handdator

Visa fullständig version : Att träna tungt 4-5 gånger i veckan


Ado2000
2014-02-06, 23:26
Som de flesta här på forumet så gillar jag å träna, dock så efter ett par år av träning så känner jag fortfarande att jag inte vet hur.

Anledningen till detta är att jag pajat mig själv lite för många gånger. Har haft inflammation i både vänster å höger axel, inflammation i knäkorsbandet och i övre bicepsfäste.

Varje gånger jag försökt träna tungt mer än 3 gånger i veckan så har jag på ett eller annat sätt lyckats paja mig själv. Då jag vet att jag pajar mig själv ifall jag kör fler än 3 gånger i veckan så låter jag bli å göra det, så det jag undrar är finns det något sätt att komma förbi detta. Alltså att kunna köra runt 4-5 tunga pass i veckan istället(utan att använda sig av otillåtna preparat) samtidigt som man inte pajar sig själv.

Snubben
2014-02-06, 23:28
Varför inte 2 tunga och 2 "lätta" (lägre vikt fler set/rep)

robsson
2014-02-06, 23:33
Känner igen mig i det. Det är bara acceptera att du inte har genetiken för att träna så mycket utan att gå sönder. Din kropp kan inte tillgodogöra sig så mycket träning. Håll dig till max tre dagar träning per vecka.

robsson
2014-02-06, 23:37
Varför inte 2 tunga och 2 "lätta" (lägre vikt fler set/rep)

Lika bra att stanna hemma då istället.

Loke
2014-02-06, 23:38
Frågan är om det är mängden eller träningen i sig det är fel på.

Till exempel inflammerat bicepsfäste handlar ju väldigt ofta skulderstabilitet. Korsbandsproblem beror ju ofta på dålig knästabilitet.

Kanske har du rent av tränat för lite... av rätt övningar?

Snubben
2014-02-06, 23:47
Lika bra att stanna hemma då istället.

.. Varför? Tycker det fungerar alldeles utmärkt att köra 2 tunga och 2 lättare.

Ado2000
2014-02-06, 23:48
Frågan är om det är mängden eller träningen i sig det är fel på.

Till exempel inflammerat bicepsfäste handlar ju väldigt ofta skulderstabilitet. Korsbandsproblem beror ju ofta på dålig knästabilitet.

Kanske har du rent av tränat för lite... av rätt övningar?


Just bicepsinflammationen tror jag starkt berodde på att jag körde för mycket drag övningar. Kör rygg varje pass men just på rygg/axel passet så var det extra mycket å då körde jag följande

Tung mark 4-5 set
chins till failure 4-5 set
stång rodd varje dag nästan
stång shrugs 5set 10 reps

och sen det jag tror som gjorde att det brast till slut var behind the neck push press. Då jag kör vanlig press brukar jag hålla in mina armbågar men här kunde jag inte det. Det jag listat ovanför var en onsdag där var ett par övningar därtill. Å sen på fredagen körde jag chins,rodd å shrug å en del biceps på det.

Ado2000
2014-02-06, 23:53
Varför inte 2 tunga och 2 "lätta" (lägre vikt fler set/rep)

Ska försöka på 3 tunga å 1 lätt istället kanske. Saken är nämligen den att jag är av den mentaliteten att känner jag mig inte nästan slut efter ett pass så känner jag att jag inte gjort tillräckligt.

Känner igen mig i det. Det är bara acceptera att du inte har genetiken för att träna så mycket utan att gå sönder. Din kropp kan inte tillgodogöra sig så mycket träning. Håll dig till max tre dagar träning per vecka.

Asså vill nästan vägra tro på att det ska baseras på genetik. Det måste finnas något sätt att komma förbi detta(utan att använda sig av steroider såklart). Att köra typ nån speciell variant av antal reps å sets. Kanske bara köra 1 ettor eller något sådant. Eller att det finns nåt tillskott som hjälper med återhämtningen.

Ajemän
2014-02-06, 23:55
Jag tror det handlar om många pusselbitar som ska ihop...

Att successivt bygga upp kroppen så den tål belastningen, att utföra övningarna rätt, att ha ett bra träningsschema, att lyssna på kroppen, sköta kost och sömn/vila, inte dricka en massa alkohol, inte belasta kroppen tokigt i vardagen etc etc

Jag tror dock att de allra flesta skador beror på dåligt övningsutförande, iaf om man "bara" tränar 4 pass i veckan…

Jag har fått inflammation i axlarna, underarmarna, överansträngt ryggslutet, ett flertal gånger med mera, och jag kan med handen på hjärtat säga att ALLA de skadorna har berott på att jag utfört övningarna fel, men det insåg jag ju inte då

…Eller så kan man ju skylla på genetiken. Är la lättare :)

Snubben
2014-02-06, 23:57
Ska försöka på 3 tunga å 1 lätt istället kanske. Saken är nämligen den att jag är av den mentaliteten att känner jag mig inte nästan slut efter ett pass så känner jag att jag inte gjort tillräckligt.

Dags att börja arbeta på egot då. Med ett lätt pass menar jag inte att du ska dit och bli varm i kläderna, sänk vikterna och utöka set/reps, du kommer bli bra trött. Testa.



Asså vill nästan vägra tro på att det ska baseras på genetik. Det måste finnas något sätt att komma förbi detta(utan att använda sig av steroider såklart). Att köra typ nån speciell variant av antal reps å sets. Kanske bara köra 1 ettor eller något sådant. Eller att det finns nåt tillskott som hjälper med återhämtningen.

Ignorera robbson. Finns ett skäl till att hans trådar om hur dålig genetik hit och dit blir låsta.

Scratch89
2014-02-06, 23:57
Jag har ju sett dig träna, och du har inte den bästa tekniken i vissa övningar. Det bidrar säkert, samt att du alltid ligger rätt så nära max. Jag tror på att nöta in tekniken i de stora övningarna, samt köra ett par lättare pass som någon föreslog, t.ex

Presspass 1, 5 x 5
Dragpass 1, 5 x 5
Vila
Presspass 2, 4 x 8-12
Dragpass 2, 4 x 8-12

Eller whatever. Att man har pass där man tränar med lättare vikter och inte nosar runt failure lika mycket (eller att man är långt från failure de tunga passen och tar ut sig ordentligt på 12-reppare, vad man nu föredrar).

Rikard Jansson
2014-02-06, 23:59
borde inte robsson bli bannad snart? obvious troll

100
2014-02-07, 00:04
Låter som du övertränat.

Loke
2014-02-07, 00:06
Låter som du övertränat.

Nej, det låter det faktiskt inte alls som.

Ado2000
2014-02-07, 00:17
Dags att börja arbeta på egot då. Med ett lätt pass menar jag inte att du ska dit och bli varm i kläderna, sänk vikterna och utöka set/reps, du kommer bli bra trött. Testa.


Ignorera robbson. Finns ett skäl till att hans trådar om hur dålig genetik hit och dit blir låsta.

Aa får nog göra det, inför någon typ av pump pass hehe

Jag har ju sett dig träna, och du har inte den bästa tekniken i vissa övningar. Det bidrar säkert, samt att du alltid ligger rätt så nära max. Jag tror på att nöta in tekniken i de stora övningarna, samt köra ett par lättare pass som någon föreslog, t.ex

Presspass 1, 5 x 5
Dragpass 1, 5 x 5
Vila
Presspass 2, 4 x 8-12
Dragpass 2, 4 x 8-12

Eller whatever. Att man har pass där man tränar med lättare vikter och inte nosar runt failure lika mycket (eller att man är långt från failure de tunga passen och tar ut sig ordentligt på 12-reppare, vad man nu föredrar).

Aa du är inne på samma linje som Snubben och det är just det jag vill kunna göra att köra 4-5 pass med nära max vikter. Å då jag försökt så har det gått åt pipan :D.

Nej, det låter det faktiskt inte alls som.

Men om vi utgår ifrån det jag beskrev på hur jag tränade vad skulle du säga är anledningen till bicepsinflammationen i mitt fall. Vill påpeka att jag inte försöker vara dryg utan undrar bara vad dina tankar är kring detta.

Ramboline
2014-02-07, 01:43
Som de flesta här på forumet så gillar jag å träna, dock så efter ett par år av träning så känner jag fortfarande att jag inte vet hur.

Anledningen till detta är att jag pajat mig själv lite för många gånger. Har haft inflammation i både vänster å höger axel, inflammation i knäkorsbandet och i övre bicepsfäste.

Varje gånger jag försökt träna tungt mer än 3 gånger i veckan så har jag på ett eller annat sätt lyckats paja mig själv. Då jag vet att jag pajar mig själv ifall jag kör fler än 3 gånger i veckan så låter jag bli å göra det, så det jag undrar är finns det något sätt att komma förbi detta. Alltså att kunna köra runt 4-5 tunga pass i veckan istället(utan att använda sig av otillåtna preparat) samtidigt som man inte pajar sig själv.

Varför köra så tungt hela tiden, släng in 4 veckor med Giant Set och jag lovar dig att fasten du ligger på 10 reps så får du fruktansvärd träningsvärk,och det ger bra med muskelmassa. Tar bara ett exempel på hur jag körer.jag plockar ut 3 till 4 övningar och skall köra 10 reps på varje. För triceps kan det se ut så här Skivstångspress till panna smal bänkpress push down. Du körer 10 reps på varje när du har kört Skivstångspress går du direkt på smal bänkpress osv när du har kört alla tre övningarna vilar du 1 min och sen körer du igjen 3 rondor. På ben kan det se ut så här. Benpress, benspark, liggande lårcurl och utfall. Du körer 6 ronder 10 reps på varje övning sen vilar du 2 min. Och jag lovar dig både träningsvärk och spy känsla, och det bygger bra med massa. Och du körer lättare.😀

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Ado2000
2014-02-07, 11:43
Varför köra så tungt hela tiden, släng in 4 veckor med Giant Set och jag lovar dig att fasten du ligger på 10 reps så får du fruktansvärd träningsvärk,och det ger bra med muskelmassa. Tar bara ett exempel på hur jag körer.jag plockar ut 3 till 4 övningar och skall köra 10 reps på varje. För triceps kan det se ut så här Skivstångspress till panna smal bänkpress push down. Du körer 10 reps på varje när du har kört Skivstångspress går du direkt på smal bänkpress osv när du har kört alla tre övningarna vilar du 1 min och sen körer du igjen 3 rondor. På ben kan det se ut så här. Benpress, benspark, liggande lårcurl och utfall. Du körer 6 ronder 10 reps på varje övning sen vilar du 2 min. Och jag lovar dig både träningsvärk och spy känsla, och det bygger bra med massa. Och du körer lättare.😀

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk


Låter intressant