handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt av att äta onyttigt en dag?


SkinnySkinny
2014-02-04, 20:39
Kan man gå upp i vikt av att äta onyttigt en dag?

Äter nyttigt (och kring 1500 kcal) per dag, men idag har jag ätit:

Lättyoghurt naturell med 1 dl Start
Chokladbollsröra ca 400 kcal
1 äggula
1 apelsin
2 sportbrödskivor utan smör med 1 ägg och kaviar på
2 STORA bitar hemmagjord smörgåstårta

Mår så dåligt av att jag föll dit och åt så mycket smörgåstårta och känner mig så dålig och onyttig. Känns som allt är förstört och att jag kommer få kämpa i veckor för att motionera/kompensera för det. Vad tror ni? Kommer det att påverka vikten?

Bubblan84
2014-02-04, 20:41
1500 kcal per dag, bör vara rejält underskott va? Det var nog bara bra att du tog dig en äterdag. Ingen fara, du kommer inte att bli fet. Möjligen binder du en del vätska och går upp ett par kg tillfälligt, men det går ur inom ett par dagar om du äter som du gjorde innan.

R Scarpa27
2014-02-04, 20:46
smörgåstårta e naturligt, bröd, majonäs (olja & ägg), kött, osv...
sen kan vi inte hjälpa dig du måste söka vård..
vågar inte ens ge råd till dig mer än att börja ät & iät allt.
all mat är bra...

men sök hjälp din kropp måste ju mått mkt bättre idag och bättre kan den må...
det lilla du åt idag äter inte ens småbarn de äter mer.
sen vad mår du dåligt över?
e ju deff mat & kcal underskott du ätit idag med....
även folk vidd deff måste ha fett... du har ju inte ens smör på mackan, ryck upp dig mer mat mer fett så kommer positivare tankar & välmående.

kika in på vad du ätit idag tråden och se hur jag äter just nu under bulk, så lär du inse.

sigill
2014-02-04, 20:51
Det finns inget nyttigt med att äta för lite om man är underviktig. Vikten pendlar ofta rätt mycket beroende på hur mycket kolhydrater man ätit. Inget att hetsa upp sig för.

Som sagt sök hjälp. Ingen idé att hänga på det här forumet innan du blivit fri från dina osunda tankar.

SkinnySkinny
2014-02-04, 20:55
1500 kcal per dag, bör vara rejält underskott va? Det var nog bara bra att du tog dig en äterdag. Ingen fara, du kommer inte att bli fet. Möjligen binder du en del vätska och går upp ett par kg tillfälligt, men det går ur inom ett par dagar om du äter som du gjorde innan.

Ett par kilo?! :S Jag får väl leva med det. Blir bara så svullen när jag ätit fel.

Hade gått upp ett kilo från igår också. Tyckte jag åt hyfsat nyttigt men var så törstig så drack typ 4 liter vatten så hoppas att det hade med saken att göra.

Gober
2014-02-04, 20:56
Tror inte du kommer få några svar som du vill ha då de flesta sett dina tidigare inlägg. Men nej du kommer inte upp bli tjock av dina bitar smörgåstårta och du har annat du bör fokusera på, ditt välmående tex.

King Grub
2014-02-04, 20:58
Nyttigt är inte = lite.

SkinnySkinny
2014-02-04, 21:01
smörgåstårta e naturligt, bröd, majonäs (olja & ägg), kött, osv...
sen kan vi inte hjälpa dig du måste söka vård..
vågar inte ens ge råd till dig mer än att börja ät & iät allt.
all mat är bra...

men sök hjälp din kropp måste ju mått mkt bättre idag och bättre kan den må...
det lilla du åt idag äter inte ens småbarn de äter mer.
sen vad mår du dåligt över?
e ju deff mat & kcal underskott du ätit idag med....
även folk vidd deff måste ha fett... du har ju inte ens smör på mackan, ryck upp dig mer mat mer fett så kommer positivare tankar & välmående.

kika in på vad du ätit idag tråden och se hur jag äter just nu under bulk, så lär du inse.

Jag vet att det låter lite sjukt att jag hakar upp mig sådär men känner mig bara så misslyckad. Det enda som känns bra är att det inte var gräddtårta iaf. :(

Ja jag har varit inne och kollat den tråden men ni tränar ju så otroligt mycket mer än mig. Jag springer lite var och varannan dag och styrketränar inte. Händer att jag gör lite armhävningar på knäna eller lyfter lite med 2 kilos hantlar och det vet jag att det inte förbränner nåt..

SkinnySkinny
2014-02-04, 21:04
Det finns inget nyttigt med att äta för lite om man är underviktig. Vikten pendlar ofta rätt mycket beroende på hur mycket kolhydrater man ätit. Inget att hetsa upp sig för.

Som sagt sök hjälp. Ingen idé att hänga på det här forumet innan du blivit fri från dina osunda tankar.

Ok. Tänkte inte på att kolhydrater påverkar på det sättet. Uppskattar din omtanke och vet att jag kanske inte tänker jättesunt men jag vill vara smal som en modell och de är närmare 180 cm och väger nog kring 50 kg.

SkinnySkinny
2014-02-04, 21:06
Tror inte du kommer få några svar som du vill ha då de flesta sett dina tidigare inlägg. Men nej du kommer inte upp bli tjock av dina bitar smörgåstårta och du har annat du bör fokusera på, ditt välmående tex.

Ok skönt att höra. Vet att jag kanske borde fundera på annat men just nu behöver jag fokusera på det här för att må bra.

R Scarpa27
2014-02-04, 21:07
Jag vet att det låter lite sjukt att jag hakar upp mig sådär men känner mig bara så misslyckad. Det enda som känns bra är att det inte var gräddtårta iaf. :(

Ja jag har varit inne och kollat den tråden men ni tränar ju så otroligt mycket mer än mig. Jag springer lite var och varannan dag och styrketränar inte. Händer att jag gör lite armhävningar på knäna eller lyfter lite med 2 kilos hantlar och det vet jag att det inte förbränner nåt..

haha nae tränar inte särksilt mkt ca 3 dagar i veckan vid ont om tid 2 ...
ibland mer ibland mindre, mkt datajobb heldagar titt som tätt.
man behöver inte äta bara för man tränar, äta ska man göra i vilket fall....
sen att du lyfter lättare tyngder= fler reps osv kan förbränna mer än tung styrketräning...

börjar du äta kommer du få muskler automatiskt till en början utan att träna.

King Grub
2014-02-04, 21:08
Ok skönt att höra. Vet att jag kanske borde fundera på annat men just nu behöver jag fokusera på det här för att må bra.

Mmmm, det låter som om du mår finfint.

sigill
2014-02-04, 21:13
Jag vet att det låter lite sjukt att jag hakar upp mig sådär men känner mig bara så misslyckad. Det enda som känns bra är att det inte var gräddtårta iaf. :(

Ja jag har varit inne och kollat den tråden men ni tränar ju så otroligt mycket mer än mig. Jag springer lite var och varannan dag och styrketränar inte. Händer att jag gör lite armhävningar på knäna eller lyfter lite med 2 kilos hantlar och det vet jag att det inte förbränner nåt..

Även om du inte tränar ett skvatt så behöver kroppen en hel del energi bara för att fungera (inte minst hjärnan)... Så om du äter som en fågel så spelar det ingen roll att du tränar lite. Du går ned i vikt i alla fall.

Jag hade lite (kanske naivt) hopp om att du skulle vara i stånd att göra det rätta och söka hjälp men det verkar inte så. Fortsätter du så här kommer det sluta illa. Gör inte så här mot dig själv och dina anhöriga. Det är inte försent att vända den dåliga trenden, men tiden rinner ut.

R Scarpa27
2014-02-04, 21:22
ts mår psykiskt dåligt av att äta och försöker få uppmärksamhet att det är lite & inget farligt...(få det bekräftat] så ångest tankarna kan släppa`?

har jag rätt ts..
& vems hemmagjorda smörgåstårta var det?

SkinnySkinny
2014-02-04, 21:40
Mmmm, det låter som om du mår finfint.

Kanske inte men skulle jag inte fokusera på det här skulle jag må jättedåligt.

sigill
2014-02-04, 21:47
Kanske inte men skulle jag inte fokusera på det här skulle jag må jättedåligt.

Det är ett extremt dåligt sätt att dämpa ångest på- i längden livshotande. Har du inte tänkt tanken att det kan finnas professionella inom sjukvården som faktiskt vet bättre sätt?

SkinnySkinny
2014-02-04, 21:58
ts mår psykiskt dåligt av att äta och försöker få uppmärksamhet att det är lite & inget farligt...(få det bekräftat] så ångest tankarna kan släppa`?

har jag rätt ts..
& vems hemmagjorda smörgåstårta var det?

Ja jag behöver få det bekräftat att det inte är förstört för att jag gjort såhär. Att äta massa smörgåstårta är ingen bra ide oavsett om man är smal eller tjock eller hur? Vet att jag kommer fundera på det här och känna ångest över hur onödigt det var. Var inte ens jättehungrig.

Sen är jag inte mer underviktig än en halvstora modell. Äter inte mindre kalorier än en Biggest Loser-deltagare och jag har fortfarande fett att ta av.

Var min bror som gjort den då han fyller år idag. Tror det var vispgrädde, majonäs, ost, skinka, ärtor, ägg, fetaost och gurka typ. Brödet var typ nåt vitt och luftigt som han tyvärr köpt.

SkinnySkinny
2014-02-04, 22:03
Även om du inte tränar ett skvatt så behöver kroppen en hel del energi bara för att fungera (inte minst hjärnan)... Så om du äter som en fågel så spelar det ingen roll att du tränar lite. Du går ned i vikt i alla fall.

Jag hade lite (kanske naivt) hopp om att du skulle vara i stånd att göra det rätta och söka hjälp men det verkar inte så. Fortsätter du så här kommer det sluta illa. Gör inte så här mot dig själv och dina anhöriga. Det är inte försent att vända den dåliga trenden, men tiden rinner ut.

Fast jag äter inte som en fågel och särskilt inte idag. Blir så besviken på mig själv att jag skulle äta så mycket smörgåstårta när jag kunnat äta nåt hälsosammare för dom kalorierna. Vill inte provocera nån med det jag skriver, bara få bekräftat att en ätarkväll inte sabbat allt :(

SkinnySkinny
2014-02-04, 22:09
Det är ett extremt dåligt sätt att dämpa ångest på- i längden livshotande. Har du inte tänkt tanken att det kan finnas professionella inom sjukvården som faktiskt vet bättre sätt?

Har gått i terapi i flera år för andra saker men kändes inte som att hon förstod mig. Jag fattar att det inte är helt normalt att fundera som jag gör och vet inte varför det blivit så. Åt en jordnötsruta (lösviktsgodis med jordnötter och choklad) tidigare i veckan och den funderar jag fortfarande över hur mycket den påverkar. Jag låter inte helt normal och det låter som att jag har ett innehållslöst liv inser jag när jag läser vad jag skriver. Antar jag inte orkar med mitt liv i övrigt och försöker hitta nåt jag kan lägga tankar och energi på.

Gober
2014-02-04, 22:09
Fast jag äter inte som en fågel och särskilt inte idag. Blir så besviken på mig själv att jag skulle äta så mycket smörgåstårta när jag kunnat äta nåt hälsosammare för dom kalorierna. Vill inte provocera nån med det jag skriver, bara få bekräftat att en ätarkväll inte sabbat allt :(

Du förstår väl att du kommer fortsätta så här och leva med din ångest över allt som har med mat att göra tills du tar tag i ditt problem? Du är redan illa ute och tar du inte tag i det nu blir det bara svårare och svårare att ta dig ur den onda spiral du hamnat i.

Tolkia
2014-02-05, 01:35
Kan man gå upp i vikt av att äta onyttigt en dag?
Du äter ju ärligt talat onyttigt alla dagar. Den här dagen var det väl något mindre onyttigt än andra, eftersom du åtminstone fick i dig tillräckligt med energi och något annat än din röra av kakao, sötningsmedel och havregryn. Men det här vet du ju egentligen redan.

Jag tycker att du skall söka hjälp.

EnergiÖverskott
2014-02-05, 07:17
Kanske inte men skulle jag inte fokusera på det här skulle jag må jättedåligt.

Klart du skulle må jättedåligt då. Du är anorektiker och jävligt sjuk. Minst lika sjuk som du är, är du rädd för att bli frisk och därför är du livrädd för att inte få fokusera på detta och "tappa kontrollen" över det här.

Sök hjälp. Detta kommer att gå helt åt helvete för dig annars.

Aliaas
2014-02-05, 16:02
Om det verklign är sant i vad TS beskriver om hur hennes relation till mat ser ut, så kommer jag nog snart börja böla.

För guds skull kvinna sök hjälp, eller lyssna på vad tidigare talare berättat för dig.

du är varken tjock,överviktig,mullig eller fet.
DU ÄR DIG SJÄLV och det är det enda som betyder något. Så snälla släpp denna besatthet och börja leva livet, både för dig själv och för dina anhöriga som tillexempel din bror som gjort en sådan god och NYTTIG! (all mat är nyttig fakta.) tårta :)

om du är ett troll....FU

timoat
2014-02-05, 20:11
Ett par kilo?! :S Jag får väl leva med det. Blir bara så svullen när jag ätit fel.

Hade gått upp ett kilo från igår också. Tyckte jag åt hyfsat nyttigt men var så törstig så drack typ 4 liter vatten så hoppas att det hade med saken att göra.

Vad väger 4 liter vatten?

R Scarpa27
2014-02-05, 20:41
Ja jag behöver få det bekräftat att det inte är förstört för att jag gjort såhär. Att äta massa smörgåstårta är ingen bra ide oavsett om man är smal eller tjock eller hur? Vet att jag kommer fundera på det här och känna ångest över hur onödigt det var. Var inte ens jättehungrig.

Sen är jag inte mer underviktig än en halvstora modell. Äter inte mindre kalorier än en Biggest Loser-deltagare och jag har fortfarande fett att ta av.

Var min bror som gjort den då han fyller år idag. Tror det var vispgrädde, majonäs, ost, skinka, ärtor, ägg, fetaost och gurka typ. Brödet var typ nåt vitt och luftigt som han tyvärr köpt.

alltså naturliga matvaror?
ost,grönsaker,ägg,olja,skinka,bröd hur jaevla bra som helst äter man ju dagligen.........
vad säger din bror om att du äter såhär lite av hans smörgåstårta?
& din brors födelsedag, du borde kalasat mer du åt ju tom inget fika på hans dag...
vad säger din bror om dina beteenden generellt?

kom igen nu sök hjälp, och börja ät du kommer känna en fungerande kropp och värmen kommer stiga & ögonen öppnas från svartrum till verklighet... testa & börja njuta fullt ut. =)