handdator

Visa fullständig version : Mixa havregryn, vätskebindande/svullnad?


Babyface
2014-02-03, 22:09
Tänka göra shakes då jag hatar att äta frukost och laga mat överlag
Havregryn är ju allmänt nyttigt och innehåller ju ganska mycket energi
OBS äter 2 lagade mål / dag också


Tänkte mig

1 skopa egg pro
100g havregryn
Jordnöt/kokosolja (måttlig mängd)
Banan/frukt
Bär,vatten

En shake ger nästan 900 kcal

Är 100g "rå" havregryn väldigt mycket för magen att jobba med? Kommer man bli svullen/vattning? Negativa effekter?

Tänkte inta 150-200 G havre / dag

2scoop
2014-02-03, 22:16
Har inte upplevt det.

R Scarpa27
2014-02-03, 22:17
Tänka göra shakes då jag hatar att äta frukost och laga mat överlag
Havregryn är ju allmänt nyttigt och innehåller ju ganska mycket energi
OBS äter 2 lagade mål / dag också


Tänkte mig

1 skopa egg pro
100g havregryn
Jordnöt/kokosolja (måttlig mängd)
Banan/frukt
Bär,vatten

En shake ger nästan 900 kcal

Är 100g "rå" havregryn väldigt mycket för magen att jobba med? Kommer man bli svullen/vattning? Negativa effekter?

Tänkte inta 150-200 G havre / dag

har du köpt råa? eller är dom ångade?
inte värre än att äta gröt du blandar ju ner skiten & i magen blandas det endå, och tror att du har ångade.

Babyface
2014-02-03, 22:26
har du köpt råa? eller är dom ångade?
inte värre än att äta gröt du blandar ju ner skiten & i magen blandas det endå, och tror att du har ångade.

Vanliga fiberberikade typ. Var några jobbarpolare som sa att dom upplevt svullnad av mycket havregryn att dom binder vätska

Men kanske är bs som det brukar vara i fikarummet :(

StarkaUlf
2014-02-03, 22:49
Men kanske är bs som det brukar vara i fikarummet :(

Aah... Fikarummet. cofffee

AronP
2014-02-03, 22:49
Det är lättare att få i sig 100 g torra havregryn än 100 g som fått svälla, får man ned det så lär man vara ungefär lika svullen.

Bortsett från att blandning lät lite äcklig så funkar det bra.

Babyface
2014-02-04, 06:21
Det är lättare att få i sig 100 g torra havregryn än 100 g som fått svälla, får man ned det så lär man vara ungefär lika svullen.

Bortsett från att blandning lät lite äcklig så funkar det bra.

Blir nog gott ;)

Babyface
2014-02-04, 08:42
Det är lättare att få i sig 100 g torra havregryn än 100 g som fått svälla, får man ned det så lär man vara ungefär lika svullen.

Bortsett från att blandning lät lite äcklig så funkar det bra.

Förslag på godare saker att ha i?
Inget mjölk

AronP
2014-02-04, 11:15
Enda jag har är att inte använda ägg protein men det är ju uteslutet. Prova runt och kanske inte använda allt så hittar du nog en god smak. Jag kan tänka mig att stryka bären och ha i kakao, kanske tillsammans med kanel.

Babyface
2014-02-04, 11:53
Enda jag har är att inte använda ägg protein men det är ju uteslutet. Prova runt och kanske inte använda allt så hittar du nog en god smak. Jag kan tänka mig att stryka bären och ha i kakao, kanske tillsammans med kanel.

Vadå smakar egg protte otäckt åt dig?
Testet fitness-gurus?

J.V
2014-02-04, 12:00
Kakao och valfria bär brukar alltid vara lyckat när det gäller havregryn. Alternativt kakao och jordnötssmör.

Reaper123
2014-02-04, 12:05
Min mage börjar bli orolig/sväller om jag äter >150g gryn (dock kokade som gröt) på en måltid, men 100g går bra... så där emellan är min gräns och borde rimligen vara främst styrt av mängden fibrer jag får i mig och inte bara specifikt gryn.

Så borde rimligen inte vara något större problem för dig, om du tar denna 2 shakes med ett par timmars mellanrum. Jag hade dock valt icke fiberberikade.

z_bumbi
2014-02-04, 12:15
jag hade dock valt icke fiberberikade.

+1

Babyface
2014-02-04, 12:37
Min mage börjar bli orolig/sväller om jag äter >150g gryn (dock kokade som gröt) på en måltid, men 100g går bra... så där emellan är min gräns och borde rimligen vara främst styrt av mängden fibrer jag får i mig och inte bara specifikt gryn.

Så borde rimligen inte vara något större problem för dig, om du tar denna 2 shakes med ett par timmars mellanrum. Jag hade dock valt icke fiberberikade.

Hm ja testar det. Borde gå lätt/smidigt att svepa tycker man

AronP
2014-02-04, 12:48
Vadå smakar egg protte otäckt åt dig?
Testet fitness-gurus?

Jag gillar inte smaken.
Nope.

VoDaresVins
2014-02-04, 18:13
Antar det beror på ens mage hur man reagear. Jag gillar dricka mixade havregryn för tycker det är godare än gröt. Däremot passar det inte riktigt med arbetsmiljön. Vill inte springa på toa hela tiden för att släppa gas... Blir aningen bättre om jag låter det ligga i vätska nån timme före men problemet försvinner inte helt i alla fall för min del.