handdator

Visa fullständig version : Rörlighet för att utföra latsdrag bakom nacken, hur?


glödlampa
2014-02-05, 19:40
Hej alla glada!

har läst runt här ett tag och sett en del av Arne Perssons klipp på youtube om det utförande han anser korrekt i några övningar. Vilket jag håller med om, gillar inte det andra bodypump-utförande som Arne kallar det :D

Det jag kör nu ger mer vikt och ja mer styrka, vilket är vad jag fokuserar på just nu. att lyfta tungt!

Ser även att Arne verkar vara helt fäst vid att latsdrag ska utföras bakom nacken. Men jag tycker att det knakar o har sig i axlarna när jag kör latsdrag och det är även framför.

Kan detta vara en fråga om rörlighet?

Tack på förhand!

ARMSTARK
2014-02-06, 08:52
Börja med att sätta dig "åt fel håll" i maskinen. I de flesta maskiner sitter man så långt bak på sätet att dragriktningen blir fel. Sen sitter du helt rak i ryggen och tänker att du drar ner armbågarna bakom kroppen hela vägen. SUPERLÄTTA vikter i början, det ska ta emot men absolut inte göra ont.

Så gjorde jag och fick världens mjukaste axlar, körde även samma utförande i militärpress, en annan övning som folk brukar vara stela i.

Arne Persson
2014-02-06, 09:08
Hej alla glada!

har läst runt här ett tag och sett en del av Arne Perssons klipp på youtube om det utförande han anser korrekt i några övningar. Vilket jag håller med om, gillar inte det andra bodypump-utförande som Arne kallar det :D

Det jag kör nu ger mer vikt och ja mer styrka, vilket är vad jag fokuserar på just nu. att lyfta tungt!

Ser även att Arne verkar vara helt fäst vid att latsdrag ska utföras bakom nacken. Men jag tycker att det knakar o har sig i axlarna när jag kör latsdrag och det är även framför.

Kan detta vara en fråga om rörlighet?

Tack på förhand!

Att det knäpper och knakar kan vara lite olika saker. Det kan vara tex bindväv som hindrar lite i rörelsen. Det kan vara ligamentförstärkningar i ledkapseln som "knäpper" (hoppar till), vakuumljud från leden mm. Stramhet och liknande försvinner i regel snabbt efter att man börjat träna övningen.