handdator

Visa fullständig version : Protein per dag? (Nybörjare)

Pangelicious
2014-02-04, 14:20
Hej!

Jag är en tjej på (snart) 20 år som ganska nyligen har börjat styrketräna (2 månader ungefär). Träningen har jag inte direkt några problem med men när det kommer till mat och proteinintag så ser det lite annorlunda ut. Ett av mina största problem är att jag istället för, som många andra, bli mer hungrig av träning så minskar min aptit. Jag räknade lite på en höft mitt intag vid en träningsdag och det visade sig att jag äter cirkus 1800 kcal varav 57g protein. Jag är tjej, 165 cm och väger 80kg. Har läst att man ska äta 2g/kg kroppsvikt, gäller det alla dagar även de dagar man inte styrketränar? (Konditionstränar också) Jag antar också att jag borde äta mer protein för att kunna bygga muskler?

Macce86
2014-02-04, 14:36
Intressant. Det tog mig 4 år utav styrketräning innan jag började fundera över hur mycket kcal jag åt och antal gram protein jag fick i mig. Men alla är vi olika :)

Nu har jag inte fördjupat mig i ämnet men jag försöker ligga mellan 1,5+g per kilo kroppsvikt varje dag. vare sig jag tränar eller inte. Det känner jag räcker gott och väl för mig.

Ajemän
2014-02-04, 14:39
Ja det gäller alla dagar

Låter som att du får peta bort lite kolhydrater/fett och fylla på med mer proteinkällor. Det är nog ingen dum idé att du innan läggdags plåtar ner allt du ätit idag, så kan du få lite kritik :)

Ajemän
2014-02-04, 14:41
Ja det gäller alla dagar

Låter som att du får peta bort lite kolhydrater/fett och fylla på med mer proteinkällor. Det är nog ingen dum idé att du innan läggdags plåtar ner allt du ätit idag, så kan du få lite kritik :)

cAase
2014-02-04, 14:46
Lägg dig på 1.5-2g/kg alla dagar, vare sig du tränar eller inte. 2g kan t.o.m. vara i överkant men jag försöker ha lite marginal. Ja man bygger också mer muskler av mer protein, till en viss gräns. När proteinbehovet är tillfredsställt lär inte extra tillförsel av protein göra någon skillnad.

Jånni Balle
2014-02-04, 14:46
Märkligt lite protein på 1800kcal. Ett par smörgåsar, några skivor ost och skinka samt ett glas mjölk så är man lätt uppe i 40-50g protein. Sen kanske 2-3 mål till under resten av dagen. 1,8-2g protein per kilo vid deff. Alla dagar eftersom kroppen suktar efter protein även under vilodagar.
Du råkar inte vara vegetarian?

Du kan ju om du vill peta i dig.

Pangelicious
2014-02-04, 15:00
Ska kanske tilläggas att jag äter LCHF (har gjort i 4 år nu så jag tänker inte sluta). Men jag kan lägga upp mat nästa gång jag tränar (sjuk för tillfället)

Ajemän
2014-02-04, 15:04
Ska kanske tilläggas att jag äter LCHF (har gjort i 4 år nu så jag tänker inte sluta). Men jag kan lägga upp mat nästa gång jag tränar (sjuk för tillfället)

Är du nöjd med hur kroppen formats under dessa 4 år?

Macce86
2014-02-04, 15:07
skippar jag kolhydrater hamnar jag på över 3g protein per kilo kroppsvikt. Dricker du bara grädde?

Pangelicious
2014-02-04, 15:41
Så här åt jag en dag jag styrketränade förra veckan:
Yoghurt på 100g kvarg 10% + 1 dl 40% grädde + hallon
1 ölkorv, 40g = 10g protein

2 Panbiffar ā 100g (fläskfärs) med sås, stektlök och grönsak.

Nu fick jag det till 59,3

Jånni Balle
2014-02-04, 16:54

+1

80kg på 165cm ger TS ett BMI på nästan 30.

Vill inte uppfattas som elak, men kanske dags att prova något annat?

Pangelicious
2014-02-04, 18:35
Hmm, nej! Eftersom jag mår dåligt på pasta, mjöl och ris. Jag kan ungefär sträcka mig till potatis och rotfrukter sen kollapsar allt! Men jag skrev inte inlägget för att diskutera viktnedgång utan för att få råd angående proteinintaget bland annat.

EnergiÖverskott
2014-02-04, 19:00
LCHF kan vara bra men, charkuterier, såser och mejerier är ganska värdelöst. Mår du bättre utan kolhydrater så är bra mat. Lax, ägg, avokado, feta köttbitar, kokos osv.

Om du ätit som du gör nu i fyra år tvivlar jag på. 1800 kcal/dag och 165 cm kvinna på det. Då hade du (om du tränar styrketräning under denna tid) troligtvis vägt absolut minst 15 kilo mindre med relativt lite fett på kroppen.

80 kilo på 165 Cm är mycket. Speciellt som kvinna.

Inget illa menat.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Commando1980
2014-02-04, 19:19
2g/kg kroppsvikt/dag är en gammal och mycket gångbar tumregel. I ditt fall skulle jag dock säga att 1.5g/kg bör vara fullt tillräckligt.

Commando1980
2014-02-04, 19:25

Det där var ingen höjdare, speciellt inte om du styrketränar och är aktiv i övrigt.

Animalisk
2014-02-04, 20:14

Måste fråga hur mycket du vägde när du började med lchf, fyra år med strikt kosthållning ska inte kunna leda till ett bmi på 30. Du äter för lite och din kropp spar på fettet istället för att göra av med det, kcal ska inte räknas när man käkar lchf. Med lchf menar jag inte poppisvarianten som kryllar av vegetabilisk och flytande föda, ät lunch 3 ggr om dagen så mycket animalisk föda som möjligt så kommer kroppen börja bränna fett. Du borde få i dig en överdos av protein då lchf kosten ska innehålla främst animaliska produkter och inget annat.

Detta är erfarenheter jag själv haft med strikt lchf kost som ledde till minus 15kg på 3 månader, skicka pm om du vill utbyta erfarenheter. Att jag slutade med lchf berodde på att jag tröttnade men det förtar ju inte mina erfarenheter i ämnet.

tossefar
2014-02-04, 20:36
Du äter för lite och din kropp spar på fettet istället för att göra av med det, kcal

Det här är rent skitsnack. Självklart äter hon inte för lite om hon väger 80kg på 165 cm.

King Grub
2014-02-04, 20:56
Du äter för lite och din kropp spar på fettet istället för att göra av med det, kcal ska inte räknas när man käkar lchf.

Hahaha, lär dig grundläggande biokemi/fysiologi innan du svarar med nonsens. Ju mindre man äter, desto mer ökar fettförbränningen. Kroppsfettet är just vår reserv för tider då det är ont om mat eller när man svälter. Däremot minskar muskelproteinnedbrytningen och organproteinnedbrytningen - dessa är alldeles för viktiga för att bara kataboliseras. Fettet tas av först.

Pangelicious
2014-02-05, 09:26
Jag vägde som minst 70kg på LCHF men det var innan gymnasiet och då jag även växte mina sista centimetrar. På gymnasiet blev stressen för mycket och jag halkade ifrån lite.
Helt innan LCHF vägde jag 86kgsom 13-14 åring.

Animalisk
2014-02-05, 12:12
Det här är rent skitsnack. Självklart äter hon inte för lite om hon väger 80kg på 165 cm.

Hon äter för lite och förmodligen fel produkter med tanke på den kosthålling hon gett sig in på. Ska man äta låg kolhydrat/hög fett kost så måste det vara rätt sorts fett och väldigt lite kolisar.

Hahaha, lär dig grundläggande biokemi/fysiologi innan du svarar med nonsens. Ju mindre man äter, desto mer ökar fettförbränningen. Kroppsfettet är just vår reserv för tider då det är ont om mat eller när man svälter. Däremot minskar muskelproteinnedbrytningen och organproteinnedbrytningen - dessa är alldeles för viktiga för att bara kataboliseras. Fettet tas av först.

Det är inget nonsens, jag åt som en elitidrottare i kcal räknat men eftersom jag knappt fick i mig några kolhydrater utan bara levde på animaliskt fett så brände kroppen fettet jag bar på och jag gick ner i vikt trots ett kraftigt "bulkande".

Självklart är fettet vår reserv men äter man samtidigt för stora mängder kolhydrater så spar ju kroppen fettet som är essentiellt för kroppen, kolisar är inte essentiella.

Som sagt detta är min egna erfarenhet från det verkliga livet och inte några experimentiella forskningserfarenheter, vill man tycka att det är nonsens så varsågod. Testa själv i några månader så får du se :)

Beemel
2014-02-05, 13:27
Det är inget nonsens, jag åt som en elitidrottare i kcal räknat men eftersom jag knappt fick i mig några kolhydrater utan bara levde på animaliskt fett så brände kroppen fettet jag bar på och jag gick ner i vikt trots ett kraftigt "bulkande".

Självklart är fettet vår reserv men äter man samtidigt för stora mängder kolhydrater så spar ju kroppen fettet som är essentiellt för kroppen, kolisar är inte essentiella.

Som sagt detta är min egna erfarenhet från det verkliga livet och inte några experimentiella forskningserfarenheter, vill man tycka att det är nonsens så varsågod. Testa själv i några månader så får du se :)

Jag har själv provat (lågkolhydratkost)

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av den kosthållningen. Hade bra ork även under viktnedgång, i stort sett aldrig någon mjölksyra (vilket i sig var en trevlig bieffekt)
gick ner ungefär 8kg på 8 veckor.

MEN!!!!

Anledningen till att jag gick ner i vikt var självklart att jag låg på ett kaloriunderskott. Med samma kosthållning (<20g kolhydrater per dag) så gick jag även upp i vikt om jag åt mer mat (fler kalorier).

För att förtydliga och undvika missförstånd: Det jag åt var inga halvfabrikat, massor med lax, nöt och fläskkött, Ägg, kvarg, grädde avocado, en del nötter och frön. och i mellanåt broccoli och blomkål vitkål.
Käkade på detta sätt under ungefär 9 månader (efter det tröttnade jag och ville prova något annat, omväxling förnöjer)

Din historia om att äta som en elitidrottare och ändå gå ner i vikt beror (gissar jag) på något av följande scenarios.

- Du tränade som en elitidrottare
- Din ämnesomsättning är väldigt unik eller på annat sätt konstig
- Du ljuger.

svedemo
2014-02-05, 14:16
...och sedan vaknade du upp eller?

Animalisk
2014-02-05, 15:27
Jag har själv provat (lågkolhydratkost)

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av den kosthållningen. Hade bra ork även under viktnedgång, i stort sett aldrig någon mjölksyra (vilket i sig var en trevlig bieffekt)
gick ner ungefär 8kg på 8 veckor.

MEN!!!!

Anledningen till att jag gick ner i vikt var självklart att jag låg på ett kaloriunderskott. Med samma kosthållning (<20g kolhydrater per dag) så gick jag även upp i vikt om jag åt mer mat (fler kalorier).

För att förtydliga och undvika missförstånd: Det jag åt var inga halvfabrikat, massor med lax, nöt och fläskkött, Ägg, kvarg, grädde avocado, en del nötter och frön. och i mellanåt broccoli och blomkål vitkål.
Käkade på detta sätt under ungefär 9 månader (efter det tröttnade jag och ville prova något annat, omväxling förnöjer)

Din historia om att äta som en elitidrottare och ändå gå ner i vikt beror (gissar jag) på något av följande scenarios.

- Du tränade som en elitidrottare
- Din ämnesomsättning är väldigt unik eller på annat sätt konstig
- Du ljuger.

Non of the above.

Självklart överdrev jag när jag nämnde elitidrottare, men mitt kaloriintag uträknat i efterhand (via myfitnesspal) låg på 3500-4000 ibland uppemot 5000 per dag, knappast ett underskott på min dåvarande startvikt som var 103kg på 179cm.

Jag letade fram ett mail jag skickade till en kompis efter 10 dagar med lchf så här såg det ut:

Typisk frukost: 2 stekta ägg, ett paket bacon, en bit brie, vitlökssmör och lite blomkål. ät mest av det animaliska och minst av grönsaker.
Lunch: Stekt lax/torsk c:a 200gram 1-2 stekta ägg, keso, majonnäs.
Kvällsmat: Köttfärsbiffar, använd köttfärs med stor andel fläskkött helst 70/30 där fläsket är den större mängden, annars kan du dryga ut med lite grädde eller mycket smör.
Jag brukar steka färska champinjoner till och smälta gräddost över biffen.
Kolhydratnivån bör ligga under 3,5% per 100gram i de livsmedel du köper, de flesta kör med max 5% men jag kör lite striktare.

Ni som fnyser åt det har ju förmodligen inte ens kört en strikt kosthållning med högt fettintag, har man inga egna erfarenheter så känns ju kommentarer överflödiga! Sen brukar jag höra "men min kompis prova 3-4 veckor och det hjälpte inte", självklart hjälper det inte om man käkar för mycket kolisar och eller äter för mycket flytande produkter såsom fil, yoghurt och annat lättsmält.

Att du beemel gick ner med lchf på kaloriunderskott är ju kanon, dock gick du ner 8 kg på 8 veckor men du åt denna kosthållning 9 månader varför gick du inte ner mer tror du, hade du inget kvar att gå ner? tränade du under tiden, det gjorde inte jag själv gick jag ner på överskott och åt inte heller några halvfabrikat eller lightprodukter, fettstinna livsmedel var det jag stoppade i mig.

Nåväl jag bryr mig inte om folk på nätet inte tror på mig, de jag lever och umgås med såg förändringen i verkliga livet, det är lite skillnad det mot att komma med dryga kommentarer när man själv inte testat, beemel undantagen.

Blir sugen på att köra lchf igen men då måste man väl starta en daglig videoblogg för att folk ska fatta och se vad animalisk kost gör med kroppen.

svedemo
2014-02-05, 15:56
ner på överskott.
Nej det gjorde du inte.

Beemel
2014-02-05, 19:54
Att du beemel gick ner med lchf på kaloriunderskott är ju kanon, dock gick du ner 8 kg på 8 veckor men du åt denna kosthållning 9 månader varför gick du inte ner mer tror du, hade du inget kvar att gå ner? tränade du under tiden, det gjorde inte jag själv gick jag ner på överskott och åt inte heller några halvfabrikat eller lightprodukter, fettstinna livsmedel var det jag stoppade i mig.

Nåväl jag bryr mig inte om folk på nätet inte tror på mig, de jag lever och umgås med såg förändringen i verkliga livet, det är lite skillnad det mot att komma med dryga kommentarer när man själv inte testat, beemel undantagen.

Blir sugen på att köra lchf igen men då måste man väl starta en daglig videoblogg för att folk ska fatta och se vad animalisk kost gör med kroppen.

Jag gick inte ner mer eftersom jag la mig på kaloribalans. (2200 exkl. träning) Hade en del kvar men ville hellre ligga på balans och salta byta fett mot muskler istället för att bara gå ner.
Ökade jag kaloriintaget gick jag upp minskade gick jag ner. Precis som med alla andra dieter kah provat. Inget magiskt eller speciellt med lågkolhydratskost Bara en fråga om referenser, tycke och smak.
Kcal in -kcal ut. Simple as that.

Sniggel
2014-02-05, 22:44

Varför skulle kroppen formas på något speciellt sätt av att äta LCHF?

Sniggel
2014-02-05, 22:48
Hon äter för lite och förmodligen fel produkter med tanke på den kosthålling hon gett sig in på. Ska man äta låg kolhydrat/hög fett kost så måste det vara rätt sorts fett och väldigt lite kolisar.

Kolhydrater minskar fettförbränningen i den omfattning som kalorierna från kolhydraterna motsvarar, enkelt förklarat. Fett lagras in obehindrat. Ju mer fett man äter, desto mer fett lagras in, enkelt förklarat.
Ännu enklare förklarat:
Kalori in - kalori ut.
Forskning är pålitlig till skillnad från anekdoter. Med det sagt så visst har jag testat både LCHF och liknande lågkolhydratdieter samt högkolhydratsdieter och massa andra mellanting och kan enbart komma fram till att kalorierna är det som avgör ifall man tappar fett eller lägger på sig.

edit:
För att lägga till ytterligare fler anekdoter så åt jag 5000 kcal om dagen (varav 300g var kolhydrater från maltodextrin/socker) och tappade 2 kg första veckan. Ökade till 6000 kcal veckan därpå (mer pulver/kolhydrater) och slutade tappa i vikt.