handdator

Visa fullständig version : Behöver jag äta ovanligt mycket?


Teagirl
2014-02-03, 16:19
Hej hej,
Jag undrar om det är normalt eller om jag behöver äta ovanligt mycket för att hålla vikten?Jag har under året ökat mitt kaloriintag från några hundra kalorier/dag till i runda slängar ca 2000-2200 kcal/dag och väger ca 45 kg, har gått upp från 35 kg till denna vikt och ska upp några kilo till enligt min behandlare i sjukvården men nu har viktuppgången stannat av och jag har inte gått upp i vikt på flera veckor trots att jag äter så mycket som jag gör.

Jag har svårt att få i mig mer mat rent fysiskt och rent psykiskt är det jätte jobbigt nu, jag dricker en näringsdryck på 300 kcal för att få i mig en del av de där kalorierna eftersom jag inte orkar äta mer men nu måste jag kanske lägga på ännu en näringsdryck för att fortsätta gå upp i vikt och då är jag ju uppe i 2300-2500 kcal/dag helt plötsligt och jag förstår inte hur jag ska orka få i mig ännu en sådan. Håller ju redan på att sprängas av all mat. *gah!*

Kanske påverkar mina promenader mer än vad jag tror? Att jag gör av med mer än vad jag tror när jag är ute och går? Hur mycket gör jag av med genom mina promenader tror ni? Går i vanlig promenadtakt ca 2 timmar per dag. Är det mycket vardagsmotion eller räknas det som lite?

Jag får inte träna styrka än pga att jag måste gå upp lite till i vikt men snart kommer jag få göra det. Måste man äta mer när man tränar styrka även om man bara tränar 2 ggr/vecka? Räcker det i så fall med att äta extra just i samband med träningen eller ska man sprida ut det över varje dag?

Anledningen till att jag undrar om jag måste äta ovanligt mycket är för att jag läser trådar om många som vill gå ner i vikt och de tycker att de måste äta så lite och kalorimässigt behöver de äta mindre än mig. Jag vet att jag ska gå upp i vikt och de ner men med tanke på att jag har en lägre vikt borde ju jag ha en lägre energiförbrukning?

Är det vanligt att det krävs så här mycket energi för att gå upp i vikt? Beror det på att min kropp varit i svält så många år eller är det vanligt att det behövs de här mängderna för att öka i vikt? Jag tycker folk verkar gå upp så lätt i vikt (iaf säger de det) och det gick snabbt i början för mig också (men det är ju inte så konstigt när jag vägde så lite) men nu har kroppen själv slagit av på tempot och det har blivit svårare så nu är det inte bara psykiskt svårt utan även fysiskt.

skum
2014-02-03, 16:28
2500kcal är ju väldigt lite IMO

Ungkarlsliv
2014-02-03, 16:28
Hej hej,
Jag undrar om det är normalt eller om jag behöver äta ovanligt mycket för att hålla vikten?Jag har under året ökat mitt kaloriintag från några hundra kalorier/dag till i runda slängar ca 2000-2200 kcal/dag och väger ca 45 kg, har gått upp från 35 kg till denna vikt och ska upp några kilo till enligt min behandlare i sjukvården men nu har viktuppgången stannat av och jag har inte gått upp i vikt på flera veckor trots att jag äter så mycket som jag gör.

Jag har svårt att få i mig mer mat rent fysiskt och rent psykiskt är det jätte jobbigt nu, jag dricker en näringsdryck på 300 kcal för att få i mig en del av de där kalorierna eftersom jag inte orkar äta mer men nu måste jag kanske lägga på ännu en näringsdryck för att fortsätta gå upp i vikt och då är jag ju uppe i 2300-2500 kcal/dag helt plötsligt och jag förstår inte hur jag ska orka få i mig ännu en sådan. Håller ju redan på att sprängas av all mat. *gah!*

Kanske påverkar mina promenader mer än vad jag tror? Att jag gör av med mer än vad jag tror när jag är ute och går? Hur mycket gör jag av med genom mina promenader tror ni? Går i vanlig promenadtakt ca 2 timmar per dag. Är det mycket vardagsmotion eller räknas det som lite?

Jag får inte träna styrka än pga att jag måste gå upp lite till i vikt men snart kommer jag få göra det. Måste man äta mer när man tränar styrka även om man bara tränar 2 ggr/vecka? Räcker det i så fall med att äta extra just i samband med träningen eller ska man sprida ut det över varje dag?

Anledningen till att jag undrar om jag måste äta ovanligt mycket är för att jag läser trådar om många som vill gå ner i vikt och de tycker att de måste äta så lite och kalorimässigt behöver de äta mindre än mig. Jag vet att jag ska gå upp i vikt och de ner men med tanke på att jag har en lägre vikt borde ju jag ha en lägre energiförbrukning?

Är det vanligt att det krävs så här mycket energi för att gå upp i vikt? Beror det på att min kropp varit i svält så många år eller är det vanligt att det behövs de här mängderna för att öka i vikt? Jag tycker folk verkar gå upp så lätt i vikt (iaf säger de det) och det gick snabbt i början för mig också (men det är ju inte så konstigt när jag vägde så lite) men nu har kroppen själv slagit av på tempot och det har blivit svårare så nu är det inte bara psykiskt svårt utan även fysiskt.

Först vill jag bara säga grymt bra gjort att du tagit tag i dina problem!

Det här kommer låta tråkigt, men ta det här med din behandlare som faktiskt har koll på det här och som förhoppningsvis känner dig lite. Här inne kommer bara förvirring bres på då du förmodligen får femtioelva olika svar.

cero
2014-02-03, 16:47
Vad som krävs för att gå upp i vikt är väldigt individuellt. Vissa kroppar stretar emot helt enkelt.

Hur äter du? Man kan nämligen få i sig mer energi per volym mat genom att äta mer energitätt. Mycket fett och kolhydrater, och mindre protein t ex. I praktiken blir det mer spannmål, mejeriprodukter, feta såser etc, och mindre kött. Titta på innehållsförteckningar så ser du vilka livsmedel som är täta på energi och inte.

Men som sagt, lyssna på behandlaren i första hand.

Pepz
2014-02-03, 16:54
härligt att du har lyckats så här långt!
Prata med din behandlare.

och sluta surfa runt och läsa vad andra äter.
läs en bok!

Akada
2014-02-03, 17:08
Kort fråga: Vet dina behandlare hur pass länge du är ute o går varje dag? Så att de kan anpassa näringsintaget till det, dvs.

Ozziking
2014-02-03, 17:11
Hej hej,
Jag undrar om det är normalt eller om jag behöver äta ovanligt mycket för att hålla vikten?Jag har under året ökat mitt kaloriintag från några hundra kalorier/dag till i runda slängar ca 2000-2200 kcal/dag och väger ca 45 kg, har gått upp från 35 kg till denna vikt och ska upp några kilo till enligt min behandlare i sjukvården men nu har viktuppgången stannat av och jag har inte gått upp i vikt på flera veckor trots att jag äter så mycket som jag gör.

Jag har svårt att få i mig mer mat rent fysiskt och rent psykiskt är det jätte jobbigt nu, jag dricker en näringsdryck på 300 kcal för att få i mig en del av de där kalorierna eftersom jag inte orkar äta mer men nu måste jag kanske lägga på ännu en näringsdryck för att fortsätta gå upp i vikt och då är jag ju uppe i 2300-2500 kcal/dag helt plötsligt och jag förstår inte hur jag ska orka få i mig ännu en sådan. Håller ju redan på att sprängas av all mat. *gah!*

Kanske påverkar mina promenader mer än vad jag tror? Att jag gör av med mer än vad jag tror när jag är ute och går? Hur mycket gör jag av med genom mina promenader tror ni? Går i vanlig promenadtakt ca 2 timmar per dag. Är det mycket vardagsmotion eller räknas det som lite?

Jag får inte träna styrka än pga att jag måste gå upp lite till i vikt men snart kommer jag få göra det. Måste man äta mer när man tränar styrka även om man bara tränar 2 ggr/vecka? Räcker det i så fall med att äta extra just i samband med träningen eller ska man sprida ut det över varje dag?

Anledningen till att jag undrar om jag måste äta ovanligt mycket är för att jag läser trådar om många som vill gå ner i vikt och de tycker att de måste äta så lite och kalorimässigt behöver de äta mindre än mig. Jag vet att jag ska gå upp i vikt och de ner men med tanke på att jag har en lägre vikt borde ju jag ha en lägre energiförbrukning?

Är det vanligt att det krävs så här mycket energi för att gå upp i vikt? Beror det på att min kropp varit i svält så många år eller är det vanligt att det behövs de här mängderna för att öka i vikt? Jag tycker folk verkar gå upp så lätt i vikt (iaf säger de det) och det gick snabbt i början för mig också (men det är ju inte så konstigt när jag vägde så lite) men nu har kroppen själv slagit av på tempot och det har blivit svårare så nu är det inte bara psykiskt svårt utan även fysiskt.


2000-2500 kcal är inte så himla mycket

hur gammal är du?

Nephelite
2014-02-03, 17:18
Varför går du promenad i 2 timmar?

Du måste berätta det för dina behandlare om det är någon tvångsgrej blir det inge bra!

- antagligen har du nog vant dig vid att äta lite mat och då är såklart mängden som är bra mycket mat, just MYCKET MAT.

Du kommer vänja dig vid det också och du kommer må mycket bättre :)!

Lycka till!

Teagirl
2014-02-03, 17:54
Tack för era svar. Ja, jag är glad att jag äntligen är på rätt väg efter så många år :)

Jo min behandlare vet att jag promenerar mycket och jag har fått i uppgift att skriva ner exakt hur mycket till nästa vecka. För mig känns det som jag rör mig för lite eftersom att jag dragit ner mycket på det från när jag rörde mig som mest och då blir jag orolig att dom på ätstörningesenheten "lurar" mig (fast jag vet att det isf är för att dom bryr sig om mig) och det är därför jag ville få svar från "vanliga" människor :) Känns helt fel att ta det lugnare, det går emot allt man hör i samhället. Samtidigt är jag ju inte frisk än så jag kanske inte kan gå efter hur friska personer ska röra sig. Promenerar delvis pga hunden och sen också pga tvång. Kan därför inte minska ner jätte mycket på promenaderna för vovvens skull.

Angående ålder så är jag 26 år.

Hoppas, hoppas det blir lättare att få i sig maten snart. Det psykiska är ett helvete och det kanske spelar in också, vet ni om aptiten påverkas om man spänner sig? Att man blir mätt snabbare då? Det kanske är som ni säger att det inte är de där gigantiska mängderna mat som jag ser det som efter att ha levt på svältkost så länge. Det känns bara som det tar på tok för lång tid att tycka att det känns ok.

Min behandlare vill lägga till den när näringsdrycken nästa vecka troligen och det är verkligen komprimerad energi, 300 kcal i 2 dl dryck. Så då blir det totalt 600 kcal från näringsdryckerna. Det bra med dom är att man kan ta bort dom när man inte ska gå upp mer i vikt och då behöver man inte ta bort en massa mat och laborera med det utan det räcker att reglera med dryckerna.

Men kan man räkna promenader som någon sorts träning alltså? Eller är det bara förbränning? Bygger jag upp kroppen genom att promenera?

sigill
2014-02-03, 18:02
Du får en slags grundstyrka av att promenera och mår garanterat bättre än en stillasittande person. Sen så kan promenader variera rejält i intensitet. Med lite högre intensitet kan de duga bra som mängdträning för en tränad person. För genomsnittspersonen är definitivt promenad på asfalt träning.

----

2500 kcal är förmodligen svårt att få i sig för dig för att din magsäck har krympt. Men det rättar till sig med tiden. Kämpa på!

cero
2014-02-03, 18:41
Frågar igen; hur ser din kost ut? Kan finnas saker där att förbättra.

R Scarpa27
2014-02-03, 19:04
drick kalorier, enkelt & mättar inget vidare.
perfekta mellanmål (gainer, mjölk, juice,osv)

Teagirl
2014-02-04, 17:09
Hmm, ja min kost är ganska fettfri, har stor, stor skräck för fett, har egentligen undvikt allt som är särskilt fett i typ 9 år, förutom när jag varit inlagd och blivit tvingad till det.

Är vegetarian också.

Äter mest kvarg, keso,rotfrukter, baljväxter, äggvitor, frukt, grönsaker, bär, hembakat bröd/knäckebröd, quorn, soppor, matkorn, 10 mandlar/dag och sen näringsdrycken så klart.

Men ursprungsfrågan är egentligen inte vad jag ska äta utan mer om min kropp kräver mer energi än normalt för att gå upp i vikt? Om jag ska fortsätta gå upp i vikt måste jag ju äta typ lika mycket som en vanlig man och jag är ju en relativt liten tjej, det är det som jag tycker är så konstigt. Men jag är iof väldigt aktiv av mig.

Vill ju inte heller gå upp i vikt av onyttiga saker, vill ha en frisk kropp och inte fylla den med massa konstigheter. Och vill att det jag går upp ska vara mestadels muskler och inte bara fett.

cero
2014-02-04, 17:30
2500 kcal för någon på 45 KG är ganska mycket ja, men du är som sagt aktiv och genetik spelar en roll.

Du skriver ju att du vill upp mer i vikt, och att du håller på att sprängas av all mat. Inte särskilt konstigt med tanke på att du äter deffmat. Vadan fettskräcken? Det är inte fett man blir fet av. Finns inget som är positivt med att snåla med fettet.

Thornblom
2014-02-04, 17:53
Om du inte har någon sjukdom så tror jag inte att din kropp behöver mer mat än "en vanlig person". Till och med jag som är en man på 90kg skulle bli mätt på 2500kcal av den maten du äter. Försök att äta lite mer energirik mat. Om du har varit rädd för fett är det nog en bra ide att börja långsamt, byt ut alla lightprodukter mot helprodukter. Ät 10% kvarg, drick 3% mjölk, stek i riktigt smör osv. När du sedan insett att fett inte är något att vara rädd för kan du utöka intaget av det till en normal fettkonsumtion. Lycka till!

Teagirl
2014-02-04, 17:58
Om jag ökar upp till ca 2300-2500 kalorier per dag kommer 600 av dessa kalorier komma från näringsdryckerna eftersom jag inte klarar att äta de mängderna i mat, så det jag ska äta i "normal mat" är 1700- 1900 kcal.

Eftersom jag märker nu att jag inte går upp i vikt trots att jag har en näringsdryck som är utöver matschemat så måste jag nog lära mig att äta mer mat för annars kommer jag gå ner i vikt om jag tar bort näringsdryckerna. Måste alltså klara att äta runt 2000 till 2200 kcal/dag sen när jag ska stå still i vikt. Kanske ännu mer eftersom jag vill börja träna och eftersom jag då kommer väga mer. Kanske är det svårt att få i mig allt det med den kosten jag har om jag inte har näringsdryckerna till hjälp och som frisk person är det kanske inte normalt att slurpa näringsdrycker? Fast iof dricker ju de som tränar proteindrinkar. Annars måste kanske mer kolhydrater och fett in i min kost men det gör mig rädd.

Vill som sagt upp i vikt men som sagt inte i endast fettvikt. Vet att jag behöver mer fett för att min kropp ska fungera men vill ha en balans.

Påverkas inte kroppssammansättningen av vad jag äter? Alltså blir det inte mer muskler på kroppen om jag äter mycket protein jämfört med fett eller kolhydrater?

sigill
2014-02-04, 18:01
Styrketränar du och går upp i lagom takt kommer du inte gå upp mycket i fettvikt. Sluta med kaloriräknandet och introducera mer fett i kosten steg för steg.

cero
2014-02-04, 18:08
Annars måste kanske mer kolhydrater och fett in i min kost men det gör mig rädd.

Ja, kolhydrater och fett är det enklaste sättet att få i sig energi, så det låter vettigt.

Vad är rädslan?

Påverkas inte kroppssammansättningen av vad jag äter? Alltså blir det inte mer muskler på kroppen om jag äter mycket protein jämfört med fett eller kolhydrater?

Inte nämnvärt nej. Mer muskler och mindre fett blir det om du styrketränar ordentligt samtidigt som du ökar i vikt.

Thornblom
2014-02-04, 18:13
Vill som sagt upp i vikt men som sagt inte i endast fettvikt. Vet att jag behöver mer fett för att min kropp ska fungera men vill ha en balans.

Påverkas inte kroppssammansättningen av vad jag äter? Alltså blir det inte mer muskler på kroppen om jag äter mycket protein jämfört med fett eller kolhydrater?

Nej. Om överskotten kommer från protein eller fett spelar ingen roll. Du kommer lägga på dig lika mycket fett av kycklingfile som av olivolja.
Om du styrketränar måste du såklart se till att äta den mängd protein som behövs.

Bubblan84
2014-02-04, 18:21
Många vitaminer är fettlösliga och då krävs fett för att kroppen ska kunna ta upp dom. Du kommer att må bättre av att äta lite mer fett.
Som många andra säger så bör du testa att äta kaloritätare mat. Då blir 2500 Kcal en baggis!

agazza
2014-02-04, 18:43
Jag tyckte 2000-2500kcal var hyffsat med mat förr för små individer men sedan min sambo hamnade på sjukhus pga sjukdom, där hon varit i princip helt inaktiv dygnet runt (sängliggandes med toalettbesök) och dom har varit tvungna att ge henne cirka 2200kcal i sondmat per dygn bara för att hon inte skulle tappa vikten så har jag fått annan syn på saker.

Hon gick rätt snabbt ner från 53kg till 49kg på någon vecka trots att dom ändå började på 1980kcal och stegade upp.

Så jag tror inte din kropp kräver mycket mer än andra, men annorlunda aptit kan säkert få det att kännas som det.

Men din behandlare kan säkert hjälpa dig bättre än random internetmänniskor. Men min sambo får små drickbara yoghurtsflaskor som är är rätt energitäta, från Sodexo tror jag. Ska kolla nästa gång hon äter.

EnergiÖverskott
2014-02-04, 18:55
Tips från någon som vart där du är och värre där till:

1.Logga ur från kolozzeum.

2. Låt din behandlare sköta din mat och din aktivitet.

3. Var 100% ärlig mot din behandlare.

4. Det kan kännas jobbigt ibland under resans gång men, vad är det värsta (sett från din sjukdom) som kan hända? Att du blir frisk och får livet tillbaka. Lyssna inte på din sjukdom, lyssna på din behandlare.

5. Håll dig borta från forum liknande detta tills du blivit helt frisk. (Enligt vården, inredning själv)

Lycka till.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nephelite
2014-02-06, 13:59
Om jag ökar upp till ca 2300-2500 kalorier per dag kommer 600 av dessa kalorier komma från näringsdryckerna eftersom jag inte klarar att äta de mängderna i mat, så det jag ska äta i "normal mat" är 1700- 1900 kcal.

Eftersom jag märker nu att jag inte går upp i vikt trots att jag har en näringsdryck som är utöver matschemat så måste jag nog lära mig att äta mer mat för annars kommer jag gå ner i vikt om jag tar bort näringsdryckerna. Måste alltså klara att äta runt 2000 till 2200 kcal/dag sen när jag ska stå still i vikt. Kanske ännu mer eftersom jag vill börja träna och eftersom jag då kommer väga mer. Kanske är det svårt att få i mig allt det med den kosten jag har om jag inte har näringsdryckerna till hjälp och som frisk person är det kanske inte normalt att slurpa näringsdrycker? Fast iof dricker ju de som tränar proteindrinkar. Annars måste kanske mer kolhydrater och fett in i min kost men det gör mig rädd.

Vill som sagt upp i vikt men som sagt inte i endast fettvikt. Vet att jag behöver mer fett för att min kropp ska fungera men vill ha en balans.

Påverkas inte kroppssammansättningen av vad jag äter? Alltså blir det inte mer muskler på kroppen om jag äter mycket protein jämfört med fett eller kolhydrater?



Resonerar du sådär så är du inte redo att ta tag i steget själv! det är absolut inget fel, förstår att du är orolig men det kommer fixa sig :) Jobba stenhårt tillsammans med dina behandlare och LYSSNA verkligen på dem, se till att de lyssnar på dig lika mycket.

Gober
2014-02-06, 20:43
härligt att du har lyckats så här långt!
Prata med din behandlare.

och sluta surfa runt och läsa vad andra äter.
läs en bok!

plus hundra!

Bra jobbat att du jobbar med sjukdomen, men lyssna på din behandlare som är jobbar med detta. Ingen här ska sitta och ge dig några råd om din behandling. Men kort och gott, går du inte upp i vikt så äter du för lite. Lycka till i fortsättningen.

R Scarpa27
2014-02-06, 20:51
tror fortfarande inte din läkare säger du ska käka deff mat, inte konstigt du får svårigheter med riktig mat & att nå kaloriöverskott.

mikaelj
2014-02-06, 21:07
härligt att du har lyckats så här långt!
Prata med din behandlare.

och sluta surfa runt och läsa vad andra äter.
läs en bok!

+1.

Sluta läs på Kolozzeum. Berätta exakt samma sak som du skrev i trådstarten till din kontakt i sjukvården.

Kaelel
2014-02-06, 21:11
2500kcal är ju väldigt lite IMO

Inte för en tjej, min sambo ligger på balans på ynka ~1700 och då tränar hon tung styrketräning 4-5 gånger i veckan, är normalaktiv och väger 54 kg fördelat på 162.
Nu när hon deffar måste hon äta fjuttiga 1200 kcal för att droppa ca 0,5 i veckan.

OT, 2.5k är inte svårt att uppnå, nötter är som exempel sjukt energirikt, nyttigt och mättar inte för 5 öre.
Hur lång är du f.ö?

G_lund
2014-02-06, 23:09
Bra jobbat! :)


Bolla dina tankar med din behandlare som är insatta i just ditt specifika fall istället för att lita på råd från någon random på internet.

Om din vikt stannar av under en längre period lär de öka dit kaloriintag successivt för att hitta en nivå som passar dig. :thumbup: