handdator

Visa fullständig version : Öm och stel efter stretch?


Motivationen
2014-02-07, 13:04
Halloj! Har super problem med hållningen som jag nu ska åtgärda. Svankar mycket och har inåtrotation av axlarna.

När jag stretchar mina höftböjare så blir jag öm och känner mig nästan stelare efteråt. När jag trycker på dom så ömmar det. Det känns om man suttit och sedan reser sig för att gå ett tag. Efter en stund känns det inte mer så länge man inte tar jätte långa kliv.

Det känns även om man för knät mot kroppen. Vad är detta för problem.

Sen funderar jag över vilket eller vilka band man ska ha för att köra rehab utav axeln? Dvs olika rotationer samt rodd osv.

pezrulezhaakon
2014-02-07, 14:05
Halloj! Har super problem med hållningen som jag nu ska åtgärda. Svankar mycket och har inåtrotation av axlarna.

När jag stretchar mina höftböjare så blir jag öm och känner mig nästan stelare efteråt. När jag trycker på dom så ömmar det. Det känns om man suttit och sedan reser sig för att gå ett tag. Efter en stund känns det inte mer så länge man inte tar jätte långa kliv.

Det känns även om man för knät mot kroppen. Vad är detta för problem.

Sen funderar jag över vilket eller vilka band man ska ha för att köra rehab utav axeln? Dvs olika rotationer samt rodd osv.

Har någon annan konstaterat att du är stel?
Du stretchar troligen för hårt.

Motivationen
2014-02-07, 14:17
Nej ingen annan har konstaterat det. Dock känner jag att jag är stel i framsida höft när jag går. Och jag svankar mycket. Hmm.. troligt. Kan man stretcha lätt eller bör jag avakta medans det känns så här? Och vad händer när man stretchar för hårt?

bighulken
2014-02-07, 15:27
Hur stretchar du då?....vad gör du å i vilken ordning och allt?

jag själv har strechat länge pga av tidigare kampsport karriär.

du får beskriva exakt hur du gör,jag menar värmning,sen muskel ,sedan själva tänjandet också då.och hur länge osv.
Det låter som då tänjt när du varit kall eller annat.då kan man sträcka sig.sen så är detta också en sak som tar sin tid,att stretcha ut senor,ligament,muskler,osv.

stretchar du för hårt så kommer sträckreflexen in,som skyddar kroppen mot översträckning.

Motivationen
2014-02-07, 16:32
När jag stretchar så kör jag en sväng olika stretchar och när jag är klar så kör jag 2 set till.

Till att börja med kör jag kall stretching. Det jag gjorde sist innan jag stretchade höftböjaren var att ta en boll och sedan en hantel på och masserade höft böjaren.

Hur som helst så börjar jag med vanlig bröst stretch mot vägg. Därefter stretchar jag ut rumpan genom att ligga på rygga och lägga ena benet över andra och dra upp mot motsatta axel (detta började jag med alldeles nyligen). Jag gjorde en stretch som jag såg på mobility wod. Där man backar upp knät mot en vägg och stretchar ut höftböjaren precis som vanligt.

Brukar även rulla ryggen på en boll. Ska nu även utföra stabilitets övningar för skulderbladen och mobilitets övningar för axlarna. Alla stretchar körs alltså 3x30s 1 gång om dagen.

bighulken
2014-02-07, 17:09
När jag stretchar så kör jag en sväng olika stretchar och när jag är klar så kör jag 2 set till.

Till att börja med kör jag kall stretching. Det jag gjorde sist innan jag stretchade höftböjaren var att ta en boll och sedan en hantel på och masserade höft böjaren.

Hur som helst så börjar jag med vanlig bröst stretch mot vägg. Därefter stretchar jag ut rumpan genom att ligga på rygga och lägga ena benet över andra och dra upp mot motsatta axel (detta började jag med alldeles nyligen). Jag gjorde en stretch som jag såg på mobility wod. Där man backar upp knät mot en vägg och stretchar ut höftböjaren precis som vanligt.

Brukar även rulla ryggen på en boll. Ska nu även utföra stabilitets övningar för skulderbladen och mobilitets övningar för axlarna. Alla stretchar körs alltså 3x30s 1 gång om dagen.

Just det att tänja i kallt tillstånd är inte allt för bra.
stretching är att först trötta ut/spänna muskel,sedan vila några sekunder,sedan ligga i stretch,dvs tänj i minst 30 sekunder.då brukar man märka att det ger sig lite,dvs man stretchar ut muskler,ligament,senor.men om man gör detta kall,så kan sträckreflex sätta in.
själv har jag varmbrallor på mig å varma strumpor.minst 30 minuter innan, så att jag är varm i hela kroppen.på gränsen till att svettas.sen röra lite på sig innan passet sätter igång,är bra.
sen så gäller det att veta hur man bäst sträcker ut också då.finns många instruktioner på nätet.
när du sträcker ut senor,ligament,muskler i kallt tillstånd,så försvarar sig kroppen mot detta,via sträckreflex.så det gäller att vara varm och ha arbetat upp kroppstemp först.annars blir du stelare.
men men,bare å ligga i är det.fast gör det på rätt sätt....
Med vänlig hälsning/
PS:mina stretch pass tar ca:1tim/dag på helger,iom styrkelyft.och jag väger ca:153kg och går ner i spagat,fast lite trögare har det börjat att gå med åldern......;-)