handdator

Visa fullständig version : Ger ingenting att träna mer med dålig genetik


robsson
2014-02-03, 21:31
Jag har en usel genetik för styrka och muskeluppbyggnad så jag utgår från mig själv nu. Vad jag tydligt har märkt är att det inte ger någonting mer av att träna mer. Det blir inte bättre resultat av att jag delar upp kroppen på fem pass per vecka istället för tre. Det blir inte bättre av att träna två timmar per pass istället för en timme. Min urusla genetik begränsar återhämtningen vilket gör att jag kan inte träna mer än vad min återhämtning tillåter. Jag kan inte tillgodogöra mig mer träning än min genetik tillåter.

Det ger inte heller någonting att göra en extra rep, ett extra set, att pressa ut det sista, det gör ingenting. Det ger ingenting mer. Att ligga på gränsen och verkligen träna hårt är tvärtom helt kontraproduktivt för mig med dålig genetik för det förlänger bara återhämtningen och förstår progressionen. Generna sätter stopp fast huvudet och viljan vill mer.

Tar gärna del av andras erfarenheter med dålig genetik. Kan tänka mig att detta känns igen bland er med mindre fördelaktig genetik.

Diomedea exulans
2014-02-03, 21:33
Jag tycker jag har kass genetik, men jag tycker tvärtom att jag svarar bäst på högvolym.

2scoop
2014-02-03, 21:33
Vad äter du?

Gober
2014-02-03, 21:38
Hur vet du att du inte kan få ut mer pga din genetik? Kan du ärligt säga att du vet hur du ska träna för att få resultat? Jag tror nämligen att väldigt, väldigt många inte vet/kan träna ordentligt.

BobaFett
2014-02-03, 21:47
Jag känner likadant just nu.

...fast det där med att veta hur man tränar sin kropp optimalt är svårt. Har ingen aning efter 12 års träning. Skulle vara bra att träffa en bra PT som har lång erfarenhet och kan säga hur många övningar, set och reps per vecka man bör ligga på :p

robsson
2014-02-03, 21:49
Hur vet du att du inte kan få ut mer pga din genetik? Kan du ärligt säga att du vet hur du ska träna för att få resultat? Jag tror nämligen att väldigt, väldigt många inte vet/kan träna ordentligt.

Så länge man har progression går det ju inte att göra mer. Tränar man då mer så förstörs progressionen och man slutar utvecklas. Jag ökar lite men det är knappt märkbart. För mycket och för hård träning gör alltså att det spiller över. Genetiken sätter stopp för utvecklingen.

Gober
2014-02-03, 21:50
Jag känner likadant just nu.

...fast det där med att veta hur man tränar sin kropp optimalt är svårt. Har ingen aning efter 12 års träning. Skulle vara bra att träffa en bra PT som har lång erfarenhet och kan säga hur många övningar, set och reps per vecka man bör ligga på :p

Men du har ju också tränat väldigt länge, du har en välutvecklad muskulatur och lägg därtill nojja att lägga på dig fett ;-)

Gober
2014-02-03, 21:51
Så länge man har progression går det ju inte att göra mer. Tränar man då mer så förstörs progressionen och man slutar utvecklas. Jag ökar lite men det är knappt märkbart. För mycket och för hård träning gör alltså att det spiller över. Genetiken sätter stopp för utvecklingen.

Om du har progression så får du ju ut något av träningen?

robsson
2014-02-03, 21:51
Vad äter du?

Har ingen betydelse för återhämtningen förbättras inte av att jag vräker i mig mer mat. Jag har provat det. Energin går inte in i muskelcellerna utan istället in i fettcellerna.

robsson
2014-02-03, 21:54
Om du har progression så får du ju ut något av träningen?

Ja? Men det är knappt märkbart som sagt. Och minsta lilla uppehåll i träningen så är mina ökningar borta. Det är väldigt flyktig styrka och muskelmassa. Vad jag säger är alltså att det inte ger mig mer att träna mer. Jag kan inte göra någonting mer än att träna så jag uppehåller den lilla patetiska progression min genetik kan tillåta. Generna sätter stopp väldigt tidigt.

mikaelj
2014-02-03, 21:56
Jag har en usel genetik för styrka och muskeluppbyggnad så jag utgår från mig själv nu. Vad jag tydligt har märkt är att det inte ger någonting mer av att träna mer. Det blir inte bättre resultat av att jag delar upp kroppen på fem pass per vecka istället för tre.

Nej, och det har inget med genetik att göra.

Vad sägs om att hålla dig till ett träningsprogram i tre månader som du INTE skrivit själv, där det ingår progression i programmet, och samtidigt äta rejält med mat under tiden?

All den tiden du lägger på att tycka synd om dig själv i alla trådar du skapar borde du lägga på något av träning, mat, vila och/eller lek.

Ja? Men det är knappt märkbart som sagt. Och minsta lilla uppehåll i träningen så är mina ökningar borta. Det är väldigt flyktig styrka och muskelmassa. Vad jag säger är alltså att det inte ger mig mer att träna mer. Jag kan inte göra någonting mer än att träna så jag uppehåller den lilla patetiska progression min genetik kan tillåta. Generna sätter stopp väldigt tidigt.

Jag synar din goja. Eftersom knäböj, bänkpress och marklyft är någorlunda standardiserade utföranden frågar jag dig: vad har du gjort för vikter & reps i de övningarna? Har du någonsin försökt bli starkare i dem?

krubkungen
2014-02-03, 21:58
Eat clen, tren hard kanske du skulle applicera. nom sayin..

Gober
2014-02-03, 22:03
Nej, och det har inget med genetik att göra.

Vad sägs om att hålla dig till ett träningsprogram i tre månader som du INTE skrivit själv, där det ingår progression i programmet, och samtidigt äta rejält med mat under tiden?

All den tiden du lägger på att tycka synd om dig själv i alla trådar du skapar borde du lägga på något av träning, mat, vila och/eller lek.




+1000 ungefär :-)

Kaelel
2014-02-03, 22:11
Det låter som att du fortfarande har väldigt mycket att lära dig och prova på.
Och att du inte får ut så mycket av att dela upp kroppen på 5 pass förstår jag då det är ett väldigt lågfrekvent och mindre effektivt sätt att träna på.
Får jag fråga hur länge du har tränat Robsson?
Hur äter du?
Tränar du helhjärtat och strävar efter progressiv överbelastning?
Hur tränar du? Gör du som majoriteten nybörjare och går in och kör 10+ sets till failure samt 100000 olika övningar?

robsson
2014-02-03, 22:14
Nej, och det har inget med genetik att göra.

Vad sägs om att hålla dig till ett träningsprogram i tre månader som du INTE skrivit själv, där det ingår progression i programmet, och samtidigt äta rejält med mat under tiden?

All den tiden du lägger på att tycka synd om dig själv i alla trådar du skapar borde du lägga på något av träning, mat, vila och/eller lek.



Jag synar din goja. Eftersom knäböj, bänkpress och marklyft är någorlunda standardiserade utföranden frågar jag dig: vad har du gjort för vikter & reps i de övningarna? Har du någonsin försökt bli starkare i dem?

Bänkpress är min favoritövning och jag försöker konstant bli starkare där. De andra övningarna kör jag men inte lika hårt. Jag har t.ex skurit ner på i princip all tricepsträning för jag märkte att det förstörde progressionen i bänkpress. Mitt 1RM är nu 110kg efter 5 års dedikerad träning.

mikaelj
2014-02-03, 22:16
Bänkpress är min favoritövning och jag försöker konstant bli starkare där. De andra övningarna kör jag men inte lika hårt. Jag har t.ex skurit ner på i princip all tricepsträning för jag märkte att det förstörde progressionen i bänkpress. Mitt 1RM är nu 110kg efter 5 års dedikerad träning.

110 är bra! Vad väger du och hur lång är du?

Hur ser ditt träningsprogram för bänken ut? Har du en plan för hur du ska bli starkare där? Utgår du från något beprövat program eller har du bara hittat på nå't?

David_wigren
2014-02-03, 22:23
Om du tar 110kg i bänk efter 5 år av träning så har du garanterat normala gener för styrka och muskelutveckling. Dina påståenden om att ha dåliga gener är nog ganska provocerande för dem som verkligen har dåliga gener.

Kaelel
2014-02-03, 22:33
Om du tar 110kg i bänk efter 5 år av träning så har du garanterat normala gener för styrka och muskelutveckling. Dina påståenden om att ha dåliga gener är nog ganska provocerande för dem som verkligen har dåliga gener.

Exakt, 110 är normalt.
Har själv lyft 5 år, jag vet inte mitt 1RM men jag klarar precis 5 på 105 kg, så det är inte så stor skillnad.
Min genetik för styrka och massa i benen är dock pinsam, trots att böj och ben har varit min prio sedans dag 1 så klarar jag endast ynka 112,5 x 6 (6RM).
Jag har provat 5/3/1 under 6 månader, sheiko ett tag och egna metoder med tungt, lätt, failure, negativa, you name it.
Dom rör sig knappt i utvecklingen hur jag än gör.
Lite ironiskt då böj för majoriteten ligger en bra bit före bänken, för mig är dom nästan lika:p

björne92
2014-02-03, 22:36
Bänkpress är min favoritövning och jag försöker konstant bli starkare där. De andra övningarna kör jag men inte lika hårt. Jag har t.ex skurit ner på i princip all tricepsträning för jag märkte att det förstörde progressionen i bänkpress. Mitt 1RM är nu 110kg efter 5 års dedikerad träning.

Jag tror att du går in med inställningen när du ska bänka, böja eller vad som hellst att du har dåliga gener och därför kommer de gå dåligt och så gör det de också, tänk tvärtom. Du borde kolla lite på Ctfletcher(för viljan) haha

Lance Uppercut
2014-02-03, 23:56
110 i bänken efter 5 år ren är knappast dåligt, speciellt om du inte har ovanligt korta armar.

Jeml
2014-02-04, 00:19
Jag tror att du går in med inställningen när du ska bänka, böja eller vad som hellst att du har dåliga gener och därför kommer de gå dåligt och så gör det de också, tänk tvärtom. Du borde kolla lite på Ctfletcher(för viljan) haha

+1

brukar tänka och inbilla mig själv att jag är dopad, för dat placebo. funkar faktiskt litegrann :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dezen
2014-02-04, 00:21
+1

brukar tänka och inbilla mig själv att jag är dopad, för dat placebo. funkar faktiskt litegrann :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Haha, detta ska jag testa på morgondagens pass :D

Jeml
2014-02-04, 00:25
Haha, detta ska jag testa på morgondagens pass :D

brukar tänka innan maxningsförsök t.ex "faan nu har du ju tagit steroider, detta ska vara LÄTT!!" :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ajemän
2014-02-04, 00:31
Watch "Strävan - Gymtankar om "bra gener"." on YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=bhp75L0Q-Qk&feature=youtube_gdata_player

Kedaran
2014-02-04, 07:28
Det är nog många som önskar att dom kunde bänka 110, bra gener eller dåliga. Det tar tid att bli stark och det kan fruktansvärt frustrerande att gå vecka efter vecka och inte känna att något händer.

Men att ha den inställningen till sin egen genetik och prestationer kan ju inte vara annat än kontraproduktivt? OM det nu skulle vara så att du har dåliga gener, kommer något att ändras genom att se det negativa hela tiden?
Det kanske låter löjligt på ett forum som detta när allt handlar om styrka, storlek men låt bli att titta på alla andra och se till dina egna förutsättningar istället?
Bli så stor och stark du kan bli inte så stor och stark som "xxxxx" med opti allt kan. Du är inte han och hans förutsättningar är inte dina.

Titta istället tillbaka på var du var för 5 år sen och se hur långt du har kommit, självklart stagnerar utvecklingen annars hade vi alla legat och bänkat 300+kg om det gick lika fort hela tiden.

svedemo
2014-02-04, 11:09
Det blir inte bättre resultat av att jag delar upp kroppen på fem pass per vecka istället för tre. Min urusla genetik begränsar återhämtningen
Jag tolkar det du säger som att du menar att en 5 split inte ger dig mer än en 3 split. Jag hoppas verkligen du förstår att din split inte bestämmer hur många gånger i veckan du tränar. Om du nu inte orkar träna mer än 3 gånger i veckan så fattar du väl att det kan vara 3 helkroppspass eller 1 helkropp och 2 halvkropp?

För övrigt så tycker jag att du snackar en massa skit. Jag är övertygad om att du skulle kunna återhämta dig bra även om du tränade tex 4 gånger i veckan men du är helt enkelt inte beredd att offra annat för att kunna få den återhämtningen. Så du spelar "mina gener är dåliga" kortet. Men visst om man ser en dålig ambition för att lyfta/bygga, ursäktande personlighet som helst vill hitta ursäkter hellre än att titta på sig själv, osv, som genetiskt... ja då har du nog inga förutsättningar. *shrug*

Bryggan
2014-02-04, 11:16
@robsson: Du har verkligen hakat upp dig på "dåliga gener". Dålig förevändning för att du inte orkar träna.

Sniggel
2014-02-04, 11:18
Det är nog många som önskar att dom kunde bänka 110, bra gener eller dåliga. Det tar tid att bli stark och det kan fruktansvärt frustrerande att gå vecka efter vecka och inte känna att något händer.

Men att ha den inställningen till sin egen genetik och prestationer kan ju inte vara annat än kontraproduktivt? OM det nu skulle vara så att du har dåliga gener, kommer något att ändras genom att se det negativa hela tiden?
Det kanske låter löjligt på ett forum som detta när allt handlar om styrka, storlek men låt bli att titta på alla andra och se till dina egna förutsättningar istället?
Bli så stor och stark du kan bli inte så stor och stark som "xxxxx" med opti allt kan. Du är inte han och hans förutsättningar är inte dina.

Titta istället tillbaka på var du var för 5 år sen och se hur långt du har kommit, självklart stagnerar utvecklingen annars hade vi alla legat och bänkat 300+kg om det gick lika fort hela tiden.

daoc?

Kedaran
2014-02-04, 11:35
Hehe, jajamensan! SB för SU på Prydwen. Du va Shaman va?
Sorry för ot..

Köttis
2014-02-04, 13:35
Varför fortsätter folk att svara i den här snubbens trådar? Han kommer ändå inte lyssna på era råd.

Gober
2014-02-04, 13:35
Robsson, längd och vikt vid start vs nu?

z_bumbi
2014-02-04, 13:53
Du har redan startat massor av sådana här trådar och du mår inte bättre om du startar fler.