med reklam?
2 minuter per 8 timmar?
Eller 12 minuter per timme?

Inget avbrott i damernas skiathlon. Ett avbrott i herrarnas. Ett lopp som pågick i 1:08 ungefär.

Snubben
2014-02-11, 14:26
SR's OS-radio har ballat ur, neeeeej! *cry*

Holmeros
2014-02-11, 14:29
Ingen Northug i finalen, ska han lägga ner nu då?!

Tre svenskar i finalen, VACKERT!

BigSpawn
2014-02-11, 14:29
3 svenskar till final:) o Northug ska väl sluta åka då?:P

Nitrometan
2014-02-11, 14:30
Jo. Men det har han inte fått än.

Nu då?

Tre svenskar i final...

tp_88
2014-02-11, 14:31
Nu då?

Tre svenskar i final...
Japp, nu förlorade han.

tp_88
2014-02-11, 14:33
- Jag slutar om jag frå stryk av av Jönsson i sprintfinalen, sade han till svenska Expressen i sommar. Något han upprepar inför tisdagens tävling.

- Jag står fast vid löftet, säger Northug enligt SVT
Så han "behöver" inte lägga av ändå. ;)

Holmeros
2014-02-11, 14:34
När han inte ens klarar av att ta sig till finalen så borde det fan gälla :D

tp_88
2014-02-11, 14:38
När han inte ens klarar av att ta sig till finalen så borde det fan gälla :D
Haha, det kan man tycka. :D

Holmeros
2014-02-11, 14:40
Trist för Ingemarsdotter att gå medaljlös ur finalen.

Det vore väl fan om vi inte plockar några medaljer i herrarnas final! 50% svenskar..

GE OSS TRE MEDALJER NU DÅ! *popcorn*

tp_88
2014-02-11, 14:46
Vilken sjuk jävla final. :D

4623
2014-02-11, 14:47
Haha, hörde skrik överallt på jobbet "NeeeeejNEEEEEEJ".

Holmeros
2014-02-11, 14:51
Vilken jävla final! Jönssons brons var väl sådär märkligt :D

Macroman
2014-02-11, 14:51
Sjukt trist att Norge tar båda gulden alltså...

Holmeros
2014-02-11, 14:52
Men vafan hände med Jönsson? Tog han ut sig så jäkla hårt i semin att han var död redan vid starten i finalen?

tp_88
2014-02-11, 14:55
Men vafan hände med Jönsson? Tog han ut sig så jäkla hårt i semin att han var död redan vid starten i finalen?
Mycket konstigt, mentalt enligt Elofsson. Får se vad han säger när han vaknat till. Såg lite obehagligt ut efter målgång.

Wormzie
2014-02-11, 15:00
Trevlig sprintfinal precis :)

Frantic
2014-02-11, 15:07
Det ska bli kul att höra vad Emil säger. Jag undrar vad han tänkte när han kommer stapplande och ser att det ligger folk till höger och vänster i spåret :D

Donner
2014-02-11, 15:24
Kul intervju :) Verkar vara en speciell upplevelse för honom. Glad såg han ut att vara iaf.

sigill
2014-02-11, 15:32
Northug psykade ut Jönsson rejält i VM i Val di Fiemme dels genom dryga kommentarer och genom att tjuvstarta medvetet i finalen. Jönsson prövade det senare idag och jag tror att tankarna for iväg åt helt fel håll så att han glömde loppet....Får se om det stämmer.

Hur som helst helknäppa scenarion både på herr och damsidan. Mycket otippat i det stora hela även om Hattestad och Teodor Peterson har sett starka ut på slutet. Emil Jönssons insats på slutet är ändå det mest otroliga; att han kunde vända det mentala underläget som han gjorde.

Att Kikkan Randall åkte ut redan i kvartsfinalen och att Marit Björgen inte alls hade vad som krävdes i semin var mycket oväntat (Björgen var Per Elofssons huvudfavorit). Sedan att Denise Hermann åkte ut relativt tidigt också. Maiken Caspersen Falla och Ingvild Flugstad Östberg har dock sett relativt starka ut denna säsongen, så det är knappast några slumpvinnare...Normalt borde dock Björgen och Randall kliva fram under så pass viktiga lopp.

Föret idag var förstås extremt löst och svårläst. Otroligt många fall blev helt avgörande (särskilt i herrfinalen). Dario Cologna gjorde en blek insats tidigare i tävlingen då han 1. satte staven innanför skidan och föll, och 2. senare i samma heat satte staven på högerskidan och föll. Northug hade inte alls den kapacitet som krävdes idag. Kroppen såg inte pigg ut och liksom andra tunga åkare som Björgen och Randall sjönk han djupt ned i snön.

Frantic
2014-02-11, 15:33
De som tror att curling är en lugn sport får tänka om! Niklas Edin berättar att det gäller att vara riktigt vältränad när man ska spela curling.

De i laget som sopar mest kan ha en snittpuls på 160 slag under en tretimmarsmatch. Det är nästan bara marathonlöpare och längdskidåkare som kan mäta sig med det, berättar Niklas.

Jockefoten
2014-02-11, 15:43
Emil Jönsson är världens bäste sprinter som aldrig kommer vinna ett Guld på ett mästerskap.

PontusAndersson
2014-02-11, 15:53
Kollar på halfpipe-kvalen för män. Är kameramannen full eller vad är det som händer?

4623
2014-02-11, 15:58
Jönsson 2014s Bradbury?
WXrSsGFZVKA

WHITEFOLKS
2014-02-11, 17:16
De som tror att curling är en lugn sport får tänka om! Niklas Edin berättar att det gäller att vara riktigt vältränad när man ska spela curling.

Har ytterst svårt att tro att de snittar 160 under 3h

Frantic
2014-02-11, 17:28
Har ytterst svårt att tro att de snittar 160 under 3h

De ser inte andfådda ut överhuvudtaget. Så trött som Emil Jönsson var när han gick i mål har förmodligen ingen i curlinglaget någonsin varit.

tano
2014-02-11, 17:52
De ser inte andfådda ut överhuvudtaget. Så trött som Emil Jönsson var när han gick i mål har förmodligen ingen i curlinglaget någonsin varit.

Hur många har?*rolleyes*

Frantic
2014-02-11, 18:00
Hur många har?*rolleyes*

Det var knappast min poäng. Det är inte så många som påstår, helt felaktigt, att de tävlar i en av de tuffaste sporterna heller.

XXXL
2014-02-11, 18:07
3atJWUBl76I

tano
2014-02-11, 18:41
Det var knappast min poäng. Det är inte så många som påstår, helt felaktigt, att de tävlar i en av de tuffaste sporterna heller.

Min kommentar riktade sig inte mot curlingfrågan. För mig tycks det uppenbart att curling inte är fysiskt på samma sätt som många andra sporter. Men just Jönssons prestation visar på den imponerande förmågan längdskidåkare och andra långdistansare har att kunna pressa sin kropp till den yttersta gränsen. Det krävs onekligen mentala krafter långt utöver det normala.

StarkaUlf
2014-02-11, 22:51
"Vad var roligast idag?"

1. Northugs medaljmiss - 52.5%
2. Jönssons OS-brons - 26%
3. Petersons OS-silver - 21.5%

Patetiskt att svenska folket röstar på detta viset..

Snubben
2014-02-11, 22:52
Verkligen ... :(

Nitrometan
2014-02-12, 10:33
"Vad var roligast idag?"

1. Northugs medaljmiss - 52.5%
2. Jönssons OS-brons - 26%
3. Petersons OS-silver - 21.5%

Patetiskt att svenska folket röstar på detta viset..

Svenska folket? Var det en folkomröstning?
Hur stor andel av svenska folket deltog i omröstningen?

Vad är det patetiska?

Med tanke på hur Northug brukar håna de svenska skidåkarna är det väl inte konstigt om en eller annan gläds åt att han misslyckas. Med en sån attityd får man räkna med det.

Akerhage
2014-02-12, 10:37
Hur kan man ogilla Northug? Han verkar ju hur skön som helst!

sigill
2014-02-12, 10:43
Hur kan man ogilla Northug? Han verkar ju hur skön som helst!

Lätt den mest slipade skidåkaren rent taktiskt också...

WHITEFOLKS
2014-02-12, 10:43
Igår visade de på viasat något klipp från dansk tv när någon norrman åkte slopestyle (snowboard) och de var helt säkra på att det var guld till norge, sen kom diverse anklagelser och okvädesord ut när de såg poängen :D

J.V
2014-02-12, 10:55
Jag kommer missa slopestyle/freestyle i skidor imorgon såatteh... Brukar repriserna visas i helhet någonstans? Hittar inget i vanliga tablån för imorgon mer än Studio Sotji och det verkar inte som att TV3 eller 10 har något i deras Play-utbud från OS, förutom att kolla live då.

Nitrometan
2014-02-12, 12:38
Lätt den mest slipade skidåkaren rent taktiskt också...

Det är han definitivt. Mycket duktig.

tp_88
2014-02-13, 11:55
Grym Norge-kross av Kalla! :hbang:

spoon
2014-02-13, 12:13
Grym Norge-kross av Kalla! :hbang:

Riktigt kul :-) Kul med kovalscuck också. Orka stava...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Nitrometan
2014-02-13, 12:18
Riktigt kul :-) Kul med kovalscuck också. Orka stava...

Hon orkar. Stava.

Holmeros
2014-02-13, 12:22
Svingött med kross av norska damer!

Synd Harlaut inte fixade medalj. Han är ju jävligt vass, men helvete vilka åk Christensen visade upp...

_slipknot1_
2014-02-13, 12:22
Kalla e i en grym form. Hoppas hon verkligen får pricka in ett guld nu också.
Oerhört smart att stå över sprinten, gav henne troligen en medalj idag.

Morty
2014-02-13, 13:15
Ja, fyfan vad Björgen såg trasig ut i sista stigningen idag. Mer eller mindre gick upp. På ett sätt positivt, en dopad åkare blir inte sådär trasig.

awesomooo
2014-02-13, 13:26
Grym Norge-kross av Kalla! :hbang:

Dom kommer dessutom bli rätt smekta av Kanada i hockey ikväll ; ) Ingen bra dag att vara norrman, fast dom där jävla tallefjantarna bryr sig väl inte om hockey iofs.

sigill
2014-02-13, 13:29
Ja, fyfan vad Björgen såg trasig ut i sista stigningen idag. Mer eller mindre gick upp. På ett sätt positivt, en dopad åkare blir inte sådär trasig.

Mindre bra skidor spelade in.

Edit: kanske inte....


– Jeg er utrolig skuffet, det ble et stykke bak i dag. Jeg har følt at jeg er i bra form og hadde gode ski og godt feste. Så det var nok bare jeg som ble fullstendig sliten i dag. Mulig jeg åpnet for hardt, jeg vet ikke, sier Bjørgen etter løpet.

C h r i s
2014-02-13, 13:38
Vilket skämt att Harlaut inte fick högre poäng än 84,40, i kvalet gjorde han ett bra mycket sämre åk och fick 83,20. Bör ha landat på 90+ även med sista missen.

rooz
2014-02-13, 13:40
Vilket skämt att Harlaut inte fick högre poäng än 84,40, i kvalet gjorde han ett bra mycket sämre åk och fick 83,20. Bör ha landat på 90+ även med sista missen.

+1

Hur han kunde få lägre än Hååtveit är underligt. Med trick som INGEN annan ens gjort på träning.

spoon
2014-02-13, 16:31
+1

Hur han kunde få lägre än Hååtveit är underligt. Med trick som INGEN annan ens gjort på träning.

Jag fattar inget av den sporten. Såg ett helt klockrent åk på lunchen idag. Wallslide på railen och bra hopp. Kommentatorerna lät exalterade, domarna gav 67. Sked blev förvånad.

spoon
2014-02-13, 16:32
Hon orkar. Stava.

Tänkte dra det skämtet men tyckte att det var för torrt. Funderade om någon annan skulle dra skämtet åt mig. Bra där Nitro :D

Donner
2014-02-13, 17:18
Bedömningssporter är knepigt. Sporterna är roliga att titta på men känns som att det förstörs av förvirrade domare.

z_bumbi
2014-02-13, 17:58
Ja, fyfan vad Björgen såg trasig ut i sista stigningen idag. Mer eller mindre gick upp. På ett sätt positivt, en dopad åkare blir inte sådär trasig.

Om du med trasig menar att hon tog slut så går det att ta slut dopad, det är också ett inte helt ovanligt tecken för de som inte är på vid en viss tävling att de ser mycket mer slitna ut än övriga tävlingar. Det säger alltså inte så mycket om någon är dopad eller inte. Inte för att jag har en aning om någon är det och det känns som det redan finns en lång tråd om just det ämnet.

rooz
2014-02-13, 18:18
Jag fattar inget av den sporten. Såg ett helt klockrent åk på lunchen idag. Wallslide på railen och bra hopp. Kommentatorerna lät exalterade, domarna gav 67. Sked blev förvånad.

Grejen med Harlaut är att han har 2 trick som ingen annan ens kan göra, inte ens han som vann idag. Och att han inte ens fick 90.0+ på det bästa åk han någonsin gjort, det är konstigt..

F.Ö måste jag berömma Anette Norberg, Anja P & Jesper Nóren (Expert i slopstylen) bland det bästa expertkommenterad jag hört under några tävlingar.

Jockefoten
2014-02-13, 19:29
Silverkalla! Så härligt!

WHITEFOLKS
2014-02-13, 20:38
Grejen med Harlaut är att han har 2 trick som ingen annan ens kan göra, inte ens han som vann idag. Och att han inte ens fick 90.0+ på det bästa åk han någonsin gjort, det är konstigt..

F.Ö måste jag berömma Anette Norberg, Anja P & Jesper Nóren (Expert i slopstylen) bland det bästa expertkommenterad jag hört under några tävlingar.

Såg inte hans åk men det var bra?

r1kkie
2014-02-13, 21:00
Grym Norge-kross av Kalla! :hbang:

Grym Kalla-kross av Kowalczyk. :hbang:

Ungrim
2014-02-13, 21:08
i "alla snackar Sotji" så visade de ett klipp från norsk television från herrarnas skiathlon där norska kommentatorn var halvt hysterisk vid målgången, Vet någon vart man kan hitta detta klipp?

rooz
2014-02-13, 21:43
Såg inte hans åk men det var bra?

Det hade inte räckt för vinst, även om han hade fått en mer riktigt bedömning. Raildelen var inte så teknisk som te.x Amerikanerna. Och på hoppen så gjorde han Nosebutter 1620 Trippelcork (enda i världen som kan ställa det tricket) Men så gjorde han "bara" en 1080 tailbutter & en Dubbel Cork 1080, och det var nog lite väl lätt.

Hade han lagt bättre rails, inte haft lite "slaskiga" landningar samt stukat upp sina 1080's med dubbel grabs. Först då hade han haft chans på guldet.

C h r i s
2014-02-13, 21:46
Det hade inte räckt för vinst, även om han hade fått en mer riktigt bedömning. Raildelen var inte så teknisk som te.x Amerikanerna. Och på hoppen så gjorde han Nosebutter 1620 Trippelcork (enda i världen som kan ställa det tricket) Men så gjorde han "bara" en 1080 tailbutter & en Dubbel Cork 1080, och det var nog lite väl lätt.

Hade han lagt bättre rails, inte haft lite "slaskiga" landningar samt stukat upp sina 1080's med dubbel grabs. Först då hade han haft chans på guldet.

Det som suger är ju att han har kapaciteten till ett sådant åk... men men, nästa gång! (hoppas jag :D)

WHITEFOLKS
2014-02-13, 21:46
Det hade inte räckt för vinst, även om han hade fått en mer riktigt bedömning. Raildelen var inte så teknisk som te.x Amerikanerna. Och på hoppen så gjorde han Nosebutter 1620 Trippelcork (enda i världen som kan ställa det tricket) Men så gjorde han "bara" en 1080 tailbutter & en Dubbel Cork 1080, och det var nog lite väl lätt.

Hade han lagt bättre rails, inte haft lite "slaskiga" landningar samt stukat upp sina 1080's med dubbel grabs. Först då hade han haft chans på guldet.

Varför tror du att bedömningarna verkar so so?

rooz
2014-02-13, 21:55
Det som suger är ju att han har kapaciteten till ett sådant åk... men men, nästa gång! (hoppas jag :D)
Precis. Han är tekniskt lika bra / bättre än Goepper, Kenwhorthy & Christensen på rails. Och han har trick de grabbarna inte ens kan.
Os 2018, Qaudrupel Cork 1820 Nose To Tailbutter:d
Varför tror du att bedömningarna verkar so so?
Ny sport, där domarna gick ut med att "Stil är viktigt". Lät bra, blev sisådär. Henrik har bland de fetaste stilarna i sporten, med sjuka trick. Men tydligen så dömdes han ned mycket av sina lite slarviga landningar.

BigSpawn
2014-02-14, 08:46
Grymt spännande i herrcurlingen mot Kina idag, blev en skiljeomgång nu:)

Andy.da.wohoo
2014-02-14, 09:44
Grymt spännande i herrcurlingen mot Kina idag, blev en skiljeomgång nu:)

Vad slutade det med?

Holmeros
2014-02-14, 09:45
Svensk vinst :)

BigSpawn
2014-02-14, 09:55
japp, men det satt långt in:) grymt nervös på sistastenen

r1kkie
2014-02-14, 12:06
Men va fan! Kan Sverige aldrig lyckas ta ett guld. *gah!*

Aja ser ut som det blir brons + silver i 15km klassiskt.

delta_mats
2014-02-14, 12:18
Tror guldet kommer i herrarnas stafett.

Nitrometan
2014-02-14, 14:03
Jesus eller Spett?

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2014/02/jesus-is-at-sochi-meme-2.jpg

sigill
2014-02-14, 14:07
Jäklar vad bra Sverige är nu. Johan Olsson tar silver och Rickardsson tar sin första individuella medalj. Tyvärr verkar Cologna nästan oslagbar i det här mästerskapet. Tror det kommer stå mellan honom och Olsson på 5-milen också. Föret gynnar definitivt Olsson om det håller i sig...

Vi har stora möjligheter att ta stafettguld nu. Vi är nog favoriter med tanke på hur mästerskapet har gått så här långt.

Morty
2014-02-14, 14:23
Ja, inför herrstafetten ser jag inte att något lag ska kunna vara i närheten faktiskt! Norge brukar ju vara outstanding men är riktigt mediokra nu. Cologna ensam från Schweiz i toppen. Finland och Tyskland gör tveksamma insatser. Ryssland har inte en enda medalj i längd än.

Riktigt härligt! Synd att det ser typ likadant ut på damsidan fast för Norge... Även om jag tror att Sverige kan vara med och slåss om medalj om Haag får till det.

Macroman
2014-02-14, 14:39
Jäklar vad bra Sverige är nu. Johan Olsson tar silver och Rickardsson tar sin första individuella medalj. Tyvärr verkar Cologna nästan oslagbar i det här mästerskapet. Tror det kommer stå mellan honom och Olsson på 5-milen också. Föret gynnar definitivt Olsson om det håller i sig...

Vi har stora möjligheter att ta stafettguld nu. Vi är nog favoriter med tanke på hur mästerskapet har gått så här långt.

J.O ska inte åka 5-milen pga att han känner sig för dåligt tränad sa han för ngn vecka sen. Men han brukar ju snacka ner sig själv får se om han ändrar sig...

Det ser ju onekligen bra ut inför stafetten.

Minimjölk
2014-02-14, 14:44
Precis. Han är tekniskt lika bra / bättre än Goepper, Kenwhorthy & Christensen på rails. Och han har trick de grabbarna inte ens kan.
Os 2018, Qaudrupel Cork 1820 Nose To Tailbutter:d

Ny sport, där domarna gick ut med att "Stil är viktigt". Lät bra, blev sisådär. Henrik har bland de fetaste stilarna i sporten, med sjuka trick. Men tydligen så dömdes han ned mycket av sina lite slarviga landningar.

Hoppas inte det spelade in men hans väldigt yviga klädstil och håret som hänger osh slänger gav ju även det utryck av sloppiness och kanske bidrar negativt i bedömningen. Med ett bättre klädval hade säkerligen tricken sett ännu bättre ut, som det var nu såg vissa trick ut som en stor säck potatis med snurrande skidor (i alla fall för mina otränade ögon). Inget snack dock om att inte dessa killar är skillade. Grymt imponerande överlag.

Jockefoten
2014-02-14, 17:58
Jäklar vad bra Sverige är nu. Johan Olsson tar silver och Rickardsson tar sin första individuella medalj. Tyvärr verkar Cologna nästan oslagbar i det här mästerskapet. Tror det kommer stå mellan honom och Olsson på 5-milen också. Föret gynnar definitivt Olsson om det håller i sig...

Vi har stora möjligheter att ta stafettguld nu. Vi är nog favoriter med tanke på hur mästerskapet har gått så här långt.

Värt att nämna att Olsson varit skadad i över två månader. En riktigt bragd!

Desertrat
2014-02-14, 18:12
Hur går det för oss på Tsar Putins lilla vinterspel?

sigill
2014-02-14, 21:39
Värt att nämna att Olsson varit skadad i över två månader. En riktigt bragd!

Det är en ännu större bragd av Rickardsson med tanke på bilolyckan i somras och all rehab. Han trodde han var chanslös på att ta medalj i Sotji.

Ser riktigt lovande ut inför herrstafetten. Hellner, Olsson, Rikardsson har tagit individuella medaljer och Nelson har fina placeringar hittils. Jag tror inte att de låter Södergren gå eftersom Nelson har bättre resultat så långt i OS. Något som talar ännu mer för Sverige både på herr- och damsidan är att vallarna lyckats riktigt bra. Vi har haft bäst skidor av alla i snitt.

Det kommer nog stå mellan Sverige, Norge (Northug med skakig form?!), Ryssland (Legkov och Vylegzhanin verkar ladda inför det). Sen är det mer öppet som jag ser det.

Damstafetten är lurigare för jag är rätt osäker på Anna Haag inte minst. Jag tror att om hon har en bra dag kan hon göra en OK sträcka som kanske kan räcka till pallen. Men dessvärre kan hon bli ett rejält sänke om hon inte får det att stämma. Wikén har visat OK takter i OS med bland annat en nionde plats, och Ingemarsdotter tog sig i alla fall till finalen i sprinten.

Främsta konkurrenterna är förstås Norge och Finland. Finland har ett väldigt jämnt lag med hög nivå i snitt: Anne Kyllönen, Aino-Kaisa Saarinen, Kerttu Niskanen och Krista Lahteenmaki.. Ingen direkt svag länk alls, bara det att ingen länk är lika bra som Björgen, Kalla eller Johaug. Ifall Norge (och inte minst Björgen) har en dålig dag kan finskorna utan tvivel ro hem guldet.

Det har inte fungerat för USA eller Ryssland i det här mästerskapet, så på damsidan tror jag inte att de på allvar kan hota. Tyskland däremot med Denise Hermann, Zeller och Fessel kanske kan lyckas någorlunda om allt stämmer.

Herr Oberst
2014-02-14, 22:47
Ryssarna blir svinsvettiga i stafetten.