handdator

Visa fullständig version : Knäskada efter benpress?


Ogdoo
2014-02-02, 14:09
Hejsan.
Ålder: 22 år.
Kön: Man
Vikt/längd: 88kg / 193 cm.

Nu har jag under ungefär två veckors tid haft en smärta under knäskålen som varken blivit bättre eller sämre sedan två veckor tillbaka. Eftersom jag har samma smärta i båda knäna är risken ganska stor att det uppstod efter att jag körde benpress på gymmet. Smärtan kom inte direkt utan kanske en till två dagar efter gympasset så jag kan inte med 100% säga att det har varit orsaken.
Jag tror att jag råkade sträcka ut benen till fullo uppåt så att vikten belastade knäna för mycket. Jag vet att man inte ska göra såhär och att det är en stor skaderisk (det står tom på maskinen). Men nu blev det så, kanske för att jag genom en reflexmässig rörelse ville vila uppe i toppen eller något.

Nu har jag gått med förhoppningen att detta ska läka sig självt och har inte uppsökt någon läkare för det. Har haft liknande skador i tex axelleden som tagit upp till en månad innan det är läkt efter en överbelastning (fellyft), men nu börjar jag bli lite fundersam hur omfattande min skada är eftersom knän verkar vara väldigt känsliga för överbelastning.


Jag har såklart avstått från allt som kan belasta knäna. Eller rättare sagt göra saker som framkallar smärtan. Att gå vanliga promenader har jag inga problem med. Jag känner mer av det när jag sitter på en stol med böjda knän. Att huka mig ner är det värsta. Även att jogga klarar jag inte av, och absolut inte träna benen på något sätt på gymmet. Jag testade en vikt av mer än hälften av det jag brukar på bencurl och redan i utgångsläget tog det emot att jag inte ens fick upp vikten så jag slutade direkt utan att belasta knäna.

Jag vill veta vad det kan röra sig om, en inflammation? Vad är det som tagit stryk? Vad bör jag göra i mitt läge? Är detta en vanlig skada vid benpress?

Oerhört tacksam för råd och hjälp. Brukar normalt vänta längre innan jag frågar om hjälp, men eftersom knä är så viktigt så kanske det är bra att veta lite mer om vad det rör sig om och ifall det är nödvändigt att söka hjälp eller inte vid mitt fall.

MVH