handdator

Visa fullständig version : Studera språk utomlands, tips?


KlopFer
2014-02-02, 00:26
Tjaa!


Något som hade varit roligt hade varit att läsa ett språk utomlands. Jag har kikat lite på att läsa en nybörjarkurs i Arabiska.


Är det någon som har erfarenhet av detta? Vart man ska vända sig osv?

Söker man på google får man upp en hel uppsjö av olika. Men frågan är vad som är vettigt att satsa på.

Jag behöver nog bara en kick i arslet för att ta tag i detta! Borde man ringa en syokonsulent?

Red Apple
2014-02-02, 00:58
Tjaa!


Något som hade varit roligt hade varit att läsa ett språk utomlands. Jag har kikat lite på att läsa en nybörjarkurs i Arabiska.


Är det någon som har erfarenhet av detta? Vart man ska vända sig osv?

Söker man på google får man upp en hel uppsjö av olika. Men frågan är vad som är vettigt att satsa på.

Jag behöver nog bara en kick i arslet för att ta tag i detta! Borde man ringa en syokonsulent?

Om du läst ett år på högskola så kan du söka till Erasmusprogrammet. Det är gratis och du får ett stipendium.

Tolkia
2014-02-02, 00:59
Tyskland. Det är grymt.

sabenada
2014-02-02, 10:13
Jag vet bara att jag valde fel språk (spanska). Skulle ha valt tyska istället, eftersom det faktiskt hade varit användbart i arbetslivet. I spansktalande länder finns inga intressanta jobb inom mitt område (programmering). Visst är det kul att kunna lite spanska ibland, men nyttan bleknar i jämförelse med tyska, för mig.

Frank Slater
2014-02-02, 10:20
Om du läst ett år på högskola så kan du söka till Erasmusprogrammet. Det är gratis och du får ett stipendium.

Erasmus gäller bara inom EU, och där pratar inte så många arabiska som officiellt riksspråk. Tyskland eller England kan nog funka, där funkar det nog att läsa arabiska på universitetsnivå.

KlopFer
2014-02-02, 10:29
Jag vill helst åka till ett land där man främst talar det språk jag tänkt plugga.

Kollat en del på Jordanien.

Frank Slater
2014-02-02, 10:39
Jag var i Italien, genom Avista. Det funkade väldigt bra rakt igenom. Men kostar en slant. Man kan åka till Marocko med dem, och läsa arabiska:

http://www.avista.nu/sprakresor/arabiska

KlopFer
2014-02-02, 10:53
Jag var i Italien, genom Avista. Det funkade väldigt bra rakt igenom. Men kostar en slant. Man kan åka till Marocko med dem, och läsa arabiska:

http://www.avista.nu/sprakresor/arabiska

Ska kika på det, tack :)

eternallord
2014-02-02, 11:10
Jag sökte språkutbyte via Lunds universitet och fick en termin utan kostnader i Beijing på Kinas mest kända universitet.

Jockefoten
2014-02-02, 11:10
Du bör definitivt studera i ett land där befolkningen talar språket du vill lära dig!
Av egen erfarenhet så är det en stor fördel är om du är intresserad av landet, kulturen och människorna. Då kommer språket naturligt genom böcker, tv-serier, musik, filmer etc. Timmarna du lägger på att plugga kommer kännas enklare och mer belönande.

G_lund
2014-02-02, 11:21
Jag sökte språkutbyte via Lunds universitet och fick en termin utan kostnader i Beijing på Kinas mest kända universitet.

Något liknande är jag sugen på i framtiden!
Hade du några förkunskaper inom Kinesiskan?

Känns som det kan vara hårt att plugga heltid och samtidigt vara helt grön på språket i landet?

Tomten
2014-02-02, 11:32
Tjaa!


Något som hade varit roligt hade varit att läsa ett språk utomlands. Jag har kikat lite på att läsa en nybörjarkurs i Arabiska.


Är det någon som har erfarenhet av detta? Vart man ska vända sig osv?

Söker man på google får man upp en hel uppsjö av olika. Men frågan är vad som är vettigt att satsa på.

Jag behöver nog bara en kick i arslet för att ta tag i detta! Borde man ringa en syokonsulent?

Bästa är att studera en termin eller två på universitet och se till att universitetet har ett utbytesprogram. Då kan du ansöka om stipendium och få i princip hela resan betald. Det kräver att du studerar relativt seriöst, då det i regel brukar finnas några som är "tryhards" och en stor bunt som bara läser för att ha något att göra. Föll själv på mål-linjen när jag skulle studera utomlands, fick kortslutning på en tenta och sjabblade bort några poäng och sen tappade jag mina chanser, så det blev en dyr språkskola istället :(

Tomten
2014-02-02, 11:34
Du bör definitivt studera i ett land där befolkningen talar språket du vill lära dig!
Av egen erfarenhet så är det en stor fördel är om du är intresserad av landet, kulturen och människorna. Då kommer språket naturligt genom böcker, tv-serier, musik, filmer etc. Timmarna du lägger på att plugga kommer kännas enklare och mer belönande.

Personligen skulle jag rekommendera att man undviker språkskola, eller om man tar språkskola se till att man inte bor i studentkorridor utan som inneboende. Det är otroligt lätt att man bara hänger med en massa utbytesstudenter om man väljer att läsa via språkskola.

eternallord
2014-02-02, 11:57
Något liknande är jag sugen på i framtiden!
Hade du några förkunskaper inom Kinesiskan?

Känns som det kan vara hårt att plugga heltid och samtidigt vara helt grön på språket i landet?

Jag hade pluggat 60 poäng innan jag åkte, men där var folk som var helt gröna också, universiteten erbjuder ju flera olika nivåer så att säga. Att ha vissa grundkunskaper (typ, gå någon termin på distans så du lär dig grunderna om hur tonerna fungerar osv) är nog en god idé dock. Att "ta sig fram" och sånt är inget direkt problem när du är på universitet, där är ju så många andra studenter som man lär känna så alla hjälps åt.

KlopFer
2014-02-04, 22:05
http://alibaba.edu.jo

Här kan man välja 3 månader i Jordanien. Mailat och kollat lite info och det verkar bra :)

Blaine
2014-02-04, 22:18
Hur kommer det sig att du vill lära dig just arabiska? Det är ett intressant språk och jag hade gärna kunnat det, men det är mig veterligen inte det första de flesta tänker på när man "ska plugga språk utomlands" skulle jag tro.

G_lund
2014-02-04, 22:24
Hur kommer det sig att du vill lära dig just arabiska? Det är ett intressant språk och jag hade gärna kunnat det, men det är mig veterligen inte det första de flesta tänker på när man "ska plugga språk utomlands" skulle jag tro.

Spin-off:
Vad anses vara "framtidsspråket" att kunna för en ingenjör i västvärlden?
Kinesiska? Något av språken i Indien? Ryska? Spanska?

eternallord
2014-02-04, 22:28
Spin-off:
Vad anses vara "framtidsspråket" att kunna för en ingenjör i västvärlden?
Kinesiska? Något av språken i Indien? Ryska? Spanska?

Finns ju en anledning till att LTH erbjuder Kinainriktningen :)

KlopFer
2014-02-04, 23:06
Hur kommer det sig att du vill lära dig just arabiska? Det är ett intressant språk och jag hade gärna kunnat det, men det är mig veterligen inte det första de flesta tänker på när man "ska plugga språk utomlands" skulle jag tro.

Hehe, jobbat med araber några år och lärt mig lite ord och fraser. Det fick upp mitt intresse och nu är det bara gå all-in :D