handdator

Visa fullständig version : Problem med ländryggen


benya
2014-02-07, 10:19
Tja har senaste 2 veckorna fått enorm värk i ländryggen när jag kört ben och framförallt knäböj
Det värker på ett sätt som gör att jag inte kan köra på som jag vill, trots att styrkan och orken finns där

Kände även samma smärta när jag körde pass senast och knäböj med betydligt lägre vikter men högre rep

enda skillnaden är väl tekniken i knäböjen, jag går djupare än förr och kör tyngre
kör på 105kg och väger ca 70kg

Känner att jag tränat ländryggen bra, och tycker inte den borde ligga efter i styrka kontra resten av kroppen. Men kan ha fel. Kör oftats med 15-25kg platta när jag tränar ländryggen. Ska jag hellre köra hög-rep mindre vikt här?

Hur som, stretchar bra och så i övrigt tycker, men kan ha missat ngt

Vad har ni för input kära kulû?
Detta stör min benträning ngt enormt och jag vill kunna mosa på i knäböj framöver, och med mer vikter

Zeno
2014-02-07, 11:03
Du håller inte ryggen rak(naturlig svank), dåligt buktryck, stel i te.x. hamstring brukar resultera i rundad rygg för det drar bäcken ur position vilket drar med sig ryggen. hade varit enklare att se om det fanns en film.

Hur ofta kör du knäböj? kör du marklyft också?

Värmer du upp ordentligt innan? provat att töja, använder foam roll eller pinne innan?

Devil82
2014-02-07, 11:31
låter som en "buttwink" sker i bottenläget av squatsen

LillisJ
2014-02-07, 11:34
låter som en "buttwink" sker i bottenläget av squatsen

Jag läste någonstans att det var helt ofarligt dock... Hur är det egentligen?

benya
2014-02-07, 11:54
Du håller inte ryggen rak(naturlig svank), dåligt buktryck, stel i te.x. hamstring brukar resultera i rundad rygg för det drar bäcken ur position vilket drar med sig ryggen. hade varit enklare att se om det fanns en film.

Hur ofta kör du knäböj? kör du marklyft också?

Värmer du upp ordentligt innan? provat att töja, använder foam roll eller pinne innan?

Kör knäböj och marklyft ganska ofta, tung minst 1 gg i veckan/5e dag
sen blir det en del på pass jag går på, desto lättare vikter

uppvärmingen skulle kunna vara bättre, kan det vara problem?

Jag kör marklyft, där har jag inte problem
Endats vi knöböjen och det, under utövandet. Känner inget utanför passet och allt går över av några enstaka minuters vila. Men dyker upp igen vid nästa set, enormt irriterande då jag inte kan köra fullt ut

En sak till kan vara att jag ökat mkt i vikt på kort tid

Ska prova värma grundligare och enligt dina förslag nästa gång, på söndag blir det nog

Devil82
2014-02-07, 11:56
vet bara att jag har sluppit problemet när jag verkligen concentrerat mig på att inte få buttwinken.

Lindrian
2014-02-07, 12:00
Jag läste någonstans att det var helt ofarligt dock... Hur är det egentligen?

Helt ofarligt vill jag inte påstå att det är. Buttwink tar trots allt ut rörelse i ländryggen, vilket inte alltid behöver vara farligt.

benya
2014-02-07, 12:41
vet bara att jag har sluppit problemet när jag verkligen concentrerat mig på att inte få buttwinken.

tips på hur jag ska åstadkomma det?

Devil82
2014-02-07, 12:47
koncentrera dig på lumbard extension samt att sitta bak med rumpan, inte sitta så mycket ner som att sitta bak. ev börja om med lite lägre vikt med boxsquats

apfel
2014-02-07, 12:55
Öva valsalvamanöver och gå långsamt ner, försök känna var det stramar emot om du aktivt försöker svanka nedre delen av ryggen.
Det är vanligt att tränande får för sig att man ska gå djupare än vad rörligheten kräver --> skada så småningom.
Det skulle vara lättare att säga något med en film på dina böjar. Men mest troligt så buttwinkar du när du inte tänker på't. Det är väldigt vanligt.

benya
2014-02-07, 13:19
ok, VAd tror ni om denna herre och dessa övningar, har han rätt och kan övningarna hjälpa?

http://www.youtube.com/watch?v=ZQSjIWEhvV0

https://www.google.se/search?q=hamstrings+exercises&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=M830Uq2uB-6N4gTBxoGwAQ&ved=0CEAQsAQ&biw=1346&bih=696

Devil82
2014-02-07, 13:23
elliot har en blandning mellan bra grejor och broscience =), jag litar mer på rippetoe

http://www.youtube.com/watch?v=aXfOdvd-sJ0

benya
2014-02-10, 10:25
Värmde upp mkt bättre senaste benpasset samt tänkte mer på tekniken vid utförandet, och stretchade hamstringsens statiskt och dynamisk samt tränade dem genom hela passet och det gick mkt bättre – värken kom senare, jag fixade att slutföra knäböjs set:en med bra intensitet och idag har jag träningsvärk som jag inte känt förut i de musklerna
Känns bra så det blir till att fokusera på teknik och rätt stretch-övningar mer framöver.

Bryggan
2014-02-10, 10:49
tips på hur jag ska åstadkomma det?Gå inte lika djupt som du normalt gör kanske.

Santoro
2014-02-10, 10:57
En bra start vore om du la upp ett par klipp på ditt utförande, både i mark och böj, Benya.

benya
2014-02-10, 12:05
Gå inte lika djupt som du normalt gör kanske.

men är det inte en fördel att gå djupt om amn vill bygga massa i röven?

Nikodemus
2014-02-10, 12:43
Tja har senaste 2 veckorna fått enorm värk i ländryggen när jag kört ben och framförallt knäböj

Känner du en ENORM värk? Gör det ont även när du inte lyfter (sitter / går / står) ?

Om den fortsätter vara enorm tycker jag du ska ringa sjukgymnasten : ) enorm lät inte bra...

ddavid
2014-02-10, 12:46
men är det inte en fördel att gå djupt om man vill bygga massa i röven?

Inget är fördelaktigt om det leder till att du skadar dig, right? =)

Prova att köra riktigt djupa benpressar och se om det tar emot någon stans i bottenläget. Har sett många som kör djupa sådana och där ländryggen lyftenri bottenläget, och då är det rörligheten som inte är helt optimal någonstans. Går inte benpressarna så djupt så lägg några stretchmattror på stolens ryggstöd så du kommer närmare pressplattan och således får möjlighet till större rörelselängd.

Min gissning är att det är butt-winkningen som till slut ställt till det för dig. Tycker man ser den tendensen hos iaf 50% av dom som böjer. Och det kan väl ändå inte vara nyttigt att ländryggen rundas?

benya
2014-02-10, 13:02
Inget är fördelaktigt om det leder till att du skadar dig, right? =)

Prova att köra riktigt djupa benpressar och se om det tar emot någon stans i bottenläget. Har sett många som kör djupa sådana och där ländryggen lyftenri bottenläget, och då är det rörligheten som inte är helt optimal någonstans. Går inte benpressarna så djupt så lägg några stretchmattror på stolens ryggstöd så du kommer närmare pressplattan och således får möjlighet till större rörelselängd.

Min gissning är att det är butt-winkningen som till slut ställt till det för dig. Tycker man ser den tendensen hos iaf 50% av dom som böjer. Och det kan väl ändå inte vara nyttigt att ländryggen rundas?

JO! Vad gör man inte för gainz liksom..=)

Ne men tänkte mer på om rätt teknik gör att man kan gå djupt utan att öka riskerna för skada.

Rörligheten är som sagt ngt jag behöver träna på att gör mha olika stretchövningar

Bryggan
2014-02-10, 15:00
men är det inte en fördel att gå djupt om amn vill bygga massa i röven?Så är det såklart men inte om prislappen är skador. Lägg då hellre in lite raka marklyft och/eller andra separata rump-övningar.

Sedan rekommenderar jag frontböj starkt.