handdator

Visa fullständig version : Allmän hjälp och tips sökes angående träningen!


Jesperandersson
2014-02-06, 16:03
Hej alla! Helt ny här på kolozzeum och precis börjat om med gymmandet efter ca. 2 års uppehåll nu när jag för ca en månad sen slutade spela handboll.
Vikt:82kg
Längd: 175cm
Mark: 120kg / Böj: 110kg / Bänk: 70kg
Just nu tränar jag 3-5 gånger i veckan, får med hela kroppen varje vecka, ibland samma muskelgrupper två gånger i veckan men då med minst 2 dagars vila sen senast. Har börjat försöka få lite ordning på kosten för att droppa ner till 75kg, en vanlig dag ang maten kan se ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt 1dl havre, lite mjölk och lite lingonsylt.
Lunch: Kött/kyckling/fisk/korv av något slag samt lite kolhydrater, t.ex ris, men inte mycket.
Middag: Ungefär samma som ovan.
Är plattsättarlärling och brukar få svettas en del på jobbet, så blir dunderseg om jag inte får i mig kolhydrater under dagen. Kommentarer ang. kosten?
Har även stått still på ungefär samma vikter i nästan 2 år och har ingen aning om varför. Brukar variera mellan tunga lyft 1-3 reps och lite lättare 4-6 reps, men det känns aldrig som att jag blir starkare och har ingen förklaring till varför :/ Men försöker fortsätta mala på och se om det till slut släpper för mig. Vore även kul att lyckas gå ner de där kilona och få en mer vältränad kropp, skulle vara en härlig känsla att kanske nån gång i sitt liv få prova på att ha en vältränad look istället för den något bulkigare jag har nu!
Länkar några "formbilder" eller vad jag ska kalla det. Första gången jag tagit såna så därav mitt ansikte som håller på att spricka ut i garv!
Vore mycket tacksam om tips och råd angående träningen och kosten och hur jag borde gå till väga för att komma fram till drömkroppen som är något i stil med Niklas Örn från PH, inte alltför låg fettprocent men ändå lite rutor och så.
Tack för mig! :-)

jontexer
2014-02-06, 16:46
läs defftråden angående att gå ner i vikt.

om du vill öka i vikter så hoppa på ett program med tydlig progression tex 5x5 och käka mycket mat, det är mitt tips.
sen är det riktigt svårt att gå ner i vikt samtidigt som man ökar styrkan, så välj och gör en i taget

maqan
2014-02-06, 20:16
Som sagt, bestäm dig för om du vill öka i muskelmassa först och främst eller om du vill förbättra formen. Vill du öka i styrka och muskelmassa finns det mängder med bra program med färdiga progressionsmodeller att följa.

Jesperandersson
2014-02-07, 09:36
Satsar helst på att försöka förbättra formen. Har ingen exakt kostplan men snålar på kolhydrater och håller mig undan godis och fika osv. Har inget exakt uträknat kaloriintag/dag men har gått ner 1kg senaste veckan på denna kost. Målvikten är 75 och ligger nu på 82kg. Tror ni det kommer förstöra mycket massa/styrka? (Det lilla jag nu har)