handdator

Visa fullständig version : Varför uppfinna hjulet två gånger? (träningsschema)


Herman H
2014-02-02, 20:32
Jag satt här och började på ett nytt träningsprogram till nästa period nu efter första serietävlingen för i år, ett program som avviker rätt rejält från min vanliga träning.
Jag frågade då mig själv varför jag försöker uppfinna hjulet en gång till istället för att fråga här och vem är då bättre att fråga än alla kroppsbyggare som rör sig här på kolo.

Jag skulle vilja ha tag på ett program som är rätt så långt från min vanliga bänkträning (men inte utan bänk iaf 2 pass i veckan) bara för att bryta och hitta på något annat skoj de närmsta 6 veckorna innan ordningen återställs.
Jag är van vid tung belastning (både volym och vikt), långa träningspass på upp till fyra timmar, 3-4 dagar i veckan med i huvudsak bänkpress på schemat så ta ifrån tårna. :hbang:

Någon som är sugen?

BobaFett
2014-02-02, 20:36
Jag satt här och började på ett nytt träningsprogram till nästa period nu efter första serietävlingen för i år, ett program som avviker rätt rejält från min vanliga träning.
Jag frågade då mig själv varför jag försöker uppfinna hjulet en gång till istället för att fråga här och vem är då bättre att fråga än alla kroppsbyggare som rör sig här på kolo.

Jag skulle vilja ha tag på ett program som är rätt så långt från min vanliga bänkträning (men inte utan bänk iaf 2 pass i veckan) bara för att bryta och hitta på något annat skoj de närmsta 6 veckorna innan ordningen återställs.
Jag är van vid tung belastning (både volym och vikt), långa träningspass på upp till fyra timmar, 3-4 dagar i veckan med i huvudsak bänkpress på schemat så ta ifrån tårna. :hbang:

Någon som är sugen?

Varför så mycket bänk?

Stor Hård Ådrig
2014-02-02, 20:38
Rekommenderar dig att söka på PHUL och PHAT

Adam87
2014-02-02, 20:40
Främre axlar kommer nog paja efter ett tag vid så mycket belastning du ger dem i och med all den Bänkpressträningen.

Kör Hirvis bänkprogram om du gillar Bänkpress och vill bli bättre:P

Rikard Jansson
2014-02-02, 20:48
Varför så mycket bänk?
För att bli stark i bänk?
Främre axlar kommer nog paja efter ett tag vid så mycket belastning du ger dem i och med all den Bänkpressträningen.

Kör Hirvis bänkprogram om du gillar Bänkpress och vill bli bättre:P
Nej :)

Herman_H: PHAT är ju en mix mellan hypertrofi och styrka som funkat bra för många lyftare t.o.m., kanske vore något?^^

Adam87
2014-02-02, 20:53
Sålänge man bryggar upp sig så funkar det nog :D Vilket man hoppas Ts gör

smalis
2014-02-02, 21:01
Sålänge man bryggar upp sig så funkar det nog :D Vilket man hoppas Ts gör

Kolla TS journal. Jag tror han kan basic bänkpressteknik.

Adam87
2014-02-02, 21:03
hehe Han är nog rätt härdad bänkpressare :P

hugok
2014-02-02, 21:09
Sheiko har gjort ett bänkprogram. Det är nog värt att prova.

Rikard Jansson
2014-02-02, 21:14
Annars, Rikard Janssons Herman Special:

Måndag
Bänkpress 3x3, börja på 85% av max och försök öka varje vecka
Militärpress brett grepp, död start på bröstet, 5x5
Sidolyft 10x10 kort vila
Bänkpress 5x5 på 70% av max, superlångsamt ner, superexplosivt upp med långt stopp
Liggande tricepsextensions 12x5

Tisdag
Upphöjda marklyft / kronlyft i power rack 10x6
Chins/latsdrag långsamma 6x6
Sälrodd 10x10 kort vila
Levering (underarmsträning med slägga, googla) 30 min

Onsdag vila

Torsdag
Bänkpress högreppare utan stopp, ta en vikt som du klarar 15 gånger och sikta på 20, sen efter sänk 10% och kör 3 tolvor
Militärpress smalt grepp död start 3x6
Lååångsamma flyes 12x3
Speedbänk 5x5

Fredag
Ben om du vill träna det, isåfall 10x10 i böj
Marklyft 10x5
Hantelrodd 12x5
BICEPS HEAVEN

filmjölk
2014-02-02, 21:28
Skräms inte av hans höga bänkpressnivå, utan han ber ju om tips och program av just er som tränar med andra mål för att ha skoj på gymmet i 6veckor.

Vad sägs om följande Herman? 3 set/övning där du kör nära fail i vartenda set (exklusive värmningen) på 65% av ungefärligt 1rm i första setet, 75 i andra och 85 i sista. Exakt antal reps är skitsamma, blås på hårt bara. Varje pass har 3 arbetsset/övning, 5 övningar. Totalt 15arbetsset/pass.

Dag1: Bänk, svagt lutande snedbänk, axelpress med hantlar, axelbred FU-bänk, liggande tricepspress med stång

Dag2: Stångrodd med dynamisk rygg, smala latsdrag, enarms hantelrodd, skivstångscurl, alternerande hammercurls

Dag3: Axelbred bänk, platt hantelpress, sittande frenchpress med stång, sidolyft, framåtlutande sidolyft

Dag4: Benpress, benspark, lårcurl, rumänska marklyft, sit-ups med viktplattor

Dag5: FU-Bänk, militärpress, breda latsdrag, stångrodd med statisk rygg, alternerande hantelcurls

Dag6+7: Vila

mikaelj
2014-02-02, 21:31
Främre axlar kommer nog paja efter ett tag vid så mycket belastning du ger dem i och med all den Bänkpressträningen.

Kör Hirvis bänkprogram om du gillar Bänkpress och vill bli bättre:P

Sålänge man bryggar upp sig så funkar det nog :D Vilket man hoppas Ts gör

Jag gillar att du svarar helt självsäkert utan något som helst sammanhang eller kunskap.

Adam87
2014-02-02, 21:37
Prata för dig själv jag har fått endel erfarenhet från styrkelyft gymmet och flera av dem är riktigt meriterade och en av dem är bäst i sverige i sin klass. Så de kan sin sak och jag lyssnar på dem som är gamla och kloka

whuddafuks
2014-02-02, 21:43
Prata för dig själv jag har fått endel erfarenhet från styrkelyft gymmet och flera av dem är riktigt meriterade och en av dem är bäst i sverige i sin klass. Så de kan sin sak och jag lyssnar på dem som är gamla och kloka

Du verkar dock väldigt ofta vräka ur ett påstående, bara för att ändra det påståendet så fort någon kritiserar dig. Du blir inte direkt pålitlig

Adam87
2014-02-02, 21:47
Tro inte på mig men jag vill gärna förmedla det som andra har gjort eller inte gjort som är bra. Till exempel denna lyftare som är bäst i klubben kör hellre Bänkpress i gummiband för att skona axlarna när han vill fokusera på bänkpressen.

Denna lyftar vill också skona ryggen och kör mestadels sumomarklyft istället för smala Marklyft för att skona ryggen.

Jag vill hjälpa det är det enda men ni får gärna hoppa på mig om ni nu tycker det är roligare :P

NI kanske inte har hört talas om Westbo AK

bigtraps
2014-02-02, 21:47
Träningspass upp till 4 timmar????????????????????????

mikaelj
2014-02-02, 21:53
Tro inte på mig men jag vill gärna förmedla det som andra har gjort eller inte gjort som är bra. Till exempel denna lyftare som är bäst i klubben kör hellre Bänkpress i gummiband för att skona axlarna när han vill fokusera på bänkpressen.

Ja, visst, jättebra... Men om du hade ansträngt dig för att klicka på Herman H:s journal hade du sett att det var ett helt irrelevant inlägg.

Denna lyftar vill också skona ryggen och kör mestadels sumomarklyft istället för smala Marklyft för att skona ryggen.

Jag vill hjälpa det är det enda men ni får gärna hoppa på mig om ni nu tycker det är roligare :P

Ja, det kanske passar den lyftaren. Andra lyftare passar det inte. Bara för att du har lyssnat på vad några lyftare har sagt på din klubb betyder det inte att det blir någon allmängiltlig sanning som inte kräver individanpassning.


Det är jättebra att du vill dela med dig av din nyvunna kunskap... Men hejda dig och läs lite mer.

Adam87
2014-02-02, 22:08
Ne det är sant alla är olika ingen är skapt ur samma form satt säga. Jo alla är väll inte nybörjarna men ska kolla upp det innan man svarar nästagång:P

I och med att det finns så lite forskning inom träning och myter så får man köra det som passar just en själv helt enkelt:P

Snubben
2014-02-02, 22:14
I och med att det finns så lite forskning inom träning och myter så får man köra det som passar just en själv helt enkelt:P

Hur menar du nu?

Herman H
2014-02-02, 22:17
Adam 87, tro det eller ej men jag har kört bänkpress åtminstone ett par gånger under mina 16-17 år som lyftare.

Nu var det ju inte mitt bänkande som var på tapeten, ej heller att jag tränar väldigt många timmar, den som tränar i 30 minuter och sen går hem bör se över sin träning, lägga på vikt och börja lyfta på riktigt.

Skit samma.

Rikard och Filmjölk är på rätt spår här (och Mikael förstås), jag är ute efter något annat för 6 veckors träning på löjligt hög volym, sketansmycket vikt, övningar som jag normalt inte sysslar med som huvudsyssla (dvs SL) för att få lite variation och då passar kroppsbyggning eller något liknande kanon och eftersom jag inte pysslar med sånt så frågar jag efter någon som har koll eller faktiskt pysslar med sånt och inte bästa sättet att köra bänkpress.

Om 6 veckor drar jag igång nästa Sheiko CMS-MS Prep och sen CMS-MS Comp justerad för bänk, eller nått liknande och då är det en massa gummiband, slingshot, klossar och bänktröja som gäller.

Mentality
2014-02-02, 22:17
Sheiko, långa pass och mycket bänk.

Herman H
2014-02-02, 22:20
Sheiko, långa pass och mycket bänk.

Äh, va? :smash:

Adam87
2014-02-02, 22:21
Alla är olika helt enkelt och allt passar inte alla även fast en forskning på 10-20 personer har kommit fram till att det är si och så. det är det jag menar . Man får ta reda på lite själv vad man själv klarar av och inte.

Mentality
2014-02-02, 22:24
Äh, va? :smash:
Skulle du inte ha ett schema med mycket bänkpress?:smash:

mikaelj
2014-02-02, 22:28
Om du vill lägga några slantar på det kan säkert den gode trollkarlen bistå med ett program anpassat för just dig som innehåller löjligt mycket volym och utmanande träning. Särskilt med tanke på att det verkar vara ungefär så han tränar sina vanliga adepter. http://www.team9001.se/ -> "Köp ett program" för exempel, men han verkar göra anpassningar om det behövs. Du kan ju alltid höra av dig!

Adam87
2014-02-02, 22:28
Adam 87, tro det eller ej men jag har kört bänkpress åtminstone ett par gånger under mina 16-17 år som lyftare.

Nu var det ju inte mitt bänkande som var på tapeten, ej heller att jag tränar väldigt många timmar, den som tränar i 30 minuter och sen går hem bör se över sin träning, lägga på vikt och börja lyfta på riktigt.

Skit samma.

Rikard och Filmjölk är på rätt spår här (och Mikael förstås), jag är ute efter något annat för 6 veckors träning på löjligt hög volym, sketansmycket vikt, övningar som jag normalt inte sysslar med som huvudsyssla (dvs SL) för att få lite variation och då passar kroppsbyggning eller något liknande kanon och eftersom jag inte pysslar med sånt så frågar jag efter någon som har koll eller faktiskt pysslar med sånt och inte bästa sättet att köra bänkpress.

Om 6 veckor drar jag igång nästa Sheiko CMS-MS Prep och sen CMS-MS Comp justerad för bänk, eller nått liknande och då är det en massa gummiband, slingshot, klossar och bänktröja som gäller.





Låter bra det variation i träningen är nyckeln :P och riktigt skoj.
Kör nu stronglift modifierat + prio på övrerygg och bål 2ggr vecka

+ helkropp Komplementsträning 5/8/12 reps för att träna upp de olika muskelfibrerna 1 set vardera i varje övning.

Sedan ett lätt helkroppspass med kroppsvikten och bålstabilitet


Om du är ute efter efter lite Variation i träningen skulle jag tipsa om detta. För mig passar det bra . Annars finns det säkerligen en massa scheman som german volume träning

Snubben
2014-02-02, 22:28
Alla är olika helt enkelt och allt passar inte alla även fast en forskning på 10-20 personer har kommit fram till att det är si och så. det är det jag menar . Man får ta reda på lite själv vad man själv klarar av och inte.

"ok".

mikaelj
2014-02-02, 22:32
Låter bra det variation i träningen är nyckeln :P och riktigt skoj.
Kör nu stronglift modifierat + prio på övrerygg och bål 2ggr vecka

+ helkropp Komplementsträning 5/8/12 reps för att träna upp de olika muskelfibrerna 1 set vardera.

Sedan ett lätt helkroppspass med kroppsvikten och bålstabilitet

Det är varken hårt eller mycket volym.

(Och tror du verkligen att man tränar de olika muskelfibrerna genom att variera mellan 5, 8 och 12 reps? Du har läst på för mycket - strunta i det du tror att du vet och bara träna för att bli starkare med bra utförande.)

Herman H
2014-02-02, 22:35
Om du vill lägga några slantar på det kan säkert den gode trollkarlen bistå med ett program anpassat för just dig som innehåller löjligt mycket volym och utmanande träning. Särskilt med tanke på att det verkar vara ungefär så han tränar sina vanliga adepter. http://www.team9001.se/ -> "Köp ett program" för exempel, men han verkar göra anpassningar om det behövs. Du kan ju alltid höra av dig!

Jo jag har funderat i dess banorna men än så länge gillar jag Sheiko (justerat för mig) och för 6 veckor fri hopp och lek känns det rätt onödigt att köpa loss något.

Adam87
2014-02-02, 22:40
Okey man kan bli för mycket påläst också :P Ibland kan träningen vara enklare än vad man tror.

filmjölk
2014-02-02, 22:54
Testa mitt programförslag, jag tror allt nästanfailande och lite högre reps kompenserar upp en del för din annars höga volym i jobbighetsfaktor. Vem vet, du kanske gillar det såpass att det blir en discobyggare av dig? :)

Dessutom tar "mina" pass med den volymen kanske 75min...vilket ger dig 2 timmar och 45minuter extra varenda träningsdag i 6 veckor då du kan utveckla en hobby, läsa en bok eller trolla på internet. Det måste ju vara rent guld för dig som aldrig har semester.

arthax
2014-02-02, 23:08
Adam,

Du tipsar Herman om ditt modifierade Stronglift-schema, ett nybörjarschema när han säger att han har tränat snart i 20år?! Jag förstår att du vill väl, men jag tror att du är i fel tråd.


Herman,

Nu har du fått bra tips redan, men min uppfattning är att folk är nöjda med Patriks scheman (team9001). Det kanske skulle vara värt att testa?

Latissimus Dorsi
2014-02-02, 23:08
Rådfråga hurrillll

Commando1980
2014-02-02, 23:16
Jag satt här och började på ett nytt träningsprogram till nästa period nu efter första serietävlingen för i år, ett program som avviker rätt rejält från min vanliga träning.
Jag frågade då mig själv varför jag försöker uppfinna hjulet en gång till istället för att fråga här och vem är då bättre att fråga än alla kroppsbyggare som rör sig här på kolo.

Jag skulle vilja ha tag på ett program som är rätt så långt från min vanliga bänkträning (men inte utan bänk iaf 2 pass i veckan) bara för att bryta och hitta på något annat skoj de närmsta 6 veckorna innan ordningen återställs.
Jag är van vid tung belastning (både volym och vikt), långa träningspass på upp till fyra timmar, 3-4 dagar i veckan med i huvudsak bänkpress på schemat så ta ifrån tårna. :hbang:

Någon som är sugen?

Kör 6 veckor utan något program. Högrepsträning (säg 12-25 reps) med kort vila mellan setten. Låt kroppen helt vila från den tunga träningen.

Diomedea exulans
2014-02-03, 10:05
Träningspass upp till 4 timmar????????????????????????

Inga konstigheter. Noggrann uppvärmning, många set och lång setvila.

bigtraps
2014-02-03, 10:08
Tydligen

bighulken
2014-02-03, 11:11
He he he ...jaa du Herman......du märker ju hur det blir.......lol.

Du vet väl som jag,att det är å modifiera ihop något......

Själv har jag turen att köra med grabbar som kör strongman.där kan man ju försöka hoppa in nån gång..med stor risk att trötta ut sig totalt........lol.
Men väldigt bra Cardio är det......;-).

gjorde detta i fredags med en strongman,körde ben,är helt slut fortfarande.......lol. men det är lite roligt ibland, med hopp å lek osså......;-).

Med vänlig hälsning/

PS:sök upp några som kör strongman å kör några veckor där,utomordentlig Cardio är det och styrka.....;-)

panzerpig
2014-02-03, 12:02
Testa nått byggarschema? Doggcrap är kul och jobbigt men rätt låg volym.

Herman H
2014-02-03, 17:16
Ja jösses vad komplicerat det blev nu då, en enkel fråga spårar ur totalt, det enda jag frågade om var om möjligen någon hade ett schema för 6 veckors fri hopp och lek innan jag återgår till mitt vanliga jag så att säga, det hade inte varit svårare än att kanske kopiera sitt eget upplägg för strandraggning, body building eller va fasiken som helst förutom just det jag brukar göra.

Det är lustigt hur min vanliga träning tas upp när det inte ens... äh, skit samma, jag orkar inte tjafsa.

Det blir en FilmjölksRikard av det i 6 veckor. Rikard är så där galen ung och spänstig på lite nättare kroppsvikt och Filmjölk så där lagom tjock och trevlig precis som jag, det blir en bra kombo.


Är det bara jag som reagerar på att vissa här blir helt till sig om träningen i 6 ynka veckor egentligen inte producerar något mer än omväxling? Visa hade nog behövt backa lite och koppla av, 6 veckors träning utan direkt fokus på ett livsmål märks ungefär lika mycket som att pissa en gång i atlanten.


Tack för visat intresse.