handdator

Visa fullständig version : Bryter av med lite satir..


Beemel
2014-02-05, 11:00
Om denna text inte skulle passa in här så får någon mod flytta på den.
Jag tyckte iallafall att den är lite rolig:



Argumentation för ny hälsoprodukt:

Företag: Köp vår produkt, den är kliniskt/vetenskapligt/genom forskning/historiskt bevisad att funka!! Den kommer revolutionera era liv och göra att ni minst lever för evigt. Ni kommer bli starkare, snyggare, smartare, få mer sex och dessutom bli rika och framgångsrika.

Kritisk kund: Kan man få se några rapporter eller dokumentation på bevisen?

Företag: Det är sådan som dig som gör att utvecklingen inte går framåt. Sådana som du som aldrig kan lita på vad någon säger. Som alltid kräver bevis. Räcker det inte med att vi berättar att produkten är bevisat effektiv??
Titta här på våra inte alls photoshoppade före och efter bilder.
Och titta på den här 293 år gamla munken som använt vår produkt hela livet. Han har känt till de verksamma ämnena i vår produkt i över femhundra år. Och redan de gamla *påhittat folkslag* hade medicinmän som använt det här verksamma ämnet, under flera miljarder år, för att bota precis alla sjukdomar som finns.
Dessutom finns det massor av forskare och läkare som står bakom oss.

Kritisk kund: Ok, kan jag få namnet på någon av dessa forskare och läkare, Gärna någon som inte är anställd av er och som är verksam vid någon välrenommerad forskningsanläggning?

Företag: Nej du kan inte få några namn, det går mot vår integritetspolicy. Men räcker det inte med att kändis X och kändis Y använder vår produkt?

Kritisk kund: Jo, men nu är det ju så att X och Y har gått ut och sagt att de inte har någonting som helst med ert företag att göra, att de funderar på att stämma er för att ni använt deras namn utan tillåtelse.

Företag: Jo men det vet väl alla hur dessa kändisar är, de är alltid bara ute efter att tjäna mer pengar. Tro inte på allt du läser. Räcker det inte med att vi fått hundratals priser och nomineringar för bästa produkt av tidning Z och företag Q??

Kritisk kund: Men om er produkt nu är så oerhört bra, varför är det bara en enda okänd tidning (som ni råkar sponsra..) som upptäckt produkten? Varför har företag Q i en bransch som består av tusentals företag sett något i er produkt som ingen annan uppmärksammat, om den nu är så revolutionerande?

Företag: Men vår produkt är ju så ny..

Kritisk kund: Sa ni inte att det verksamma ämnet i den hade varit känt jättelänge.

Företag: jo men bara för en liten stam i *hittepåland* inte för resten av världen. Vi är de första som marknadsfört den.

Kritisk kund: Ok... Jag ska nog inte ha någon iallafall...

Företag: Slipp då, men du kommer leva mycket kortare än de som använder den....
Och dessutom..... Det är sådan som dig som gör att utvecklingen inte går framåt bla bla bla.

Nitrometan
2014-02-05, 12:32
Vad vill du säga?

Det är såna som du som gör att utvecklingen inte går framåt.

Jag tycker du är onödigt negativ.


































...
Har du nån undersökning som stödjer det du påstår?





:D

Beemel
2014-02-05, 12:52
Jag är för jävligt bakåtsträvande... Kritiskt tänkande har inte att göra i det moderna samhället. Har vi klart oss utan det tidigare finns inget behov av det nu. =)

Enda undersökning jag har att stödja mig på är samtal med till exempel Vemma-fanatiker.... Sektvarning på den MLM organisationen.

PureWhey
2014-02-05, 13:18
"Har vi klart oss utan det tidigare finns inget behov av det nu. =)"

Bort med bilar, internet, telefoner, elektronik osvosv för vi klarade ju oss innan dessa påfund eller hur?

Beemel
2014-02-05, 13:30
"Har vi klart oss utan det tidigare finns inget behov av det nu. =)"

Bort med bilar, internet, telefoner, elektronik osvosv för vi klarade ju oss innan dessa påfund eller hur?

Bara för att vara säker, du är medveten om att hela det inlägget från vilket du citerade var extremt sarkastiskt och ett svar på det lika sarkastiska inlägget av nitrometan ovan, eller?

Att jag skrev att källkritik var något vi inte behövde, antog jag var tillräckligt för att förstå att det inte var allvarligt menat.
Det är ju inte alltid lätt att få fram sarkasm i text (försökte säkra upp genom att använda en smiley)

Ditt svar lider antingen av samma problem att sarkasmen inte skiner igenom eller så ifrågasätter du uppriktigt mitt påstående?!?

PureWhey
2014-02-05, 13:35
Bara för att vara säker, du är medveten om att hela det inlägget från vilket du citerade från var extremt sarkastiskt och ett svar på det lika sarkastiska inlägget av nitro ovan, eller?

Det är ju inte alltid lätt att få fram sarkasm i text (där av mitt användande av en smiley) ditt svar låter till som om du uppriktigt ifrågasätter mitt påstående.

Trodde det var en satir ang hälsovårdsprodukter och deras marknadsföring, där kunden är rätt ute.
Vilken del är sarkastisk?
Mitt svar var till "företaget" :), som du kanske förstår då den ryckta meningen var ifrån ett "företagssvar" i konversationen.

Beemel
2014-02-05, 13:45
Trodde det var en satir ang hälsovårdsprodukter och deras marknadsföring, där kunden är rätt ute.
Vilken del är sarkastisk?
Mitt svar var till "företaget" :), som du kanske förstår då den ryckta meningen var ifrån ett "företagssvar" i konversationen.


Första inlägget = Satir
Mitt andra inlägg (som du citerade från) = Sarkasm riktad till Nitrometan.


Well well, antar att vi båda två anser att "Företagen" både i min satir och i många verkliga fall är ganska tragiska.