handdator

Visa fullständig version : Två dåliga pass, överträning?


thelodder
2014-01-31, 17:01
Jag är nyblivna 20 år, 186cm, 89kg morgonvikt och 11-12% kroppsfett.

Tränar 7-10 ggr i veckan beroende på plugg. 5 är tunga styrkepass och resten mage eller steady state cardio 30-60min på 140-150 i puls.
(Vilar alltid 3 dygn innan jag rör samma muskelgrupp igen och har en vilodag var 5/7 dag)

Jag bygger just nu och äter extremt mycket men nyttigt (massa kolhydrater och aldrig mindre än 250g protein). Hittills har jag lyckats öka vikterna eller repetitionerna varje pass, men de senaste två har jag lyft mindre vikt och eller färre reps än det tidigare passet.

Jag är själv väldigt skeptisk till överträning, men är det ett tecken att jag kanske ska ta helgen ledigt eller kan det bara vara mentalt att jag inte var lika fokuserad eller liknande?

Alla teorier välkomna!

Behöver ni mer info för att kunna lista ut det så fråga på!

Jeml
2014-01-31, 17:13
låter väldigt överdrivet att misstänka överträning så fort man har ett dåligt pass.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

limenka
2014-01-31, 17:21
Hur menar du att du lyft mindre vikt? Syftar du på mindre hantlar vid bikeps eller att du marklyfter 25 % mindre? Det finns oavsett det tusen förklaringar, allt från omedveten förhöjd aktiv vila till byte av kolhydratskälla och för nära matintag eller kallt klimat.

thelodder
2014-01-31, 17:38
Bor i södra Florida så det är varmt och skönt. Äter samma buffé varje dag till lunch och middag med 90% exakt samma mat varje dag. Kör periodisk fasta och tränar fastandes varje dag strax före 12 på dagen sen konditionspass runt 4-5 på eftermiddagen varannan dag.

Med minskade vikter menar jag till exempel att jag dag 1 lyfte axelpress med hantlar för set av 6,6,5 på 43kg och knappt ett set med 5 reps på 41kg dag 4 eller från att kunna göra 24 chins till 15. Har i stort sett haft ett pass sen i oktober jag inte ökat därför jag blir lite fundersam.