handdator

Visa fullständig version : Domnande armar


JeppeAndersson
2014-02-04, 19:47
Tjenare kolo!

Har en liten fundering över en sak jag upplever vissa böjpass.
Det är så att vid lättare vikter och 6+ reps så börjar mina underarmar+händer börjar att stickas och domna bort efter ett tag. Stickningarna påminner om känslan jag hade i min ena fot när jag fick diskbråck för några år sedan.
Är detta något jag bör kolla upp hos en sjukgymnast/naprapat/kiropraktor eller något annat ställe?

Sheogorath
2014-02-04, 19:57
Tjenare kolo!

Har en liten fundering över en sak jag upplever vissa böjpass.
Det är så att vid lättare vikter och 6+ reps så börjar mina underarmar+händer börjar att stickas och domna bort efter ett tag. Stickningarna påminner om känslan jag hade i min ena fot när jag fick diskbråck för några år sedan.
Är detta något jag bör kolla upp hos en sjukgymnast/naprapat/kiropraktor eller något annat ställe?

Kan du göra. Förmodligen är det medianusnerven som kommer i kläm när du ökar trycket i den kringliggande vävnaden. Det här drabbar många gravida när de lägger på sig vätska och går upp i vikt. En erfaren behandlare kan lägga kortison i medianusluckan och om det inte hjälper kan man frilägga nerven med en enkel operation.

JeppeAndersson
2014-02-04, 20:10
Kan du göra. Förmodligen är det medianusnerven som kommer i kläm när du ökar trycket i den kringliggande vävnaden. Det här drabbar många gravida när de lägger på sig vätska och går upp i vikt. En erfaren behandlare kan lägga kortison i medianusluckan och om det inte hjälper kan man frilägga nerven med en enkel operation.

Hur farligt är det om man bara låter det vara? Stickningarna händer inte varje pass, bara någon gång i månaden.
Möjligt att det beror på vart jag lägger stången?

Sheogorath
2014-02-04, 20:15
Jag kan inte ställa diagnos utan att undersöka dig men om det är en medianuskompression är det inte alls farligt att låta den vara. Hur du lägger stången i handen kan absolut påverka.

JeppeAndersson
2014-02-04, 20:38
Okej, tack så mycket för hjälpen.