handdator

Visa fullständig version : Skadat bröstmuskulaturen


rymcso
2014-02-05, 20:49
Hej kolo. Har problem med bröstmuskulaturen och börjar bli desperat för att hitta en lösning.

Jag är en kille på 24 år.
Tränat på gym ett flertal år (utöver gym har jag varit aktiv större delen av mitt liv).
Har aldrig tidigare haft några skadeproblem.

Skadan är ytlig.
Smärtar i bröstmuskulaturen/muskelfästen.
Smärtan uppstår endast vid ansträngning (direkt i form av bröstträning men även indirekt i from av sport eller latsdrag m.m)
Smärtan bli betydligt mycket värre vid hård ansträngning och även vardagssysslor bli jobbiga att utföra.
Det smärtar även vid tryck över bröstkorgen.

Skadan uppstod pga träning och förvärrades då jag idiotiskt nog fortsatte trän. Smärtan uppkom i nov. 2013 och senaste gången jag belastade bröstmuskulaturen var slutet av dec. Sen träningen upphörde har förbättringar gjorts men det är långt ifrån bra.

Finns det någon som kan tänkas ha en aning om vad jag råkat ut för och/eller hur jag rehabiliterar mig från detta?

Tack på förhand!

rymcso
2014-02-27, 18:06
Jag undrar om det kan vara en ordentlig muskelbristning?

Kan en muskelbristning vara så långvarig?

Sheogorath
2014-02-27, 18:28
Det låter det som ja. Och de tenderar att läka med ärrbildning i muskeln och det är mycket lätt att få nya skador i anslutning till det gamla läkta såret. Även med bra rehab kan det ta ett halvår att läka vissa muskelbristningar på ett någorlunda vettigt sätt.

rymcso
2014-03-17, 18:09
Bumpar min egna trådstart.

Efter ett tags googlande kring bröstskador/-smärta så har jag blivit mer och mer "övertygad" om att det är kostokondrit (costochondritis) som jag ådragit mig. Vilket är en inflammation i bröstbenet.

Skulle vara intressant och hör om det är någon annan som har någon erfarenhet från kostokondrit eller på annat håll sitter inne på någon som helst info. Hur upplevde ni detta och vad hjälpte er att påskynda rehabliteringsprocessen.

Är det bara att ha tålamod, vila och lägga om kosten till lite mer antiinflammatoriska livsmedel?