handdator

Visa fullständig version : Snälla! Hjälp mig lista ut min svaga länk


cakehole
2014-02-03, 18:04
Hej,

Jag blir lite frustrerad över att min bänkpress inte vill röra på sig.
Jag skulle uppskatta hjälp med att lista ut mina svaga länkar.

Bänkpress 1rm: 160x1 touch and go.

Bänkpress 11reps: 120x11 touch and go.


Här kommer stats på övriga övningar:

Militärpress STRIKT: 80x6, 75x9

Scullcrusher med rak skivstång: Denna övningen brukar jag alltid köra EFTER bänkpressen. Kanske inte helt optimalt då man redan tröttat ut triceps. Men i dagsläget så ligger det på ca: 60x6 efter ett par uppvärmnings set.

Hantelrodd: ca: 55x10 efter huvudövning och ett par uppvärmnings set.

Hantelflyes: Kör dessa extremt strikt, med långsam excentrisk fas och hyfsat explosiv koncentrisk. Kör flyes efter bänkpressen och scullcrusher. Först ett par uppvärmnings set och i dagsläget ligger toppsetet på ca: 35x10.

Bicepscurls med rak skivstång STRIKT: ca: 70x4, 60x12

Sådär. Nu har jag väl fått med de viktigaste övningarna. Min teori är att triceps och eventuellt bröststyrkan släpar.

Det finns många som är starkare i bänken än mig, men som är mycket klenare i axlarna. Så axelstyrkan ser jag som en av mina starka sidor.

60x6 i scullcrusher är ju inte så mycket att hurra över. Förvisso är det EFTER att jag kört bänkpressen. Men så mycket mera tror jag inte jag tar även om jag kör den som första övning.

Hur långt bör 60x6-8 i scullcrusher ta en i bänken? Det känns verkligen som att triceps är den svaga länken.

En viss "Ceejay" här på forumet imponerar på mig med sina lätta scullcrushers på 80kg. Det känns som mycket skulle lossna om man fixar till triceps styrkan.

Ni får gärna lista era styrkeförhållande vad det gäller bänkpress kontra övriga övningar. Och jag tar tacksamt emot synpunkter på mina eventuella svaga länkar.

Vänligen/Kakhålet

maattee10
2014-02-03, 18:15
Min styrka

Bänkpress med stopp 150kgx1

Bänkpress TNG: 120x10

Smalbänk med stopp: 125kgx3

Militärpress STRIKT: 90kgx4

min svaga punkt är bröstet. jag fasnar ca 1dm ovanför och måste kriga en bit till triceps tar över då går de bra:)

hur ser det ut när du kör bänk (film?) eller förklara så gått du kan

cakehole
2014-02-03, 18:31
maattee10: Okej! Fin axelstyrka! Kan du ge exempel på din styrka i bröstkomplementen? Tänker främst på flyes, men även hantelpressar. Kör du scullcrushers? Hur ser din tricepsstyrka ut?

Det var samma för mig tidigare att jag fastnade vid ca: 1dm. Men nuförtiden är det typ tvärstopp redan från bröstet. Så jag antar att jag har svaga tuttar, och även i viss mån lats. Triceps är ju också svaga lol *rolleyes*:cryout:

maattee10
2014-02-03, 18:38
maattee10: Okej! Fin axelstyrka! Kan du ge exempel på din styrka i bröstkomplementen? Tänker främst på flyes, men även hantelpressar. Kör du scullcrushers? Hur ser din tricepsstyrka ut?

Det var samma för mig tidigare att jag fastnade vid ca: 1dm. Men nuförtiden är det typ tvärstopp redan från bröstet. Så jag antar att jag har svaga tuttar, och även i viss mån lats. Triceps är ju också svaga lol

tackar:) min styrka är triceps och sedan axlarna.

hantelpress: 50kgx8

Triceps ext: 60kgx6

Pushdown: några set på 80kgx12

ett tips är att köra med stopp på brösten och sedan införa ett bra bendriv för att lätt komma förbi det svåra stadiet;)
men sen kan du köra soft touch bänkar och en massa smalbänkar;)

cakehole
2014-02-03, 18:41
Hmmm. Det jag skulle ha mest nytta av är att få sammanställt ERA styrkeförhållande i övningarna. På så sätt är det ganska enkelt att se vad man borde lägga mer krut på.

JAG EFTERLYSER ER SOM BÄNKAR 160x5, 170x3.
Hur ser er styrka ut i övningar såsom: Militärpress, hantelflyes, hantelpress, scullcrushers, rodd, latsdrag, bicepscurl m.m..

100
2014-02-03, 18:41
Ett tips är att läsa olika personers journaler här på kolo, då får du hum om hur styrkan ligger för olika personer.

cakehole
2014-02-03, 18:57
Ett tips är att läsa olika personers journaler här på kolo, då får du hum om hur styrkan ligger för olika personer.

Tro mig! Jag läser en hel del journaler här på forumet. Men det är svårt att få en helhetsbild vad det gäller de olika personernas styrka i de olika muskelgrupperna.

En del väljer ju att utelämna vikterna på komplementen i journalerna. De skriver typ: 3set pushdowns, 4set flyes osv.. Det försvårar.

Animalisk
2014-02-03, 19:57
Jag har en allmän fråga i ämnet, cakehole kör du alltid touch and go när du bänkar? Jag undrar eftersom dina utskrivna rekord är just tag.

maattee10
2014-02-03, 20:27
Jag har en allmän fråga i ämnet, cakehole kör du alltid touch and go när du bänkar? Jag undrar eftersom dina utskrivna rekord är just tag.

bra fråga- säkert därför han är svag i bröst

emi23j
2014-02-03, 20:47
+1ar matte och animalisk.

Kör du inte stopp-bänk. Kör det i några veckor och kolla om du kommit vidare.

cakehole
2014-02-03, 21:13
Jag har en allmän fråga i ämnet, cakehole kör du alltid touch and go när du bänkar? Jag undrar eftersom dina utskrivna rekord är just tag.

För det första så är det inte mina rekord. Har gjort 160 med långt stop, och 170 touch and go. Så har gått ner lite i styrka. Jag har gjort mer även i de andra övningarna. Det jag skrev idag är styrkestatus just nu, rekorden är högre i alla övningar.

För det andra så kör jag en hel del bänk med stop. Jag brukade faktiskt köra mer med stop än utan.

Kör även mycket "dead start" bänk.