handdator

Visa fullständig version : Får lätt inflammation i knäna.


Muscleinvest
2014-02-07, 15:50
Så fort jag lägger lite fokus på mina ben å kör 2 benpass i veckan så kommer inflammationen som ett brev på posten.

Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan bero på?

Uppvärmningen består endast av några lätta set i bencurlen. Kan det vara det som spökar?

Ristretto
2014-02-07, 16:00
Var sitter smärtan?
Vid vilka rörelser får du ont?

(Förmodligen är det teknikrelaterat och förmodligen är det ingen inflammation.)

250cc
2014-02-07, 16:14
Förmodligen är du stel i framsida lår /ljumskar, prova töja varje dag.

Muscleinvest
2014-02-08, 07:17
Var sitter smärtan?
Vid vilka rörelser får du ont?

(Förmodligen är det teknikrelaterat och förmodligen är det ingen inflammation.)

Just smärtan är inte så påtaglig det största symptomet är att det knakar i knäna om jag tex reser mig upp från stillasittande osv. Men visst lite känningar har man väl. Svårt att förklara hur och exakt var det känns men framsida knä strax under leden.
Jag var på vårdcentralen och där sa dom inflammation men det behöver ju inte vara sant för det.

Förmodligen är du stel i framsida lår /ljumskar, prova töja varje dag.

Ja jag skulle nog ljuga om jag inte höll med om att jag känner mig lite stel. Finns det några specifika övningar du rekommenderar?

Rickrude
2014-02-08, 10:24
Om du har ont nedanför knäskålen så kan du ha sk. hopparknä. Det är en inflammation som man ofta får om lårets framsida är för kort. Googla hopparknä och se om det stämmer in med hur du har ont.

För de flesta inflammationer är det vila, is, antiinflamatoriskt och streching som gäller.

Konstatera varför du har ont innan du påbörjar någon hemmagjord behandling. Har du dragits med en inflammation ett tag så är den oftast svårare att bli av med. Obehandlad inflammation som man fortsätter att provocera kan bli kronisk vilket är riktigt onödigt.

Lycka till!

Slaytan
2014-02-08, 10:47
Ja jag skulle nog ljuga om jag inte höll med om att jag känner mig lite stel. Finns det några specifika övningar du rekommenderar?

http://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit/videos
Här finns nog det mesta om du vill öka din rörlighet

PureWhey
2014-02-08, 11:05
Hopparknä stämmer in på mina knän, fast haft symptomen sedan jag förstörde mitt korsband... Hmm

Skickat ifrån böjracket

Muscleinvest
2014-02-08, 13:43
Om du har ont nedanför knäskålen så kan du ha sk. hopparknä. Det är en inflammation som man ofta får om lårets framsida är för kort. Googla hopparknä och se om det stämmer in med hur du har ont.

För de flesta inflammationer är det vila, is, antiinflamatoriskt och streching som gäller.

Konstatera varför du har ont innan du påbörjar någon hemmagjord behandling. Har du dragits med en inflammation ett tag så är den oftast svårare att bli av med. Obehandlad inflammation som man fortsätter att provocera kan bli kronisk vilket är riktigt onödigt.

Lycka till!



Tack så mycket! Har läst på lite och det finns nog stor risk att detta är mitt problem.
Frågan är ju vad jag ska göra nu och om det är någon specifik övning som ställer till det för mig och om jag kan ersätta denna mot en skonsammare dito.

Ramboline
2014-02-08, 14:01
Tack så mycket! Har läst på lite och det finns nog stor risk att detta är mitt problem.
Frågan är ju vad jag ska göra nu och om det är någon specifik övning som ställer till det för mig och om jag kan ersätta denna mot en skonsammare dito.

Har själv mycke knakande i knäa. Har 10 oprationer 5 i varje. Jag körer mycke benspark för att hålla brosket mjukt. Och jag måste vara bra uppvärmd innan jag börjar köra ben,men körer ben 2 gånger i veckan. Du kan även köpa hög koncentrerat nypon, det har hjälpt mig en hel del.Fick det tipset när jag tränade med styrkelyftarne, där tog alla nypon för att bli mjukate men knastret i mina knän försvann. Du kan ju söka på hög koncentrerat nypon på nätet😁

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Rickrude
2014-02-10, 10:08
Tack så mycket! Har läst på lite och det finns nog stor risk att detta är mitt problem.
Frågan är ju vad jag ska göra nu och om det är någon specifik övning som ställer till det för mig och om jag kan ersätta denna mot en skonsammare dito.

Det är nog egentligen inte övningarna det är fel på. Allt som anstränger låret kommer att anstränga i det inflamerade området.

Jag har gått med inflammation i ett knä en hel sommar (löparknä) och "väntat bort det" en gång. När det återkom så sökte jag vård och kunde träna lätt i en månad under behandling. Jag har inte haft problemen sen dess. Kolla upp vad du har för fel och behandla knäet. Det som står på nätet om löparknä och rekomendationerna om streching stämde inte in på mig så det kan vara lurigt att ge specifika råd för en skada.

1. sök professionell hjälp
2. följ behandlingsprogrammet
3. åtgärda grundproblemet (ofta stelhet eller för snabbt ökad träningsdos)

//Rickard

Ristretto
2014-02-10, 13:53
Alla som pratar om inflammation kanske ska kika en sväng här, innan ni gissar fram behandlingsmetoder (framförallt vila)...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1122566/