handdator

Visa fullständig version : Intag av BCAA?


sebbanboy14
2014-02-05, 16:47
Hejsan!
Kanske inte är någon världsräddande fråga men. Har funderat lite på de här med Bcaa som jag tar. En del säger att man ska ta de innan, andra efter, vissa före och efter och slutligen en del under och efter träningen.
Jag har valt att ta i mitten av mitt träningspass samt efter jag har duschat. Jag brukar ta 3 tab under och 2 efter. På burken säger de att man ska ta 3 tab 1-2 gånger dagligen. Min lilla fråga är om 5 tabletter är för mycket under så pass kort tid i mellan? Blir ju som 5 tab på typ 30-45min. Bör jag lägga om det eller är de bara köra på? Tänkte om jag skulle köra 2 under och 2 efter. Eller kanske 3 under och 3 efter. Har som sagt ingen aning. Ville bara försäkra mig om att jag inte tar för mycket.
Kan även tillägga att ca varannan dag kör jag på Bcaa och varannan så tar jag en proteinshake efter träningen istället. Lite pga hur de faller in med måltider osv.

Tacksam för svar



BCAA som jag tar: http://www.fitnesstukku.fi/bilder/produkter/700x700/SA000914_1.jpg

http://www.fitnesstukku.fi/bilder/produkter/700x700/SA000914_1.jpg

alphahanen2
2014-02-05, 17:02
Jag är förvisso snål men den dos de rekommenderar dagligen är ju inget måste.. Sen så vet jag inte vad det är för skillnad på bcaa och bcaa men jag tar två innan och två efter. Jag tror att det viktigaste intaget är direkt efter passet.

För att svara på din fråga; nej, ser inte hur du kan äta för mycket aminosyror.

sebbanboy14
2014-02-05, 17:54
För att svara på din fråga; nej, ser inte hur du kan äta för mycket aminosyror.

Aha tack för svaret.

Flera som kan dela lite erfarenheter och kunskap =)?

CHP77
2014-02-05, 19:29
Aha tack för svaret.

Flera som kan dela lite erfarenheter och kunskap =)?

Jag tar enbart under passet, tycker jag känns bra. Kör även det i vattnet när jag cykeltränar, får högre mjölksyretröskel tycker jag.

PureWhey
2014-02-05, 19:45
Onödigt under passet.

cAase
2014-02-05, 20:45
Kör det innan passet om du tränar fastandes, och även efter. Under passet kan du skippa.

Kvicksilver
2014-02-05, 20:58
Ville bara försäkra mig om att jag inte tar för mycket.


Du kan så att säga inte ta för mycket BCAA. Det är bara vanliga aminosyror. Tror inte det har någon märkbar betydelse när du tar dom. Kör med vassle efter träningen varje dag istället om din vanliga mat innehåller för lite protein.

sebbanboy14
2014-02-05, 22:02
Okey då fortsätter jag. Och då ska jag nog trappa upp till 3 och 3. Om de bli innan och efter, eller under och efter får vi se. SÅ som jag förstår de så spelar de ingen större roll då?

Sheogorath
2014-02-05, 22:52
Det behövs fler än tre aminosyror för att bygga upp muskelmassa så att ta BCAA innan fastande träning är nog inte det bästa om man vill ta något. Helt protein känns som det vettigaste eftersom det är en komplett aminosyraprofil i muskelmassa. EAA borde ju vara dugligt men ungefär hälften av de där futtiga grammen man petar i sig behöver ju omvandlas till NEAA för att det ska kunna bli någon muskelväv av det.

Bättre då att svepa en rejäl proteindrink som jag ser det, så kan man ta ett leucin-innehållande tillskott of-your-chosing efter träning för att uppreglera MPS. Så kan kroppen plocka fritt av de aminosyror den behöver bäst för stunden för att göra det den ska göra.

Dewon
2014-02-05, 22:55
Okey då fortsätter jag. Och då ska jag nog trappa upp till 3 och 3. Om de bli innan och efter, eller under och efter får vi se. SÅ som jag förstår de så spelar de ingen större roll då?

Absolut ingen anledning att ta det under passet skulle jag säga, isåfall före om du tränar fastande och inte har ätit på många timmar innan. Eller efteråt, isåfall bara om du inte ska äta något på en stund efter men då funkar en macka med några glas mjölk, en vassleshake eller helt enkelt riktig mat lika bra.

Även bra att dessutom få i dig kolhydrater efter passet då jag tror jag läste en studie om att kolhydrater tas upp bättre direkt efter träningen, på så sätt kommer du laddas upp med glykogen i blodet som kan användas som energi nästa pass.

Alltså, före om någonting skulle jag säga. King Grub eller annan kunnig får rätta om detta påstående är felaktigt.