handdator

Visa fullständig version : Singlar vs flera reps; vad är bäst?


Frågenarkomanen
2014-02-07, 03:13
Hej!

Jag undrar vad som ger bäst generell effekt, på myofibrill hypertrofi och styrka, av att köra singlar och flera reps. Just den här extrema varianten (singlar resp 10 reps) är till för att dra hela "många reps vs få reps" till sin spets.


Så, vad ger bäst effekt på myofibrill hypertrofi, av

1x10 (set x reps) så att man precis klarar 10an, på 80 %m, i ett set

eller

10x1 (set x reps) så att man precis klarar det sista settet, med så lite vila som möjligt (men det blir väl typ 5-10 minuters vila mellan varje repetition för att inte tappa ngn styrka alls) på ... säg 95 %.

Vad kommer att ge mest muskeltillväxt?


1x10 ger mycket högre "densitet" på träningen och därmed mer "pump" och vad byggarna kallar "TUT" (att TUTet lär blir ungefär samma för båda varianterna är skitsamma; ni fattar vad jag menar).

10x1 tar mycket längre tid och ger mindre pump än 1x10, men däremot är vikten och därmed totalvolymen betydligt högre.



Vad tror ni? Varför? (anta givetvis att 1 RM är 100 kg i pollen)


(Hur man tränar singlarna går att variera så otroligt mkt, om man vilar 1 minut mellan varje set kanske man måste använda 90 % men om man kör 1 singel per dag kan man köra 100 % och mer om man inte är "elit"/väldigt nära sitt max, så jag valde ett visst, relativt rimligt sätt, bara)

NiklasAlm
2014-02-07, 10:31
Jag tycker inte 10 reps är på övre gränsen av många reps. Sen tror jag inte så mycket på att köra samma antal reps och set varje pass.