handdator

Visa fullständig version : Blandade frågor


WahWillDuh
2014-02-03, 16:54
Har gått runt de senaste 3 dagarna och funderat på lite saker och tänkte att jag kanske kunde få lite bra svar här inne!

1. Ökar BCAA risken för finnar? Jag har fått en del finnar på ryggen (vilket jag aldrig har haft innan) sedan jag började på mitt BCAA. Slump?

2. Hur lång tid borde jag vänta att dricka BCAA efter Vassle för att det ska vara lönt. Just nu dricker jag mitt BCAA efter min träning, vid 16:30 ca. Eller spelar det ingen roll? Dricker mitt vassle för att jag har problem att äta tillräckligt med protein utan det

3. Just nu dricker jag Kreatin (5g) på morgonen när jag vaknar, ska jag fortsätta med det eller vänta med det tills innan träningen, eller kanske köra båda?

Tacksam för svar!

Pepz
2014-02-03, 16:56
1. nja. såpass låg dos och liten insulinfrisättning så jag säger nej.
2. varför kör du både och? jag skulle välja vassle efter träning före BCAA alla gånger.
3. jag skulle ta 5g kreatin i vasslet som jag tar efter träningen. de dagar jag inte tränar så tar jag det när som närhelst jag tar en proteindrink

WahWillDuh
2014-02-03, 17:01
2. varför kör du både och? jag skulle välja vassle efter träning före BCAA alla gånger.


Jag har helt enkelt hört att BCAA skulle vara bättre, och sedan har jag mitt Vassle just av den anledningen att jag har svårt att äta ordentligt med protein annars!

Men tack för svaren! :D

Någon annan som har synpunkter?

Sheogorath
2014-02-03, 17:10
Jag kör BCAA efter träning inte för att det är bättre än vassle (för det är det inte) utan för att man kan hitta BCAA i kapselform, och kapslar är smidigt efter träning och det sparar in lite kalorier.

När jag vill dosera vassle/BCAA låter jag det ofta gå 1-1,5 timmar mellan intagen. Jag använder precis som du vassle för att öka på dygnets totala proteinintag, eller direkt innan träning om det gått många timmar sedan jag åt sist.

Jeml
2014-02-03, 17:13
Jag kör BCAA efter träning inte för att det är bättre än vassle (för det är det inte) utan för att man kan hitta BCAA i kapselform, och kapslar är smidigt efter träning och det sparar in lite kalorier.

När jag vill dosera vassle/BCAA låter jag det ofta gå 1-1,5 timmar mellan intagen. Jag använder precis som du vassle för att öka på dygnets totala proteinintag, eller direkt innan träning om det gått många timmar sedan jag åt sist.

kör du bara bcaa efter träning och inte innan?

jag får för mig att man inte behöver ta bcaa före träning (om den inte är fastandes, 6-8h+ från senaste måltid)?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2014-02-03, 17:17
Man behöver inte inta bcaa före träning även om du har fastat 12 timmar.

så att enbart ta 10g efter träning är detsamma som att ta 1 vassleshake efter?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

StarkaUlf
2014-02-03, 17:21
så att enbart ta 10g efter träning är detsamma som att ta 1 vassleshake efter?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Yes box. Du stimulerar proteinsyntesen lika mycket med 10g BCAA som med 20g vassleprotein (~30g pulver). Du tjänar däremot in 80 kalorier med BCAA, om man nu t.ex är på diet eller liknande. Det kan även vara smidigare med BCAA/EAA istället.

Sen visst, det kan säkert vara positivt att ha tillgång till aminosyror i blodet under träningen. Men hur stor skillnad det gör i praktiken på en hobbynivå, det vettetusan. Efter+totala intaget under dagen är viktigare.

Sheogorath
2014-02-03, 17:26
StarkaUlf har i stort sett svarat åt mig.

Anledningen till att jag ofta väljer att lägga en vassledrink direkt innan träningen är att jag ska inta den där vassledrinken hur som helst och då är det svårt att hitta en bättre plats för drinken, om det är träningsdag.

Pepz
2014-02-03, 17:34
Yes box. Du stimulerar proteinsyntesen lika mycket med 10g BCAA som med 20g vassleprotein (~30g pulver).


nej det där siffrorna är för EAA såvitt jag minns och inte BCAA

EAA är överlägset BCAA i fastande anser jag.
BCAA kan man ta som "trigger" om man har aminosyror från ex en måltid i blodet. (ätit några timmar innan)
det är väl fler aminosyror i EAA än BCAA som stimulerar MPS.

Jeml
2014-02-03, 17:46
okej tack, så med andra ord förlorar jag inget på att enbart ta 10-15g BCAA efter träning jämfört med nuvarande ~60g vassle? (ja förutom proteinmängden då).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

StarkaUlf
2014-02-03, 17:51
nej det där siffrorna är för EAA såvitt jag minns och inte BCAA

EAA är överlägset BCAA i fastande anser jag.
BCAA kan man ta som "trigger" om man har aminosyror från ex en måltid i blodet. (ätit några timmar innan)
det är väl fler aminosyror i EAA än BCAA som stimulerar MPS.

Jag syftade såklart på intag efter träning när jag skrev att BCAA stimulerar MPS lika mycket :)
Så vitt jag vet så innehåller BCAA större mängd av de aminosyror som stimulerar MPS efter träning, därav ger det samma effekt som EAA/Vassle. (Alltså menar jag att man ej behöver dom övriga aminosyrorna direkt efter träning för att stimulera MPS).

Men, om jag inte minns fel, så finns det ingen studie där dom jämfört EAA mot BCAA i just det syftet. Kan mycket väl ha fel.

okej tack, så med andra ord förlorar jag inget på att enbart ta 10-15g BCAA efter träning jämfört med nuvarande ~60g vassle? (ja förutom proteinmängden då).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Korrekt. Du "förlorar" ju en del kalorier, om man nu inte kompenserar för det efteråt. Men just för att stimulera MPS så kvittar det.

Jeml
2014-02-03, 17:55
Korrekt. Du "förlorar" ju en del kalorier, om man nu inte kompenserar för det efteråt. Men just för att stimulera MPS så kvittar det.

aight tack!!
jo men det är egentligen just MPS man vill stimulera via shaken efter träning. kalorier och protein kan man få via maten.

blir ett ordentligt kap på protein för mig, typ 40g. vet inte riktigt hur jag ska ersätta det... tänkte sluta med vassle för att se om det påverkar min akne.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2014-02-03, 17:56
3 Ta kreatin med kolhydrater (mat) någon gång under dagen. Mer behöver man inte tänka på det.

WahWillDuh
2014-02-03, 18:26
Jag blandar ner mitt kreatin i ett litet glas Oboy! Funkar det bra? ^^

Sheogorath
2014-02-03, 18:28
Jag blandar ner mitt kreatin i ett litet glas Oboy! Funkar det bra? ^^

Jag hade personligen svept kreatinet med vatten antingen före eller efter för att inte sabba ett gott glas O'boy, men ja.

z_bumbi
2014-02-03, 18:29
Jag blandar ner mitt kreatin i ett litet glas Oboy! Funkar det bra? ^^

Jadå. Det är inte så extremt viktigt med kolhydrater då studierna visar lite olika resultat men det känns som en så enkel sak att man lika gärna kan göra det. En del verkar också tåla kreatin bättre om de tar det med mat då tarmen hinner med i upptaget bättre.

Pepz
2014-02-03, 19:00
Jag syftade såklart på intag efter träning när jag skrev att BCAA stimulerar MPS lika mycket :)
Så vitt jag vet så innehåller BCAA större mängd av de aminosyror som stimulerar MPS efter träning, därav ger det samma effekt som EAA/Vassle. (Alltså menar jag att man ej behöver dom övriga aminosyrorna direkt efter träning för att stimulera MPS).
.


håller inte med det fetmarkerade
det är fler aminosyror än BCAA som stimulerar MPS
och det är inte direkt dosrelaterat. dvs 30g ger inte större stimulans än 15g.
så mer är inte alltid bättre.

svedemo
2014-02-04, 12:07
håller inte med det fetmarkerade
Det är på det sättet även om du inte håller med om det. ;)

King Grub
2014-02-04, 12:34
Jaså? Vilka data har du som säger så? Jag tror det är rejält tveksamt att BCAA skulle stimulera proteinsyntesen lika effektivt som vassleprotein eller EAA.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207393

svedemo
2014-02-04, 13:58
Jag har sett siffran 350% både för EAA och BCAA. Är det inte korrekt alltså?
Såg i och för sig någonstans något om att vassle var bättre än EAA för gamla...

StarkaUlf
2014-02-04, 18:07
Jaså? Vilka data har du som säger så? Jag tror det är rejält tveksamt att BCAA skulle stimulera proteinsyntesen lika effektivt som vassleprotein eller EAA.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207393

Den här har jag missat :) Ja då är det bara hålla med.

svedemo
2014-02-05, 09:48
Hade också missat det där, men blir det inte hur som helst lite av en gissning att säga att BCAA's stimulans på proteinssyntesen är lägre än EAA?
Jag köper att det är troligt dock.

Note: Jag tror jag tycker Xtend är så gott att jag vill det skall vara optimalt. :P