handdator

Visa fullständig version : Militärpress (axlar ö.h.t)


Testarozza
2014-02-02, 11:44
Tjenare, sitter å plockar ihop ett schema jag ska köra nu ett tag och undrar om det är nödvändigt med en dag där militärpress tränas. Jag är styrkelyftare och kör mycket bänk, och undrar om den träningen räcker för framsida axlar som militärpress främst tränar. Jag tränar såklart baksida axlar och även utsidan när jag har lust.

Kommentarer?

Ramboline
2014-02-02, 11:51
Jag tränade med styrkelyfterna i Åmotfors ett tag,och dom körde aldrig någon militärpress

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Bubblan84
2014-02-02, 11:51
När jag hade en trasig axel i 1,5 år och uteslöt axelpressar helt så hamnade mina axlar efter i både styrka och volym jämfört med när jag kunde träna axelpressar. Glad att jag kan träna axelpressar igen, finns mycket att ta ikapp!

Loke
2014-02-02, 12:07
Jag tycker man ska pressa över huvudet. Som styrkelyftare vill man få bra skulderbladskontroll, och pressar över huvudet är en av övningarna som hjälper med det. Det är dessutom den komplementsövningen till bänkpress som möjligtvis ger mest för bänken (ok, undantaget kanske smalbänk, men det är ju typ också bänkpress), så man förlorar inte mycket alls på att minska bänkandet en smula till fördel för pressar. Ta hjälp av en tyngdlyftare för bra teknik, om du har sånna på klubben.

Sen ur ett mer hälsoperspektiv så är förmågan att lyfta saker över huvudet en ganska viktig sak för att känna sig stark och fungera i vardagen, och det är också en förmåga som jag tror många förlorar med åren. Dels pga problem i axlarna, dels pga ren svaghet i de stora musklerna och dels pga att det helt enkelt kräver en del balans och är ganska svårt. Även att kunna stå med armarna utlåsta ovanför huvudet tycker jag är viktigt och något folk är väldigt dåliga på. I första hand kan man göra det i slutet av ett set med pressar, men sedan kan man även göra ryckböjar.

MtotheM
2014-02-02, 12:14
Jag kör sällan press och då i perioder men håller mig vid ~0.6 i MP/BP ratio oavsett. Allmänt så tror jag att bänk har ganska linjär överföring på press/militärpress. Så om det står mellan ett extra bänkpass eller press så skulle jag utan tvekan välja ett extra bänkpass.

Maverick
2014-02-02, 12:21
Jag skulle inte kunna tänka mig en träningsvecka utan någon form av pressar(hantel elr stång) för axlarna, precis som jag inte skulle träna bröst utan pressövningar. But hey thats only me...

Kungkvalle
2014-02-02, 12:21
Jag kör sällan press och då i perioder men håller mig vid ~0.6 i MP/BP ratio oavsett. Allmänt så tror jag att bänk har ganska linjär överföring på press/militärpress. Så om det står mellan ett extra bänkpass eller press så skulle jag utan tvekan välja ett extra bänkpass.
Jag upplever att militärpress är mycket viktigt för axelhälsan särskilt om man bänkpressar mycket. Jag håller inte med om att förhållanded mp/bänk är linjärt, tycker att många styrkelyftare är förvånansvärt svaga i militärpress och min teori är att när axlarna blir för svaga det är då axelproblemen börjar.

Testarozza
2014-02-02, 13:51
Tack för en tankeställare. Blir att lägga in några set militärpressae i veckan, har alltid kört det men det krockade lite nu när jag tänkte gå över till Russian squat routine.

r1kkie
2014-02-02, 14:16
Kör det samtidigt med bänk. Fixat.

Testarozza
2014-02-02, 14:56
R1kkie. Fick bli så.

sunetdanne
2014-02-04, 16:21
Tjenare, sitter å plockar ihop ett schema jag ska köra nu ett tag och undrar om det är nödvändigt med en dag där militärpress tränas. Jag är styrkelyftare och kör mycket bänk, och undrar om den träningen räcker för framsida axlar som militärpress främst tränar. Jag tränar såklart baksida axlar och även utsidan när jag har lust.

Kommentarer?

Du har allt att vinna på att köra press separat. Press tar helt annorlunda än bänkpress. Beroende på om du är triceps eller bröstbänkare kommer ökning i pressen att ge dig x kg i bänkpress.

En bra kvot press:bänkpress är 2/3 eller mer. Finns många bänkpressare som bänkar kring 200 men inte tar mer än 110 kg i stående press.

Dessutom är press mycket bra som prehab för bänkpressare.

Nu pratar jag om korrekt press där du låser ut i toppen på varje rep. Press ska köra tung inga högreppare.

Att press är så mycket svårare än bänk beror på att du stå upp och därmed måste främst säte,lår och mage vara med på ett helt annat sätt än i bänken. Givetvis kräver en korrekt bänk "leg drive och spänning" osv men inte på samma sätt som en tung stående press.

Förslagsvis så kör du press samma dag som böj eller mark och inte bara som hjälpövning efter bänken. Dessutom fungerar press bra för bänk men mindre bra som det omvända om du är ute efter något mer än "hög reps duttande"


/Daniel

Testarozza
2014-02-04, 22:19
Du har allt att vinna på att köra press separat. Press tar helt annorlunda än bänkpress. Beroende på om du är triceps eller bröstbänkare kommer ökning i pressen att ge dig x kg i bänkpress.



En bra kvot press:bänkpress är 2/3 eller mer. Finns många bänkpressare som bänkar kring 200 men inte tar mer än 110 kg i stående press.



Dessutom är press mycket bra som prehab för bänkpressare.



Nu pratar jag om korrekt press där du låser ut i toppen på varje rep. Press ska köra tung inga högreppare.



Att press är så mycket svårare än bänk beror på att du stå upp och därmed måste främst säte,lår och mage vara med på ett helt annat sätt än i bänken. Givetvis kräver en korrekt bänk "leg drive och spänning" osv men inte på samma sätt som en tung stående press.



Förslagsvis så kör du press samma dag som böj eller mark och inte bara som hjälpövning efter bänken. Dessutom fungerar press bra för bänk men mindre bra som det omvända om du är ute efter något mer än "hög reps duttande"





/Daniel


Tack så mycket för utförligt bra svar. Ska definitivt köra pressar och kör på det sättet. Heter du Klingatsodratk på instagram förresten?

Med vänlig hälsning,

RedHead
2014-02-05, 07:47
Du har allt att vinna på att köra press separat. Press tar helt annorlunda än bänkpress. Beroende på om du är triceps eller bröstbänkare kommer ökning i pressen att ge dig x kg i bänkpress.

En bra kvot press:bänkpress är 2/3 eller mer. Finns många bänkpressare som bänkar kring 200 men inte tar mer än 110 kg i stående press.

Dessutom är press mycket bra som prehab för bänkpressare.

Nu pratar jag om korrekt press där du låser ut i toppen på varje rep. Press ska köra tung inga högreppare.

Att press är så mycket svårare än bänk beror på att du stå upp och därmed måste främst säte,lår och mage vara med på ett helt annat sätt än i bänken. Givetvis kräver en korrekt bänk "leg drive och spänning" osv men inte på samma sätt som en tung stående press.

Förslagsvis så kör du press samma dag som böj eller mark och inte bara som hjälpövning efter bänken. Dessutom fungerar press bra för bänk men mindre bra som det omvända om du är ute efter något mer än "hög reps duttande"


/Daniel

Jag tänker på om man kör 5/3/1 BBB då skall man ju köra 5x10 som assist

Ungkarlsliv
2014-02-05, 07:55
Jag tänker på om man kör 5/3/1 BBB då skall man ju köra 5x10 som assist

Du behöver inte följa vad Wendler säger.

RedHead
2014-02-05, 08:14
Nä det är klart att man inte behöver. Men jag gillar det ;-)

sunetdanne
2014-02-05, 09:21
Jag tänker på om man kör 5/3/1 BBB då skall man ju köra 5x10 som assist


JAg kör inte 5/3/1.

Kör gamla scheman från folk som var med då pressen var ett tävlingslyft. Folk som pressade 1,3-1,5 ggr sin kroppsvikt.

sunetdanne
2014-02-05, 09:24
Så här ser en korrekt press ut från rack.

http://www.allthingsgym.com/dmitry-berestov-140kg-overhead-press/

Jag syftar på den på 130. På 140 kör han knäkick sista samt att han studsar neråt lite i starten på alla pressarna. Kör inte strikt start


Sådanna pressar lär vi ut på Södra TK.

klingen
2014-02-05, 09:55
Tack så mycket för utförligt bra svar. Ska definitivt köra pressar och kör på det sättet. Heter du Klingatsodratk på instagram förresten?

Med vänlig hälsning,

Det är jag som är klingatsodratk. cofffee

klingen.bänkar@södratk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166396&page=16)

Testarozza
2014-02-05, 09:58
Det är jag som är klingatsodratk. cofffee



klingen.bänkar@södratk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166396&page=16)


Hehe härligt! Du gillade nämligen två bilder på min instagram för någon dag sedan.

klingen
2014-02-05, 10:05
Hehe härligt! Du gillade nämligen två bilder på min instagram för någon dag sedan.

Coolt, men du heter inte testarozza på instagram?

sunetdanne
2014-02-06, 10:16
Jag kör sällan press och då i perioder men håller mig vid ~0.6 i MP/BP ratio oavsett. Allmänt så tror jag att bänk har ganska linjär överföring på press/militärpress. Så om det står mellan ett extra bänkpass eller press så skulle jag utan tvekan välja ett extra bänkpass.

Det där är mkt individuellt.

Generellt kan sägas att bänk inte per automatik överförs så bra till press och att press bättre överförs till bänk(under förutsättning att du bänkar med smalare grepp).


Glöm inte heller att pressen börjar från dödläge, i bänken så har du med dig rörelse till botten, tävlingslyft eller ej. Är som att jämföra böj och mark.

arthax
2014-02-06, 10:29
JAg kör inte 5/3/1.

Kör gamla scheman från folk som var med då pressen var ett tävlingslyft. Folk som pressade 1,3-1,5 ggr sin kroppsvikt.

Du har inte lust att dela med dig av ett exempel på ett sådant schema? Skulle vara intressant!

Testarozza
2014-02-06, 10:45
Coolt, men du heter inte testarozza på instagram?


Nepp det gör jag inte!

sunetdanne
2014-03-12, 10:19
Du har inte lust att dela med dig av ett exempel på ett sådant schema? Skulle vara intressant!

Sorry, glömde av mig kring detta.

Googla på bill starr stronger overhead press.

sen kan du även titta på sidan The tight slacks of dezso ban.

/Daniel

sunetdanne
2014-03-12, 10:20
Se denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210911

Hälsningar
Daniel