handdator

Visa fullständig version : Hur mycket energi bränner styrketräning?


Mags
2014-01-31, 20:06
Jag undrar om det finns någon bra uppskattning på hur mycket energi som går åt till att styrketräna. Och allra viktigast, är det linjärt mot träningsvolymen, eller sätter man t ex igång någon slags grundprocess som tar upp den mesta energin?

Anledningen till att jag frågar är att jag inför min deff hade tänkt schemalägga grundövningarna men inte bestämt om jag ska göra det med isolationsövningarna. Om man inte gör det kan man ju anpassa det mer (byta övningar, set, reps) efter hur det känns den dagen, men man kommer ju göra av med energi mer ojämnt - och om man ligger i hård deff vill man ju inte att underskottet ska variera för mycket. Men sen tänker jag att det borde vara ganska obefintligt med energi?

Andra tankar på att bara schemalägga basövningar, och känna efter med isolatonsövningarna?

100
2014-01-31, 20:45
Svår fråga du ställer, det beror på vad för muskelgrupp du tränar.
Ett benpass förbränner definitivt mer energi än tex ett armpass.

WreckingCrew
2014-01-31, 20:48
Jag bruka ligga runt 400-700 kcal förbrukat efter ett styrkepass. Varierar väldigt beroende på vilka övningar man kör.

PureWhey
2014-01-31, 20:49
Jag bruka ligga runt 400-700 kcal förbrukat efter ett styrkepass. Varierar väldigt beroende på vilka övningar man kör.

700?! Vad gör du då, och hur kommer du fram till det?

King Grub
2014-01-31, 20:49
http://www.scielo.br/pdf/rbme/v10n2/en_a06v10n2.pdf

Ungkarlsliv
2014-01-31, 20:51
Jag bruka ligga runt 400-700 kcal förbrukat efter ett styrkepass. Varierar väldigt beroende på vilka övningar man kör.

Kör du intervallöpning som setvila eller? :)

WreckingCrew
2014-01-31, 20:53
700?! Vad gör du då, och hur kommer du fram till det?

På senaste passet körde jag deadlift, pull-up, bent over row, BB shrug, DB Shrug och hamnade på 654 kcal. Jag värmer alltid upp ca 5 minuter på löpbandet också.

Datan får jag fram från min Polar FT80 pulsklocka.

PureWhey
2014-01-31, 20:54
På senaste passet körde jag deadlift, pull-up, bent over row, BB shrug, DB Shrug och hamnade på 654 kcal. Jag värmer alltid upp ca 5 minuter på löpbandet också.

Datan får jag fram från min Polar FT80 pulsklocka.

Högst tveksam till att det stämmer.

Skickat ifrån böjracket

sigill
2014-01-31, 20:59
Lite mindre än promenad om man inte supersettar. 150-250 kcal per timme inklusive pausvila?

Kaelel
2014-01-31, 21:30
Inte mycket, normalt 100-300 skulle jag tro, mer i extrema fall.
Allt beror på split, volym, setvila, intensitet och vilka övningar man kör.

På senaste passet körde jag deadlift, pull-up, bent over row, BB shrug, DB Shrug och hamnade på 654 kcal. Jag värmer alltid upp ca 5 minuter på löpbandet också.

Datan får jag fram från min Polar FT80 pulsklocka.

Den är garanterat inte pålitlig såvida du inte använder en löjligt hög volym och kort setvila.

Mags
2014-02-01, 14:27
Ok, tack för svaren allihopa!

Jag tolkar detta som att det förändrar energibalansen obetydligt om man lägger till några set tricepsextensioner, lat raises, armhävningar ibland och ibland inte.

Jag är defenitivt pro-schemalägga allt, men just med tex lat raises och andra isolationsövningar är det som att de inte "tar" så mycket ibland, alt. att man bara inte orkar.

cero
2014-02-01, 14:30
Lite mindre än promenad om man inte supersettar. 150-250 kcal per timme inklusive pausvila?

Detta brukar jag räkna med.

Nästan försumbart mao. Energin kan ersättas av typ en banan och ett halvt glas mjölk.

Jag tolkar detta som att det förändrar energibalansen obetydligt om man lägger till några set tricepsextensioner, lat raises, armhävningar ibland och ibland inte.

Ja.

WreckingCrew
2014-02-01, 16:35
Inte mycket, normalt 100-300 skulle jag tro, mer i extrema fall.
Allt beror på split, volym, setvila, intensitet och vilka övningar man kör.



Den är garanterat inte pålitlig såvida du inte använder en löjligt hög volym och kort setvila.

Ja, jag kör volym just nu och setvila på 90 sec men även mellan övningar ca 90 sec då det aldrig är kö på mitt gym.

cero
2014-02-01, 16:49
Ja, jag kör volym just nu och setvila på 90 sec men även mellan övningar ca 90 sec då det aldrig är kö på mitt gym.

Siffrorna stämmer garanterat inte. Räkna på 200-300 max.

drkrupp
2014-02-02, 00:59
Jag supersetar stora övningar som rodd/bänk, axelpress/chins med 60 sek setvila och räknar med 200 kcal på 50 minuter.

Sheogorath
2014-02-02, 01:04
Som vanligt måste ni förtydliga för er själva och andra om ni menar X kalorier förbrukade eller X kalorier mer förbrukade (jämfört med vad ni hade gjort om ni inte tränade).

De siffrorna kommer skilja sig från varandra med ett antal hundra kalorier beroende på basalomsättning och aktivitetsnivån vid icke-träningen.

L-Sami
2014-02-02, 09:19
Det borde vara skillnad mellan att köra lågvolym styrkelyft 1-5RM och högvolym kroppsbyggning 10-12RM på energiförbrukningen.

Animalisk
2014-02-02, 10:25
Jag som kör både promenader, under 10min per km samt styrketränar behöver längre tid på mig att återhämta mig från styrketräningen än promenaderna, en rask promenad försvinner ur kroppen på några timmar det gör inte styrketräningen, men det kanske inte säger så mycket om energiförbrukningen?

Bryggan
2014-02-02, 11:15
Lite mindre än promenad om man inte supersettar. 150-250 kcal per timme inklusive pausvila?

Siffrorna stämmer garanterat inte. Räkna på 200-300 max.

Precis som Sheo nämner så undrar jag om man räknar med "grundförbrukningen" eller inte?
Låt säga för att hålla matten enkel att en person förbrukar 100 kCal i timman, vilket blir en normaliserad förbrukning på 2400 kCal per dygn.
Siffrorna ovan ligger mellan 150-300 kcal för en timma på gymmet...säger vi. Är de siffrorna inkl grundförbrukningen eller inte?

Aping
2014-02-02, 13:56
Om energiförbrukning beräknat utrifrån pulsmätare:

http://traningslara.se/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/

Mags
2014-02-03, 13:59
Som vanligt måste ni förtydliga för er själva och andra om ni menar X kalorier förbrukade eller X kalorier mer förbrukade (jämfört med vad ni hade gjort om ni inte tränade).

De siffrorna kommer skilja sig från varandra med ett antal hundra kalorier beroende på basalomsättning och aktivitetsnivån vid icke-träningen.

Aha, du menar att om man går till gymmet och sitter i receptionen och läser en tidning så har man typ bränt 600 kcal, men det är inte så relevant? :)

Bryggan
2014-02-03, 14:15
Aha, du menar att om man går till gymmet och sitter i receptionen och läser en tidning så har man typ bränt 600 kcal, men det är inte så relevant? :)
Njä, inte så. Det som behövs nämnas i samband med energiförbrukning för att minska förvirringen är dock om det är med eller utan basalförbrukningen som gör en stor skillnad på totalenergiförbrukningen.

Mags
2014-02-03, 14:45
Njä, inte så. Det som behövs nämnas i samband med energiförbrukning för att minska förvirringen är dock om det är med eller utan basalförbrukningen som gör en stor skillnad på totalenergiförbrukningen.

Jaha... menar du att basalförbrukningen blir högre av att man styrketränar?

Ska kolla upp definitionen kanske.

Sheogorath
2014-02-03, 14:52
Jaha... menar du att basalförbrukningen blir högre av att man styrketränar?

Ska kolla upp definitionen kanske.

Nej. Låt säga att du håller din vikt på 2400 kcal en vanlig dag där du bara go about your business. Jobb, plugg eller vad du nu gör. Ingen träning. Det är ju 100 kcal i timmen bara där. Därför är det viktigt när man pratar om vad en viss aktivitet förbrukar (särskilt om det är lite längre pass) om man menar (t.ex.) 300 kcal / timme UTÖVER de där 100 kcal / timme eller om det är 300 kcal INKLUSIVE de där 100.

ARMSTARK
2014-02-03, 14:53
De flesta på gymet där jag tränar kan inte förbränna mer än mellan 0-100 kcal på ett pass. :MrT:

nippman
2014-02-03, 15:35
får jag sno tråden en snabbis och fråga om någon kan gissa på hur många kalorier ett sånt här pass förbränner på ett ungefär.

15min crosstrainer - uppvärmning
4x3min skuggboxning (30sec vila)
4x3min på säcken (30sec vila)
5x1min mitsar (30sec vila)
20min väldigt intensiv styrketräning i form av olika chins, dips och olika armhävningar samt magträning.

ca 60-70min aktiv träning + lite vila & stretching.