handdator

Visa fullständig version : får inte ryggen att jobba med stångrodd


tankoovich
2014-02-06, 11:03
Som rubriken lyder har jag jäkligt svårt att känna av att ryggmusklerna får jobba när jag kör stångrodd.
Hur ska jag aktivera dom mer och försöka använda mindre armar när jag drar uppåt?


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

cero
2014-02-06, 11:04
Låt skuldrorna åka hela vägen fram, dvs sänk stången så långt det går, och krama sedan ihop dem.

Ajemän
2014-02-06, 11:13
Som rubriken lyder har jag jäkligt svårt att känna av att ryggmusklerna får jobba när jag kör stångrodd.
Hur ska jag aktivera dom mer och försöka använda mindre armar när jag drar uppåt?


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk


Jag kör ungefär 45 graders vinkling på överkroppen och supinerat grepp (handflatorna mot taket)

Det är viktigt att hitta en bra grundposition för att stå stadigt och kunna fokusera på att arbeta med ryggen. Hur du placerar fötterna, hur du putar med rumpan, lägger buktryck och placerar bröst/axlar ska sitta i ryggmärgen när arbetsseten kommer igång, annars är det lätt att det blir pangkaka.

Det är viktigt att man hittar grundpositionen, ergonomin för att kunna lägga fokus på ryggen och att inte skada sig. Lätt att överbelasta ryggslutet...


Sedan fokus på att släppa ut skulderbladen helt, och klämma ihop de helt

Detta tycker jag är ett schysst utförande
http://www.youtube.com/watch?v=vs-2DPOgY8U

Hade svårt som faen att hitta rätt i denna övning, men när man väl gjort det är den så jäkla skön :)

Morty
2014-02-06, 11:50
Som rubriken lyder har jag jäkligt svårt att känna av att ryggmusklerna får jobba när jag kör stångrodd.
Hur ska jag aktivera dom mer och försöka använda mindre armar när jag drar uppåt?


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Hur menar du att du, framåtlutad, lyckas dra en skivstång mot din kropp utan att aktivera ryggmuskler?

Kaelel
2014-02-06, 11:54
Låt skuldrorna åka hela vägen fram, dvs sänk stången så långt det går, och krama sedan ihop dem.

Exakt, och kan du inte göra detta utan momentum så använder du en för tung vikt, något majoriteten tyvärr gör i roddar.

delizh
2014-02-06, 11:59
Prova med att dra med armbågarna. Då kanske du får bättre kontakt

Jellyness
2014-02-06, 12:25
Vad är målet med skivstångsrodden? Att träna så mycket av ryggen som möjligt eller att träna olika delar så effektivt som möjligt?

Det är mycket som påverkar vad som ger vad i övningen. Belastning, lutning, greppbredd, vad stången/armbågar hamnar osv.

När man väljer övningar bör man först se vad man har för mål med den, och välja utförande efter det.

tankoovich
2014-02-06, 16:39
Tack för svaren, Ska tänka på vad ni tipsat om nästa gång så får jag se om det blir förbättringar!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk