handdator

Visa fullständig version : Hur träna för att motverka överrörligt knä?


Wrista
2014-02-05, 19:24
Jag har överrörligt knä. Om jag står med benet helt utsträckt så översträcker jag det. Vilka övningar och stretchrörelser bör jag träna extra mycket och vilja ska jag undvika för att motverka mitt tillstånd?

pezrulezhaakon
2014-02-05, 19:30
Jag har överrörligt knä. Om jag står med benet helt utsträckt så översträcker jag det. Vilka övningar och stretchrörelser bör jag träna extra mycket och vilja ska jag undvika för att motverka mitt tillstånd?

Det bästa du kan göra i ditt läge är att lära dig mer medvetet att själv begränsa rörelsen. Det finns inte så mycket du kan träna i den bemärkelsen.

maattee10
2014-02-07, 13:17
detta har även jag:/ jag har överrörliga knän och har sträckt min högra knä 2ggr inom loppet av 2 månader. orsaken är att jag översträcker knät när jag kör push press.

vad kan jag göra för att motverka detta och fortsätta kunna köra push press?

PrimalAeon
2014-02-07, 15:39
Mina SBD-knävärmare har hjälpt mig mycket med detta. Får en liten mental notis om att inte översträcka. Har armbågsvärmare av samma anledning.

Liknande effekt borde gå att få med tejp av något slag. Sätta fast i knävecket när du står normalt. Sätt tejpen så den börjar dra mycket i huden när du går förbi gränsen. Kan vara värt att testa iaf :)

maattee10
2014-02-07, 15:47
Mina SBD-knävärmare har hjälpt mig mycket med detta. Får en liten mental notis om att inte översträcka. Har armbågsvärmare av samma anledning.

Liknande effekt borde gå att få med tejp av något slag. Sätta fast i knävecket när du står normalt. Sätt tejpen så den börjar dra mycket i huden när du går förbi gränsen. Kan vara värt att testa iaf :)

tack för tipsen:)

Alfers
2014-02-07, 17:14
Liknande effekt borde gå att få med tejp av något slag. Sätta fast i knävecket när du står normalt. Sätt tejpen så den börjar dra mycket i huden när du går förbi gränsen. Kan vara värt att testa iaf :)

Mitt google fu-sinne sa till mig att söka efter kinesio tape hypermobilit och det verkar vara något som folk håller på med så jag tror absolut att det kan vara värt ett försök.

Sheogorath
2014-02-07, 17:20
Det är en fråga om neurologisk ombaning, inget annat. Har du överrörliga knän kommer du alltid ha överrörliga knän, såvida de inte stelnar till som en del av det naturliga åldrandet.

Vad du måste göra är att träna dig på att att inte stå och hänga i dina översträckta knän. Att vänja dig vid att istället ha svikt i leden och en konstant anspänning i låren.

pezrulezhaakon
2014-02-07, 18:19
detta har även jag:/ jag har överrörliga knän och har sträckt min högra knä 2ggr inom loppet av 2 månader. orsaken är att jag översträcker knät när jag kör push press.

vad kan jag göra för att motverka detta och fortsätta kunna köra push press?

Enda sättet är att lära dig kontrollera knästräckningen medvetet. Det handlar om att programmera om din hjärnas "automatik".

maattee10
2014-02-07, 18:30
Enda sättet är att lära dig kontrollera knästräckningen medvetet. Det handlar om att programmera om din hjärnas "automatik".

då får jag försöka göra de då;)

tack för alla svar och tips:)