handdator

Visa fullständig version : Hur stor kan man bli ren?


Sidor : [1] 2

hdolph
2014-02-03, 22:37
Detta är en fråga jag ofta ställt mig. Självklart inser jag att det beror på gener, kost, träning och framförallt tid. Men alla har ett tak.

Leroy Colbert, Frank Zane, Steve Reeves är kroppsbyggare där iaf minst två ut av dem definitivt är rena. Finns säkert personer med bättre gener, men skulle man kunna säga att de bra exempel på vad man kan åstadkomma om man tränar rätt och har bra gener? Är någon av dessa män så stor man kan bli om man har rätt förutsättningar?

Birkharju
2014-02-03, 22:40
Detta ämne har diskuterats åtskilliga gånger. Rekommenderar dig att använda sökfunktionen.

filmjölk
2014-02-03, 22:50
Du kan säkerligen bli grövre muskulärt än Reeves/Zane ren. bara du tränar hårt i många år, är lång och halvfet.

Det finns ju tex. inget som hindrar en 190cms. kille att väga 110-120kg med 20%s BF och redan där besitter du ungefär lika mycket muskelmassa.

hdolph
2014-02-03, 22:51
Detta ämne har diskuterats åtskilliga gånger. Rekommenderar dig att använda sökfunktionen.

Liknande trådar diskuterar hur stor den enskilda individen kan bli ren, utav flera, flera år strikt, tung styrketräning. Jag undrar hur stor en person med fantastiska förutsättningar för att utveckla volym kan bli, inte Svensson!

Fann heller inga konkreta svar i dussinet andra trådar, mer än "Du blir stor efter 10 års styrketräning och bra kost".

Kaelel
2014-02-03, 22:53
Jag tror starkt på längd -100 vid 5-6% om man har generna för det.
Lite läsvärt (http://www.leangains.com/2010/12/maximum-muscular-potential.html).

MtotheM
2014-02-03, 23:04
Liknande trådar diskuterar hur stor den enskilda individen kan bli ren, utav flera, flera år strikt, tung styrketräning. Jag undrar hur stor en person med fantastiska förutsättningar för att utveckla volym kan bli, inte Svensson!

Fann heller inga konkreta svar i dussinet andra trådar, mer än "Du blir stor efter 10 års styrketräning och bra kost".

Siffror som figurerar ganska ofta är längden - 100 i tävlingsform eller längden - 90 med optigener. Om det ligger någon substans bakom detta däremot tror jag inte.

Latissimus Dorsi
2014-02-03, 23:07
Vet inte riktigt, jag personligen har Ako Rahim som måttstock. Kanske eventuellt något mer. Jag skulle verkligen kunna svära vid mitt liv att han har rent mjöl i påsen, sett han IRL också och han har verkligen inte den typiska dopade ''loken''. Han har tränat länge, extremt hårt och väldigt ofta. Så hans framgång är väl en kombination ett pannben och stål samt hyfsade gener.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t1/392643_101701653286064_1800827222_n.jpg
Ako 2005
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/387620_101702366619326_1855810233_n.jpg
Ako 2010 1a på SM i AF

Ha i beaktning att han är pumpad, det är optiljus och att han är inoljad.

spoon
2014-02-03, 23:32
Vad är det som skiljer 5-6 % från 8-9% utseendemässigt? Jag tycker att det är snyggare med den högre siffran och från vad jag har läst på kolo så är det dom sista procenten som är svårast för en ren byggare. Hur dålig skulle man se ut på scen om man kom in på 8-9%

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Latissimus Dorsi
2014-02-03, 23:44
Vad är det som skiljer 5-6 % från 8-9% utseendemässigt? Jag tycker att det är snyggare med den högre siffran och från vad jag har läst på kolo så är det dom sista procenten som är svårast för en ren byggare. Hur dålig skulle man se ut på scen om man kom in på 8-9%

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Väldigt dålig, kanske inte för ett otränat öga men i byggarkretsar skulle det vara en självklar sistaplats :D
Hittade två bilder med liknande pose och vikt:

10% BF
http://www.sportsscience.co/wp-content/uploads/2012/11/70kg-male-10-percent-body-fat1.jpeg

6-7% BF
http://www.body.se/media/bk-sportsmag.se/luciapokalen/bilder2001/minusjuniorer/Dsc_0170.jpg

Jeml
2014-02-04, 00:22
man kan uppnå 25-26 FFMI (fatfree mass index) ren har jag läst.

det innebär ju att man är gansks stor.

FFMI=FM/längd(i meter)^2

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Animalisk
2014-02-04, 00:35
Man kan bli minst lika stor som Jos?

http://www.true-natural-bodybuilding.com/

Kaelel
2014-02-04, 00:38
Väldigt dålig, kanske inte för ett otränat öga men i byggarkretsar skulle det vara en självklar sistaplats :D
Hittade två bilder med liknande pose och vikt:

10% BF
http://www.sportsscience.co/wp-content/uploads/2012/11/70kg-male-10-percent-body-fat1.jpeg

Hur har denna herre fått fram siffran 10% bf?
Tror det är närmare 12%, hoppas dock att jag har fel för om det där är 10% så ligger jag garanterat under:)

100
2014-02-04, 00:42
Någon person som jag är nästan bombsäker på att han är ren, är Scott Herman.

Sheogorath
2014-02-04, 06:46
man kan uppnå 25-26 FFMI (fatfree mass index) ren har jag läst.

det innebär ju att man är gansks stor.

FFMI=FM/längd(i meter)^2

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Naturligtvis har inte ALLA genetiska förutsättningar för att nå FFMI 25. Det är väl mer så att om man har någon framför sig med FFMI 25 så kan man inte SÄKERT säga att personen är dopad.

Sheogorath
2014-02-04, 08:07
(i tävlingsform avses förstås)

Jeml
2014-02-04, 09:08
Naturligtvis har inte ALLA genetiska förutsättningar för att nå FFMI 25. Det är väl mer så att om man har någon framför sig med FFMI 25 så kan man inte SÄKERT säga att personen är dopad.

självklart är det så, ja :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ARMSTARK
2014-02-04, 09:16
Jag tror att folk underskattar möjligheten att bli riktigt stor utan olagliga prep, eller jag kanske ska säga VET att de gör det. De flesta har helt enkelt inte tränat så länge och utgår ifrån sina egna resultat. Resten kan helt enkelt inte träna.

Kvicksilver
2014-02-04, 09:17
Jag tor att nästan alla kan nå "sin längd -100". Har man rätt gener lite till.

Enligt Casey Butts formel kan jag nå 73,6kg vid 6% på min längd av 168cm... om jag nu har rätta generna... annars får jag nöja mig med 68kg... om några år.

Här har ni formeln: http://www.weightrainer.net/bodypred.html

*flex*

Langster
2014-02-04, 09:55
Vad är det som skiljer 5-6 % från 8-9% utseendemässigt? Jag tycker att det är snyggare med den högre siffran och från vad jag har läst på kolo så är det dom sista procenten som är svårast för en ren byggare. Hur dålig skulle man se ut på scen om man kom in på 8-9%

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Var har du fått den idén ifrån? Det är inte speciellt svårt att komma ner till 5-6% som ren, eller lägre. Det svåra är ju att behålla muskelmassan under tiden man går ner i vikt.
Skillnaden i hur man ser ut på 8-9% och 5-6% är helt enkelt att man inte ser ut att platsa på scen på den högre fettprocenten.

Sheogorath
2014-02-04, 10:14
Var har du fått den idén ifrån? Det är inte speciellt svårt att komma ner till 5-6% som ren, eller lägre. Det svåra är ju att behålla muskelmassan under tiden man går ner i vikt.
Skillnaden i hur man ser ut på 8-9% och 5-6% är helt enkelt att man inte ser ut att platsa på scen på den högre fettprocenten.

:thumbup:

spoon
2014-02-04, 10:18
Var har du fått den idén ifrån? Det är inte speciellt svårt att komma ner till 5-6% som ren, eller lägre. Det svåra är ju att behålla muskelmassan under tiden man går ner i vikt.
Skillnaden i hur man ser ut på 8-9% och 5-6% är helt enkelt att man inte ser ut att platsa på scen på den högre fettprocenten.

Det var det jag menade. Fick visst inte fram det i min post. Tycker jag har sett det på många här på forumet. Chrille87, RobbanColeman, du med flera. Det ser riktigt bra ut fram tills sista dagarna då det bara ser så mycket mindre ut.

Kvicksilver
2014-02-04, 10:29
Det var det jag menade. Fick visst inte fram det i min post. Tycker jag har sett det på många här på forumet. Chrille87, RobbanColeman, du med flera. Det ser riktigt bra ut fram tills sista dagarna då det bara ser så mycket mindre ut.

Fast det är ju skillnad på en tävlingsdeff och en beachdeff. Dagarna innan tävling ser många pyttesmå ut. Men efter att fyllt på med kolisar och fått på färg så är det en annan sak.
8-9% kanske är snyggare till vardags än 5-6%... men på scenen är det en jäkla skillnad.

L-Sami
2014-02-04, 10:40
Som tidigare diskuterats står generna för en stor del hur stor man kan bli ren. Det finns standardavvikelser i allting inklusive fysikutveckling, vissa kan sticka ut mer än andra, åt båda hållen när det gäller fysik.

slackerguru
2014-02-04, 10:48
http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

http://tranastyrka.se/crossfit-muskelmassa-muskelstyrka/

Kvicksilver
2014-02-04, 10:49
Som tidigare diskuterats står generna för en stor del hur stor man kan bli ren. Det finns standardavvikelser i allting inklusive fysikutveckling, vissa kan sticka ut mer än andra, åt båda hållen när det gäller fysik.

Har det gjorts några studier på detta egentligen? Alltid svårt att bedömma vad som beror på gener och vad som beror på yttre förutsättningar.
Hur påverkar tex ens mammas leverne under graviditeten och amningsperioden. Hur påverkar familjens kosthållning under uppväxttiden. Yttre miljöpåverkan.
Ens sociala livs påverkan på återhämtning.

Vet man verkligen vilka gener som ger bra förutsättningar för tex hypertrofi?

Anders The Peak
2014-02-04, 10:56
Det är egentligen bara att se tillbaks i tiden för att få en relativt god bild av vad som man kan förvänta sig i muskelmassa som ren. Under flera decennier har även kost och träningmetoder utvecklats enormt därav kan man dra slutsatsen att det går bygga mer muskelmassa idag jämfört med för 30-50 år.

Men som många tar upp är det inte fysiologiskt möjligt att deffa ned sig till de här nivåerna som det pratas om utan att tappa majoriteten av muskelmassan på samma gång.

Arne Persson
2014-02-04, 11:03
Det är egentligen bara att se tillbaks i tiden för att få en relativt god bild av vad som man kan förvänta sig i muskelmassa som ren. Under flera decennier har även kost och träningmetoder utvecklats enormt därav kan man dra slutsatsen att det går bygga mer muskelmassa idag jämfört med för 30-50 år.

Men som många tar upp är det inte fysiologiskt möjligt att deffa ned sig till de här nivåerna som det pratas om utan att tappa majoriteten av muskelmassan på samma gång.

Det smartaste är ju att konstant ligga på en låg fett% som ren. Då "förlorar" man ju inte så mycket muskelmassa vid deff.

Alex1891
2014-02-04, 11:26
Youtube byggaren Chris Jones ska vara ren.

Han kan se ut som ett monster ibland beroende på vinkel osv, jämnför tex bilderna nedan

http://i1.ytimg.com/vi/zudFJp1jfk4/maxresdefault.jpg

http://www.machinemuscle.com/wp-content/uploads/2012/11/chrisjones.jpg

http://www.johnotishollywood.com/communities/6/004/011/281/826/images/4590017010_525x408.jpg

http://i50.tinypic.com/k01zbn.jpg

Anders The Peak
2014-02-04, 11:27
Det smartaste är ju att konstant ligga på en låg fett% som ren. Då "förlorar" man ju inte så mycket muskelmassa vid deff.

Absolut så är det. Men det verkar som om den allmänna uppfatningen är att man måste bulka upp sig för att växa...

Arne Persson
2014-02-04, 11:32
Absolut så är det. Men det verkar som om den allmänna uppfatningen är att man måste bulka upp sig för att växa...

Tror att man ibland lurar sig själv lite där..

ARMSTARK
2014-02-04, 11:38
Ska man bygga på kaloribalans måste man nästan vara näringsguru för att bygga optimalt, medans under bulk är det bara att bomba på, man vet att man får i sig allt man behöver för maximal tillväxt. Således väldigt bekvämt.

Kvicksilver
2014-02-04, 12:07
Absolut så är det. Men det verkar som om den allmänna uppfatningen är att man måste bulka upp sig för att växa...

Tror att man ibland lurar sig själv lite där..

Att folk "grisbulkar" är väll inte så jättevanligt numera? Tycker det verkar som de flesta försöker vara i hyfsad form även off season.

Jappse
2014-02-04, 12:16
Man kan bli ganska stor ren? Eller vad var frågan? :D

http://www.epicportions.com//wp-content/uploads/HLIC/e54e35f8e0b38590854a366bf108869d.jpg

Sniggel
2014-02-04, 12:20
Det smartaste är ju att konstant ligga på en låg fett% som ren. Då "förlorar" man ju inte så mycket muskelmassa vid deff.

Det är lite det experimentet jag haft tålamod till att prova nu. Planerar en "riktig" deff till sommaren och har smygändrat lite vanor sen för nåt år sen och väger nu 5-7 kg mindre än vad jag brukar "normalt".
Då kommer inte deffen att bli lika stressande för kroppen eftersom jag kan ta den i en lugnare takt eller helt enkelt bli klar väldigt fort. Vågar inte riktigt gissa min nuvarande fettprocent men jag har iaf synliga ådror på magen och mycket mer definition överlag. Något jag annars började se i "andra halvan av deffen", och nu är det mitt "normaltillstånd".
Sen verkar många problemområden vara mer definierade än vanligt. T ex mindre fett på baksida lår och ovanligt definierade framsida lår för denna nkroppsfettprocent. Vet inte om det kan bero på någon hormonell grej. Att kroppen är i balans trots min nuvarande form. Bro-science :p

Macroman
2014-02-04, 12:32
man kan uppnå 25-26 FFMI (fatfree mass index) ren har jag läst.

det innebär ju att man är gansks stor.

FFMI=FM/längd(i meter)^2

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kör man bara tillräckligt hårt med crossfit så lär väl de flesta nå denna nivå skulle jag tro.

Langster
2014-02-04, 12:49
Det smartaste är ju att konstant ligga på en låg fett% som ren. Då "förlorar" man ju inte så mycket muskelmassa vid deff.

Jo, det är säkerligen bättre i det långa loppet att inte bli för fet, men det går helt enkelt mycket snabbare och lättare att bygga muskelmassa om man ligger på ett rätt högt kaloriöverskott. Det märker jag på mig själv, ligger jag still i vikt, eller går upp i en väldigt långsam takt så händer i princip ingenting. Bulkar jag däremot upp mig snabbt så blir jag snabbt mycket starkare och upplever iaf att muskelmassan ökar snabbare... Det är även så att säga lättare att hålla en hög nivå på träningen om man har ett stort energiöverskott att leka med, andelen skitpass blir färre.

Och... då måste man fundera på hur stor inverkan kvaliteten på träningen har för att man ska uppnå maximala resultat.
Räcker det med att man går till gymmet X antal ggr i veckan, gör sina övningar så gott man orkar och "sköter sig" så kommer resultaten av sig självt med tiden, eller måste man stapla exceptionella pass på varandra månad efter månad?

För mig låter ju en variant av ABCDE så bra, kortare perioder av viktnedgång kombinerat med aggressivt överätande i perioder... Men det har väl visat sig att inte heller det funkar så bra för rena byggare.

Man and Machine
2014-02-04, 12:49
Fast det är ju skillnad på en tävlingsdeff och en beachdeff. Dagarna innan tävling ser många pyttesmå ut. Men efter att fyllt på med kolisar och fått på färg så är det en annan sak.
8-9% kanske är snyggare till vardags än 5-6%... men på scenen är det en jäkla skillnad.

Möjligen lite OffT men jag tycker precis tvärtom. Många ser väldigt köttiga och rippade ut dagarna innan men efter fyllning och färg ser dom ganska mediokra (släta och visuellt mindre) ut på scenen. Oberoende av personerna bredvid. Utan att ha sett någon som ska tävla irl tycker jag fyllning är ett mysterium, det blir alltid sämre.

Arne Persson
2014-02-04, 14:05
Jo, det är säkerligen bättre i det långa loppet att inte bli för fet, men det går helt enkelt mycket snabbare och lättare att bygga muskelmassa om man ligger på ett rätt högt kaloriöverskott. Det märker jag på mig själv, ligger jag still i vikt, eller går upp i en väldigt långsam takt så händer i princip ingenting. Bulkar jag däremot upp mig snabbt så blir jag snabbt mycket starkare och upplever iaf att muskelmassan ökar snabbare... Det är även så att säga lättare att hålla en hög nivå på träningen om man har ett stort energiöverskott att leka med, andelen skitpass blir färre.

Och... då måste man fundera på hur stor inverkan kvaliteten på träningen har för att man ska uppnå maximala resultat.
Räcker det med att man går till gymmet X antal ggr i veckan, gör sina övningar så gott man orkar och "sköter sig" så kommer resultaten av sig självt med tiden, eller måste man stapla exceptionella pass på varandra månad efter månad?

För mig låter ju en variant av ABCDE så bra, kortare perioder av viktnedgång kombinerat med aggressivt överätande i perioder... Men det har väl visat sig att inte heller det funkar så bra för rena byggare.
Med tanke på att jag följt R. Runesson (verkar vara relevant i denna diskussion):) i över 30 år så kan jag konstatera följande: Skall man lyckas som ren så får man först och främst träna ytterst hårt och målmedvetet (han har kört tung högsetsträning sedan starten) och hålla sig i form året om. Hans kost, som han är extremt noggrann med, har bestått av högt intag av långsamma kolhydrater och protein och ett lågt intag av fett. Inget skitätande, godis, PWO eller liknande.

PureWhey
2014-02-04, 14:09
Vad skulle PWO gjort för skillnad menar du?...

Arne Persson
2014-02-04, 14:39
Vad skulle PWO gjort för skillnad menar du?...

Han är helt emot sådant av princip. Det är ju knappast direkt nyttigt för kroppen eller hur? Många har ju blivit mlm beroende av det.

Wormzie
2014-02-04, 14:45
Vad skulle PWO gjort för skillnad menar du?...

Teori: PWO kan tillfälligt maskera trötthet som uppstår pga dåliga vanor, kanske kost kanske sömn eller annat. Vet man om att man kan kompensera med PWO så kanske det är större chans att man slarvar lite då och då! Jag kör jämt koffein om jag känner mig trött och försöker minska ner på det bara för att hitta en bra balans istället där jag inte ska behöva det alltid och istället använda det för en extraboost vid tävling eller nåt sånt :)

Klein
2014-02-04, 14:50
Jo, det är säkerligen bättre i det långa loppet att inte bli för fet, men det går helt enkelt mycket snabbare och lättare att bygga muskelmassa om man ligger på ett rätt högt kaloriöverskott. Det märker jag på mig själv, ligger jag still i vikt, eller går upp i en väldigt långsam takt så händer i princip ingenting. Bulkar jag däremot upp mig snabbt så blir jag snabbt mycket starkare och upplever iaf att muskelmassan ökar snabbare... Det är även så att säga lättare att hålla en hög nivå på träningen om man har ett stort energiöverskott att leka med, andelen skitpass blir färre.

Och... då måste man fundera på hur stor inverkan kvaliteten på träningen har för att man ska uppnå maximala resultat.
Räcker det med att man går till gymmet X antal ggr i veckan, gör sina övningar så gott man orkar och "sköter sig" så kommer resultaten av sig självt med tiden, eller måste man stapla exceptionella pass på varandra månad efter månad?

För mig låter ju en variant av ABCDE så bra, kortare perioder av viktnedgång kombinerat med aggressivt överätande i perioder... Men det har väl visat sig att inte heller det funkar så bra för rena byggare.

Jag tycker bulk har vissa likheter med roids. Folk tar den vägen för att få snabba resultat men kort tid efter att man går av så är de positiva resultaten mer eller mindre bortblåsta och kvar finns bara de negativa. Är antagligen vettigare att laborera med träningen än att ge sig i kast med en bulk som odopad vuxen. De enda som verkar få ut något bestående annat än fetma av att bulka i samband med sin gymträning är smala tonåringar som fortfarande växer.

PureWhey
2014-02-04, 14:55
Huruvida pwo är skadligt eller inte vet jag inte, men wotmzies argument förstår jag

Skickat ifrån böjracket

Bryggan
2014-02-04, 14:59
Teori: PWO kan tillfälligt maskera trötthet som uppstår pga dåliga vanor, kanske kost kanske sömn eller annat. Vet man om att man kan kompensera med PWO så kanske det är större chans att man slarvar lite då och då! Jag kör jämt koffein om jag känner mig trött och försöker minska ner på det bara för att hitta en bra balans istället där jag inte ska behöva det alltid och istället använda det för en extraboost vid tävling eller nåt sånt :)Kul att jag får mitt problem klassat som "dålig vana". Tack.

Diomedea exulans
2014-02-04, 15:04
Som ren kan man bli 230 cm lång, 140 cm i mankhöjd och väga 170 kg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ren

Jeml
2014-02-04, 15:09
Jag tycker bulk har vissa likheter med roids. Folk tar den vägen för att få snabba resultat men kort tid efter att man går av så är de positiva resultaten mer eller mindre bortblåsta och kvar finns bara de negativa. Är antagligen vettigare att laborera med träningen än att ge sig i kast med en bulk som odopad vuxen. De enda som verkar få ut något bestående annat än fetma av att bulka i samband med sin gymträning är smala tonåringar som fortfarande växer.

men hur ska man kunna växa då om du t.ex väger 70kg och är 180cm lång men man ska inte bulka, alltså gå upp i vikt.

hur är det möjligt att växa utan att göra det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

130kg finsk sisu
2014-02-04, 15:10
hur stor som helst med rätta gener. Doping är till för dem som inte blev tappade i rätt genetik-gryta.

Arne Persson
2014-02-04, 15:12
Det är ju lite egendomligt dom förbjudit PWO'n och vissa beståndsdelar i PWO'n på löpande band...?:)

Langster
2014-02-04, 15:26
Jag tycker bulk har vissa likheter med roids. Folk tar den vägen för att få snabba resultat men kort tid efter att man går av så är de positiva resultaten mer eller mindre bortblåsta och kvar finns bara de negativa. Är antagligen vettigare att laborera med träningen än att ge sig i kast med en bulk som odopad vuxen. De enda som verkar få ut något bestående annat än fetma av att bulka i samband med sin gymträning är smala tonåringar som fortfarande växer.

Jag håller med till viss del, det är med största sannolikhet inte hälsosamt att gå upp i vikt snabbt. Men för mig ger det något, när jag genom en bulk höjer min högsta nivå höjer jag även min lägsta nivå. Man tappar en del under viktnedgång, men inte allt... Kanske inte endast har med muskelmassa att göra, det handlar förstås om teknik, nervsystem, "viktvana" osv. Men som jag ser det så har man ett bättre utgångsläge för att bygga muskler ju större vikter man kan hantera.

Men det finns en massa variabler och faktorer som spelar in, jag ser ju att min träningskompis - som försöker träna lika hårt och ofta som jag - inte alls får ut samma positiva effekter av att gå upp i vikt, på honom sätter sig mer som fett och styrkan ökar inte i samma takt. Jag tror att det handlar om att jag tränat i många år nu och aldrig riktigt blivit fet (beror på vad man jämför med - jag har iaf varit "vältränad" från tonåren tills nu), kanske har jag tränat upp min kropp så att den lättare lägger på sig muskler - cellkärnor, satellitceller och dat stuff, kanske har det med gener att göra...?

Alltidxx
2014-02-04, 15:27
Ska man bygga på kaloribalans måste man nästan vara näringsguru för att bygga optimalt, medans under bulk är det bara att bomba på, man vet att man får i sig allt man behöver för maximal tillväxt. Således väldigt bekvämt.
Verkligen. Om det ens funkar bygga nära kaloribalans för de som tränat många år redan. Jag skulle i alla fall inte kasta bort tid genom att testa äta lite när jag vet att det funkar med mycket mat. Så jobbigt är det inte att gå ner i underhudsfett senare om man vet vad man håller på med.

Både under uppbyggnadsperiod och under deff gäller följande: Om man är osäker på intaget, ät mer. Då tappar man i alla fall inte muskler. I värsta fall tappar man tid till formen.

De enda som verkar få ut något bestående annat än fetma av att bulka i samband med sin gymträning är smala tonåringar som fortfarande växer.
Vilka har du frågat då? Inte mig och inte vetenskapen.

Rikard Jansson
2014-02-04, 15:31
Vem bryr sig? Finns ju särfall som definitivt kan bli bra mycket större än den generella massan, om man räknar med dem så typ 90 kg deffad på 170 cm, finns säkert ännu värre extremfall bara att de inte har tränat och därför inte "sett efter". Men det är ju typ 0.01% av befolkningen. Generellt? längden - 100 i tävlingsform, samma som varenda annan gång den här tråden har existerat.

Fråga dig hur stor DU kan bli ren, sen ser du till att få svar på den frågan på egen hand :)

TIMPA
2014-02-04, 15:33
vem bryr sig? Finns ju särfall som definitivt kan bli bra mycket större än den generella massan, om man räknar med dem så typ 90 kg deffad på 170 cm, finns säkert ännu värre extremfall bara att de inte har tränat och därför inte "sett efter". Men det är ju typ 0.01% av befolkningen. Generellt? Längden - 100 i tävlingsform, samma som varenda annan gång den här tråden har existerat.

Fråga dig hur stor du kan bli ren, sen ser du till att få svar på den frågan på egen hand :)

+1

Alltidxx
2014-02-04, 15:36
hur stor som helst med rätta gener.
Det var det jag tänkte säga innan jag kom av mig. En vacker dag kliver det kanske fram ett riktigt gen-freak och tar knäcken på alla. Vem vet.

Scoffan
2014-02-04, 17:25
Tror absolut att det går att bli mycket störren än längden-100 i tävlingsform. Man ser lite då och då folk som ser ut att vara byggda som gorillor, 45cm underarmar och 2m axelbredd utan att de rört en vikt i hela livet. Dessa personer kanske inte skulle bli så estetiskt tilltalande men säkert stora....

Santoro
2014-02-04, 17:31
Man kan bli stor och stark, inget snack om den saken.

http://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2013/07/steve-reeves.jpg

Squamata
2014-02-04, 17:31
Jag tror mycket på siffran längd-100.. Sen tror jag inte folk förstår hur stor man faktiskt är när man väger längd -100..

Jag tex upplevs av de flesta i min omgivning som väldigt stor, men jag kan säga er att jag är en bra bit ifrån längd -100, säkert 5kg därifrån om vi snackar 5% bf.

Dagen jag uppnår 88kg på 5% BF kommer jag vara mycket, mycket nöjd :)

Santoro
2014-02-04, 17:45
Jag tror mycket på siffran längd-100.. Sen tror jag inte folk förstår hur stor man faktiskt är när man väger längd -100..

Jag tex upplevs av de flesta i min omgivning som väldigt stor, men jag kan säga er att jag är en bra bit ifrån längd -100, säkert 5kg därifrån om vi snackar 5% bf.

Dagen jag uppnår 88kg på 5% BF kommer jag vara mycket, mycket nöjd :)

Exakt. Mina potentiella 85 knackhårda kilon känns mer än tillräckligt. Jag är liksom nöjd när jag har en 4pack-kagg-hybrid på 90kg+

PureWhey
2014-02-04, 17:54
http://kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=7527426

Diomedea exulans
2014-02-04, 18:21
Man kan bli stor och stark, inget snack om den saken.

http: //www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2013/07/steve-reeves.jpg

Det där är Steeve Reeves, han hade ungefär sjukast gener i världen på sin tid. Säkerligen odopad, men inte ett realistiskt ideal för 99,9999 % av oss.

robsson
2014-02-04, 18:25
Tror absolut att det går att bli mycket störren än längden-100 i tävlingsform. Man ser lite då och då folk som ser ut att vara byggda som gorillor, 45cm underarmar och 2m axelbredd utan att de rört en vikt i hela livet. Dessa personer kanske inte skulle bli så estetiskt tilltalande men säkert stora....

Jag hade hellre valt en sån fysik än en tilltränad plastig gymfysik alla dagar i veckan. Det ger ett mycket grovare intryck än vad en gympumpad kropp någonsin kan ge.

Illuminatus
2014-02-04, 18:29
Med tanke på att jag följt R. Runesson (verkar vara relevant i denna diskussion):) i över 30 år så kan jag konstatera följande: Skall man lyckas som ren så får man först och främst träna ytterst hårt och målmedvetet (han har kört tung högsetsträning sedan starten) och hålla sig i form året om. Hans kost, som han är extremt noggrann med, har bestått av högt intag av långsamma kolhydrater och protein och ett lågt intag av fett. Inget skitätande, godis, PWO eller liknande.

Vad innebär tung högsetsträning förutom tunga & många set? Tänker mig repsomfång, antal övningar, antal träningsdagar osv.

Hur tränade/tränar denna R. Runesson, hur såg ett typiskt träningspass/vecka ut?

Nyfiken cofffee

Arne Persson
2014-02-04, 19:25
Vad innebär tung högsetsträning förutom tunga & många set? Tänker mig repsomfång, antal övningar, antal träningsdagar osv.

Hur tränade/tränar denna R. Runesson, hur såg ett typiskt träningspass/vecka ut?

Nyfiken cofffee

Jag skall fråga hur han exakt tränar just nu. :)

Arne Persson
2014-02-04, 20:12
Vad innebär tung högsetsträning förutom tunga & många set? Tänker mig repsomfång, antal övningar, antal träningsdagar osv.

Hur tränade/tränar denna R. Runesson, hur såg ett typiskt träningspass/vecka ut?

Nyfiken cofffee

Har precis pratat med honom.

Just nu kör han enligt följande vad gäller ryggen. Vi gick bara igenom den.

Chins 5*6-8 reps med stegrad belastning i varje set.
V-grip chins 4-5*6-8 reps med stegrad belastning som ovan
Bent over rowing 5*6-8 reps med stegrad belastning
Hantelrodd 5x6 reps
Latsdrag bakom nacken 5*6-8 reps
Hyperextension 5x6-8 reps med vikt

Squamata
2014-02-04, 20:17
Har precis pratat med honom.

Just nu kör han enligt följande vad gäller ryggen. Vi gick bara igenom den.

Chins 5*6-8 reps med stegrad belastning i varje set.
V-grip chins 4-5*6-8 reps med stegrad belastning som ovan
Bent over rowing 5*6-8 reps med stegrad belastning
Hantelrodd 5x6 reps
Latsdrag bakom nacken 5*6-8 reps
Hyperextension 5x6-8 reps med vikt

Och jag tyckte min volym var hög *drool*.. Tack arne! Har nog frågat dig förr, men tror inte jag fick svar då. Hade varit sjukt kul om du fått honom att skriva ner lite tankar bakom sin träning (frekvens, volym, principer)

Tror mängder med koloiter hade varit mycket intresserade av att ta del av vad Sveriges kanske största naturliga bodybuilder gör för att vara så bra.

Arne Persson
2014-02-04, 20:22
Och jag tyckte min volym var hög *drool*.. Tack arne! Har nog frågat dig förr, men tror inte jag fick svar då. Hade varit sjukt kul om du fått honom att skriva ner lite tankar bakom sin träning (frekvens, volym, principer)

Tror mängder med koloiter hade varit mycket intresserade av att ta del av vad Sveriges kanske största naturliga bodybuilder gör för att vara så bra.

En av våra "elitbyggare" som lyssnade på ett seminarum som Ronny höll sa efteråt att han trodde att Ronny var helt ren men att han själv var inte beredd att göra de uppoffringarna Ronny hade gjort för att nå sin höga nivå. :)

Paperweight
2014-02-04, 21:08
Inte för att försöka låta så jävla hardcore osv men tränar Ronny inte marklyft? Har du nån koll på det Arne? :)

Squamata
2014-02-04, 21:11
Inte för att försöka låta så jävla hardcore osv men tränar Ronny inte marklyft? Har du nån koll på det Arne? :)

Har för mig han hade för smal midja för de, blev ostabilt tror jag arne sagt.. Skapt som en geting så inte så konstigt :D

Arne Persson
2014-02-04, 21:15
Inte för att försöka låta så jävla hardcore osv men tränar Ronny inte marklyft? Har du nån koll på det Arne? :)

Han kör marklyft periodvis. Detta program kör han just nu.

Arne Persson
2014-02-04, 21:17
Har för mig han hade för smal midja för de, blev ostabilt tror jag arne sagt.. Skapt som en geting så inte så konstigt :D

Det är i dom tyngre knäböjen han upplever problem.

strikt
2014-02-04, 21:21
Vad drar han i mark, han var väl inte så lång? Vad är hans stats i de 3 heliga i nuvarande form typ?

Eller säg något år du kanske har koll på.

Arne Persson
2014-02-04, 21:30
Vad drar han i mark, han var väl inte så lång? Vad är hans stats i de 3 heliga i nuvarande form typ?

Eller säg något år du kanske har koll på.

Vet ej om han har maxat i de tre stora...? Jag vet att han går upp på ca 180 i de tyngsta böjseten. Han kör inte böj som första övning, just kör han den som 4:e övning eftersom han inte har sina gamla passare kvar på gymet. Dom har börjat köra på de mer hippa gymen i Karlshamn. :)

Santoro
2014-02-04, 21:39
Det där är Steeve Reeves, han hade ungefär sjukast gener i världen på sin tid. Säkerligen odopad, men inte ett realistiskt ideal för 99,9999 % av oss.

Nu har jag inte studerat honom tillräckligt för att uttala mig om hans genetik (du kanske har?) Men baserat på mig själv, folk jag känner och samtliga man ser på gymmen som tränar tungt och seriöst så har dom också växt väldigt mycket.

Jag hör mycket tjat om gener, främst från folk som inte ens tränar seriöst (inte riktat mot dig)

strikt
2014-02-04, 21:45
Arne, har han aldrig funderat på det?

http://i.imgur.com/Z7Uzoin.jpg

http://i.imgur.com/hvz8teu.jpg

http://i.imgur.com/5DU8Y6a.jpg


Han skulle ju säkert placera sig hyfsat.

Arne Persson
2014-02-04, 21:54
Arne, har han aldrig funderat på det?

http://i.imgur.com/Z7Uzoin.jpg

http://i.imgur.com/hvz8teu.jpg

http://i.imgur.com/5DU8Y6a.jpg


Han skulle ju säkert placera sig hyfsat.

Han har tänkt testa seniorklassen i BB igen har jag förstått. Han är i bättre offseaspn form nu än sist han tävlade. Problemet blir som vanligt att pressa ner sig i -80 kg. Synd att -85 kg inte finns kvar.

tigerofsweden
2014-02-04, 22:04
Har precis pratat med honom.

Just nu kör han enligt följande vad gäller ryggen. Vi gick bara igenom den.

Chins 5*6-8 reps med stegrad belastning i varje set.
V-grip chins 4-5*6-8 reps med stegrad belastning som ovan
Bent over rowing 5*6-8 reps med stegrad belastning
Hantelrodd 5x6 reps
Latsdrag bakom nacken 5*6-8 reps
Hyperextension 5x6-8 reps med vikt

Hur lång tid tror du ett sånt pass tar Arne?

Fredriiik
2014-02-04, 22:45
http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

http://tranastyrka.se/crossfit-muskelmassa-muskelstyrka/

+1, jäkligt intressant läsning!


finsk sisu snackar i gojjan. Du kan inte bli hur stor som helst utan anabola. Du behöver anabola för att komma över din egen gräns.

Klein
2014-02-04, 23:58
men hur ska man kunna växa då om du t.ex väger 70kg och är 180cm lång men man ska inte bulka, alltså gå upp i vikt.

hur är det möjligt att växa utan att göra det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bulk är att medvetet överäta vilket är extremt ohälsosamt både mentalt och kroppsligt om man inte är undernärd. Bättre att fokusera på ett beprövat träningsprogram och äta sig mätt på god mat och ge det den tid som krävs. Efter kanske 5 år av väl planerad träning så är resultaten antagligen betydligt bättre än för majoriteten av de som bulkar och deffar.

Jeml
2014-02-05, 02:27
Bulk är att medvetet överäta vilket är extremt ohälsosamt både mentalt och kroppsligt om man inte är undernärd. Bättre att fokusera på ett beprövat träningsprogram och äta sig mätt på god mat och ge det den tid som krävs. Efter kanske 5 år av väl planerad träning så är resultaten antagligen betydligt bättre än för majoriteten av de som bulkar och deffar.

men majoriteten som äter sig mätt på god mat tenderar att bli rätt feta.

vad är skillnaden på att "bulka" eller äta sig mätt om båda innebär viktökning? för det måste du åstadkomma om du ska växa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

exor
2014-02-05, 08:40
Bulk är att medvetet överäta vilket är extremt ohälsosamt både mentalt och kroppsligt om man inte är undernärd. Bättre att fokusera på ett beprövat träningsprogram och äta sig mätt på god mat och ge det den tid som krävs. Efter kanske 5 år av väl planerad träning så är resultaten antagligen betydligt bättre än för majoriteten av de som bulkar och deffar.

Äter jag mig mätt på god mat så innebär det viktuppgång och då tränar jag 2 gånger om dagen och äter bara 2 mål om dagen. Drog nitlotten med "jättemagsäck", dyrt och man blir fet... :)

Bubblan84
2014-02-05, 09:05
Bulk är att medvetet överäta vilket är extremt ohälsosamt både mentalt och kroppsligt om man inte är undernärd. Bättre att fokusera på ett beprövat träningsprogram och äta sig mätt på god mat och ge det den tid som krävs. Efter kanske 5 år av väl planerad träning så är resultaten antagligen betydligt bättre än för majoriteten av de som bulkar och deffar.

Det låter som att du likställer bulk med grisbulk? Så behöver det inte vara.
Hur ohälsosamt är det att äta såpass att man går upp 3 kg på 10 månader medan man tränar hårt? Det är bulk.

PureWhey
2014-02-05, 09:22
Bulk är att medvetet överäta vilket är extremt ohälsosamt både mentalt och kroppsligt om man inte är undernärd. Bättre att fokusera på ett beprövat träningsprogram och äta sig mätt på god mat och ge det den tid som krävs. Efter kanske 5 år av väl planerad träning så är resultaten antagligen betydligt bättre än för majoriteten av de som bulkar och deffar.

men majoriteten som äter sig mätt på god mat tenderar att bli rätt feta.

vad är skillnaden på att "bulka" eller äta sig mätt om båda innebär viktökning? för det måste du åstadkomma om du ska växa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Potatos, potatoes, ni tänker samma men har olika definitioner på ordet.

robsson
2014-02-05, 12:52
Ger inte mycket för den formeln. Det säger ingenting. En med urusla gener likt mig själv kommer aldrig i närheten av det. Och det säger dessutom ingenting om hur kroppen väl ser ut när den är maxad med muskelmassa. Med fula fästen och liten benstomme kommer en med dålig genetik fortfarande att se liten ut även om han så maxat sin potential efter 20 års harvande.

Santoro
2014-02-05, 13:07
Ger inte mycket för den formeln. Det säger ingenting. En med urusla gener likt mig själv kommer aldrig i närheten av det. Och det säger dessutom ingenting om hur kroppen väl ser ut när den är maxad med muskelmassa. Med fula fästen och liten benstomme kommer en med dålig genetik fortfarande att se liten ut även om han så maxat sin potential efter 20 års harvande.

Du har rätt gällande det du skrev med estetik, men en muskulös och välmående kropp med fula fästen och liten benstomme är bättre än en smalfet fysik som livnär sig på cigg och bärs, inte sant mano?

Hur vet du att du har dåliga gener?

Nephelite
2014-02-05, 13:25
Tycker det är intressant som har börjat komma upp nu-

Vad fan växer vi muskulärt av egentligen?

Det är en bra fråga :D Jag tror vi kommer ha ett HELT annat svar om 40-50 år än många tror nu.
Jag har själv börjat tro mycket på att vända det gamla ordspråket

"seeing is believing" Jag tror fan att believing is seeing, jag tror helt seriöst att den största faktorn för muskeltillväxt är att ha passion och vilja/positiva tankar runt att lägga på sig muskler.

Och då menar jag 100% tillit till dom tankarna, inga tvivel, inget skit inte "försöka tänka positivt" jag menar HEL och oförstörbar tillit och tro.

Det svåra är att lära sig det :E

///Flumbrah :)

PureWhey
2014-02-05, 13:28
Vad fan växer vi muskulärt av egentligen?

positiva tankar runt att lägga på sig muskler.


Hmmm, då skulle jag vart stor som ett hus nu.
Tror snarare det är orken att ta sig till gymmet även under perioder då man inte vill, att vara konsekvent i träningen. (Sjklart det vanliga med mat osv)

Nephelite
2014-02-05, 13:38
Jag vill alltid till gymmet.

Fysiologi är fysiologi det är jag på det klara med.

Och om du hade varit 100% inbiten hade du inte sagt sådär för det är en pessimistisk/negativ tanke. "fan jag tänker ju positivt men blir inte stor" get me ;) ?


jag tror inte man blir "maximalt stor" av att köra ett perfekt program, perfekt kost, perfekt vila, perfekt progress.

det är snarare förhållandet man måste ha för att lägga på sig massa. Men jag tror dealbreakern är att verkligen vilja och då menar jag mer än alla andra. Och inte på sättet att man "kämpar hårdare" för att man vill så jävla mycket utan snarare kravet man ställer på universum att förse en med det man eftersträvar.


Sorry för flumtänk :) That's my stuff, själv tror jag inte att jag någonsin kommer bli helt enorm, det är helt enkelt inte en tillräckligt stor passion för mig. Däremot vill jag ha en jävligt snygg kropp och tänker skaffa det

Klein
2014-02-05, 13:47
men majoriteten som äter sig mätt på god mat tenderar att bli rätt feta.

vad är skillnaden på att "bulka" eller äta sig mätt om båda innebär viktökning? för det måste du åstadkomma om du ska växa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Skillnaden är livskvalitet. Måste man äga tankekraft åt hur mycket man skall äta så har man allvarliga problem i sitt lilla huvud. Antingen för att man väljer äcklig mat i villfarelsen att den är mer optimal eller för att man är manisk och behöver medicinsk hjälp.

Bubblan84
2014-02-05, 15:46
Skillnaden är livskvalitet. Måste man äga tankekraft åt hur mycket man skall äta så har man allvarliga problem i sitt lilla huvud. Antingen för att man väljer äcklig mat i villfarelsen att den är mer optimal eller för att man är manisk och behöver medicinsk hjälp.

Att bulka behöver inte innebära att man äter äcklig mat, inte heller behöver man vara manisk. Det är ganska lätt att avslappnat äta god mat med bra näringsvärde som får en att gå upp i vikt. Det är en härlig känsla att äta sig mätt på god mat och samtidigt småbulka :)

Santoro
2014-02-05, 16:17
Att bulka behöver inte innebära att man äter äcklig mat, inte heller behöver man vara manisk. Det är ganska lätt att avslappnat äta god mat med bra näringsvärde som får en att gå upp i vikt. Det är en härlig känsla att äta sig mätt på god mat och samtidigt småbulka :)

Exakt. Jag brukar tänka på att äta ca 500-700g av något slags kött, sen fyller jag på med pasta(eller något liknande), grönsaker och sås på känn. När rutorna börjar försvinna så deffar jag, när styrkan inte går upp ökar jag matintaget.

Att kröka någon gång per månad är inte heller något att noja över, vilket jag (och säkert andra) har gjort förut.

Sen är det ju extra nice att komma tillbaka till 'seriös' träning/mat efter en slapp semester.

lördagsgrogg
2014-02-05, 18:34
Fattar inte det här snacket om att ha maxat sin potential. Tvivlar på att det finns en människa på jorden som gjort det. Ska möjligen vara ny ryss eller kines som blev bortrövad till idrottsskolan vid fyra års ålder och ändå älskade varje sekund av träning. Men jag ser inte att det vimlar av enorma BB:s därifrån direkt.

Illuminatus
2014-02-05, 19:45
Har precis pratat med honom.

Just nu kör han enligt följande vad gäller ryggen. Vi gick bara igenom den.

Chins 5*6-8 reps med stegrad belastning i varje set.
V-grip chins 4-5*6-8 reps med stegrad belastning som ovan
Bent over rowing 5*6-8 reps med stegrad belastning
Hantelrodd 5x6 reps
Latsdrag bakom nacken 5*6-8 reps
Hyperextension 5x6-8 reps med vikt

Man tackar så hemskt mycket! Rejält mycket volym där :)

Har själv övergått till 5-8 reps i nästintill alla övningar. Tycker mig se & känna bra resultat på kort tid. Skall bli intressant och se resultatet under 1år eller mer.

XXXL
2014-02-05, 20:06
Tror det är omöjligt att ta reda på hur stor man kan bli för då skulle man behöva leva om flera hundra gånger...

Man kanske tränar i 20 år och blir X stor, men då har man gjort allt rätt och "bara" ätit 1.5 g protein/kv, men om man får en ny chans och tränar i 20 år och ligger på 3 g protein /kg kv kanske man blir X*1.5 stor.

Man kanske tränar i 20 år och blir X stor, då har man ätit rätt men bara tränat tung styrketräning 3-5 reps, men om man får en ny chans och tränar i 20 år och kör en bodybuilding inspirerad träning kanske man blir X*2.0 stor.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Arne Persson
2014-02-05, 20:23
Man tackar så hemskt mycket! Rejält mycket volym där :)

Har själv övergått till 5-8 reps i nästintill alla övningar. Tycker mig se & känna bra resultat på kort tid. Skall bli intressant och se resultatet under 1år eller mer.

Hans träning har uppenbarligen givit hyfsade resultat... R. till höger.

strikt
2014-02-05, 21:05
Det låter som att du likställer bulk med grisbulk? Så behöver det inte vara.
Hur ohälsosamt är det att äta såpass att man går upp 3 kg på 10 månader medan man tränar hårt? Det är bulk.

Skulle inte kalla det bulk. Det är svagt överskott och absolut inget du kan kalla för någon bulk. Bulk är bulk. Det där är inte bulk.

Illuminatus
2014-02-05, 23:34
Hans träning har uppenbarligen givit hyfsade resultat... R. till höger.

:bow:

Arne Persson
2014-02-05, 23:35
:bow:

Han som kom 3:a till vänster...

Illuminatus
2014-02-05, 23:57
Han som kom 3:a till vänster...

Utklassning i mina ögon...

Jag tro mig fått en ny "idol, ideal, kallade vad du vill". Sätter ribban högt och kommer jag halvvägs blir jag nöjd :D

Skulle vara intressant att få veta mer av hans träningsfilosofi, hur en typisk vecka ser ut, split osv. Jag kan tänka mig att det är många av oss som kan lära sig mycket från denne man.

strikt
2014-02-06, 00:10
Enda svaren du får är flera set med låga reps och tungt. Sedan inget bulkande att tala om, fit året om med något kg upp för them slow gains.

Summerade jag det rätt Arne?

Arne Persson
2014-02-06, 00:25
Enda svaren du får är flera set med låga reps och tungt. Sedan inget bulkande att tala om, fit året om med något kg upp för them slow gains.

Summerade jag det rätt Arne?

Du glömde enorm fokus och målmedvetenhet i varje pass. Ett järnpsyke är ett måste för att lyckas ren.

PureWhey
2014-02-06, 00:26
Har precis pratat med honom.

Just nu kör han enligt följande vad gäller ryggen. Vi gick bara igenom den.

Chins 5*6-8 reps med stegrad belastning i varje set.
V-grip chins 4-5*6-8 reps med stegrad belastning som ovan
Bent over rowing 5*6-8 reps med stegrad belastning
Hantelrodd 5x6 reps
Latsdrag bakom nacken 5*6-8 reps
Hyperextension 5x6-8 reps med vikt

Körs det två eller en gång per vecka?

Arne Persson
2014-02-06, 00:28
Körs det två eller en gång per vecka?

En gång om något släpas kan det köras två gånger.

Alsor
2014-02-06, 01:57
Hans träning har uppenbarligen givit hyfsade resultat... R. till höger.

Den mannen har hoppat på some serious gear..Definition som liknar Jim cordovas, som definitivt inte e natty

Arne Persson
2014-02-06, 06:45
Den mannen har hoppat på some serious gear..Definition som liknar Jim cordovas, som definitivt inte e natty

Blir du mycket besviken om jag säger att du är helt ute och cyklar med din "expert"kommentar?

tigerofsweden
2014-02-06, 07:14
Arne, vet du ungefär hur lång tid R.s pass tar?

Arne Persson
2014-02-06, 07:17
Arne, vet du ungefär hur lång tid R.s pass tar?

Skall kolla. Han kör två muskelgrupper per pass.

Paperbasket
2014-02-06, 10:23
Det känns som att folk som inte har ett eget driv till att verkligen pusha sig själva till max och lägga ner kopiösa mängder tid till att utveckla sig själv till att bli så bra man bara kan bli har väldigt lätt för att slänga iväg kommentarer om att alla som är större/bättre or what ever är dopade.

Oj, lång mening.

ARMSTARK
2014-02-06, 10:36
Det känns som att folk som inte har ett eget driv till att verkligen pusha sig själva till max och lägga ner kopiösa mängder tid till att utveckla sig själv till att bli så bra man bara kan bli har väldigt lätt för att slänga iväg kommentarer om att alla som är större/bättre or what ever är dopade.

Oj, lång mening.

Lång mening men 100% min uppfattning också.

Santoro
2014-02-06, 10:53
Det känns som att folk som inte har ett eget driv till att verkligen pusha sig själva till max och lägga ner kopiösa mängder tid till att utveckla sig själv till att bli så bra man bara kan bli har väldigt lätt för att slänga iväg kommentarer om att alla som är större/bättre or what ever är dopade.

Oj, lång mening.

klyschigt, men jag instämmer.

difeddy
2014-02-06, 12:09
Skall kolla. Han kör två muskelgrupper per pass.

Om möjligt, skulle du kunna kolla med herr R hur hans split ser ut? Tror nog att många är nyfikna. :D

Lance Uppercut
2014-02-06, 12:12
Om möjligt, skulle du kunna kolla med herr R hur hans split ser ut? Tror nog att många är nyfikna. :D

Ja!

Pepz
2014-02-06, 12:14
spliten är väl det minst intressanta.
mer intressant med allt annat. (volym, frekvens, intensitet, , vila, övningsval, ROM, mfl

Landström
2014-02-06, 13:34
Haha "alla" diskussionstrådar slutar med att någon håvar fram ett exempel på en person och träningsprogram som verkar fungera. Sen vill alla ha alla detaljer kring detta.

Inget fel med det, men alltid lika roligt att trådarna hamnar där förr eller senare. :d

Man and Machine
2014-02-06, 13:50
spliten är väl det minst intressanta.
mer intressant med allt annat. (volym, frekvens, intensitet, , vila, övningsval, ROM, mfl

Jag skulle säga att allt det är ganska ointressant om man tränat i 20 år eller till och med längre tid.

(Man kan ju såklart vara intresserad av att se schemat ändå, men jag tror folk fiskar efter nyckeln till muskelbyggarnas paradis.)

Lillgrabben
2014-02-06, 13:57
Haha "alla" diskussionstrådar slutar med att någon håvar fram ett exempel på en person och träningsprogram som verkar fungera. Sen vill alla ha alla detaljer kring detta.

Inget fel med det, men alltid lika roligt att trådarna hamnar där förr eller senare. :d

Jopp!

Det som är roligt med träningsprogrammen är att oftast säger de i princip ingenting alls om hur individen tränar.

Åtminstone säger programmet inget om ngt annat än det riktigt grova upplägget. Var är beskrivningen av ungefärliga procentsatser av maxprestation som kan vara lämpliga att träna på i resp övning, antalet set i huvudövning samt ass.övningar, periodisering samt tid för denna osv osv.

Grejerna ovan är säkerligen solklara för han / hon som själv använder "programmet" & genom erfarenhet kan sätta rimliga träningsvikter. För de som inte har den erfarenheten än är det inte så jäkla enkelt!!


Blaarrgghhh. :d

Lillgrabben
2014-02-06, 13:58
Fan också, pepz var före!! :d

stemag
2014-02-06, 14:41
Jag säger som Greg Lemond:
Alla som är bättre än mig måste vara dopade!

Boston
2014-02-06, 16:15
Har precis pratat med honom.

Just nu kör han enligt följande vad gäller ryggen. Vi gick bara igenom den.

Chins 5*6-8 reps med stegrad belastning i varje set.
V-grip chins 4-5*6-8 reps med stegrad belastning som ovan
Bent over rowing 5*6-8 reps med stegrad belastning
Hantelrodd 5x6 reps
Latsdrag bakom nacken 5*6-8 reps
Hyperextension 5x6-8 reps med vikt

Innebär stegrad belastning följande:

"Vila 1 minut mellan 1-2:a settet vila därefter 1,5min mellan restrerande 3 set. Belastning 1:a settet (8 reps)relativt tung men säker 8:a reppare. 2:a settet (8 reps) öka belastningen du skall precis klara en full 8:a. 3-5:e settet (666). Ökar belastnigen så att du i början endast gör c:a 5 reps i 1:a setet, 4-5 reps i andra setet och slutligen 3-4 reps i 3:e settet. Målsättningen är att så fort som möjligt klara fulla 6:or i alla tre setten. Därefter så flyttar man upp vikterna ett steg i varje etapp och börjar om igen."


Vad fyller "Hyperextension" för funktion?

PureWhey
2014-02-06, 16:19
Att träna länd/korsrygg...?

Skickat ifrån böjracket

Pepz
2014-02-06, 16:24
Haha "alla" diskussionstrådar slutar med att någon håvar fram ett exempel på en person och träningsprogram som verkar fungera. Sen vill alla ha alla detaljer kring detta.

Inget fel med det, men alltid lika roligt att trådarna hamnar där förr eller senare. :d

exakt min poäng och det roliga är att man oftast vill veta spliten som om det var något magiskt med om man kör bröst på måndag eller tisdag torsdag.
men man frågar sällan efter resten av parametrarna.



Fan också, pepz var före!! :d

HA! :hbang:

difeddy
2014-02-06, 16:41
exakt min poäng och det roliga är att man oftast vill veta spliten som om det var något magiskt med om man kör bröst på måndag eller tisdag torsdag.
men man frågar sällan efter resten av parametrarna.


Jag uttryckte mig lite slarvigt, syftade även på dessa övriga parametrar!

Boston
2014-02-06, 17:26
Skall kolla. Han kör två muskelgrupper per pass.

Har han då en dag endast för mage och vader?

Yip_man
2014-02-06, 20:18
Ronnys resultat beror nog inte så mycket på hur han splittar. Missförstå mig inte nu...

Santoro
2014-02-06, 20:22
Ronnys resultat beror nog inte så mycket på hur han splittar. Missförstå mig inte nu...

Detta. Jisses vad folk vart upphetsade över hans split.

Squamata
2014-02-06, 20:29
Jag förstår inte varför ni måste spela översittare och prata ner om varför folk är nyfikna på hans splitt/frekvens/volym/metoder?..

Han har åstakomit en fysik inget här på forumet ens kommer i närheten av samtidigt som han är känd för att inte använda sig av doping.

Han må vara ett genetiskt under och har förmodligen en vilja som inte många av oss matchar, men vad spelar de för roll?

De flesta av oss(eller iaf inte jag) tror inte splitten ligger bakom de, men genom att veta mer om upplägg, splitt osv så kanske man hittar en röd tråd man kan ta lärdom av.

Är de verkligen så svårt att förstå?

oksiv1
2014-02-06, 20:52
Varför är han inte dopad?

oksiv1
2014-02-06, 21:08
Varför är han inte dopad?

Fel uttryckt ser jag nu, försöker igen.
Vad gör er så säkra på att han är ren?

Squamata
2014-02-06, 21:15
Fel uttryckt ser jag nu, försöker igen.
Vad gör er så säkra på att han är ren?

Ingen kan väl vara helt säker på att han är ren utom han själv och kanske hans läkare..

Men han är ren till motsatsen är bevisad, blir så oerhört tråkigt att diskutera träning på ett tränings forum om alla duktiga direkt avskrivs som dopade.. Du måste väl förstå att det inte tillför något överhuvudtaget ?

Vi kan väl nöja oss med att säga att i princip ingen här kommer se likadan ut oavsett "tillskott" eller ej?

Vad som är intressant och som man faktiskt kan prata om är hans sätt att träna på.

Arne Persson
2014-02-06, 21:18
Finns det någon medlem här som tränar på Väggahallen i Karlshamn?

oksiv1
2014-02-06, 21:27
Ingen kan väl vara helt säker på att han är ren utom han själv och kanske hans läkare..

Men han är ren till motsatsen är bevisad, blir så oerhört tråkigt att diskutera träning på ett tränings forum om alla duktiga direkt avskrivs som dopade.. Du måste väl förstå att det inte tillför något överhuvudtaget ?

Vi kan väl nöja oss med att säga att i princip ingen här kommer se likadan ut oavsett "tillskott" eller ej?

Vad som är intressant och som man faktiskt kan prata om är hans sätt att träna på.

Håller med i sak du skriver, ställer mig bara frågande varför hus denne atlet är ren. Folk brukar annars vara väldigt snabba på att skrika om doping.

lördagsgrogg
2014-02-07, 02:22
J
Han har åstakomit en fysik inget här på forumet ens kommer i närheten av ...



Vad vet du om det?

Det är inte bara internetkrigare på detta forum.

Alltidxx
2014-02-07, 10:02
Ronnys resultat beror nog inte så mycket på hur han splittar. Missförstå mig inte nu...

Jo det är en av många faktorer som spelar in. Och en av många faktorer som folk därför intresserar sig för.

Man and Machine
2014-02-07, 10:32
Jo det är en av många faktorer som spelar in. Och en av många faktorer som folk därför intresserar sig för.

Spelar in så till vida att resultatet skulle bli ett annat? En splitt, som förmodligen varierats 100 gånger, påverkar inte utseendet nämnvärt i slutet. Tiden är den avgörande faktorn, något crazegenerationen aldrig kommer förstå.

robsson
2014-02-07, 10:54
Spelar in så till vida att resultatet skulle bli ett annat? En splitt, som förmodligen varierats 100 gånger, påverkar inte utseendet nämnvärt i slutet. Tiden är den avgörande faktorn, något crazegenerationen aldrig kommer förstå.

Fel, genetiken är den avgörande faktorn.

Alltidxx
2014-02-07, 11:01
Fel, genetiken är den avgörande faktorn.
Först mediciner, sen genetik. Är det inte så man rangordnar? :)

Edit: Och sen PWOs

Santoro
2014-02-07, 11:08
Först mediciner, sen genetik. Är det inte så man rangordnar? :)

Edit: Och sen PWOs

Det gäller att besitta gener som faktiskt tillåter kroppen att hantera stora mängder prepp. Varför tror du det finns tuffingar som stupar av något gram test samtidigt som IFBB-toppen kan ta kopiösa mängder och fortfarande leva?

Man and Machine
2014-02-07, 11:15
Fel, genetiken är den avgörande faktorn.

Att jag inte såg den komma från dig. Om du är räkig efter 20 år kanske det är genetiken som spelar roll. Men det är ju nästintill ingen som ger träningen denna tid därav min kommentar om crazegenerationen. Folk tränar helt enkelt för kort tid för att kunna uttala sig och har helt sinnessjuka förväntningar på vad som är möjligt att uppnå. Tyvärr föder Kolozzeum den myten.

Först mediciner, sen genetik. Är det inte så man rangordnar? :)

Edit: Och sen PWOs

Det låter som den genuine loserns checklista :)

gohardorgohome
2014-02-07, 11:21
Att jag inte såg den komma från dig. Om du är räkig efter 20 år kanske det är genetiken som spelar roll. Men det är ju nästintill ingen som ger träningen denna tid därav min kommentar om crazegenerationen. Folk tränar helt enkelt för kort tid för att kunna uttala sig och har helt sinnessjuka förväntningar på vad som är möjligt att uppnå. Tyvärr föder Kolozzeum den myten.



Det låter som den genuine loserns checklista :)

Fast ska vi dra det vidare till proffs så är prepp först på listan och inget annat.

Alltidxx
2014-02-07, 11:23
Det gäller att besitta gener som faktiskt tillåter kroppen att hantera stora mängder prepp. Varför tror du det finns tuffingar som stupar av något gram test samtidigt som IFBB-toppen kan ta kopiösa mängder och fortfarande leva?
Ok du har rätt. 1)Medicin, 2)Tolerans, 3)Genetik, 4)PWO

:D

Man and Machine
2014-02-07, 11:29
Fast ska vi dra det vidare till proffs så är prepp först på listan och inget annat.

Det stämmer men i denna tråden pratar vi rena människor, eller jag gör iaf.

Alltidxx
2014-02-07, 11:57
Det stämmer men i denna tråden pratar vi rena människor, eller jag gör iaf.
Jo vi också egentligen, men jag menar ändå att saker som träningsupplägg (split) spelar så pass stor roll att det är värt att prata om för träningsintresserade även om antal år av manglande naturligtvis kommer vara en ännu större faktor. Det är inte så att folk inte förstår att fler år kommer leda till längre gångna resultat men man kan inte påverka tidens hastighet. Dock kan man försöka optimera vad man gör med den tiden som förflyter just nu och träningsupplägg är en sådan sak.

Arne Persson
2014-02-07, 15:08
Om möjligt, skulle du kunna kolla med herr R hur hans split ser ut? Tror nog att många är nyfikna. :D

Pratade precis med honom om hans nuvarande split och tid på passen.

Han kör ett 4-split enligt följande:

1. Ben (främst framsida), vader och mage.

2. Bröst och biceps

3. Rygg och triceps

4. Axlar och baksida lår

Tid per pass ca 1,5 timme. Han håller alltid ett högt tempo.
Han framförde att han tyckte att det var trevligt att det fanns ett visst intresse av hans träning. :)

Arne Persson
2014-02-07, 15:11
Varför är han inte dopad?

Åk till Karlhamn och fråga honom...? Han kan nog själv svara på det. :)

Bubblan84
2014-02-07, 15:27
Att jag inte såg den komma från dig. Om du är räkig efter 20 år kanske det är genetiken som spelar roll. Men det är ju nästintill ingen som ger träningen denna tid därav min kommentar om crazegenerationen. Folk tränar helt enkelt för kort tid för att kunna uttala sig och har helt sinnessjuka förväntningar på vad som är möjligt att uppnå. Tyvärr föder Kolozzeum den myten.


Det låter som den genuine loserns checklista :)

Ja tycker att folk brukar få ganska rimliga svar på frågan om hur snabbt man kan bli stor. Visst kommer det en del svar om att man kan bli stor som ett hus på lågt kroppsfett på 1 år från en del men överlag tycker jag inte att det verkar som att myten göds särskilt hårt på kolo.

Spetälsk
2014-02-07, 15:35
Fel uttryckt ser jag nu, försöker igen.
Vad gör er så säkra på att han är ren?han tjenner Arne Persson. därför :naughty:

Arne Persson
2014-02-07, 15:37
han tjenner Arne Persson. därför :naughty:

Jag tror dock inte att det är huvudorsaken...

Santoro
2014-02-07, 16:03
Jag tror dock inte att det är huvudorsaken...

Det tror jag. Hade han lagt upp en tråd här på kolo och sagt ''titta på mig, jag är ren'' hade 99% skrattat åt honom. Du har auktoritet och därför följer folk ditt led.

Alltidxx
2014-02-07, 16:10
Ja jag känner verkligen hur jag går i koppel efter Arne :)

One koppel to rule them all!

xanton
2014-02-07, 16:22
Kör man bara tillräckligt hårt med crossfit så lär väl de flesta nå denna nivå skulle jag tro.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/cc/f9/d2/ccf9d26637f3459e1966fff8993777bf.jpg

Santoro
2014-02-07, 16:45
Ja jag känner verkligen hur jag går i koppel efter Arne :)

One koppel to rule them all!

Du kan ju pröva att lägga upp bilder på R på andra forum och återkomma med respons.

Man and Machine
2014-02-07, 16:45
Jo vi också egentligen, men jag menar ändå att saker som träningsupplägg (split) spelar så pass stor roll att det är värt att prata om för träningsintresserade även om antal år av manglande naturligtvis kommer vara en ännu större faktor. Det är inte så att folk inte förstår att fler år kommer leda till längre gångna resultat men man kan inte påverka tidens hastighet. Dock kan man försöka optimera vad man gör med den tiden som förflyter just nu och träningsupplägg är en sådan sak.

Ok, vi är delvis överens jag uttryckte mig möjligen lite oklart. Så länge du har ett "ok" schema (väldigt subjektivt men du fattar?) spelar det ingen roll om det är Alltidxxs schema eller RRs schema resultatet i slutändan kommer bli detsamma och tiden är den (mest) avgörande faktorn.

Man gör ju såklart vad man vill med sitt liv men generellt tror jag folk sätter en jävla övertro till att optimera sin träning. Det är precis ordet "just nu" som är nyckeln till katastrofen. Ditt schema kommande två månader, vilken pwo som är bäst, när du ska ta dina Omega3 är inte det som avgör slutprodukten. Det är en vilja av stål och lång tid som spelar roll. //
Erfarenhetsbaserad broscience.

Edit Bubblan: Ok, vi tycker olika. Svaren som ges på frågan brukar vara helt sjuka imo.

Slartibartfast
2014-02-07, 16:50
Det känns som att folk som inte har ett eget driv till att verkligen pusha sig själva till max och lägga ner kopiösa mängder tid till att utveckla sig själv till att bli så bra man bara kan bli har väldigt lätt för att slänga iväg kommentarer om att alla som är större/bättre or what ever är dopade.

Oj, lång mening.

Att lyckas bygga muskler handlar ju iofs inte om att "pusha sig själv till max", som något slags självändamål. Byggning handlar om progressivitet på lång sikt.

Hade jag velat träna skiten ur mig varje pass utan att se några resultat i spegeln, hade jag tränat crossfit. Om ekvationen för ansträngning och muskelmassa varit linjär, hade man fått bäst resultat av 30 set till fail per kroppsdel två gånger om dagen. Men så är det ju inte.

Alsor
2014-02-07, 17:05
Blir du mycket besviken om jag säger att du är helt ute och cyklar med din "expert"kommentar?


Nej inte direkt. Varken du eller jag kan med 100 % säkerhet säga om han preppar eller ej, om du nu inte bor med honom. Baserat på definitionen alone och den "hårda" looken skulle jag säga att det inte är helt rent mjöl i påsen.

Och nej det är inte avundsjuka eftersom jag själv tränar jäkligt hårt och ser riktigt bra resultat.

Fozty
2014-02-07, 17:18
Åk till Karlhamn och fråga honom...? Han kan nog själv svara på det. :)

Tror du själv att han säger öppet: hej jag är dopad, klart han inte erkänner använda sig eller ha använt sig av olagliga preparat, om någon känd bodybuildare hävdade att han var helt ren skulle du tro på det då också eller är det för att du känner denna Herren du litar på honoms ord?

Alltidxx
2014-02-07, 17:25
Man gör ju såklart vad man vill med sitt liv men generellt tror jag folk sätter en jävla övertro till att optimera sin träning. Det är precis ordet "just nu" som är nyckeln till katastrofen. Ditt schema kommande två månader, vilken pwo som är bäst, när du ska ta dina Omega3 är inte det som avgör slutprodukten. Det är en vilja av stål och lång tid som spelar roll. //
Erfarenhetsbaserad broscience.

Jo jag vet, och jag förstår vad du menar. Så länge man kör hårt och länge så är det viktigare än småplocksoptimeringar. Men grejen är den att det inte är ett peppande budskap att "det inte spelar roll" och att man bara ska harva på. Då kanske det inte känns lika roligt och då kanske man inte blir långvarig, som ju krävs för riktigt bra resultat. Jag vet ju själv hur det var förr och hur det är nu: man intresserar sig för vad som kan funka bäst och variation på träningen för det hjälper gnistan också. Och den typen av nyfikenhet och intresse tycker jag det är viktigt att man uppmuntrar, inte slår ihjäl genom att säga att det är relativt menlöst. That is all :)

robsson
2014-02-07, 17:31
En person med dålig genetik kan träna i 10 år utan att för den delen få några resultat värda att nämna så hur man än vrider och vänder på det är genetiken avgörande.

Commando1980
2014-02-07, 17:34
Jo jag vet, och jag förstår vad du menar. Så länge man kör hårt och länge så är det viktigare än småplocksoptimeringar. Men grejen är den att det inte är ett peppande budskap att "det inte spelar roll" och att man bara ska harva på. Då kanske det inte känns lika roligt och då kanske man inte blir långvarig, som ju krävs för riktigt bra resultat. Jag vet ju själv hur det var förr och hur det är nu: man intresserar sig för vad som kan funka bäst och variation på träningen för det hjälper gnistan också. Och den typen av nyfikenhet och intresse tycker jag det är viktigt att man uppmuntrar, inte slår ihjäl genom att säga att det är relativt menlöst. That is all :)

Helt klart. Ibland kan det nästan vara farligt att veta (eller tro sig veta) för mycket för tidigt.

Sheogorath
2014-02-07, 17:37
En person med dålig genetik kan träna i 10 år utan att för den delen få några resultat värda att nämna så hur man än vrider och vänder på det är genetiken avgörande.

Såvida man inte har någon begränsande sjukdom har man inte så dåliga gener att 10 års adekvat träning inte ger resultat som i de flestas ögon innebär att man ser vältränad ut. Sen om man tycker det är värt den insatsen för den lilla utdelningen är en annan femma.

Alla friska kan bygga muskler. Hur snabbt och hur mycket kommer begränsas av framförallt generna om kost och träning sköts inom rimliga gränser.

Arne Persson
2014-02-07, 17:38
Nej inte direkt. Varken du eller jag kan med 100 % säkerhet säga om han preppar eller ej, om du nu inte bor med honom. Baserat på definitionen alone och den "hårda" looken skulle jag säga att det inte är helt rent mjöl i påsen.

Och nej det är inte avundsjuka eftersom jag själv tränar jäkligt hårt och ser riktigt bra resultat.

Nu jag bara känt honom i snart 35 år dvs under hela hans träningskarriär och har hittills inte behövt tvivla samt han har alltid varit villig att testas när som helst vilket han också blivit ett stort antal gånger. Vad mer kan han göra på den punkten?
Vadå hårda looken? Kan man inte numera vara hård och ren?

Arne Persson
2014-02-07, 17:44
Tror du själv att han säger öppet: hej jag är dopad, klart han inte erkänner använda sig eller ha använt sig av olagliga preparat, om någon känd bodybuildare hävdade att han var helt ren skulle du tro på det då också eller är det för att du känner denna Herren du litar på honoms ord?

Jag kan lova dig att du hade troligen släppt ditt tvivel om du träffat honom. Han tillhör i alla fall inte hycklarna som det finns en del av i byggarvärlden.

bighulken
2014-02-07, 17:53
OM man kan träna i tio år utan att göra framgång,dvs få mer muskler!!...så bör man genast ringa Guiness rekordbok!!!!...........och sedan donera sin kropp mot en Rejäl summa pengar.......;-).dvs om man inte har en sjukdom.

Man and Machine
2014-02-07, 17:54
Jo jag vet, och jag förstår vad du menar. Så länge man kör hårt och länge så är det viktigare än småplocksoptimeringar. Men grejen är den att det inte är ett peppande budskap att "det inte spelar roll" och att man bara ska harva på. Då kanske det inte känns lika roligt och då kanske man inte blir långvarig, som ju krävs för riktigt bra resultat. Jag vet ju själv hur det var förr och hur det är nu: man intresserar sig för vad som kan funka bäst och variation på träningen för det hjälper gnistan också. Och den typen av nyfikenhet och intresse tycker jag det är viktigt att man uppmuntrar, inte slår ihjäl genom att säga att det är relativt menlöst. That is all :)

Ganska snygg summerat, vi stod inte så långt ifrån varandra trots allt!

En person med dålig genetik kan träna i 10 år utan att för den delen få några resultat värda att nämna så hur man än vrider och vänder på det är genetiken avgörande.

Du har säkert redan skrivit det men hur länge har du tränat? Kan du posta en bild på en fysik med resultat som inte är värda att nämna eller möjligen vad som är rimligt att uppnå på 10 år?

Bubblan84
2014-02-07, 17:55
Ok, vi är delvis överens jag uttryckte mig möjligen lite oklart. Så länge du har ett "ok" schema (väldigt subjektivt men du fattar?) spelar det ingen roll om det är Alltidxxs schema eller RRs schema resultatet i slutändan kommer bli detsamma och tiden är den (mest) avgörande faktorn.

Man gör ju såklart vad man vill med sitt liv men generellt tror jag folk sätter en jävla övertro till att optimera sin träning. Det är precis ordet "just nu" som är nyckeln till katastrofen. Ditt schema kommande två månader, vilken pwo som är bäst, när du ska ta dina Omega3 är inte det som avgör slutprodukten. Det är en vilja av stål och lång tid som spelar roll. //
Erfarenhetsbaserad broscience.

Edit Bubblan: Ok, vi tycker olika. Svaren som ges på frågan brukar vara helt sjuka imo.

Vi kan ju ha läst i olika trådar :)

Kvicksilver
2014-02-07, 18:02
Om den här tråden leder fram till slutsatsen att jag inte kan nå 125kg rippad på mina 168cm ren... då byter jag nog ut mina 6 gympass i veckan mot 6 kvällar med internetporr och chips istället. :(

Commando1980
2014-02-07, 18:06
Om den här tråden leder fram till slutsatsen att jag inte kan nå 125kg rippad på mina 168cm ren... då byter jag nog ut mina 6 gympass i veckan mot 6 kvällar med internetporr och chips istället. :(

Om du väger 70kg i riktigt bra form så har du gjort det bra på den längden. Men antagligen blir det inte ens några 70kg om du ska vara rippad.

ARMSTARK
2014-02-07, 19:23
Om den här tråden leder fram till slutsatsen att jag inte kan nå 125kg rippad på mina 168cm ren... då byter jag nog ut mina 6 gympass i veckan mot 6 kvällar med internetporr och chips istället. :(

Jag antar att det där är någon jargong som jag inte hänger med i. Är du seriös så måste jag verkligen beundra höjden på dina mål! :laugh:
Du beskriver en person som förmodligen vore en av de grymmaste byggarna någonsin.
Näe, är man så liten som du är får man snarare rikta in sig på 80 kg rippad. DET skulle se djävligt grymt ut, och faktiskt möjligt.

Commando1980
2014-02-07, 19:26
Jag antar att det där är någon jargong som jag inte hänger med i. Är du seriös så måste jag verkligen beundra höjden på dina mål! :laugh:
Du beskriver en person som förmodligen vore en av de grymmaste byggarna någonsin.
Näe, är man så liten som du är får man snarare rikta in sig på 80 kg rippad. DET skulle se djävligt grymt ut, och faktiskt möjligt.

80kg rippad på 168cm? Inte ens i närheten av ett realistiskt mål. 65kg är mer rimligt.

PureWhey
2014-02-07, 19:28
Jag antar att det där är någon jargong som jag inte hänger med i. Är du seriös så måste jag verkligen beundra höjden på dina mål! :laugh:
Du beskriver en person som förmodligen vore en av de grymmaste byggarna någonsin.
Näe, är man så liten som du är får man snarare rikta in sig på 80 kg rippad. DET skulle se djävligt grymt ut, och faktiskt möjligt.

Mest sarkastiska inlägget i tråden. Typ.

Jeml
2014-02-07, 19:28
Jag antar att det där är någon jargong som jag inte hänger med i. Är du seriös så måste jag verkligen beundra höjden på dina mål! :laugh:
Du beskriver en person som förmodligen vore en av de grymmaste byggarna någonsin.
Näe, är man så liten som du är får man snarare rikta in sig på 80 kg rippad. DET skulle se djävligt grymt ut, och faktiskt möjligt.

80kg var att ta i tror jag.. 72-75kg med ~5% bf? :)





80kg rippad på 168cm? Inte ens i närheten av ett realistiskt mål. 65kg är mer rimligt.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Commando1980
2014-02-07, 19:32
75-80kg rippad?. Ni fattar inte hur mycket muskler det är för en kille på 168cm. Många dopade tävlande väger inte mer än så på den längden.

Jeml
2014-02-07, 19:42
75-80kg rippad?. Ni fattar inte hur mycket muskler det är för en kille på 168cm. Många dopade tävlande väger inte mer än så på den längden.

72-75 är fullt möjligt att nå ren. inte för alla kanske men för vissa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

henrikl
2014-02-07, 20:10
Bara för att få ett hum om hur stor man kan vara på ~70kg i tävlingsform

Andreaz Engström 169cm, ~87kg (69kg på tävling)
http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S7nH20FYF_I/AAAAAAAABk8/gLvat7e3WyU/s1600/IMG_9198.jpg

http://www.simplyshredded.com/wp-content/uploads/2010/06/proteinkungen.jpg

175cm, 72kg
http://fitoverfat.fitoverfat.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/alberto3.jpg

http://i1.ytimg.com/vi/uWuLgDKDA44/hqdefault.jpg

ARMSTARK
2014-02-07, 20:19
Ja djävlar...även 80 kg är att ta i på den längden!
Det är nästan att man önskar att man vore kortare.

Commando1980
2014-02-07, 20:26
72-75 är fullt möjligt att nå ren. inte för alla kanske men för vissa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

För vem? En kille på 168cm? 72? Ja, men då är man väldigt bra.

75kg? (3kg rippade kg är en enorm skillnad). Kanske något enstaka freak. Men då ska man nog ligga ändå ut till höger på normalfördelningskurvan.

BobaFett
2014-02-07, 20:27
De flesta fattar inte hur mycket längden minus 100 är på en rippad kropp. De fattar inte hur mycket som måste skalas bort. Ser många bulkade på mitt gym som tror de är stora och tänker aaa men 5 kilo så är jag rippad när det egentligen är typ 20 kilo :p

BobaFett
2014-02-07, 20:28
Bara för att få ett hum om hur stor man kan vara på ~70kg i tävlingsform

Andreaz Engström 169cm, ~87kg (69kg på tävling)
http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S7nH20FYF_I/AAAAAAAABk8/gLvat7e3WyU/s1600/IMG_9198.jpg



Där är han väldigt fet.

Kvicksilver
2014-02-07, 20:29
Jag antar att det där är någon jargong som jag inte hänger med i. Är du seriös så måste jag verkligen beundra höjden på dina mål! :laugh:
Du beskriver en person som förmodligen vore en av de grymmaste byggarna någonsin.
Näe, är man så liten som du är får man snarare rikta in sig på 80 kg rippad. DET skulle se djävligt grymt ut, och faktiskt möjligt.

Jag skämtar ju givetvis. Hade tänkt mig ca65kg rippad någon gång.*flex*

henrikl
2014-02-07, 20:31
Där är han väldigt fet.

Fortfarande ådror på armar/axlar samt antydan till rutor i avslappnat läge. Tog mest med den bilden pga det du nämnde. Att folk inte förstår hur mycket man egentligen måste dra ner sig i vikt för att ta sig från "hyfsad" form till redo för scenen.

Magnus N
2014-02-07, 20:41
Andreaz är inte "väldigt fet" på den bilden, tycker man det har man en rätt skev uppfattning kan jag tycka

King Grub
2014-02-07, 20:42
Han har en normal mängd kroppsfett där. Man ser fetare ut om man har massor av muskler under fettet.

Commando1980
2014-02-07, 20:54
Man måste också komma ihåg att vissa har en fördelaktigare fettfördelning än andra.

robsson
2014-02-07, 20:58
Skulle nog se grovare ut med lite större benstomme.

xanton
2014-02-07, 22:07
De flesta fattar inte hur mycket längden minus 100 är på en rippad kropp. De fattar inte hur mycket som måste skalas bort. Ser många bulkade på mitt gym som tror de är stora och tänker aaa men 5 kilo så är jag rippad när det egentligen är typ 20 kilo :p

Skulle vilja se en fotoshoppad version av mig själv på 178 - 100 = 78kg rippad då :) det är en motivationshöjjare om något :)

PureWhey
2014-02-07, 22:15
Skulle vilja se en fotoshoppad version av mig själv på 178 - 100 = 78kg rippad då :) det är en motivationshöjjare om något :)

Hehe, ja det skulle vara kul

Skickat ifrån böjracket

BobaFett
2014-02-08, 09:38
Fortfarande ådror på armar/axlar samt antydan till rutor i avslappnat läge. Tog mest med den bilden pga det du nämnde. Att folk inte förstår hur mycket man egentligen måste dra ner sig i vikt för att ta sig från "hyfsad" form till redo för scenen.

Japp och många tänker nog där att det bara är några kilo som ska bort men för ett öga som är vant (fråga honom själv) så ser man hur mycket fett det är på den kroppen.

Andreaz är inte "väldigt fet" på den bilden, tycker man det har man en rätt skev uppfattning kan jag tycka

Han har en normal mängd kroppsfett där. Man ser fetare ut om man har massor av muskler under fettet.

Nu handlar ju tråden om rippade kroppar här va :p

När jag säger "fet" så är det inte samma sak som när svensson säger fet. Han är fet i sammanhanget. Naturligtvis är han inte FET fet om ni förstår vad jag menar.

BobaFett
2014-02-08, 09:49
Här är ett exempel på hur annorlunda det kan se ut på typ samma vikt

Här är 86 kilo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2919476/DSC00109.JPG

Här är 85 kilo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2919476/Tr%C3%A4ning/2013-05-18/Krabba.jpg

187 lång så inte riktigt längd -100.

Freddy2
2014-02-08, 13:09
De flesta fattar inte hur mycket längden minus 100 är på en rippad kropp. De fattar inte hur mycket som måste skalas bort. Ser många bulkade på mitt gym som tror de är stora och tänker aaa men 5 kilo så är jag rippad när det egentligen är typ 20 kilo :p
Det sistnämnda är jävligt sant, hört det flertalet gånger. Det värsta är man har hört "ska köra en deff på två veckor sen har jag magrutor" osv

Och då självklart folk man "ser" inte är på grejer heller så blir ju också mer roligt och höra.

Oskii
2014-02-08, 13:40
Finns det någon medlem här som tränar på Väggahallen i Karlshamn?

Jag gör ibland. Hur så? :)

Arne Persson
2014-02-08, 13:56
Jag gör ibland. Hur så? :)

Ta då tillfället i akt och bilda en objektiv uppfattning om Ronny. :)

Oskii
2014-02-08, 14:13
Ta då tillfället i akt och bilda en objektiv uppfattning om Ronny. :)

Vem är han ens? Är han lite smått känd eller? :)
Tror inte jag har sett honom där vid de tillfällen jag tränat där i alla fall.

Sheogorath
2014-02-08, 14:16
187 lång så inte riktigt längd -100.

...och hård, men inte knallhård: klart gränsfall om "tävlingsform" i den bemärkelsen.

Jeml
2014-02-08, 14:17
snyggt boba!

hur lång tid är det mellan bilderna? och vad kan bf tänkas vara på den senare, 6-7%? eller 5-6%? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Arne Persson
2014-02-08, 14:39
Vem är han ens? Är han lite smått känd eller? :)
Tror inte jag har sett honom där vid de tillfällen jag tränat där i alla fall.

Bl.a tvåfaldig svensk mästare i BB. Tränar där på tidig kvällstid.

BobaFett
2014-02-08, 14:47
...och hård, men inte knallhård: klart gränsfall om "tävlingsform" i den bemärkelsen.

Absolut inte, några kilo kvar men målet var inte scenen utan stranden :)

Sen så böjer jag mig framåt på bilden så magen blev inget bra :p

snyggt boba!

hur lång tid är det mellan bilderna? och vad kan bf tänkas vara på den senare, 6-7%? eller 5-6%? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6-7% ...det är ett par år mellan bilderna men hade ändå tränat ett par år på den första bilden. Hade dock haft ett uppehåll. Skillnaden är att jag inte visste så mycket om träning då utan försökte bygga samtidigt som jag skulle tappa fett.

Sheogorath
2014-02-08, 14:50
Det är en riktigt bra förändring och en bra illustration av hur lite kroppsvikt egentligen säger. :thumbup:

Wormzie
2014-02-08, 15:36
Hur mycket en bra pump, tömning/kolhydratladdning/bränna kan tänkas påverka är också av betydelse.. rent visuellt kan det säkert se ut att skilja flera kg muskelmassa

Fredriiik
2014-02-08, 15:51
Bl.a tvåfaldig svensk mästare i BB. Tränar där på tidig kvällstid.

Sorry om du sagt det innan men vad är hans tävlingvikt och längd?

Diomedea exulans
2014-02-08, 16:04
Hur mycket en bra pump, tömning/kolhydratladdning/bränna kan tänkas påverka är också av betydelse.. rent visuellt kan det säkert se ut att skilja flera kg muskelmassa

Jag tycker själv jag går från "ser aldrig ut att ha satt foten på ett gym" till "rätt vältränad" efter att ha kört några set press- och dragövningar.

Arne Persson
2014-02-08, 16:10
Sorry om du sagt det innan men vad är hans tävlingvikt och längd?

171 cm 88 kg off. 80 kg tävling. Skulle enligt mig kunna tävla på 83 kg. På youtube filmen på honom väger han ca 83,5 kg.

Macroman
2014-02-08, 16:33
De flesta fattar inte hur mycket längden minus 100 är på en rippad kropp. De fattar inte hur mycket som måste skalas bort. Ser många bulkade på mitt gym som tror de är stora och tänker aaa men 5 kilo så är jag rippad när det egentligen är typ 20 kilo :p

Exakt!

xanton
2014-02-08, 16:39
Här är ett exempel på hur annorlunda det kan se ut på typ samma vikt

Här är 86 kilo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2919476/DSC00109.JPG

Här är 85 kilo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2919476/Tr%C3%A4ning/2013-05-18/Krabba.jpg

187 lång så inte riktigt längd -100.

jävlar :) najs.

Oskii
2014-02-08, 18:27
Bl.a tvåfaldig svensk mästare i BB. Tränar där på tidig kvällstid.

Aaah jag tror jag känner igen honom faktiskt. Är han ren? Jäkligt imponerande fysik :)

Fredriiik
2014-02-08, 18:33
171 cm 88 kg off. 80 kg tävling. Skulle enligt mig kunna tävla på 83 kg. På youtube filmen på honom väger han ca 83,5 kg.

Sheo du påstod att CBB-vinnaren inte kan vara ren förut. Va säger du då om dessa siffror som är en massa mer kg muskler/längd och ska vara ren?

Arne Persson
2014-02-08, 18:33
Aaah jag tror jag känner igen honom faktiskt. Är han ren? Jäkligt imponerande fysik :)

Han ÄR ren.

Arne Persson
2014-02-08, 18:42
Sheo du påstod att CBB-vinnaren inte kan vara ren förut. Va säger du då om dessa siffror som är en massa mer kg muskler/längd och ska vara ren?

Och R. Runesson är till råga på allt även Leg. Sjg.:d

Fredriiik
2014-02-08, 18:42
Han ÄR ren.

han har en FFMI på typ 27 vilket är högre än väldigt väldigt många andra som är rena.
Hur har han lyckats jämfört med miljontals andra?

BigBoy
2014-02-08, 18:42
Han ÄR ren.

Människa menar du väl?:confused:
Ser inte ut som ett hjortdjur direkt

strikt
2014-02-08, 18:48
han har en FFMI på typ 27 vilket är högre än väldigt väldigt många andra som är rena.
Hur har han lyckats jämfört med miljontals andra?

Du vet att killen är typ 50 år gammal?

Visa mig dessa rena som som inte kommer från glada prohormons landet usa. Där alla rena accepterar prohormoner, samt att det är usa.

Ronny dessutom verkar inte direkt vara intresserad av att tävla eller vara en BB i den bemärkelsen, han tränar för sin egen skull och har vunnit två titlar för skojs skull typ.

Arne Persson
2014-02-08, 18:53
Människa menar du väl?:confused:
Ser inte ut som ett hjortdjur direkt

Då hade jag nog skrivit "en" framför "ren".


:)

Fredriiik
2014-02-08, 19:08
Du vet att killen är typ 50 år gammal?

Visa mig dessa rena som som inte kommer från glada prohormons landet usa. Där alla rena accepterar prohormoner, samt att det är usa.

Ronny dessutom verkar inte direkt vara intresserad av att tävla eller vara en BB i den bemärkelsen, han tränar för sin egen skull och har vunnit två titlar för skojs skull typ.

Ja just därför är det ju också en grymt bra bedrift att ha så hög FFMI vid så hög ålder.
Jag frågar bara eftersom det troligtvis hade blivit ett jäkla liv ifall det inte var arne som hävdade att karln var ren.

Arne Persson
2014-02-08, 19:17
Ja just därför är det ju också en grymt bra bedrift att ha så hög FFMI vid så hög ålder.
Jag frågar bara eftersom det troligtvis hade blivit ett jäkla liv ifall det inte var arne som hävdade att karln var ren.

Hos vissa verkar det snarare vara en nackdel att just jag hävdar det. ;):)

Babyface
2014-02-08, 20:29
Bobbo fett är ju fan opti

Sniggel
2014-02-08, 21:07
Ja just därför är det ju också en grymt bra bedrift att ha så hög FFMI vid så hög ålder.
Jag frågar bara eftersom det troligtvis hade blivit ett jäkla liv ifall det inte var arne som hävdade att karln var ren.

Tänkte påpeka det också. Oavsett hur övertygad Arne är om saken så för oss andra är det andrahandsinformation (egentligen tredjehands). Jag känner inte Arne på ett djupt personligt plan så för mig räcker inte hans uttalande för att jag ska känna mig övertygad (tror inte det hade varit tillräckligt ens om jag och Arne var barndomskompiar).
Det kanske gör att jag finner det mer troligt att han är ren. Men nu, tack vare att Arne tog upp det och andra är fria att kommentera (jag t ex) börjar vi vandra in på djupt vatten eftersom att påstå att en person är ren även kan leda till anklagelser från annat håll, grundade eller ej.
Så det bör man akta sig för. Observera att jag INTE anklagar Ronny för att vara dopad. Bara att det är vanskligt att diskutera saken.

Arne Persson
2014-02-08, 21:21
Tänkte påpeka det också. Oavsett hur övertygad Arne är om saken så för oss andra är det andrahandsinformation (egentligen tredjehands). Jag känner inte Arne på ett djupt personligt plan så för mig räcker inte hans uttalande för att jag ska känna mig övertygad (tror inte det hade varit tillräckligt ens om jag och Arne var barndomskompiar).
Det kanske gör att jag finner det mer troligt att han är ren. Men nu, tack vare att Arne tog upp det och andra är fria att kommentera (jag t ex) börjar vi vandra in på djupt vatten eftersom att påstå att en person är ren även kan leda till anklagelser från annat håll, grundade eller ej.
Så det bör man akta sig för. Observera att jag INTE anklagar Ronny för att vara dopad. Bara att det är vanskligt att diskutera saken.

Vem vet? En vacker dag övertygas kanske även du min vän...

Sniggel
2014-02-08, 21:31
Jag är svårövertygad :P
Det krävs nog att jag känner personen i fråga väldigt bra för att jag ska kunna säga för mig själv "han är ren". Jag tror folk är för bra på att smyga med saker, t om i nära förhållanden, för att kunna övertygas av tredjehandsinformation.
Så det är nog inte värt att hoppas på. Den bästa nivån av övertygelse jag kan uppnå är isåfall "mycket möjligt", och det är väl där jag står just nu.

Gober
2014-02-08, 21:32
Det roliga i kråksången är att Ronny förmodligen skiter totalt i vad man i denna tråd sitter och spekulerar om. Jag tror och hoppas han är ren, vore ju häftigt :) Och om han nu inte är det så har han iaf ingen tråd på kolo och ett IG-konto där han sprider budskapet om att han är megasuperrencleaneatingnatty4ohlife osv...:D

Men om nu Ronny är dopad, varför är han inte större, varför ökar han inte något kg varje år? Eller skulle hans strategi vara att dopa sig till en särskilt massa och sedan ligga där och cruisa?

Sniggel
2014-02-08, 21:38
Det roliga i kråksången är att Ronny förmodligen skiter totalt i vad man i denna tråd sitter och spekulerar om. Jag tror och hoppas han är ren, vore ju häftigt :) Och om han nu inte är det så har han iaf ingen tråd på kolo och ett IG-konto där han sprider budskapet om att han är megasuperrencleaneatingnatty4ohlife osv...:D

Men om nu Ronny är dopad, varför är han inte större, varför ökar han inte något kg varje år? Eller skulle hans strategi vara att dopa sig till en särskilt massa och sedan ligga där och cruisa?

Är väl rätt ointressant vad Ronny egentligen tycker. Det är inte för hans skull vi diskuterar ämnet. Han är bara ett objekt för att tillföra exempel till diskussionen. Försöker varken hylla eller diskreditera honom.
Däremot tråkigt om sådana här diskussioner börjar leda till anklagelser till höger och vänster. Det är nämligen lätt att det gör det. Därför bör man vara försiktig innan påstår det ena eller det andra, oavsett hur övertygad man är.

Arne Persson
2014-02-08, 21:38
Jag är svårövertygad :P
Det krävs nog att jag känner personen i fråga väldigt bra för att jag ska kunna säga för mig själv "han är ren". Jag tror folk är för bra på att smyga med saker, t om i nära förhållanden, för att kunna övertygas av tredjehandsinformation.
Så det är nog inte värt att hoppas på. Den bästa nivån av övertygelse jag kan uppnå är isåfall "mycket möjligt", och det är väl där jag står just nu.

Där finns ju en del "kändisar" från hans gym som känner honom mycket väl sedan många år... Exempelvis Fredrik Carlsson och Kalle Lane. Dom borde ju känna till hans hemligheter. :)

Arne Persson
2014-02-08, 21:42
Det roliga i kråksången är att Ronny förmodligen skiter totalt i vad man i denna tråd sitter och spekulerar om. Jag tror och hoppas han är ren, vore ju häftigt :) Och om han nu inte är det så har han iaf ingen tråd på kolo och ett IG-konto där han sprider budskapet om att han är megasuperrencleaneatingnatty4ohlife osv...:D

Men om nu Ronny är dopad, varför är han inte större, varför ökar han inte något kg varje år? Eller skulle hans strategi vara att dopa sig till en särskilt massa och sedan ligga där och cruisa?

Han varken konto på Kollo eller Facebook eller liknande. Han har inget dom helst intresse av det. Han är mao inte beroende av ovanstående som vi öfvriga förtappade. ;)

Anders The Peak
2014-02-08, 21:57
Men om nu Ronny är dopad, varför är han inte större, varför ökar han inte något kg varje år? Eller skulle hans strategi vara att dopa sig till en särskilt massa och sedan ligga där och cruisa?

Sanningen är säkert sådan att man ökar inte år efter oavsett missbruk eller ej utan det är genetiskt betingat hur stor du kan bli. Med tillräckligt envis träning dvs en kronisk träningsinsats, når du din potential ett antal år efter den normaldopade individen.

Gober
2014-02-08, 22:03
Är väl rätt ointressant vad Ronny egentligen tycker. Det är inte för hans skull vi diskuterar ämnet. Han är bara ett objekt för att tillföra exempel till diskussionen. Försöker varken hylla eller diskreditera honom.
Däremot tråkigt om sådana här diskussioner börjar leda till anklagelser till höger och vänster. Det är nämligen lätt att det gör det. Därför bör man vara försiktig innan påstår det ena eller det andra, oavsett hur övertygad man är.

Men som jag brukar skriva, även om det må vara en "intressant" diskussion så är just diskussionen om enskilda individer totalt meningslöst just eftersom att ingen vet vem som dopar sig. Därför tycker jag också det är synd att dra in någons namn som faktiskt tränat stenhårt och disciplinerat i en jävla massa år. För om denne är ren är det ganska svinaktigt att smutsa ner dennes namn i onödan. Det är ju skillnad med en 17åring som ökar 10kg i massa på ett halvår, även om en sådan person inte heller ska pekas ut så blir det ju en lite annan diskussion.

Sanningen är säkert sådan att man ökar inte år efter oavsett missbruk eller ej utan det är genetiskt betingat hur stor du kan bli. Med tillräckligt envis träning dvs en kronisk träningsinsats, når du din potential ett antal år efter den normaldopade individen.

Jaha, han har väl ganska dåliga gener då eftersom att han inte når freakstatus ;-)

Skämt o sido, så når väl alla ett max förr eller senare oavsett godis eller ej som du skriver.

BobaFett
2014-02-08, 22:13
Det är många som säger att dopade inte förstör för andra men det gör de faktiskt. De har gjort det svårt för oss att hitta det mest effektiva sättet att träna på om man är ren. Det går liksom inte att titta på den största på gymmet och göra som han gör och förvänta sig att det funkar.

Gober
2014-02-08, 22:15
Det är många som säger att dopade inte förstör för andra men det gör de faktiskt. De har gjort det svårt för oss att hitta det mest effektiva sättet att träna på om man är ren. Det går liksom inte att titta på den största på gymmet och göra som han gör och förvänta sig att det funkar.

Kanske därför man bör ta en titt på hur tex de inom SL tränar. Visst förekommer doping men eftersom att det faktiskt genomförs tester och då framförallt bland eliten tillskillnad mot BB, AF osv.

XXXL
2014-02-08, 22:24
Det är många som säger att dopade inte förstör för andra men det gör de faktiskt. De har gjort det svårt för oss att hitta det mest effektiva sättet att träna på om man är ren. Det går liksom inte att titta på den största på gymmet och göra som han gör och förvänta sig att det funkar.

Fast det har ju inte med doping att göra, utan gener. Markus Ruhl sa att de va folk på hans egna gym i Tyskland som tränade precis som honom, med samma intensitet, samma vikter och hela kalaset exakt spegel kopia av honom (Förmodligen även med drogerna också) och inte fick samma resultat. Så, om du försöker göra som den största killlen på ditt gym och det inte fungerar kan det likagärna vara dina gener, kanske dina gener i förstahand rent utav och drogerna sekundärt.

"Hur stor du kan bli ren" borde vara "Hur långt kan mina gener ta mig"

robsson
2014-02-08, 23:16
För att svara på frågan så kan en person med dålig genetik inte bli särskilt stor alls. Men det kommer ingen att erkänna öppet.

Gober
2014-02-08, 23:17
För att svara på frågan så kan en person med dålig genetik inte bli särskilt stor alls. Men det kommer ingen att erkänna öppet.

Oväntat att du skulle titta in ;-)

David_wigren
2014-02-08, 23:40
För att svara på frågan så kan en person med dålig genetik inte bli särskilt stor alls. Men det kommer ingen att erkänna öppet.

Helt rätt. Dock så kan en person med dina gener bli ganska stor.

Commando1980
2014-02-08, 23:51
Men om nu Ronny är dopad, varför är han inte större, varför ökar han inte något kg varje år? Eller skulle hans strategi vara att dopa sig till en särskilt massa och sedan ligga där och cruisa?

Det där betyder ganska lite i sig och det kan finnas flera förklaringar till det.

Själv tror jag inte för fem öre att han är ren. Det är dock inget moraliskt fördömande från min sida.

Arne Persson
2014-02-08, 23:55
Det där betyder ganska lite i sig och det kan finnas flera förklaringar till det.

Själv tror jag inte för fem öre att han är ren. Det är dock inget moraliskt fördömande från min sida.

Du får isåfall gärna bevisa att han inte är ren. Jag vill gärna att du övertygar mig om det.

Commando1980
2014-02-09, 00:03
Du får isåfall gärna bevisa att han inte är ren. Jag vill gärna att du övertygar mig om det.

Jag kan inte bevisa något, därför skrev jag tror. Jag har heller inget emot denna person. Känner inte honom och vad han gör/inte gör angår ju egentligen inte mig.

Illuminatus
2014-02-09, 00:03
Vill bara säga att jag tycker det är trevligt att du delar med dig av Ronnys träning här på forumet. Det uppskattas väldigt mycket Arne!

Andromeda
2014-02-09, 00:04
För att svara på frågan så kan en person med dålig genetik inte bli särskilt stor alls. Men det kommer ingen att erkänna öppet.

Men vilket gnäll :)

Jag är inte heller speciellt stor, 73 kg på 183 cm runt 10% bf. Skelett som en flicka, höga trapezius med msal xelbredd som ger buteljaxlar och hårig som en björn. Det syns inte ens att jag tränar om jag har långärmat på mig.
Då har jag i princip alltid varit fysiskt aktiv och styrketränat snart 5 år, dock med avbrott pga skador.

Inte gnäller jag för det. Jag växer när jag tränar och krymper när jag tvingas avstå, och jag kan bara jämföra mina prestationer med mig själv.

Jag är själv ansvarig för mina insatser inför mig själv, och det är enbart jag och min attityd och målsättning som avgör mina resultat. De kan bli bättre om jag gör en större insats, men de kan troligen aldrig bli lika bra som nämnde Ronnys. Men de kan bli så bra att jag blir nöjd efter mina krav och förutsättningar. Däremot är jag en jävel på långdistanslöpning, och presterar tider runt 45 på milen utan att ens träna löpning längre. Det kanske inte Ronny gör, och definitivt inte Ruhl.

Alla kan inte bli fotbollsproffs heller. Livet är inte rättvist. Så är det.

Du accepterar inte dina egna förutsättningar utan jämför dig med andra och använder dom som en ursäkt istället för att fråga dig om du kan förändra din egen inställning och din metodik på något sätt.
Var nöjd med det du har, sluta fokusera på vad du inte fått till skänks i genlotteriet och börja jobba med de lankor du fått på handen så kommer du att må mycket bättre och få bättre utdelning :)

Grotesk
2014-02-09, 00:09
Hade ingen aning om att R.R. tränade i Karlshamn. Lite fräckt! :)

Arne Persson
2014-02-09, 00:11
Hade ingen aning om att R.R. tränade i Karlshamn. Lite fräckt! :)

Han har tränat på samma gym sedan starten. :)

Commando1980
2014-02-09, 00:19
För att svara på frågan så kan en person med dålig genetik inte bli särskilt stor alls. Men det kommer ingen att erkänna öppet.

Du är ingen profet om du nu tror det, en person med genomsnittliga gener dvs den stora massan blir inte heller de stora. Ren byggning är en helt annan aktivitet jämfört med vad proffsbyggarna ägnar sig åt.

Sen om vi ska snacka tävlingsbyggning så är ren sådan ett skämt, även de som har lätt för att bygga ser ut som torkade fikon på scen. Tävlingsbyggning är en primärt en hormonsport.

Som icke-dopad blir man inte stor om man inte har en naturligt stor ram och/eller utan fetmadoping. Du kan hitta tjocka kvinnor som är större än många rena byggare.

Thornblom
2014-02-09, 00:22
Jag har alltid fått höra att jag har dåliga gener, och alltid trott det, till en början i alla fall. Nu sitter jag som 20 åring med drygt 44cm i armmått i bra form, och börjar inse att jag har nått längre än 75% av de som är i min ålder. Ingen säger att jag har dåliga gener nu. Varför? För att jag är ihärdig och dedikerad.

Diomedea exulans
2014-02-09, 00:38
Men om nu Ronny är dopad, varför är han inte större, varför ökar han inte något kg varje år? Eller skulle hans strategi vara att dopa sig till en särskilt massa och sedan ligga där och cruisa?

Blir proffsbyggarna särskilt mycket större efter ett visst tag, då? Nu är jag rätt ointresserad av hela den biten, men för mitt otränade öga så ser det ut som om alla på Mr Olympia-scenen har sett ungefär lika stora ut de senaste åren.

ARMSTARK
2014-02-09, 01:03
Blir proffsbyggarna särskilt mycket större efter ett visst tag, då? Nu är jag rätt ointresserad av hela den biten, men för mitt otränade öga så ser det ut som om alla på Mr Olympia-scenen har sett ungefär lika stora ut de senaste åren.

Det beror på vad du menar med de senaste åren. Enstaka år skiljer sig inte nämnvärt men en 8-10 år är det väldig skillnad.

BigBoy
2014-02-09, 10:21
Det beror på vad du menar med de senaste åren. Enstaka år skiljer sig inte nämnvärt men en 8-10 år är det väldig skillnad.

8-10 år sedan, Cutler, Coleman, Ruhl..
Idag, Heath, Greene. Du har rätt! De var större förr!

Anders The Peak
2014-02-09, 10:54
En annan fråga som jag tycker är av värde är en mer relevant fråga hur ser den egna idealbilden ut av en bra kroppsbyggarkropp?

Jag antar Kai ca 174 cm runt 130-140 kg inte motsvarar idealbilden av en snygg kroppsbyggare. Det kan hända att i tävlingsform och på bild ser det häftigt ut. Men när man träffar honom i verkligheten och ser att magen hänger vid knävecken och hamstring slår mot vaderna och i kläder ser de ut vara i stort behov av en gastric bypass. Det en rätt groteska bilder man får av de här toppbyggarna IRL.

Ronny Runesson, Micke Andersson, Anders Graneheim är byggare som jag tycker har en bra fysik får representera min bild av en bra byggare. Dopade eller inte, men samtliga verkar att må bra idag både till kropp och själ
http://traningslara.se/wp-content/uploads/2009/11/ronnyrunesson.jpg
http://www.body.se/media/bk-sportsmag.se/tidningen/1992/2/bilder/michael_andersson_03.jpg
http://www.body.se/media/bk-sportsmag.se/graneheim/bilder/sista_posen_03_sida.jpg

Slartibartfast
2014-02-09, 10:54
Jag har alltid fått höra att jag har dåliga gener, och alltid trott det, till en början i alla fall. Nu sitter jag som 20 åring med drygt 44cm i armmått i bra form, och börjar inse att jag har nått längre än 75% av de som är i min ålder. Ingen säger att jag har dåliga gener nu. Varför? För att jag är ihärdig och dedikerad.

För att dom insett att du har bra gener.

difeddy
2014-02-09, 12:20
För att dom insett att du har bra gener.

:d

Sheogorath
2014-02-09, 12:36
För att dom insett att du har bra gener.

qtf

(det nya svarta "+1", har jag förstått)

Thornblom
2014-02-09, 12:48
Fast, det är just detta jag stör mig på. Om en snubbe tränar och är liten får han höra att han har dåliga gener. Och sen när samma snubbe har tagit sig kragen och tränar bra en period, får han höra av samma personer att han helt plötslig har bra gener. Pls?

HerrCarlsson
2014-02-09, 12:52
Fast, det är just detta jag stör mig på. Om en snubbe tränar och är liten får han höra att han har dåliga gener. Och sen när samma snubbe har tagit sig kragen och tränar bra en period, får han höra av samma personer att han helt plötslig har bra gener. Pls?

Det är väl en ny twist. Vem påpekar för andra att dem har dåliga gener bara sådär?

Arne Persson
2014-02-09, 13:00
Fast, det är just detta jag stör mig på. Om en snubbe tränar och är liten får han höra att han har dåliga gener. Och sen när samma snubbe har tagit sig kragen och tränar bra en period, får han höra av samma personer att han helt plötslig har bra gener. Pls?

Eller anklagas han för att dopa sig... :)

BobaFett
2014-02-09, 13:06
Jag brukar få höra av folk som sett mig på jobbet etc. och sen ser mig på gymmet i linne och med pump: fan vad stor du blivit, vaffan har du tagit! Samma folk kommenterade dagen innan, fan har du slutat träna? 86 kilo är jävligt lite för din längd, du är rätt smal etc.

Så jävla tråkigt asså *gah!*

tigerofsweden
2014-02-09, 13:08
Fast, det är just detta jag stör mig på. Om en snubbe tränar och är liten får han höra att han har dåliga gener. Och sen när samma snubbe har tagit sig kragen och tränar bra en period, får han höra av samma personer att han helt plötslig har bra gener. Pls?

Nä han får höra att han äter och tränar dåligt av andra samtidigt som han själv envist hävdar dåliga gener?!

Thornblom
2014-02-09, 13:27
Eller anklagas han för att dopa sig... :)

Precis! :)

Det är väl en ny twist. Vem påpekar för andra att dem har dåliga gener bara sådär?

Händer allt för ofta tyvärr. Mycket pga okunskap. Om det är två individer som är färska inom träning, den ena är halvkraftig/halvfet och den andra är väldigt smal. Den förstnämnda påpelar för den andra att han inte har gener för att bygga pga hans kroppsuppbyggnad. Detta skapar en negativ tankebana hos den smala, och han kommer förmodligen få rätt kassa resultat tills han blir upplyst. Detta är ett scenario som jag träffar på väldigt ofta.

Nä han får höra att han äter och tränar dåligt av andra samtidigt som han själv envist hävdar dåliga gener?!

Det är ett annat scenario.

robsson
2014-02-09, 16:51
Du kan hitta tjocka kvinnor som är större än många rena byggare.

Det där är ett lustigt fenomen faktiskt. Jag själv är mindre i kroppen än många kvinnor om man ser det relativt. Vad allt handlar om i slutändan är ens genetik för det bestämmer utseendet och då är kroppsvikt i sammanhanget egentligen helt ointressant. Benstomme, lemmar, muskelfästen och så vidare är vad som gör ett utseende.

Diomedea exulans
2014-02-09, 16:53
Du kan hitta tjocka kvinnor som är större än många rena byggare.

50 centimeters överarmar är faktiskt inte jätteovanligt bland kraftigt överviktiga kvinnor.