handdator

Visa fullständig version : Kost för en tjejkompis...


Beast
2004-03-15, 21:22
tja, en brudpolare är relativt seriös nu men är inte så haj på att lyfta tungt (men jag ska nog kunna övertala henne hehe)
Iaf hon kör spinning 3ggr/vecka och sån meningslös(enligt mig) bodypump 3ggr/vecka.
Hon vill lägga upp kosten lite bättre. Hon väger c:a 55kg och är
163cm. Jag vet hur jag lägger upp kosten till mig själv men då hon är tjej kanske det är lite knivigare, hon kommer nog börja få i sig lite proteintillskott nusnart också.
Nån som har några tips? inte allt för överdrivna. Hon är redan nu i rätt bra form.

Miranda
2004-03-15, 21:27
varför ska det vara annorlunda kostupplägg för henne för att hon är tjej? :confused:

Det som är bra mat när man tränar är väl bra mat för alla och det enda man behöver ta hänsyn till är energiintaget, beroende på hur mycket man väger, hur mycket man gör av med, och om man främst vill bygga eller bränna...?! Och det spelar väl ingen roll då vilket kön.

(utom att vi tjejer nödvändigtvis måste lägga in några dagar i månaden med obegränsat chokladintag... :angel: )

M

King Grub
2004-03-15, 21:29
Om du vet hur du skulle lägga upp din kost för att uppnå resultaten är det väl bara att göra det samma åt henne, fast anpassat efter hennes energibehov. Varför skulle det vara knivigare bara därför att hon tillhör det kvinnliga könet? :confused:

Beast
2004-03-15, 21:42
Jo men saken är att jag satsar på att tävla i BodyBuilding vilket hon inte gör, jag vet på ett ungefär hur min kropp svarar och vad den behöver. Och sen tränar jag ju annorlundare än henne o.s.v
Och jag tror inte hon vill äta varannan timme hela dagen heller liksom.
Några råd måste ni ju ha?
Hur käkar ni tjejer dagen genom?

z_bumbi
2004-03-15, 21:51
Ca 2 g protein och 0,8-1,2 g fett per kg kroppsvikt.

Ca 2-3 g kolhydrater per kg kroppsvikt i grundutförandet.

Resterande kalorier fyller man upp med kolhydrater och/eller fett lite efter egen smak.

Äta var tredje timme ungefär, bra för blodsockret och för att hålla insulinet nere.

Viktigt att fylla på med energi efter träningen.

Bra mat direkt från råvarorna.

Med andra ord ingen större skillnad.

Kör en vända på uppladdningen och räkna ut förbrukning eller kör på ca 34-37 kcal/kg, lägg sen till träningen. Lägg dig gärna lite högre och dra ner efter behov än tvärt om.

Beast
2004-03-15, 21:57
Marre-Sthlm: ooo lille tuffingen själv.

Ok, Tack Bumbi!
Slänger ihop ett schema till henne så fort jag snackat liter mer med henne, lägger nog upp det här sen, eller om det går bra skickar jag det i Pm till dig eller nån annan, så lipper jag ju "skryta" som somliga fick för sig att ja gjorde.

Sverker
2004-03-16, 06:59
Isället för choklad bör ju hon regelbundet äta magert rött kött, eller någon annan bra källa till järn.

Miranda
2004-03-16, 09:10
Originally posted by King Grub
Om du vet hur du skulle lägga upp din kost för att uppnå resultaten är det väl bara att göra det samma åt henne, fast anpassat efter hennes energibehov. Varför skulle det vara knivigare bara därför att hon tillhör det kvinnliga könet? :confused:

jag hann före Grub och svarade SAMMA SAK (fast INNAN han gjorde det)!?!?!? Häftigt!!!!

:hbang:

:D

(just kidding)

Tricklev
2004-03-16, 09:15
Originally posted by Miranda


jag hann före Grub och svarade SAMMA SAK (fast INNAN han gjorde det)!?!?!? Häftigt!!!!

:hbang:

:D

(just kidding)

Grattis:bow: :bow:



:D

Miranda
2004-03-16, 09:15
Originally posted by Sverker
Isället för choklad bör ju hon regelbundet äta magert rött kött, eller någon annan bra källa till järn.

okej... ähum... är det järnbrist alltså som ger chokladsug i samband med mens...?

är det för lite järn i andra animaliska produkter såsom kyckling, fisk, ägg? jag äter nämligen ganska sällan rött kött.

Beast säger:
"Och jag tror inte hon vill äta varannan timme hela dagen heller liksom.
Några råd måste ni ju ha?
Hur käkar ni tjejer dagen genom?"

Jag käkar ungefär så som z_bumbi säger. Att käka ofta (ca var tredje timme) tror jag är särskilt bra för såna tjejer som jag som tidigare i livet har försökt gå ner i vikt genom att äta så sällan som möjligt och hoppa över måltider... (hur idiotisk får man lov att vara?!)

Sen tror jag att många skillnader har med tycke och smak att göra... jag vet t ex inte många tjejer som kör med skumtomtar och gainers och annat mysko efter träningen... :) Eller som klarar att pressa i sig råa ägg... eller för den delen 10 kokta ägg vid samma tillfälle... :MrT:

M

z_bumbi
2004-03-16, 10:52
Beast: Lägg upp det här så får fler se hur en tjej som tränar kanske borde käka istället för att leva på ett salladsblad och utspätt vatten. :D

(Du får fler synpunkter på det på sätt också.)


Miranda: Järn per 100 g kött i mg.
Kyckling: 0,9
Kalkon: 0,8
Ripa: 7,5
Nötkött: 3,5
Häst: 3,5
Hare: 4,2
Rökt renkött: 7,2

Källa: www.slv.se

Detta har ju i högsta grad med ursprungsfrågan att göra förövrigt, många tjejer tränar mycket och läser sen matråden i tidningarna där det väldigt sällan ingår rött kött.
Det är med det som bakgrund inte så förvånande att blodbrist är ganska vanligt hos unga tjejer.

Miranda
2004-03-16, 13:14
Originally posted by z_bumbi
Miranda: Järn per 100 g kött i mg.
Kyckling: 0,9
Kalkon: 0,8
Ripa: 7,5
Nötkött: 3,5
Häst: 3,5
Hare: 4,2
Rökt renkött: 7,2

Källa: www.slv.se

Detta har ju i högsta grad med ursprungsfrågan att göra förövrigt, många tjejer tränar mycket och läser sen matråden i tidningarna där det väldigt sällan ingår rött kött.
Det är med det som bakgrund inte så förvånande att blodbrist är ganska vanligt hos unga tjejer.

TACK för informationen!

men hallå, det finns väl vissa nackdelar med rött kött också, och det är väl därför som många som satsar på fitness föredrar att basera kostens proteinintag på t ex kyckling, fisk, och ägg? jag skerv på ett annat forum att jag ibland brukade äta mager nötfärs (10% fett) och fick en rad kommentarer om att sånt minsann inte alls hör hemma i en sund kosthållning - att de 10 procenten fett är sämsta sorten, att allt nötkött - även oxfilé - innehåller en massa hemskheter osv...?

M

King Grub
2004-03-16, 13:31
Magert kött är en alldeles utmärkt proteinkälla, på alla sätt.

z_bumbi
2004-03-16, 14:58
Det finns nötkött som ligger under 4 % i fett om man nu får för sig att undvika fettet från köttet.
Jag ser ingen större anledning att t ex undvika 10%-ig köttfärs under normal träningskost och under diet får man väl plocka ut magrare bitarna om man nu inte väljer att dra ner på någon annan fettkälla istället.