handdator

Visa fullständig version : Marklyft-fr inte ryggen helt rak


laxfan
2014-02-01, 16:14
Tjena! Började med marklyft för ett tag sen men har problem med att få ryggen helt rak, speciellt ländryggen. Vet inte om det beror på att jag är stel i bakre lår eller något annat men ja kan inte få ryggen helt rak hur mycket jag än försöker. Här är en video när jag kör, skulle uppskattas om någon kunde hjälpa mej att lista ut hur ja ska göra (det är inte jag som stönar) :)
http://www.youtube.com/watch?v=LWhAx1fpfO8&feature=youtu.be

Jobbigt
2014-02-01, 23:41
Tjena! Började med marklyft för ett tag sen men har problem med att få ryggen helt rak, speciellt ländryggen. Vet inte om det beror på att jag är stel i bakre lår eller något annat men ja kan inte få ryggen helt rak hur mycket jag än försöker. Här är en video när jag kör, skulle uppskattas om någon kunde hjälpa mej att lista ut hur ja ska göra (det är inte jag som stönar) :)
http://www.youtube.com/watch?v=LWhAx1fpfO8&feature=youtu.be

Du blir ju rak i topp läget har svårt att se att du inte skulle kunna räta på ryggen i botten läget likadant. Du kanske kör för tungt? Min rygg har en tendens att vilja gå aningen åt ditt håll när jag ligger extremt nära mitt Max.

Jag är själv rätt stel i höften vilket märks i knäböj om jag går mycket lägre en parallellt, dock inget alls i mark. Testa svanka och dra bak skuldrorna innan du drar kanske hjälper.

F Ultra
2014-02-02, 03:53
Svårt att se när klipper bara är på några sekunder men det ser i mina ögon ut som att du skulle behöva sitta lite mer bak. Dvs du behöver komma längre ner med ändan för att ländryggen ska bli rakare. Men å andra sidan är jag bara en glad amatör :)

Animalisk
2014-02-02, 10:36
Du behöver sänka höfterna lite och upp med bröstet innan du lyfter.

laxfan
2014-02-02, 13:12
Vikten spelar ingen roll bli likadant endå:(
Jag ska testa sänka röven en bit till men känns som att det kanske är stelt i låren eftersom när jag kommer upp en bit så kan ryggen bli rakare.
Tack för svar!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Ajemän
2014-02-02, 13:31
Rumpan ska ner i starten ja. Om du står i startläget med stången mot skenbenen och pressar ner rumpan mot marken så kommer du märka var det stretchar :)

Böj och mark stretchar kanonbra, så man blir succesivt rörligare om man kör dessa med fullt rom, men jag tror du kan behöva stretcha lite extra.

Kör några minuter stretch av rumpa och baksida lår och se om du märker någon skillnad direkt efteråt.

Skulle tro att lite allmän rörlighetsträning vore på sin plats. Det är sällan man bara är stel i en muskel…

Youtuba på tex "Martial art stretches" och kör 20 minuter varannan dag. Efter bara några dagar kommer du märka att det är lättare att dra sig upp ur soffan för att hämta fjärren, och marklyften kommer bli snyggare och bekvämare :)

Edit: Sen hade jag skippat bältet tills vidare

Loke
2014-02-02, 13:33
Säkert är det stelt i låren, men förstår du exakt vad du ska göra så är det inget problem.

Du behöver som sagt lyfta upp bröstet mer. Och när jag säger "mer" så menar jag inte "lite till" utan så mycket som du bara kan tänka dig. Bröstet ska typ vara riktat framåt snarare än mot golvet. Detta gör du alltså innan du börjar lyfta. Det ska vara svårare att komma i rätt position än att lyfta själva vikten. Det går inte att fixa en dålig startposition under själva lyftet.

Detta är kanske inte optimal teknik för att få upp tunga vikter, men det kan man justera sen när du fått motoriken att hålla rygen rak.

laxfan
2014-02-02, 20:45
Tack så mycket! Ska testa allt ni säger :) har även börjat sedan några veckor tillbaka med rörlighetspasset från styrkelabbet och jag har blivit lite rörligare.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Ungkarlsliv
2014-02-02, 20:47
Har du bältet riktigt tight prova att släppa ut det ett hål också, för mig blir det omöjligt att ha rak rygg om jag drar åt bältet till max. En annan sak du kan tänka på är att ha en mer neutral huvudposition det kommer hjälpa övre ryggen iallafall.

Adam87
2014-02-02, 20:56
Raka marklyft gjorde mig mer rörlig i baksida lår en bra övning som ger bra stretch.

+

Titta alltid snett uppåt med blicken och håll den där hela lyftet. Det hjälper ryggen att falla på plats och bli rak.

broman
2014-02-02, 21:08
Tycker att du ska lära dig hålla ryggen rak innan du drar på dig bälte.
Kör lätt vikt och skit i vad andra tycker. Du kommer tjäna på det i längden!

Adam87
2014-02-02, 21:10
Håller med Broman. bälten behövs endast vid maxlyft vid riktigt tung vikt. Marklyft är en bra bålstabilitets övning utan bälte.

mikaelj
2014-02-02, 21:34
Ditt bäcken är roterat bakåt. Se till att det kan rotera framåt bättre.

Sök efter "posterior pelvic tilt". Du hittar t ex http://www.functionalpatterns.com/here-are-4-techniques-to-correct-a-posterior-pelvic-tilt-video/ då

Sparven från Minsk
2014-02-03, 08:18
Håller med Broman. bälten behövs endast vid maxlyft vid riktigt tung vikt. Marklyft är en bra bålstabilitets övning utan bälte.

Marklyft är en bra stabilitetsövning även med bälte, men inte liiika effektiv bara ;)