handdator

Visa fullständig version : proteinrikt mellanmål, ej mjölkprodukt


Jeml
2014-02-05, 13:08
Ska byta ut vassle mot aminosyror för att se om det påverkar min akne något.

jag tar 2st vassle shakes i dagsläget så det kommer bli 30-40g mindre protein om dagen.

Behöver tips vad jag kan ersätta detta med?? det ska helst vara smidigt, inte innehålla jätte mkt fett/kolhydrat och sen såklart inte mjölkprodukter av självklara skäl.

tack på förhand :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

monsa123
2014-02-05, 13:51
Kvarg, "keso mellanmål", proteinbar. Förutom det finns det inte överdrivet med alternativ förutom vanlig mat.

REDaction
2014-02-05, 13:53
Fast om du byter ut vassle mot aminosyror blir det väl inte så mycket mindre? 10 g EAA kan ju räknas dubbelt vilket nästan blir som en portion vassle. Hur som helst, ett eller två ägg med valfri mängd äggvita blir en helt okej äggröra eller omelett om du så vill. Lite fett blir det men det är nog bara bra ;)

Lepras
2014-02-05, 13:57
tonfisk,ägg,macka med köttpålägg,liten matlåda med bara kött/fisk/kyckling ev kycklingsallad tex.

Lepras
2014-02-05, 13:58
Kvarg, "keso mellanmål", proteinbar. Förutom det finns det inte överdrivet med alternativ förutom vanlig mat.

bra att du skriver upp två mjölkprodukter när det är precis det han inte vill ha ;)

Likeapeanut
2014-02-05, 14:01
Know the feel jeml! Tycker dock det är så jäkla bekvämt sätt o få i sig protein så jag har svårt att lägga ner med vasslet.

TomasB
2014-02-05, 14:16
Abbas tonfisk med smak (Vanlig smakar kattmat). (cirka 25 gram protein)

Makrill på burk (30 gram protte på 250 gram burk, dock ungefär lika mkt fett)

Ta med ett par - 3 kalla kokta ägg. (25 gram protein på 3 normala ägg (ungefär) något mindre fett, cirka 20 gram)

Skinka (Se till att undvika de med E250 bara). Fettsnålt och högt proteinvärde

När jag var på deff senast så stekte jag på köttfärs och delade upp i portionspåsar som jag åt med sallad till mellanmål. Gott och mkt protein.

Jeml
2014-02-05, 14:17
Kvarg, "keso mellanmål", proteinbar. Förutom det finns det inte överdrivet med alternativ förutom vanlig mat.


tack för tips på sånt jag inte ville ha.



Fast om du byter ut vassle mot aminosyror blir det väl inte så mycket mindre? 10 g EAA kan ju räknas dubbelt vilket nästan blir som en portion vassle. Hur som helst, ett eller två ägg med valfri mängd äggvita blir en helt okej äggröra eller omelett om du så vill. Lite fett blir det men det är nog bara bra ;)

w0t stämmer det att man räknar aminosyror dubbelt??



tonfisk,ägg,macka med köttpålägg,liten matlåda med bara kött/fisk/kyckling ev kycklingsallad tex.

tonfisk och ägg är rätt bra ja. tack :)





Know the feel jeml! Tycker dock det är så jäkla bekvämt sätt o få i sig protein så jag har svårt att lägga ner med vasslet.

japp förjävligt. 2 shakes är enkla 50g om dagen ju..m :( fått hem 3 burkar bcaa nu så det blir ett försök utan vassle några månader.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dreas
2014-02-05, 14:21
w0t stämmer det att man räknar aminosyror dubbelt??
Om du äter en bra kost i övrigt med mycket protein så ja, det kan du troligen göra. Du får ju samma stimulans av proteisyntesen av 10g EAA som 20-25g vassle.

Varför inte bara försöka äta lite mer protein vid dina andra måltider?

edit: Du har ju rätt många inlägg, men vart läser du egentligen? Tycker du lyckats missa dom intressantaste diskussionerna ifrån förra året :p

novanix
2014-02-05, 14:55
en näve mandlar och ett äpple.
Protein, fibrer och bra fetter.

REDaction
2014-02-05, 15:06
en näve mandlar och ett äpple.
Protein, fibrer och bra fetter.

Inte så värst proteinrikt dock. En näve mandlar (ca 30 g) är 6-7 g protein.

Generellt sett kan man säga att 10g protein (från "vanlig mat") stimulerar proteinsyntesen mycket lite eller inte alls.

austria
2014-02-05, 15:47
Skinka (Se till att undvika de med E250 bara). Fettsnålt och högt proteinvärde


Finns det?

Reaper123
2014-02-05, 15:56
Jag hade ersatt 2 vassleshakes med 2 bcaa/eaa shakes (om dessa tas före/efter gymmet) och sedan ätit resten av proteinet på de normala måltider! (ersatte själv vassleprotein med aminosyror för 2-3 år sen, dock ej pga acne)

Ungkarlsliv
2014-02-05, 16:01
Skinka (Se till att undvika de med E250 bara). Fettsnålt och högt proteinvärde


Riskerar man inte att bli riktigt sjuk om man äter processat fläskkött utan E250?

TomasB
2014-02-05, 16:49
Riskerar man inte att bli riktigt sjuk om man äter processat fläskkött utan E250?

Det måste väl finnas KRAV-märkt skinka? Varför skulle man bli sjuk om man åt det?

Ungkarlsliv
2014-02-05, 16:56
Det måste väl finnas KRAV-märkt skinka? Varför skulle man bli sjuk om man åt det?

Har för mig att e250(natriumnitrit) förhindrar botulinum-förgiftning, så att ta bort det vore väll inte jättesmart och är dessutom om jag inte minns fel emot lagen? Hinner inte leta källor just nu, du får googla.

Alsor
2014-02-05, 17:41
Om du äter en bra kost i övrigt med mycket protein så ja, det kan du troligen göra. Du får ju samma stimulans av proteisyntesen av 10g EAA som 20-25g vassle.

Ja men inte samma minskning av proteinnedbrytning över tid då 25 g vassle är kvantitativt mer.

tossefar
2014-02-05, 18:45
Inte så värst proteinrikt dock. En näve mandlar (ca 30 g) är 6-7 g protein.

Du har missförstått. Att EAA stimulerar proteinsyntesen dubbelt så bra som vassle betyder inte att dagens proteinbehov tillgodoses dubbelt så bra.

Du kan inte "räkna dubbelt" på något vis.

TomasB
2014-02-05, 19:30
Har för mig att e250(natriumnitrit) förhindrar botulinum-förgiftning, så att ta bort det vore väll inte jättesmart och är dessutom om jag inte minns fel emot lagen? Hinner inte leta källor just nu, du får googla.

Läste på lite och du har rätt. Samtidigt hittade jag KRAV chark-produkter:

http://www.krav.se/produktkategori/chark

Betvivlar att det är särskilt giftigt :)

Dreas
2014-02-05, 20:03
Ja men inte samma minskning av proteinnedbrytning över tid då 25 g vassle är kvantitativt mer.Sist jag tittade så minskade inte någon av dom muskelnedbrytningen, iaf inte nämnvärt(basnivåer?). Sen är ju inte det några nämnvärda skillnader vi pratar om heller.

Dreas
2014-02-05, 20:04
Läste på lite och du har rätt. Samtidigt hittade jag KRAV chark-produkter:

http://www.krav.se/produktkategori/chark

Betvivlar att det är särskilt giftigt :)Sist jag kollade så är E250 något att föredra framför det som kan hända utan det.

TomasB
2014-02-05, 20:08
Sist jag kollade så är E250 något att föredra framför det som kan hända utan det.

Betvivlar att KRAV skulle sälja produkter som var direkt livsfarliga...

När World Cancer Research Fund publicerade sin stora litteraturgenomgång för cancerprevention med hänseende på fysisk aktivitet och kost ansåg man att stark evidens finns för olika cancerformer vid hög konsumtion av kött och FRAMFÖR ALLT ”processed meat”, d.v.s. den typen av livsmedel där nitrit finns tillsatt (1). Den rapporten fick en hel del massmedial uppmärksamhet och kunde bl.a. läsas i Svenska Dagbladet den 9:e november 2007

1. World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. Washington DC: AICR, 2007

Från:

http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

Låter inte svintrevligt det heller.

R Scarpa27
2014-02-05, 20:46
Finns det?

parmaskinka finns en del utan e nummer.

Ungkarlsliv
2014-02-05, 21:12
Läste på lite och du har rätt. Samtidigt hittade jag KRAV chark-produkter:

http://www.krav.se/produktkategori/chark

Betvivlar att det är särskilt giftigt :)

Okok skönt att man har rätt om någonting ibland :).
I de produkterna lär de ju ha någon form av tillsats som anses naturlig som hindrar samma bakterier då.

REDaction
2014-02-05, 21:31
Du har missförstått. Att EAA stimulerar proteinsyntesen dubbelt så bra som vassle betyder inte att dagens proteinbehov tillgodoses dubbelt så bra.

Du kan inte "räkna dubbelt" på något vis.

Kan vara så, jag har ingen större kunskap om det utan var bara något jag har för mig att man kom fram till i den klistrade tråden om EAA. Får kolla upp det närmre. Du citerade nog fel inlägg däremot för mandlar är det fortfarande inte så mycket protein i ;)

REDaction
2014-02-05, 21:52
Här är ett av inläggen jag tänkte på. Sen får man ju göra vad man vill med den informationen men för mig får det duga som anledning att räkna dubbelt.

Det är bara ett sätt att vikta proteinintaget och ta hänsyn till vissa extrema källor till aminosyror. Kollagen och gelatin kan inte användas på något vettigt sätt i muskelsyntesen så de kan man räkna bort medan EAA är mer värt (förutsatt tillgång på kväve vilket alla på Kolo har) och därför kan det räknas högre, förslagsvis dubbelt. Man hade nog kunnat sitta vikta proteinintaget på så vis sätt hela dagen (mjölk kanske borde räknas högre än ris osv?) men det är ett sätt att åtminstone ta hänsyn till det mest extrema: sådant som är värdelöst för muskelprotein och sådant som är synnerligen värdefullt.

Jeml
2014-02-05, 22:53
tack för svaren. får kanske bli lite ägg som ersättning till en del av proteinet.

Jag hade ersatt 2 vassleshakes med 2 bcaa/eaa shakes (om dessa tas före/efter gymmet) och sedan ätit resten av proteinet på de normala måltider! (ersatte själv vassleprotein med aminosyror för 2-3 år sen, dock ej pga acne)

okej, men ska ju vara onödigt att ta bcaa innan passet om man inte är fastande?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dewon
2014-02-05, 23:01
Såg självklart att du inte var ute efter mjökprodukter, hade precis samma problem som du så tänkte svara ändå.

Vassle ville krångla trots att jag tog starkaste medicinen mot akne, gick över till kasein och upplevde inte mer problem. Borde inte vara en tillfällighet då jag testade börja med vassle igen och aknen kom tillbaka direkt.

Ägg skulle väl funka men är så väldans dyrt om man jämför i mina ögon..*cry*

Jeml
2014-02-05, 23:07
Såg självklart att du inte var ute efter mjökprodukter, hade precis samma problem som du så tänkte svara ändå.

Vassle ville krångla trots att jag tog starkaste medicinen mot akne, gick över till kasein och upplevde inte mer problem. Borde inte vara en tillfällighet då jag testade börja med vassle igen och aknen kom tillbaka direkt.

Ägg skulle väl funka men är så väldans dyrt om man jämför i mina ögon..*cry*

okej intressant! det vore ju guld om kasein funkade (kommer inte plocka bort mina 500g kvarg till frukost).

får se om det blir bättre när jag tog bort vassle, så ska jag testa kasein sen och se om det blir sämre. tack :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dewon
2014-02-05, 23:14
okej intressant! det vore ju guld om kasein funkade (kommer inte plocka bort mina 500g kvarg till frukost).

får se om det blir bättre när jag tog bort vassle, så ska jag testa kasein sen och se om det blir sämre. tack :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vetenskapen bakom det hela borde väl isåfall vara att kasein tas upp mer långsamt och ger mer balanserade insulinnivåer då det verkar som att det är det i vassle som gör det. Endast spekulationer från min sida dock haha, men funkar för mig nu med kasein vilket är skönt. Vet hur de känns, det underlättar mycket.

Jeml
2014-02-05, 23:18
Vetenskapen bakom det hela borde väl isåfall vara att kasein tas upp mer långsamt och ger mer balanserade insulinnivåer då det verkar som att det är det i vassle som gör det. Endast spekulationer från min sida dock haha, men funkar för mig nu med kasein vilket är skönt. Vet hur de känns, det underlättar mycket.

japp så är det nog. större/snabbare insulinpåslag av vasslet.

kör du amino efter träning eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dewon
2014-02-05, 23:22
japp så är det nog. större/snabbare insulinpåslag av vasslet.

kör du amino efter träning eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Endast före på helgmorgonar/morgonträning. Annars kan det bli amino innan om jag ätit dåligt i skolan och tränar på eftermiddagen.

Dreas
2014-02-06, 08:42
Betvivlar att KRAV skulle sälja produkter som var direkt livsfarliga...



1. World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. Washington DC: AICR, 2007

Från:

http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

Låter inte svintrevligt det heller.Du valde att förbise det om Botulism? Vilket kan ha dödlig utgång.

Precis som tidigare talare säger så måste KRAV-märkta produkter isåfall innehålla något annat som håller bakterier borta.

LoveMachine
2014-02-06, 09:16
Fast Clostridium botulinum, bakterien som ger botulism, är bara farlig under anaeroba förhållanden. Så i skinka, korv med mera så borde inte botulism vara en risk. Det är främst konserver som är relevanta vad det gäller E250 och botulism. Däremot så anvämnds E250 som ett allmänt konserverigsmedel då det även funkar mot andra bakterier som inte är dödliga.

TomasB
2014-02-06, 09:32
Du valde att förbise det om Botulism? Vilket kan ha dödlig utgång.

Precis som tidigare talare säger så måste KRAV-märkta produkter isåfall innehålla något annat som håller bakterier borta.


Nej det valde jag inte alls att förbise från. Om du läste tråden så bekräftar jag denna risk här:

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6856536&postcount=19

Dock undrar jag hur stor risken för botulism i fallet om charkprodukter.

Förr var det vanligt att botulism orsakades av dåligt upphettade hemgjorda konserver, men den smittvägen har nästan försvunnit. Smittvägen är numera ofta mat som har förvarats för varmt. Giftet är värmekänsligt och förstörs av tillagning, varför förgiftningsfall ofta orsakas av känslig mat som är avsedd att ätas kall. Under perioden 1969-2013 har minst 12 fall registrerats i Sverige. Smittkällan var i fyra fall kryddsill, i tre fall gravad fisk, i fyra fall rökt lax och vid ett tillfälle varmrökt sik.[1]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism

Jag uttalar mig inte som en expert i frågan utan snarare av ren nyfikenhet. Om E250 är farligt, (vilket bevisats), så borde man (Jag) antingen helt utesluta charkprodukter (åtminstone inta dem i ett minimum) alternativt se över vilka vägar som finns att gå för att äta säkert och utan ett ämne som är farligt.

Om KRAV chark-produkter kan anses vara ofarliga äter jag hellre dem än nitrit-dito. Dock vet jag ju inte om de är ofarliga så mitt påstående att så är fallet är att betrakta som en provokation - alltså uppmaning till någon annan (med bättre koll) att berätta hur det förhåller sig.

Dreas
2014-02-06, 09:42
Jag uttalar mig inte som en expert i frågan utan snarare av ren nyfikenhet. Om E250 är farligt, (vilket bevisats), så borde man (Jag) antingen helt utesluta charkprodukter (åtminstone inta dem i ett minimum) alternativt se över vilka vägar som finns att gå för att äta säkert och utan ett ämne som är farligt.

Om KRAV chark-produkter kan anses vara ofarliga äter jag hellre dem än nitrit-dito. Dock vet jag ju inte om de är ofarliga så mitt påstående att så är fallet är att betrakta som en provokation - alltså uppmaning till någon annan (med bättre koll) att berätta hur det förhåller sig.SLVs rekommendationer är att äta max 500g rött kött i veckan och inga charkprodukter om jag inte missminner mig.

Går nog inte att visa att en produkt är ofarlig, det krävs rätt mycket för det.

Perramja
2014-02-06, 09:58
Soyaproteindrink!

Toby Asp
2014-02-06, 10:23
SLVs rekommendationer är att äta max 500g rött kött i veckan och inga charkprodukter om jag inte missminner mig.


Nja, det var väl Världscancerfonden. SLV tar däremot upp rapporten på sin hemsida.

Morty
2014-02-06, 10:33
Havrebars! Såklart. Ha i ett vegetabiliskt protein eller köp vetegroddar och ersätt lite av havren med det.
http://ohsheglows.com/wp-content/uploads/2012/01/IMG_6350.jpg
Recept (http://ohsheglows.com/2012/01/20/on-the-glow-basic-oatmeal-squares/)

Reaper123
2014-02-06, 12:25
okej, men ska ju vara onödigt att ta bcaa innan passet om man inte är fastande?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Onödigt? Det är ju inte så att du pissar ut proteinet...

10g amininsyror ger "maximal" stimulans av proteinsyntesen och tvivlar starkt på att dess effekt helt avtar pga att du har mat i magen. Jag dricker det iaf nänstan alltid före + efter passet vare sig jag åt 2h innan eller 15 :)

Du lär iaf kunna tillgodose se varje bcaa-shake som minst 10g protein (10g aminosyror stimulerar ju dessutom proteinsystesen lika mycket som 20g vassle, så vissa räknar det "dubbelt")

Finns ju vissa som använder aminosyror som "måltidsdryck", har jag sett :p

Jeml
2014-02-06, 12:39
Onödigt? Det är ju inte så att du pissar ut proteinet...

10g amininsyror ger "maximal" stimulans av proteinsyntesen och tvivlar starkt på att dess effekt helt avtar pga att du har mat i magen. Jag dricker det iaf nänstan alltid före + efter passet vare sig jag åt 2h innan eller 15 :)

Du lär iaf kunna tillgodose se varje bcaa-shake som minst 10g protein (10g aminosyror stimulerar ju dessutom proteinsystesen lika mycket som 20g vassle, så vissa räknar det "dubbelt")

Finns ju vissa som använder aminosyror som "måltidsdryck", har jag sett :p

nej såklart, så tror jag också det är.

det jag menade var att om du vill ha samma effekt som att ta en vassle shake efter så räcker det med 10g bcaa efter? i och med att du inte tar något innan om du kör vassle efter. eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dreas
2014-02-06, 12:46
Onödigt? Det är ju inte så att du pissar ut proteinet...

10g amininsyror ger "maximal" stimulans av proteinsyntesen och tvivlar starkt på att dess effekt helt avtar pga att du har mat i magen. Om du troligen inte kan stimulera proteinsyntesen, vad är då tanken med intaget? :)

TomasB
2014-02-06, 12:52
SLVs rekommendationer är att äta max 500g rött kött i veckan och inga charkprodukter om jag inte missminner mig.

Går nog inte att visa att en produkt är ofarlig, det krävs rätt mycket för det.

Så är det nog. Men det borde gå att visa på att KRAV-chark inte leder till botulism iaf. Annars är det väl totalt uteslutande av chark som är det bästa ur en ren hälsosynpunkt. Vilket är trist eftersom jag råkar gilla det.

Reaper123
2014-02-06, 12:55
nej såklart, så tror jag också det är.

det jag menade var att om du vill ha samma effekt som att ta en vassle shake efter så räcker det med 10g bcaa efter? i och med att du inte tar något innan om du kör vassle efter. eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Ja, det räcker med 10g efter. Mer, stimulerar alltså inte proteinsyntesen mer och det är ju huvudsyftet med intaget av bcaa.

Fattar inte riktigt vad du menar med det sista, men skulle jag träna utan någon typ av shake före passet kvarstår bcaa-shaken efter om jag inte kastar mig över "måltid #1" direkt.

Om du troligen inte kan stimulera proteinsyntesen, vad är då tanken med intaget? :)Haha. Tror jag ska sluta skriva även på denna forumdel, för verkar inte få det på pränt som jag menar...

Dreas
2014-02-06, 13:11
Haha. Tror jag ska sluta skriva även på denna forumdel, för verkar inte få det på pränt som jag menar...Du får förtydliga för mig isf, för jag förstår inte.

Om du ätit innan pass så är det inte säkert att du kan stimulera proteinsyntesen med hjälp av det intaget. Risken finns alltså att det blir dyra kolhydrater. Hur tänker du? :)

Reaper123
2014-02-06, 14:03
Du får förtydliga för mig isf, för jag förstår inte.

Om du ätit innan pass så är det inte säkert att du kan stimulera proteinsyntesen med hjälp av det intaget. Risken finns alltså att det blir dyra kolhydrater. Hur tänker du? :)Såja, nu är jag med på noterna.

Tänker "better safe than sorry" rätt många gånger. Har jag ätit väldigt nära inpå skippar jag bcaa före, men normalt så tränar jag 2-3h efter senaste måltiden och är väl i gråzonen för fastande eller ej.

Det må vara placebo, men finner bcaa "uppiggande" så kan leva med denna ev dyra kolhydrat i dessa lägena :)

Skickat från min LG-E975 via Tapatalk

Dreas
2014-02-06, 14:08
Såja, nu är jag med på noterna.

Tänker "better safe than sorry" rätt många gånger. Har jag ätit väldigt nära inpå skippar jag bcaa före, men normalt så tränar jag 2-3h efter senaste måltiden och är väl i gråzonen för fastande eller ej.

Det må vara placebo, men finner bcaa "uppiggande" så kan leva med denna ev dyra kolhydrat i dessa lägena :)

Skickat från min LG-E975 via TapatalkDu är långt ifrån fastande :)

Bcaa tror jag ska vara uppiggande. Fast du kan ju testa endast kolhydrater också.

svedemo
2014-02-06, 14:10
Jag tänker nog också lite som Reaper123 här.
Även om det inte just då kickar upp proteinsyntesen så är det väl ändå mer eller mindre tillgängligt som halvhyggligt protein? Jag menar att det är ju inte meningslöst (om man nu inte har fått i sig tillräckligt med protein redan förstås) att käka en större köttbit bara för att proteinsyntesen inte stimuleras mera.

Dreas
2014-02-06, 14:42
Jag tänker nog också lite som Reaper123 här.
Även om det inte just då kickar upp proteinsyntesen så är det väl ändå mer eller mindre tillgängligt som halvhyggligt protein? Jag menar att det är ju inte meningslöst (om man nu inte har fått i sig tillräckligt med protein redan förstås) att käka en större köttbit bara för att proteinsyntesen inte stimuleras mera.Vad har Bcaa för effekt mer än att stimulera proteinsyntesen, kanske pigga upp samt fungera som energi?
Ärligt nyfiken :)