handdator

Visa fullständig version : Matångest


dream_theater_
2014-01-31, 18:27
Hej!

Känns som att jag är på väg att utveckla någon slags matångest. Jag är aldrig hungrig, och jag som verkligen försöker gå upp i vikt, får lite problem där. Det är fan inte kul att äta helt enkelt.

Det blir inte lättare av att jag försöker bli någon slags hobbyvegetarian. Just nu snurrar det lite väl mycket, och jag har verkligen inte någon bra rutin på min "nya" kost.

Har ni några tips? Det är rätt drygt. Jag måste tvinga i mig mat fast jag inte vill äta.

tlk
2014-01-31, 18:31
Ät tills du når dina kalorimål.

Oavsett om du är hungrig eller sugen. Roligt ska det väl inte vara att äta, nödigvändigt ont bara.

dream_theater_
2014-01-31, 18:36
Ät tills du når dina kalorimål.

Oavsett om du är hungrig eller sugen. Roligt ska det väl inte vara att äta, nödigvändigt ont bara.

Det är lite väl enkelt att säga. Det som är skönt är väl förvisso att jag inte behöver tänka på något proteinintag, det löser sig nog ändå trots att jag inte äter kött. Ägg och mjölk intar jag i alla fall.

tlk
2014-01-31, 18:48
Det är lite väl enkelt att säga. Det som är skönt är väl förvisso att jag inte behöver tänka på något proteinintag, det löser sig nog ändå trots att jag inte äter kött. Ägg och mjölk intar jag i alla fall.

Klart det är enkelt att säga.

Jag har nog aldrig i hela mitt liv tycket att det är roligt att äta. Bara att äta ändå. Knappast så att man asgarvar när man tänker på att sitta och trycka i sig köttbullar liksom.

DPahkamaa
2014-01-31, 18:55
Hur ser ditt övriga liv ut? Ångest/dåligt mående kan hos vissa leda till minskad aptit.

Känner du tvång kring maten?

cero
2014-01-31, 18:59
Att gå upp i vikt är ofta svårare än man kan tro. "ÄT MYCKET MAT" låter ju alltid lockande, men i praktiken blir det bara en plåga när aptiten säger ifrån. Gäller att äta så energitätt det går, addera matfett till kosten (t ex olivolja som är lätt att få i sig), dricka mycket vätska med energi, och i värsta fall gainer.

dream_theater_
2014-01-31, 19:03
Hur ser ditt övriga liv ut? Ångest/dåligt mående kan hos vissa leda till minskad aptit.

Känner du tvång kring maten?

Näe livet har inte förändrats speciellt mycket senaste året, så det tror jag inte har något samband. Ja, jag känner tvång med maten.

Att gå upp i vikt är ofta svårare än man kan tro. "ÄT MYCKET MAT" låter ju alltid lockande, men i praktiken blir det bara en plåga när aptiten säger ifrån. Gäller att äta så energitätt det går, addera matfett till kosten (t ex olivolja som är lätt att få i sig), dricka mycket vätska med energi, och i värsta fall gainer.

Jag får redan i mig kanske 500 kcal ifrån malto om dagen. Jag kan inte äta mer näringskass mat. Dessutom har jag utvecklat någon jävla skräck för fett. Jag försöker att få i mig enbart kolhydrater på träningsdagarna, och det hjälper ju inte direkt.

cero
2014-01-31, 19:06
Jag får redan i mig kanske 500 kcal ifrån malto om dagen. Jag kan inte äta mer näringskass mat. Dessutom har jag utvecklat någon jävla skräck för fett. Jag försöker att få i mig enbart kolhydrater på träningsdagarna, och det hjälper ju inte direkt.

Inte undra på att det blir svårt att få i sig mycket mat..

Fett är bra grejer. På bulk brukar jag lägga till ca 4 matskedar olivolja (500 kcal), och dricka minst 1L vätska om dagen med 65 kcal/dl (fullfet mjölk t ex).

Och energität mat är inte samma sak som näringskass mat.

dream_theater_
2014-01-31, 19:12
Inte undra på att det blir svårt att få i sig mycket mat..

Fett är bra grejer. På bulk brukar jag lägga till ca 4 matskedar olivolja (500 kcal), och dricka minst 1L vätska om dagen med 65 kcal/dl (fullfet mjölk t ex).

Och energität mat är inte samma sak som näringskass mat.

Mjölk dricker jag i stora mängder, men alltid lättmjölk. Jag antar att det är "leangainskonceptet" jag har snöat mig in på, och det stör mig otroligt att äta fett då.

Jag känner att det hjäper att åtminstone få dela med sig av problemet. Detta är ett för den stora massan ickeproblem.

cero
2014-01-31, 19:26
Finns inga belägg för att lite mer fett i kosten skulle ge en dålig bulk. Och att äta på ett bekvämt sätt är mycket viktigare än att få optimal massa/fett-ratio. Tråkigt att göra ätandet till en utmaning istället för att bara njuta.

Glöm inte annat i vardagen. När man lägger ned lite väl mycket tid på träningen blir det ofta så att man snöar in sig på massa onödiga detaljer.

bubbe
2014-01-31, 19:27
Mat ska vara god, är den inte det så ät något annat. Häll grädde i det mesta så blir det både godare och mer lättäten energi

Scratch89
2014-01-31, 19:29
Ta ett steg tillbaka. Vad har du för mål med ditt ätande, och varför? Är det värt att lägga den tiden och den energin som det tar? Det viktigaste är inte hur mycket du väger eller dina framgångar på gymmet, utan hur du mår. Vad gör de där extra 5 kg kroppsvikt eller 10 kg i bänkpressen om du mår dåligt och har ångest varje gång du måste äta?

Hoppas att du mår bra, K.

dream_theater_
2014-01-31, 19:35
Finns inga belägg för att lite mer fett i kosten skulle ge en dålig bulk. Och att äta på ett bekvämt sätt är mycket viktigare än att få optimal massa/fett-ratio. Tråkigt att göra ätandet till en utmaning istället för att bara njuta.

Glöm inte annat i vardagen. När man lägger ned lite väl mycket tid på träningen blir det ofta så att man snöar in sig på massa onödiga detaljer.

Du har förmodligen helt rätt. Tack!

Mat ska vara god, är den inte det så ät något annat. Häll grädde i det mesta så blir det både godare och mer lättäten energi

Bra tips, ska fundera på detta.

Ta ett steg tillbaka. Vad har du för mål med ditt ätande, och varför? Är det värt att lägga den tiden och den energin som det tar? Det viktigaste är inte hur mycket du väger eller dina framgångar på gymmet, utan hur du mår. Vad gör de där extra 5 kg kroppsvikt eller 10 kg i bänkpressen om du mår dåligt och har ångest varje gång du måste äta?

Hoppas att du mår bra, K.

När du säger det så, så är det självklart fullständigt meningslöst med att träna om jag inte mår bra. Men det är just som du säger, det är de extra kilona som jag söker. Det är naturligtvis inte värt det om det går ut över hur jag mår.

Vardagen är bra annars, det är just kosten som är det dryga. Tack Scratch, det värmer!

Gober
2014-01-31, 20:08
Ät tills du når dina kalorimål.

Oavsett om du är hungrig eller sugen. Roligt ska det väl inte vara att äta, nödigvändigt ont bara.

Märklig syn på kost. Aldrig förstått synen på mat som enbart bränsle. För mig är mat njutning, konst, socialt umgänge osv. Men givetvis även bränsle.

Scratch89
2014-01-31, 20:20
När du säger det så, så är det självklart fullständigt meningslöst med att träna om jag inte mår bra. Men det är just som du säger, det är de extra kilona som jag söker. Det är naturligtvis inte värt det om det går ut över hur jag mår.

Vardagen är bra annars, det är just kosten som är det dryga. Tack Scratch, det värmer!

Hur ser en vanlig matdag ut då, ungefär? Så man kan ge konkreta råd. Det "dumma" med att börja begränsa sitt matintag, antingen till olika slags råvaror eller till makronutrienter, är att det som du märker blir svårare och svårare att äta något vettigt. Jag tycker t.ex att resonemanget "inget fett men gärna malto" är konstigt, men jag kan förstå att du på något sätt kan tycka att det är en bra ide.

R Scarpa27
2014-01-31, 20:35
Märklig syn på kost. Aldrig förstått synen på mat som enbart bränsle. För mig är mat njutning, konst, socialt umgänge osv. Men givetvis även bränsle.

plus 1... god mat varje dag, fan annars finns de ju ingen mening med det...

man ägnar stor tid att laga och äta mat varje dag här i livet då ska det fan njutas till max =)...

är maten äcklig då blir det ju helt klart inte roligt att äta. =P

PureWhey
2014-01-31, 20:43
Jag har aldrig haft så lätt för att äta mycket, och få i mig mycket kalorier när jag vill upp i vikt heller. Det jag gör då är att försöka äta utöver de måltider jag har, och då äta goda saker samt dricka shakes. T.ex. chokladbitar, nudlar, protein+malto-shakes osv. Hjälper mig att få upp kaloriintaget ganska bra.

dream_theater_
2014-02-01, 00:44
Hur ser en vanlig matdag ut då, ungefär? Så man kan ge konkreta råd. Det "dumma" med att börja begränsa sitt matintag, antingen till olika slags råvaror eller till makronutrienter, är att det som du märker blir svårare och svårare att äta något vettigt. Jag tycker t.ex att resonemanget "inget fett men gärna malto" är konstigt, men jag kan förstå att du på något sätt kan tycka att det är en bra ide.

En vanlig matdag brukar vara:

09.00

två-tre mackor, grovt bröd med något pålägg. 0,5 liter mjölk.

13.30

Ganska väl tilltagen matlåda, med 1.5 dl ris eller motsvarande

16.45

50 gram malto + 30 gram vassle innan träning

20.00

50 gram malto + 30 gram vassle efter träning

21.00

matlåda, samma som lunch. alternativt hämta mat ute.


Så ser en vanlig dag ut. Vanligtvis är det alltid kyckling eller köttfärs i mina matlådor. Nu har jag skippat köttet, och äter mer quorn eller vad som helst. Har inte fått in någon riktigt bra rutin för detta.

Visst, jag förstår att du kan tycka det är konstigt, men jag placerar alltid maltodextrinet runt eller i samband med träningen! Ibland händer det att jag tar det ifall jag tror att jag inte når upp i mitt kcal-mål.

Scratch89
2014-02-01, 01:04
En vanlig matdag brukar vara:

09.00

två-tre mackor, grovt bröd med något pålägg. 0,5 liter mjölk.

13.30

Ganska väl tilltagen matlåda, med 1.5 dl ris eller motsvarande

16.45

50 gram malto + 30 gram vassle innan träning

20.00

50 gram malto + 30 gram vassle efter träning

21.00

matlåda, samma som lunch. alternativt hämta mat ute.


Så ser en vanlig dag ut. Vanligtvis är det alltid kyckling eller köttfärs i mina matlådor. Nu har jag skippat köttet, och äter mer quorn eller vad som helst. Har inte fått in någon riktigt bra rutin för detta.

Visst, jag förstår att du kan tycka det är konstigt, men jag placerar alltid maltodextrinet runt eller i samband med träningen! Ibland händer det att jag tar det ifall jag tror att jag inte når upp i mitt kcal-mål.

Jag tycker att det ser rätt så vettigt ut. Några enkla saker jag skulle göra för att få upp energiintaget är:
- Få i dig någonting lätt innan du åker till jobbet. Ett glas mjölk och en banan är ett par hundra kalorier extra.
- Någon gång mellan frukost och lunch kan du köra samma sak igen; ett par kokta ägg och en frukt, mosad avocado på knäckebröd eller liknande.
- Efter middagen på kvällen kan det också vara ett tillfälle att få i sig lite mer lättätet; ett par frukter, kokta ägg eller liknande.
- Till matlådan/lådorna kan man göra någon sås till; antingen en sån riktig fet sak, eller så gör man egen tzatsiki på gräddfil och trettio kilo vitlök. :D

Typ. Det behöver ju inte vara mer än så, och frukt kan man ju äta utan att bli mätt.

dream_theater_
2014-02-01, 09:45
Jag tycker att det ser rätt så vettigt ut. Några enkla saker jag skulle göra för att få upp energiintaget är:
- Få i dig någonting lätt innan du åker till jobbet. Ett glas mjölk och en banan är ett par hundra kalorier extra.
- Någon gång mellan frukost och lunch kan du köra samma sak igen; ett par kokta ägg och en frukt, mosad avocado på knäckebröd eller liknande.
- Efter middagen på kvällen kan det också vara ett tillfälle att få i sig lite mer lättätet; ett par frukter, kokta ägg eller liknande.
- Till matlådan/lådorna kan man göra någon sås till; antingen en sån riktig fet sak, eller så gör man egen tzatsiki på gräddfil och trettio kilo vitlök. :D

Typ. Det behöver ju inte vara mer än så, och frukt kan man ju äta utan att bli mätt.

Ja jo absolut, jag får väl helt enkelt att prova att lägga in fler måltider. Hur det nu kommer gå, när jag redan är trött på maten :)

Det jag är rädd för, om jag lägger in mellanmål, är att jag inte kommer ha något sug vid de större måltiderna. Dessutom kan det vara av betydelse om jag kommer ur fett-rädslan.

Scratch89
2014-02-01, 09:50
Det behöver ju inte vara mellan måltiderna, utan bara att du lägger till lättätna saker när du väl äter. Ha en fruktskål på jobbet, ta lite choklad till kaffet osv. Det är ofta inte mycket som krävs för att vikten ska gå uppåt igen.

Onigiri
2014-02-01, 11:39
Hade jag haft en Scratch hemma i köket var dag hade jag hårdbulkat varje dag, frivilligt!

Scratch89
2014-02-01, 11:40
Hade jag haft en Scratch hemma i köket var dag hade jag hårdbulkat varje dag, frivilligt!

Precis som jag är då. :D

dream_theater_
2014-02-08, 15:05
Nu har jag varit på semester en vecka, där jag har kunnat stänga av allt vad träning och kost heter. Det har varit grymt skönt, och jag hoppas att jag kan fortsätta på det spåret nu. Tack för alla visa ord i tråden! Ett extra varmt tack till dig Scratch.