handdator

Visa fullständig version : Militärpress


björne92
2014-02-04, 20:53
Jag har stagnerat med militärpressen nu i ett halvår. Jag pendlar mellan 70x5 och 75x5 men den vägrar gå över 75 kg.
Jag kör en stegrande militärpress(5sett) en gång i veckan och de äe i princip enda specifika axelövningen ja kör, jag kör ju bänk två ggr i veckan och lite smalbänk som tar lite på axlarna.
Vad ska jag göra, öka volymen, lägga till någon övning?

Santoro
2014-02-04, 20:55
Du kan pröva att deloada (10-15%) på militärpressen, något annat du kan göra är att se över volymen i övriga övningar som prickar samma muskler.

ceejay
2014-02-04, 20:56
Kör ett till militärpress-pass i veckan. Kör lite högre reps också ena passet. Uppemot 10or och till och med mer.

björne92
2014-02-04, 21:08
Kör ett till militärpress-pass i veckan. Kör lite högre reps också ena passet. Uppemot 10or och till och med mer.

Och hur ska jag lägga in det på bästa sätt, mitt schema är ungefär:
Sön: tung bänk, lätt böj
Assistans: smalbänk, chins, tung rodd

Tisdag: tung mark
Assistans: tung militär, tung barbell curl, lätt tricep extensions

Torsdag: lätt bänk,Tung böj
Assistans: lätt rodd, tunga latsdrag, lätta barbell curls, alt lätta benpressar beroende på hur de känns.

sunetdanne
2014-02-04, 21:13
Och hur ska jag lägga in det på bästa sätt, mitt schema är ungefär:
Sön: tung bänk, lätt böj
Assistans: smalbänk, chins, tung rodd

Tisdag: tung mark
Assistans: tung militär, tung barbell curl, lätt tricep extensions

Torsdag: lätt bänk,Tung böj
Assistans: lätt rodd, tunga latsdrag, lätta barbell curls, alt lätta benpressar beroende på hur de känns.

Börja med att testa att köra pressen först. Du kommer orka i marken i alla fall.

Sen ska man bli bra i press så måste man träna den ofta och tungt. De gamla gubbarna som tävlade i press innan 72 körde press 3-4 ggr i vkecn.

Lätta pressar med höga reps hjälper sällan. Du kan däremot testa T-M och köra samma reps men lägre belastning dag 2. Sen ang hjälpövning för pressen.

Visst om det är tekniken som du vill förbättra så kör 10or men dina 10or på 60 kommer inte överföra till 5or på 75.

Kör du inte med bälte nu så testa med bälte. Press handlar så mycket om att spänna upp sig är nästan 90% av lyftet som handlar om att vara stabil och spänd i hela kroppen.

Sen förslagsvis så testar du att köra 2x2/3x3/4x4 på pass 1 och ev pass 2. Dvs vecka 1 2x2x75 om det gick upp vecka 2 3x3x75 om det gick upp vecka 3 4x4x75 sen en höjning till t.ex 77,5-80 och igen 2x2.

Vad är ditt 1rm i pressen idag?

Fokus hjälpövningar för press

1) Stark bål.
2) Stark rygg
3) Dips tunga
4) Lätt Lutande bänkpress

björne92
2014-02-04, 21:18
Börja med att testa att köra pressen först. Du kommer orka i marken i alla fall.

Sen ska man bli bra i press så måste man träna den ofta.

Lätta pressar med höga reps hjälper sällan. Du kan däremot testa T-M och köra samma reps men lägre belastning dag 2. Sen ang hjälpövning för pressen.

Kör du inte med bälte nu så testa med bälte. Press handlar så mycket om att spänna upp sig är nästan 90% av lyfter som handlar om att vara stabil och spänd i hela kroppen.

1) Stark bål.
2) Stark rygg
3) Dips tunga
4) Lätt Lutande bänkpress

Är du säker med att byta plats med marken och pressen,gör jag satsar ju fortfarande mer på de tre basövningarna ön pressen så vill ju inte missa marken pga det :-)

Ska testa de med bälte,aldrig provat det :-)
Varför hjälper det inte att ta en exgra dag med lägre vikt och lite mer reps och varför hjälper det att endask sänka vikterna på militärpressen men köra samma reps? (Nyfiken)

sunetdanne
2014-02-04, 21:19
Jag har stagnerat med militärpressen nu i ett halvår. Jag pendlar mellan 70x5 och 75x5 men den vägrar gå över 75 kg.
Jag kör en stegrande militärpress(5sett) en gång i veckan och de äe i princip enda specifika axelövningen ja kör, jag kör ju bänk två ggr i veckan och lite smalbänk som tar lite på axlarna.
Vad ska jag göra, öka volymen, lägga till någon övning?

Sen brukar även ett annat tips vara att öka i kroppsvikt --> mer kg på stången.

björne92
2014-02-04, 21:20
Sen brukar även ett annat tips vara att öka i kroppsvikt --> mer kg på stången.

Haha jag ahr rwöativt hög kroppsvikt +90 kg så vill inte öka allt för myckket :-)

Adam87
2014-02-04, 21:24
Hur står det till med Tricepsstyrkan? var i lyftet failar du satt säga?

björne92
2014-02-04, 21:36
Hur står det till med Tricepsstyrkan? var i lyftet failar du satt säga?

hmm jag tycker att de inte borde vara något problem med tanke på vad ja bänkar men kanske kan vara det.

faktiskt svårt att säga jag tycker de är olika ibland orkar jag inte alls sista reppet ibland är de efter halva vägen som jag inte orkar något mer.
jag tycker ju jag borde få tillrcäklig triceptränign eftersom den får övning varje tränignspass?

svenbanan
2014-02-04, 21:40
Var failar du ifall du försöker göra en tung singel då?

Adam87
2014-02-04, 21:46
Möjligtvis kan Triceps - (Axlar) vara lite trötta då de aktiverar mycket i dina pressar. Om du alltid kör så som du skrev. Försök att hitta din svaga länk så blir det lättare att åtgärda var du är svag var i lyftet det ger endel information.

björne92
2014-02-04, 21:47
Var failar du ifall du försöker göra en tung singel då?

det har jag aldrig provat, kanske ska försöka göra en nästa vecka :)

björne92
2014-02-04, 21:49
Möjligtvis kan Triceps - (Axlar) vara lite trötta då de aktiverar mycket i dina pressar. Om du alltid kör så som du skrev. Försök att hitta din svaga länk så blir det lättare att åtgärda var du är svag var i lyftet det ger endel information.

om de nu skulle vara triceps hur ska man då få ordning på det? Jag kan ju inte ändra basövningarna för de går ju själva programmet ut på :)

Adam87
2014-02-04, 21:52
Ne kör lite känn bara. om du känner dig fräsch prova kör ett maxlyft som Svebanan skriver.
Kolla var i lyftet du inte orkar sen vet du var du är svag. Militärpress är mycket teknik också för den delen.

björne92
2014-02-04, 22:13
Ne kör lite känn bara. om du känner dig fräsch prova kör ett maxlyft som Svebanan skriver.
Kolla var i lyftet du inte orkar sen vet du var du är svag. Militärpress är mycket teknik också för den delen.

vadå om ajg känenr mgi trött, tar jag bort smalbänk, alternativt tricep extensions?

svenbanan
2014-02-05, 00:20
Eftersom du bänkar nästan 150x5 så tror jag du borde ha styrka i alla berörda muskler att militärpressa betydligt mer än 75x5 om du inte har supermysko teknik i bänkpressen. Förmodligen är det nåt som tjallar i din teknik och/eller rörlighet som gör att du inte får till det. Eller så behöver du bara "grease the groove" och köra fler pass med press per vecka för att koordinationen mellan CNS och muskler ska bli bättre.

Alsor
2014-02-05, 01:48
Det som funkar för mig (har gjort 80x1 och 75x3) är att köra uppvärmning med bara stången (15-20 reps) sen direkt gå på max, dvs 80x1 eller vad du nu vill klara. Jag kör för övrigt övningen först.

maattee10
2014-02-05, 09:25
prova lägg på 80kg och se hur många reps du kan göra. se till att öka belastningen och tro på dig själv. öva även explosivt under uppvärmningen. för just militärpress är det riktigt effektivt att vara explosiv;)

björne92
2014-02-05, 09:30
Eftersom du bänkar nästan 150x5 så tror jag du borde ha styrka i alla berörda muskler att militärpressa betydligt mer än 75x5 om du inte har supermysko teknik i bänkpressen. Förmodligen är det nåt som tjallar i din teknik och/eller rörlighet som gör att du inte får till det. Eller så behöver du bara "grease the groove" och köra fler pass med press per vecka för att koordinationen mellan CNS och muskler ska bli bättre.

Hmm vad tror ni om att ta bort smalbänken och istället lägga till ett halvt intesivt militärpress pass istället?
Tror ni de kan va att jag har för mycket triceps/vecka så dom inte får återhämta sig?

sunetdanne
2014-02-05, 09:32
Är du säker med att byta plats med marken och pressen,gör jag satsar ju fortfarande mer på de tre basövningarna ön pressen så vill ju inte missa marken pga det :-)

Ska testa de med bälte,aldrig provat det :-)
Varför hjälper det inte att ta en exgra dag med lägre vikt och lite mer reps och varför hjälper det att endask sänka vikterna på militärpressen men köra samma reps? (Nyfiken)

100% Säker.

Jag kör alltid press först i varje pass själv. Före min mark kör jag press och ryckdrag. Marken blir inte lidande. Skulle du böja tungt innan marken skulle det vara en annan femma


Extra dag med lite kg på stången ger inget för att pressen handlar o fokus vid tunga lyft. Du kan lalla/dutta upp vikterna på mindre vikter men när det närmare sig max krävs 100% fokus. Skillnad mellan missat lyft eller fixat lyft är väldigt liten. Räcker oftast med att man inte tänt till nog mycket innan lyfter.

Ex du böjer 10or på 80, sen när du ska maxa på 140 känns det läskigt. Du är inte van vid så mkt kg på stången. Samma händer med pressen. Och då du har dödstart i pressen så känns detta ännu mer än vid tung bänk.

Det jag pratat om är en modell av T L M dvs tung lätt medium schema.

Men här så kör du samma volym men lägre last dag 2.

T.ex dag 1 4x4 på 70 dag 2 4x4 på 67,5-65.

Sänkningen på 2,5-5 kg är inte enorm. Men den gör att dag 2 blir medeltung.

björne92
2014-02-05, 09:32
prova lägg på 80kg och se hur många reps du kan göra. se till att öka belastningen och tro på dig själv. öva även explosivt under uppvärmningen. för just militärpress är det riktigt effektivt att vara explosiv;)

Jag ska nog testa det nästa vecka.
Vad tror du angående triceps?

maattee10
2014-02-05, 09:34
Hmm vad tror ni om att ta bort smalbänken och istället lägga till ett halvt intesivt militärpress pass istället?
Tror ni de kan va att jag har för mycket triceps/vecka så dom inte får återhämta sig?

det tycker inte jag. du kör väl 2st triceps övningar/vecka? såg i din journal att du har grym styrka i bröst och triceps. jag tycker du ska köra militär 2ggr/vecka.

björne92
2014-02-05, 09:37
100% Säker.

Jag kör alltid press först i varje pass själv. Före min mark kör jag press och ryckdrag. Marken blir inte lidande. Skulle du böja tungt innan marken skulle det vara en annan femma


Extra dag med lite kg på stången ger inget för att pressen handlar o fokus vid tunga lyft. Du kan lalla/dutta upp vikterna på mindre vikter men när det närmare sig max krävs 100% fokus. Skillnad mellan missat lyft eller fixat lyft är väldigt liten. Räcker oftast med att man inte tänt till nog mycket innan lyfter.

Ex du böjer 10or på 80, sen när du ska maxa på 140 känns det läskigt. Du är inte van vid så mkt kg på stången. Samma händer med pressen. Och då du har dödstart i pressen så känns detta ännu mer än vid tung bänk.

Det jag pratat om är en modell av T L M dvs tung lätt medium schema.

Men här så kör du samma volym men lägre last dag 2.

T.ex dag 1 4x4 på 70 dag 2 4x4 på 67,5-65.

Sänkningen på 2,5-5 kg är inte enorm. Men den gör att dag 2 blir medeltung.

Men om ja ska lägga på en tung militärpress,tycker du då jag ska ta bort smalbänken eller tricep extension?

maattee10
2014-02-05, 09:38
Ex du böjer 10or på 80, sen när du ska maxa på 140 känns det läskigt. Du är inte van vid så mkt kg på stången. Samma händer med pressen.

exakt vad jag tänkte skriva:thumbup::d

maattee10
2014-02-05, 09:39
...

björne92
2014-02-05, 11:15
Men hjälper militärpress mycket för bäbkpress också, kommer bänken gå upp om militären går upp

maattee10
2014-02-05, 11:30
Men hjälper militärpress mycket för bäbkpress också, kommer bänken gå upp om militären går upp

Mycket och mycket...5-10kg kanske. men axlar värkar vara din svaghet. man ska ju alltid träna på sina svagheter så man kommer vidare i sina övningar;)

björne92
2014-02-05, 11:50
Mycket och mycket...5-10kg kanske. men axlar värkar vara din svaghet. man ska ju alltid träna på sina svagheter så man kommer vidare i sina övningar;)

Jo ben och axlar är nog min svaghet just nu.
Skulle alltså detta vara ett bättre alternativ för mig just nu:
Sön: tung bänk, lätt böj
Assistans: militärpress, chins, tung rodd

Tisdag: tung mark
Assistans: militärpres, tung barbell curl, lätt tricep extensions

Torsdag: lätt bänk,Tung böj
Assistans: lätt rodd, tunga latsdrag, lätta barbell curls, alt lätta benpressar beroende på hur de känns.

Alternativt ta bort tricep extension?

Diomedea exulans
2014-02-05, 11:56
Den här tråden som är aktiv nu kanske är intressant: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209616

(Och de som skriver i den tråden borde kanske kolla in den här tråden. ;) )

maattee10
2014-02-05, 12:14
Jo ben och axlar är nog min svaghet just nu.
Skulle alltså detta vara ett bättre alternativ för mig just nu:
Sön: tung bänk, lätt böj
Assistans: militärpress, chins, tung rodd

Tisdag: tung mark
Assistans: militärpres, tung barbell curl, lätt tricep extensions

Torsdag: lätt bänk,Tung böj
Assistans: lätt rodd, tunga latsdrag, lätta barbell curls, alt lätta benpressar beroende på hur de känns.

Alternativt ta bort tricep extension?

jag hade kört så här om jag var dig;)

Söndag - press: tung bänk, lätt böj
Assistans: militärpress, lyft åt sidan, smalbänk

Tisdag - drag: tung mark
Assistans: chins, någon rodd, stångcurl

Torsdag - ben: Tung böj, lätt bänk
Assistans: militärpress, tricep extension, benpress

Jeml
2014-02-05, 12:23
jag hade kört så här om jag var dig;)

Söndag - press: tung bänk, lätt böj
Assistans: militärpress, lyft åt sidan, smalbänk

Tisdag - drag: tung mark
Assistans: chins, någon rodd, stångcurl

Torsdag - ben: Tung böj, lätt bänk
Assistans: militärpress, tricep extension, benpress

det är la bättre att köra som han skrev först? här får han ju bara köra rygg 1gg/v.

hans upplägg var ju i stort sätt 3 helkroppspass, vilket är bra :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2014-02-05, 12:45
jag hade kört så här om jag var dig;)

Söndag - press: tung bänk, lätt böj
Assistans: militärpress, lyft åt sidan, smalbänk

Tisdag - drag: tung mark
Assistans: chins, någon rodd, stångcurl

Torsdag - ben: Tung böj, lätt bänk
Assistans: militärpress, tricep extension, benpress

Räcker det med en rodd i veckan då?
Hade för mig jag såg att man skulle köra lika mycket rodd som bänk

Jeml
2014-02-05, 12:51
Hade för mig jag såg att man skulle köra lika mycket rodd som bänk

det är en bra riktlinje.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

maattee10
2014-02-05, 12:53
Räcker det med en rodd i veckan då?
Hade för mig jag såg att man skulle köra lika mycket rodd som bänk

det beror ju på vad man prioriterar. men annars så kan du släng in en rodd som assistans vid någon av dagarna. men till topic. jag tycker du ska köra militärpress 2ggr/v och inte ta bort smalbänk eller T.E;)

björne92
2014-02-05, 13:02
det beror ju på vad man prioriterar. men annars så kan du släng in en rodd som assistans vid någon av dagarna. men till topic. jag tycker du ska köra militärpress 2ggr/v och inte ta bort smalbänk eller T.E;)

Okej är trocep extension bra för styrka eller är de mest volym? Kanske sänka lite på volymen på några, bara köra två sett smalbänk

maattee10
2014-02-05, 13:06
Okej är trocep extension bra för styrka eller är de mest volym? Kanske sänka lite på volymen på några, bara köra två sett smalbänk

jag brukar köra smalbänken för styrka och T.E för volym. men visst kan man göra tvärtom, det beror på repsen.

Smalbänk - 4 x 4
T.E - 3 x 8

björne92
2014-02-05, 13:08
jag brukar köra smalbänken för styrka och T.E för volym. men visst kan man göra tvärtom, det beror på repsen.

Smalbänk - 4 x 4
T.E - 3 x 8

Aa exakt de är väll så jag kört just nu också men jag tänkte om tricep var nödväbdig eller om man kan hoppa över den

maattee10
2014-02-05, 13:12
Aa exakt de är väll så jag kört just nu också men jag tänkte om tricep var nödväbdig eller om man kan hoppa över den

det är upp till dig. men triceps är det viktigaste i press styrkan. men varför vill du skippa den, tiden eller?

björne92
2014-02-05, 13:20
det är upp till dig. men triceps är det viktigaste i press styrkan. men varför vill du skippa den, tiden eller?

Nr orolig att de blir för mycket triceps så jag intr hinner återhämta mig med två bänk, två militär, smalbänk och tricep extension /vecka

maattee10
2014-02-05, 13:28
Nr orolig att de blir för mycket triceps så jag intr hinner återhämta mig med två bänk, två militär, smalbänk och tricep extension /vecka

de behöver du inte vara orolig för:) här är mitt schema

Press - Bröst, axlar och Triceps

7 x 4 Bänkpress
3 x 8 Hantelpress
---
4 x 5 Militärpress
4 x 8 Hantellyft åt sidan
---
4 x 5 Smalbänk
5 x 12 Pushdown

Drag - Rygg, Biceps och Underarmar

5 x 4 Marklyft
3 x 8 Sittande rodd
3 x 8 Latsdrag
4 x 15 Hantelshrugs
3 x 8 Baksida axlar
---
4 x 12 Hammercurl
4 x 15 Koncentrationscurl
---
4 x 12 Underarmscurl (hantel)

Ben - Ben och mage

10 x 4 Knäböj
4 x 8 Raka marklyft
4 x 15 Vadpress
---
4 x 15 Magmaskin
3 x 12 Sidoböj

jag kör mån-lör och vilar sön. sen vilar jag när det behövs. jag går även i deff och har ökat riktigt bra i styrka:)

björne92
2014-02-05, 13:53
de behöver du inte vara orolig för:) här är mitt schema

Press - Bröst, axlar och Triceps

7 x 4 Bänkpress
3 x 8 Hantelpress
---
4 x 5 Militärpress
4 x 8 Hantellyft åt sidan
---
4 x 5 Smalbänk
5 x 12 Pushdown

Drag - Rygg, Biceps och Underarmar

5 x 4 Marklyft
3 x 8 Sittande rodd
3 x 8 Latsdrag
4 x 15 Hantelshrugs
3 x 8 Baksida axlar
---
4 x 12 Hammercurl
4 x 15 Koncentrationscurl
---
4 x 12 Underarmscurl (hantel)

Ben - Ben och mage

10 x 4 Knäböj
4 x 8 Raka marklyft
4 x 15 Vadpress
---
4 x 15 Magmaskin
3 x 12 Sidoböj

jag kör mån-lör och vilar sön. sen vilar jag när det behövs. jag går även i deff och har ökat riktigt bra i styrka:)

Kör du då bröst, rygg, ben, bröst, rygg, vila?

maattee10
2014-02-05, 14:03
Kör du då bröst, rygg, ben, bröst, rygg, vila?

press, drag, ben, press, drag, ben vila

björne92
2014-02-05, 14:29
press, drag, ben, press, drag, ben vila

Fyfan hårt schema

maattee10
2014-02-05, 14:52
Fyfan hårt schema

jo känner jag mig sliten så tar jag ju vila:)

björne92
2014-02-05, 18:55
jo känner jag mig sliten så tar jag ju vila:)

som jag sagt innan så har jag svårt med det där att känna av om man är sliten, hur känner du?

Adam87
2014-02-05, 19:05
Träningsvärk + att man inte känner sig riktigt taggad till träning . Så känner jag

maattee10
2014-02-05, 19:17
som jag sagt innan så har jag svårt med det där att känna av om man är sliten, hur känner du?

jag känner mig seg, typ orkar inte träna idag. lyssna på kroppen. har du svårt med det så kör på. du kommer märka de så småningom;)

björne92
2014-02-05, 19:49
jag känner mig seg, typ orkar inte träna idag. lyssna på kroppen. har du svårt med det så kör på. du kommer märka de så småningom;)

får försöka känna efter

exevision
2014-02-06, 09:44
Om målet är styrka i militärpress och bänkpress, hur ska man ha armbågarna i militärpress? Axelbrett grepp och armbågarna framåt med lodräta underarmar?

sunetdanne
2014-02-06, 10:08
Om målet är styrka i militärpress och bänkpress, hur ska man ha armbågarna i militärpress? Axelbrett grepp och armbågarna framåt med lodräta underarmar?

Kör inte för brett då får du inte med triceps och därmed mindre styrka. Underarm får inte peka mot dig, dvs dem måste vara lodräta eller tom lite lätt lutande uppåt.

björne92
2014-02-09, 19:42
Kör inte för brett då får du inte med triceps och därmed mindre styrka. Underarm får inte peka mot dig, dvs dem måste vara lodräta eller tom lite lätt lutande uppåt.

Hur menr du att underarmar ska peka mot en?

svenbanan
2014-02-10, 09:00
Hur menr du att underarmar ska peka mot en?

Om man håller lite för smalt så att händerna är innanför armbågarna i det läget då armbågarna är i axelhöjd så pekar ju underarmarna mot dig. Antar att det är nåt sådant han menar...

ViktorH
2014-02-10, 12:33
Artikel av Brooks Kubik:
http://oldschooltrainer.com/increasing-your-press/

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

exevision
2014-02-11, 10:13
Om man håller lite för smalt så att händerna är innanför armbågarna i det läget då armbågarna är i axelhöjd så pekar ju underarmarna mot dig. Antar att det är nåt sådant han menar...

Han skrev:

Kör inte för brett då får du inte med triceps och därmed mindre styrka. Underarm får inte peka mot dig, dvs dem måste vara lodräta eller tom lite lätt lutande uppåt.

Vilket jag tolkar som att i startläget med stången mot kroppen så ska armbågarna peka neråt eller lite uppåt. Inte pekandes bakåt eller "mot dig".

Bubblan84
2014-02-11, 11:19
Artikel av Brooks Kubik:
http://oldschooltrainer.com/increasing-your-press/

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Grymt! Många fina tips där! :)

F Ultra
2014-02-11, 13:11
Han skrev:



Vilket jag tolkar som att i startläget med stången mot kroppen så ska armbågarna peka neråt eller lite uppåt. Inte pekandes bakåt eller "mot dig".

Blir ju ganska svårt att hålla armbågarna framför kroppen om det är så han menar.

exevision
2014-02-11, 13:16
Blir ju ganska svårt att hålla armbågarna framför kroppen om det är så han menar.

Nej, det är inte svårt. Iaf inte med rätt bredd på greppet.

F Ultra
2014-02-11, 14:52
Nej, det är inte svårt. Iaf inte med rätt bredd på greppet.

Hur i hela friden lyckas du hålla armbågarna framför kroppen med stängen vilande på axlar/nyckelbenet utan att underarmana lutas mot kroppen sett från sidan? Enda sättet som det kan gå är om man håller som i giljotinbänk men då har du ju inte heller armbågarna framför kroppen.

sunetdanne
2014-02-11, 18:36
Jag menar 2 saker.

1) om du har för brett grepp så kan du inte pressa lika tungt för då får du inte med hela triceps. Tänk att triceps ska ta över efter deltoid i övningen.

2) underarmar får inte luta mot dig. Dem ska vara i i linje med kroppen dvs 90 grader. Många kör pressen med underarmar som i en pushpress/kickstöt eller som i en stöt. Detta är fel.

I övrigt kan tilläggas att om du ska utveckla rejält med styrka i en press krävs att övningen innefattar rörelse med höften. När stång nått näsa skall höft skjutas framåt. Ingen bakåtfällning ska ske via ryggen, all rörelse ska ske via höften. Och nej jag pratar inte om rippetoe press2.0 om någon trodde så.

sunetdanne
2014-02-11, 18:39
Han skrev:



Vilket jag tolkar som att i startläget med stången mot kroppen så ska armbågarna peka neråt eller lite uppåt. Inte pekandes bakåt eller "mot dig".

Ja, korrekt tolkat.

F Ultra
2014-02-11, 19:05
Ja, korrekt tolkat.

Kan du tippsa om något bra youtubeklipp över ett bra utförande så att man kan få se för jag misstänker att jag tolkar fel som en redig idiot :(, håller väl själva lite som i ryck så håller väl fel antar jag :)

ViktorH
2014-02-11, 19:19
Kan du tippsa om något bra youtubeklipp över ett bra utförande så att man kan få se för jag misstänker att jag tolkar fel som en redig idiot :(, håller väl själva lite som i ryck så håller väl fel antar jag :)

Super-strikt militärpress med fötterna ihop:
http://jva.ontariostrongman.ca/PRESS2.htm

Tävlingspress:
http://jva.ontariostrongman.ca/PRESS.htm

Betydligt smalare fattning än vad man brukar använda i ryck.

F Ultra
2014-02-11, 19:30
Super-strikt militärpress med fötterna ihop:
http://jva.ontariostrongman.ca/PRESS2.htm

Tävlingspress:
http://jva.ontariostrongman.ca/PRESS.htm

Betydligt smalare fattning än vad man brukar använda i ryck.

Fast där tycker jag att det ser ut som att underarmarna pekar mot kroppen sett från sidan, inte från rakt framifrån utan rakt från sidan. Eller så är det bara jag som har läsförståelseproblem (inte helt ovanligt).

sunetdanne
2014-02-11, 20:57
Det är svårt att se rakt framifrån. Bättre med klipp/bilder från sidan. Jag ska rota i "arkivet" och återkommer med klipp. Länken till J.V.Askem. Knipp kör "Garcy style" press. Aka Polish press. Den har två moment. Höft fram i start sen bak för att åter gå fram. Mkt svårt att göra denna press utan att fuska. Från höft fram i start till höft bak sker oftast en liten knäkick. Många i Ol utnyttjade detta. Ett praktexempel är Alexeevs rekordpress. Det var Garcy stilen för pressen som indirekt ledde till att pressen försvann från OL. Domarna dömde godkänt på felaktiga lyft hela tiden och istället för att ändra regler o bedömning så tog man helt sonika bort pressen. Vilket är grymt synd. Den bästa kombinatioen för OL hade varit press+ryck. Press för styrka och ryck för explosivitet. Stöt i all ära men den är faktiskt fult utryckt(i mitt tycke) ett två delat ryck. Explosion till rackning+explosion till raka armar. Någon som vänder och sedan pressar 100kg plus upvisar mkt högre "atletisk förmåga" än någon som stöter 100kg plus moms. På Södra TK lär vi ut den gamla stilen av pressen. Dvs den med en höftrörelse som den gjordes innan "garcy pressen" lite mindre kg kan lyftas på detta vis dock sker allt lyft utan någon som helst knäkick. Vi brukar kalla den för John Davis stilen. Efter John Davis som pressade 150kg i denna stil redan på 50-talet.

björne92
2014-02-11, 21:31
Det är svårt att se rakt framifrån. Bättre med klipp/bilder från sidan. Jag ska rota i "arkivet" och återkommer med klipp. Länken till J.V.Askem. Knipp kör "Garcy style" press. Aka Polish press. Den har två moment. Höft fram i start sen bak för att åter gå fram. Mkt svårt att göra denna press utan att fuska. Från höft fram i start till höft bak sker oftast en liten knäkick. Många i Ol utnyttjade detta. Ett praktexempel är Alexeevs rekordpress. Det var Garcy stilen för pressen som indirekt ledde till att pressen försvann från OL. Domarna dömde godkänt på felaktiga lyft hela tiden och istället för att ändra regler o bedömning så tog man helt sonika bort pressen. Vilket är grymt synd. Den bästa kombinatioen för OL hade varit press+ryck. Press för styrka och ryck för explosivitet. Stöt i all ära men den är faktiskt fult utryckt(i mitt tycke) ett två delat ryck. Explosion till rackning+explosion till raka armar. Någon som vänder och sedan pressar 100kg plus upvisar mkt högre "atletisk förmåga" än någon som stöter 100kg plus moms. På Södra TK lär vi ut den gamla stilen av pressen. Dvs den med en höftrörelse som den gjordes innan "garcy pressen" lite mindre kg kan lyftas på detta vis dock sker allt lyft utan någon som helst knäkick. Vi brukar kalla den för John Davis stilen. Efter John Davis som pressade 150kg i denna stil redan på 50-talet.

Skulle va mycket härligt med videoklipp :-)

Stor Hård Ådrig
2014-02-11, 21:53
Är det underförstått att varje rep börjas med död start? Körde tidigare i mitt 5-3-1-program bara första repet dött och följande reps med "stretch-studsen", knän låsta obviously. Efter att faila på 67.5 med död start kunde jag dra en 3:a om jag inte körde död start. Har nu börjat om med lägre RM och kör varje rep från död start, hur gör ni?

sunetdanne
2014-02-11, 21:56
Är det underförstått att varje rep börjas med död start? Körde tidigare i mitt 5-3-1-program bara första repet dött och följande reps med "stretch-studsen", knän låsta obviously. Efter att faila på 67.5 med död start kunde jag dra en 3:a om jag inte körde död start. Har nu börjat om med lägre RM och kör varje rep från död start, hur gör ni?

Alla rep dödstart. Du lurar bara dig själv med att studsa på axlarna mellan repsen. Dessutom kan du inte köra press med höft(som ger mer än studsa mellan repsen) om du studsar.

Visst du får ta ned några kg på stången, men du tränar tungt i botten istället.

/Daniel

ViktorH
2014-02-11, 22:01
Det är svårt att se rakt framifrån. Bättre med klipp/bilder från sidan. Jag ska rota i "arkivet" och återkommer med klipp. Länken till J.V.Askem. Knipp kör "Garcy style" press. Aka Polish press. Den har två moment. Höft fram i start sen bak för att åter gå fram. Mkt svårt att göra denna press utan att fuska. Från höft fram i start till höft bak sker oftast en liten knäkick. Många i Ol utnyttjade detta. Ett praktexempel är Alexeevs rekordpress. Det var Garcy stilen för pressen som indirekt ledde till att pressen försvann från OL. Domarna dömde godkänt på felaktiga lyft hela tiden och istället för att ändra regler o bedömning så tog man helt sonika bort pressen. Vilket är grymt synd. Den bästa kombinatioen för OL hade varit press+ryck. Press för styrka och ryck för explosivitet. Stöt i all ära men den är faktiskt fult utryckt(i mitt tycke) ett två delat ryck. Explosion till rackning+explosion till raka armar. Någon som vänder och sedan pressar 100kg plus upvisar mkt högre "atletisk förmåga" än någon som stöter 100kg plus moms. På Södra TK lär vi ut den gamla stilen av pressen. Dvs den med en höftrörelse som den gjordes innan "garcy pressen" lite mindre kg kan lyftas på detta vis dock sker allt lyft utan någon som helst knäkick. Vi brukar kalla den för John Davis stilen. Efter John Davis som pressade 150kg i denna stil redan på 50-talet.

Intressant inlägg. Det hade varit jätteroligt om delgrenen press kom tillbaka!

John Davis pressar 150 kg:
http://www.youtube.com/watch?v=hr0_-rscOrU

Tyvärr filmat snett från sidan, men jag tycker man ser tekniken (inkl. armarnas position i de olika faserna) ganska tydligt om man använder pausknappen.

sunetdanne
2014-02-11, 22:11
Davis press från 1950.

http://www.youtube.com/watch?v=hr0_-rscOrU


Berestov

http://www.allthingsgym.com/dmitry-berestov-140kg-overhead-press/

Scrolla ned till 130kg klippet.

sunetdanne
2014-02-11, 22:14
http://startingstrength.com/index.php/site/ssbbt3_learning_to_press

Här ser du från sidan hur armbågar ska vara.

ceejay
2014-02-11, 22:27
0XV9QwngbGA

F Ultra
2014-02-12, 00:04
http://startingstrength.com/index.php/site/ssbbt3_learning_to_press

Här ser du från sidan hur armbågar ska vara.

Stort tack, man borde inskaffa Starting Strength faktiskt. Finns ju många som skriver att man ska ha armbågarna framför kroppen ända från start men det verkar ju inte stämma då nej.

sunetdanne
2014-02-12, 10:12
Stort tack, man borde inskaffa Starting Strength faktiskt. Finns ju många som skriver att man ska ha armbågarna framför kroppen ända från start men det verkar ju inte stämma då nej.

Rippetoe ska ha alla eloge för att han börjat promota pressen så hårt!

Dock hans press2.0 är tyvärr lite galen, den är i princip omöjlig att genomföra utan en liten inledande mini knäkick.

/Daniel

Santoro
2014-02-12, 10:30
0XV9QwngbGA

:hbang:

sunetdanne
2014-02-12, 13:28
:hbang:

Synd bara att Klokov är så Citronsur ala Rossiya.

Eto VSE VIDNO!

sunetdanne
2014-03-12, 10:20
Se denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210911

Hälsningar
Daniel

björne92
2014-03-12, 10:30
Se denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210911

Hälsningar
Daniel

Vart ligger stk?

arthax
2014-03-12, 11:31
Sundbyberg

sunetdanne
2014-03-12, 11:55
STK= Sundbyberg.

Södra TK= Västertorp