handdator

Visa fullständig version : Ido Portals "30/30 Squat Challenge"


Sidor : [1] 2

Exdiaq
2014-01-31, 15:07
Trevligt intiativ. Vem kör på det?

https://www.facebook.com/groups/30squat/


https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1546354_653880104653973_751951475_n.jpg

Spend 30 min a day in a squat for 30 consecutive days.

Rules of thumb:
1. No REST days during the 30 days.
2. Relaxed spine - no need to try to remain erect or with neutral spine. Its a RESTING position.
3. Width between the feet - around shoulder width apart but should be individualized and experimented with - aim for maximal depth and relaxation.
4. How much feet should be turned out or should they be facing forward? Don't let anyone sell you the idea of ONE perfect position - this should be individualized and experimented with - aim for maximal depth and relaxation.
5. Knee pain? Hip pain? stand up and move around. Resume the squat and work in small short bursts of squatting throughout the day.
6. Footwear? Best - barefoot. Second best - minimal footwear.
7. Keep your heels on the floor if possible. If impossible, try a small heel support until you gain the proper mobility to squat flat foot on the ground.
8. True sign of good squatting? When you get tired from STANDING - you squat and not vise versa! True story!
9. How deep should you squat? There is only one answer - DEEPER.

lbozu0DPcYI

ceejay
2014-01-31, 15:08
Får la testa

Ponitus
2014-01-31, 18:44
Det kanske kan vara något.

spoonchest
2014-01-31, 18:54
Verkar helfestligt. Jag är på under februari månad.

Ponitus
2014-01-31, 19:04
Ta månaden med minst antal dagar i? Latmask.
;)

gohei
2014-01-31, 22:50
Har slarvat som tusan med rörligheten i en squat väldigt länge så detta tänker jag hoppa på.

spoon
2014-01-31, 23:18
Jag får bli med. Men jag delar bilder här istället. Gillar inte att snacka träning på facebook. Vem mer blir med?

spoonchest
2014-01-31, 23:18
Ta månaden med minst antal dagar i? Latmask.
;)

Jag kommer fuska i vilket fall.

4623
2014-01-31, 23:20
Hade behövt, men verkar jobbigt. Orkar inte ens läsa igenom alla regler. :(

BlötSnö
2014-01-31, 23:54
Jag är på. Brukar roa mig med väldigt korta sessioner då och då, men de här kan bli intressant.

Frank Slater
2014-01-31, 23:56
Jag tror jag ska prova lite grand. kanske inte maniskt 30 min om dan. Men vad lovar dem för resultat. Bättre funktion i höfter, knän och rygg? En lika sexig kropp som han i viedeon lr vad?

gohei
2014-02-01, 00:08
Jag tror jag ska prova lite grand. kanske inte maniskt 30 min om dan. Men vad lovar dem för resultat. Bättre funktion i höfter, knän och rygg? En lika sexig kropp som han i viedeon lr vad?

Du lär få minst 3cm extra omkrets på biceps iaf.

spoon
2014-02-01, 00:10
Dag 1

Chill den första kvarten. Den andra kvarten så behövde jag stoppa klockan och ta paus ganska ofta. Min flickvän skrattar åt min taskiga mobilitet :D Men det kan nog hjälpa mig som är extremt stel i höftpartiet.

spoon
2014-02-01, 00:11
Jag tror jag ska prova lite grand. kanske inte maniskt 30 min om dan. Men vad lovar dem för resultat. Bättre funktion i höfter, knän och rygg? En lika sexig kropp som han i viedeon lr vad?

Jag körde en halvtimme nu och snoppen är redan 2 cm längre :naughty:

spoon
2014-02-01, 00:16
http://imageshack.com/a/img202/6528/bh49.jpg

Jag är inte i närheten av att vara så vig som man borde vara när man kallar sig styrkelyftare.

BlötSnö
2014-02-01, 00:21
Men driver du med mig? Jag har kört 8 x 1min och har svårt att resa mig upp.
Drar något alldeles förjäkligt på insida lår och lite utsida/skinka.
Kan man få lite statistik på deltagarna?
Här: 192cm/105-110kg.
Och jag utgår från att djupet på bilden inte är det du kör med hela tiden? Skinkorna skall nästintill vila mot vaderna! :D

ceejay
2014-02-01, 00:41
haha, u need more rörlighet.

spoon
2014-02-01, 00:43
100 kg 182 cm. Nej jag lyfte bara höften för att försöka vrida överkroppen som han gör på filmen. Inga problem att sitta med skinkorna mot vaderna. Dock så vrids fötterna ut rejält då jag sitter.

BlötSnö
2014-02-01, 01:39
I need more rörlighet indeed.
Det blev en upptrappning i tid. Några 1½, 2, 3 och så den sista på 4. Kan ha suttit lite för bredbent i början.
Sammanlagt 30 minuter och halva "Tonari no Totoro" senare så vill jag knappt föreställa mig hur ont det här kommer att göra imorgon.
Skjuter lite på den där ryggrejen...

Kaalle
2014-02-01, 10:56
Är det även nyttigt för korsryggen?

spoon
2014-02-01, 10:59
Är det även nyttigt för korsryggen?

Det kan jag inte svara på. Det jag vet är att problem i korsryggen ofta beror på stela hamstring eller höftböjare. Så det kan ju vara bra.

Bubblan84
2014-02-01, 11:03
Intressant! Kan behövas för att fixa rörligheten. Lär inte köra på tid utan får ta och sitta i squat position lite då och då.

spoon
2014-02-01, 11:07
Intressant! Kan behövas för att fixa rörligheten. Lär inte köra på tid utan får ta och sitta i squat position lite då och då.

Ställ in timern på klockan på 30 min. Starta när du sätter dig och kolla hur många minuter du får ihop på en dag :)

Har suttit 20 min idag men nu är det paus för att åka på träning.

tntballe
2014-02-01, 11:15
Efter gårdagens pass så satt jag och slappade i 30 min, trodde jag skulle få svårt att resa mig upp efter det men inget värre än vanligt. Låter fötterna peka ut ganska mycket, tycker det ger skönast ställning för resten av kroppen.

Bubblan84
2014-02-01, 11:18
Ställ in timern på klockan på 30 min. Starta när du sätter dig och kolla hur många minuter du får ihop på en dag :)

Har suttit 20 min idag men nu är det paus för att åka på träning.

Får se om jag orkar! Need to stretch my röfv, höfter och hamstrings så något måste göras iaf :D

bustz0rz
2014-02-01, 11:21
Det här ska jag också testa! Men det får nog bli flera "sessioner" utspritt under dagen. Ska försöka hålla koll så att det blir ~30 min dock.

delta_mats
2014-02-01, 11:31
Blir yoga den nya hypen detta år :)?

bustz0rz
2014-02-01, 11:41
Det här ska jag också testa! Men det får nog bli flera "sessioner" utspritt under dagen. Ska försöka hålla koll så att det blir ~30 min dock.

Körde ca 12 min nu. Blev riktigt jobbigt för smalbenen efter ett tag. Kan det bero på dålig rörlighet i fotlederna eller vad beror det på?
Benen var jävligt stumma när jag väl reste mig också.

tlk
2014-02-01, 11:42
Jag är på!

Första dagen avslutad. Körde 30 minuter i en sittning. Lägg en bra bok på golvet framför er så går tiden snabbt.

Andy.da.wohoo
2014-02-01, 12:17
Ska ge detta ett försök, vettigt med ett projekt!

Andy.da.wohoo
2014-02-01, 12:28
Ska ge detta ett försök, vettigt med ett projekt!

spoon
2014-02-01, 15:11
Dag 2

Sitter jag bara i viloposition så kan jag sitta mellan 5-10 minuter. Det blir värre om jag försöker följa stretchrutinen. Rutinen känns dock ganska smart så jag ska försöka följa den. Buddha stancen gillar jag, dom andra är fortfarande ganska knepiga. Gillar inte att jag måste vinkla ut fötterna så mycket som jag gör.

http://imageshack.com/a/img191/3443/gdsn.jpg

tlk
2014-02-01, 15:21
Dag 2

Sitter jag bara i viloposition så kan jag sitta mellan 5-10 minuter. Det blir värre om jag försöker följa stretchrutinen. Rutinen känns dock ganska smart så jag ska försöka följa den. Buddha stancen gillar jag, dom andra är fortfarande ganska knepiga. Gillar inte att jag måste vinkla ut fötterna så mycket som jag gör.



Hur du trivs med att ha benen är ju väldigt individuellt dock. Varför vill du ha på annat vis?

Sniggel
2014-02-01, 16:04
Kraftig utvinkling borde ju innebära att man har dålig balans framåt/bakåt, något som man inte vill ha om man ska böja tunga vikter. När man bara vilar kanske det inte spelar så stor roll men jag påstår ödmjukt att mr spoon ser fördelar med rutinen när det gäller styrkelyftandet. Då kanske ens position speglar vilken teknik man tenderar att ha när man lyfter.

spoon
2014-02-01, 16:33
Du är på rätt spår sniggel. Jag vill böja med fötterna rakt fram men har inte helt rörligheten till att klara det. Kör denna rutinen för att se om det kan hjälpa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Bubblan84
2014-02-01, 16:48
Kraftig utvinkling borde ju innebära att man har dålig balans framåt/bakåt, något som man inte vill ha om man ska böja tunga vikter. När man bara vilar kanske det inte spelar så stor roll men jag påstår ödmjukt att mr spoon ser fördelar med rutinen när det gäller styrkelyftandet. Då kanske ens position speglar vilken teknik man tenderar att ha när man lyfter.

Hmmm, här kan vi ha förklaringen att jag kan bli vinglig när det är tunga vikter i böjen. Då har jag en ännu bättre anledning att bättra på rörligheten :)

Exdiaq
2014-02-01, 17:13
Blir yoga den nya hypen detta år :)?

Ido Portal kör inte yoga. Däremot kör han rörelser som finns i diverse yoga-former.

Frank Slater
2014-02-01, 17:21
Ido Portal kör inte yoga. Däremot kör han rörelser som finns i diverse yoga-former.

Heter snubben Ido Portal? Jag trodde den här "challange" kom från en portal som heter Ido.

Exdiaq
2014-02-01, 17:50
Heter snubben Ido Portal? Jag trodde den här "challange" kom från en portal som heter Ido.

Japp, Ido Portal! Kunnig, underhållande, genuin och vältränad. Förbannat bra låtar i hans videor också för det mesta.

http://www.idoportal.com/ido

IzGKjXY52Uw
CeAQnYhrolQ

bear.flowertwig
2014-02-01, 17:55
Heter snubben Ido Portal? Jag trodde den här "challange" kom från en portal som heter Ido.

Nej nej, Portal-Ida heter hon. Ett dubbelnamn och att det är en hon ser du på håret.

On topic: tänkte också ge mig på det här. Inte så ambitiöst som att köra 30 min varje dag dock. Apropå yoga så har jag kört den här korta övningen x 5 ca 3 dagar i veckan på morgonen sen i höstas.
9P5PSqmnu88
Är morgontrött som sjutton men det är lätt värt att lägga 10 min på det. Skönt sätt att starta dagen och bra för rörligheten, framför allt i baksida lår.

Frank Slater
2014-02-01, 20:36
Nej nej, Portal-Ida heter hon. Ett dubbelnamn och att det är en hon ser du på håret.



Hehe ... :ike

Dissector
2014-02-01, 20:48
Sjukt kul! Försöker klämma av hela 30-minutersperioden i ett stråk, men måste resa mig emellanåt. Häldjävlarna vill fortfarande inte ner i golvet dock. För stretcheffekt lär det väl vara bättre att låta hälarna sväva än att lägga något stöd under?

Frank Slater
2014-02-01, 20:50
Sjukt kul! Försöker klämma av hela 30-minutersperioden i ett stråk, men måste resa mig emellanåt. Häldjävlarna vill fortfarande inte ner i golvet dock. För stretcheffekt lär det väl vara bättre att låta hälarna sväva än att lägga något stöd under?

Jag tror inte det är meningen att man ska köra 30 minuter i sträck utan sprida ut det över dagen i lagom portioner för bästa effekt.

Exdiaq
2014-02-01, 21:28
Sjukt kul! Försöker klämma av hela 30-minutersperioden i ett stråk, men måste resa mig emellanåt. Häldjävlarna vill fortfarande inte ner i golvet dock. För stretcheffekt lär det väl vara bättre att låta hälarna sväva än att lägga något stöd under?

Målet bör väl vara att kunna köra 30min barfota för de allra flesta. Sen får man väl i åtanke att det tar tid samt att man allt för ofta sitter på hårt golv och inte en mjuk gräsäng precis.

Jag kör i ett par minuter iförd mina OL-skor för tillfället. Klarar inte att få ner hälarna riktigt hela vägen barfota och golvet är rätt stumt. Tappar känsel i framförallt fötterna efter ett par minuter också p.g.a. minskad blodtillförsel.

BlötSnö
2014-02-02, 02:07
Dag 2
30min tog en timme. Två av "sittningarna" på 5 minuter.
Dock måste jag erkänna att jag inte klarar av att hålla balansen ordentligt om jag inte antingen sträcker armarna rakt framåt eller håller i något stabilt.
Får ta och stoppa in något under hälarna imorgon.
För jäkla jobbigt det här. Det gillas.

Frank Slater
2014-02-02, 09:28
Dag 2
30min tog en timme. Två av "sittningarna" på 5 minuter.
Dock måste jag erkänna att jag inte klarar av att hålla balansen ordentligt om jag inte antingen sträcker armarna rakt framåt eller håller i något stabilt.
Får ta och stoppa in något under hälarna imorgon.
För jäkla jobbigt det här. Det gillas.

Du måste sprida ut det: Resume the squat and work in small short bursts of squatting throughout the day.

Inte göra det till nåt självplågeri.

BlötSnö
2014-02-02, 09:44
Försökte göra det i uniformsbyxorna igår, men de satt lite för tight och ta av dem var inte aktuellt.
Man skulle ju kunna ta en kvar på morgonen och en på kvällen. Det får bli imorgon.
Jag är lite förvånad över att det inte gör det minsta ont/värker någonstans efter att ha sovit på saken. Med tanke på hur mycket det spänner här och där så borde ju någonting bli lite surt och höra av sig.

tlk
2014-02-02, 09:46
Andra dagens 30 minuter done. Känns varken bättre eller sämre än det gjorde igår. Är mkt skeptiskt till att de här 30 dagarna kommer att ge något :S

Frank Slater
2014-02-02, 09:48
Försökte göra det i uniformsbyxorna igår, men de satt lite för tight och ta av dem var inte aktuellt.
Man skulle ju kunna ta en kvar på morgonen och en på kvällen. Det får bli imorgon.
Jag är lite förvånad över att det inte gör det minsta ont/värker någonstans efter att ha sovit på saken. Med tanke på hur mycket det spänner här och där så borde ju någonting bli lite surt och höra av sig.

Jag vet inte om du har fattat det men jag skriver till alla som inte har fattat det. Man ska gå ner och huka lite när man har tid, tex. när man pratar i telefon, väntar på tåget, väntar på kaffebryggaren, väntar på att toaletten ska bli ledig, förutsatt att ingen ser en (för att det ser löjligt ut, eller om man är bekväm med det). Man behöver inte avsätta en tidspott dagligen för att sitta på huk. Sprid ut det över dagen.

Frank Slater
2014-02-02, 09:54
Andra dagens 30 minuter done. Känns varken bättre eller sämre än det gjorde igår. Är mkt skeptiskt till att de här 30 dagarna kommer att ge något :S

Vill du så kan du öka svårighetsgraden och progression i stretchen genom att inkorporera de övningar som demonstreras i videoklippet. T.ex. bugningar med överkroppen/huvudet mot golvet. Då blir det mer utmanande.

tlk
2014-02-02, 10:18
Vill du så kan du öka svårighetsgraden och progression i stretchen genom att inkorporera de övningar som demonstreras i videoklippet. T.ex. bugningar med överkroppen/huvudet mot golvet. Då blir det mer utmanande.

Tack för tipset, men jag upplever inte någon av dem alls som speciellt utmanande.

BlötSnö
2014-02-02, 10:18
Nej, jag var nog inte riktigt med på noterna på den punkten.
Problemet är väl bara att jag har lite svårt att hitta tillfällen under dagen då jag har tillfälle och inte är omringad av en massa människor (för jag är inte bekväm med det:)) förutom de dagar jag är ledig, så det får bli lite på morgonen och lite på kvällen för min del.

tlk
2014-02-02, 10:19
Jag vet inte om du har fattat det men jag skriver till alla som inte har fattat det. Man ska gå ner och huka lite när man har tid, tex. när man pratar i telefon, väntar på tåget, väntar på kaffebryggaren, väntar på att toaletten ska bli ledig, förutsatt att ingen ser en (för att det ser löjligt ut, eller om man är bekväm med det). Man behöver inte avsätta en tidspott dagligen för att sitta på huk. Sprid ut det över dagen.

Precis så. Man kan dela upp det på 300 skvattsessioner över 15 timmar om man känner för det.

bubbs
2014-02-02, 10:33
Testade igår att bara köra igenom övningarna på videon. Det var rakt igenom hemskt, svettigt och skitjobbigt :D

tntballe
2014-02-02, 11:25
Tack för tipset, men jag upplever inte någon av dem alls som speciellt utmanande.

Men om allt extra är lätt och om du utan problem kan sitta länge, så kommer det ju inte ge något speciellt för just dig.

Exdiaq
2014-02-02, 11:56
Tack för tipset, men jag upplever inte någon av dem alls som speciellt utmanande.

Då är du tillräckligt rörlig.

Loke
2014-02-02, 12:09
Väldigt bra grejer. Nybörjare som frågar på internet hur man gör djupa knäböjar bör mötas av detta i första hand istället för texter om stretching av ditten och datten. Balans och kontroll är prio ett :)

Brukar försöka stå på huk en del, men man kanske ska göra det lite mer aktivt ändå. Övningarna i filmen ser superbra ut, men de lär jag bara göra på gymmet ;)

spoon
2014-02-02, 16:15
Andra dagens 30 minuter done. Känns varken bättre eller sämre än det gjorde igår. Är mkt skeptiskt till att de här 30 dagarna kommer att ge något :S

Har du full mobilitet så ger det nog inte lika mycket för dig som det ger för någon som inte har bra mobilitet.

Edit. Pucktrea

tlk
2014-02-02, 19:03
Ställer mig mycket frågande till att jag skulle ha någon form av bra mobilitet.

Hur som helst så finner jag det trevligt med det här. Det motiverar mig att resa mig från soffan imellanåt och göra något med kroppen. Det är grejt. Mer vardagsaktivitet, och välbehövliga pauser från soffandet.

Desertrat
2014-02-02, 19:17
Kommer definitivt att implementeras i den dagliga rutinen.

Bailah
2014-02-02, 19:35
Jag är game!

spoon
2014-02-02, 20:53
Dag 3

Idag var det långtråkigt att sitta ner och chilla. 30 dagar är länge! Känner att det sliter lite på insida lår och knä att sitta så mycket i denna positionen.

gohei
2014-02-02, 22:09
Blev inte av igår så började idag. 12 min avklarade än så länge. Känner det verkligen i ryggen efter ett tag. Tog även ett tag att hitta rätt avstånd och position på fötterna.

spoon
2014-02-03, 11:52
Tränade idag och böjen går riktigt bra för att fotlederna redan är mjukare. Däremot så knäckte det till i ryggen när jag körde marklyft. Misstänker att mitt sittande i squat-position gör min rygg stel vilket inte är bra när jag ska träna marklyft.

Så jag hoppar av den här utmaningen. Kommer arbeta med fotlederna på annat sätt istället.

BlötSnö
2014-02-04, 01:43
Sen arbetsdag och skolarbete natten till igår satte käppar i hjulen.
Ingen bra bortförklaring, jag vet, men idag var det på det igen. Nu är jag uppe i sex minuter i sträck. Frågan är om det är kroppen eller hjärnan eller båda som börjar acceptera aktiviteten.

mellez
2014-02-04, 12:09
In!
Kör fem-minuters under dagens gång, att sitta ner går bra tills fotlederna blir skit-trötta. Att göra övningarna är asjobbigt förutom Buddha Prayers den går okej.

Bara att fortsätta nöta :)

spoonchest
2014-02-04, 12:17
Har hängt med i dagarna fyra. Ska ärligt säga att 30min-strecket inte nås alla gånger men jag använder det som ett riktmärke, absolut. En ny rutin får inte vara för ambitiös innan den ens påbörjats.


För som nån sa: "Det ska göras också"

BlötSnö
2014-02-05, 02:47
En ny dag har börjat och ytterligare 30 minuters hukande är avklarat. Denna gång blev det dock lite uppdelat under dagen.
8 minuter gick det att sitta i sträck denna gång. Jag tackar Kapten Kirk för detta.

Bailah
2014-02-05, 03:31
Dag 2 avklarad. Gör det i omgångar under dagen. Känns faktiskt redan rätt nice, körde böj idag och mina ljumskar brukar bråka lite men de var game direkt. Kör lite av stretch övningarna. Tycker som ett par andra att fötterna utvinklade känns skönast men försöker vinkla in dem så mycket som möjligt. Enda som stoppar mig är nog fotlederna.

BlötSnö
2014-02-06, 02:06
Det blev inga långa sittstunder idag. Måste vara för att det var ben igår. Fiiiiiifasen vad jobbigt det var bitvis.

tlk
2014-02-06, 07:42
Fick in 16 minuter allt som allt under gympasset i morse. Korta stunder ftw. 15 sekunder när man åker hiss är också en klassiker nu.

Matsa
2014-02-08, 04:18
Har kört tre dagar nu och jag märker redan en viss teknikförbättring i frontböj. Idag gick det dock åt helvete då jag spräckte uniformsbyxorna så jag har bara hunnit med 5 minuter. :/ Det blir till att pressa när jag kommer hem, fast fan vet om jag inte fuskar eftersom jag slutar vid 07 och lär vilja sova asap.

tlk
2014-02-08, 06:24
Dag 8 eller något igång. Fick in 15 minuter på gymmet, får väl klämma in resterande 15 under dagen nån gång. Har en hel del att läsa så det är ju perfekt tillfälle. Också rätt najs att skvatta och äta från tallrik på golvet.

BlötSnö
2014-02-08, 10:01
Har kört tre dagar nu och jag märker redan en viss teknikförbättring i frontböj. Idag gick det dock åt helvete då jag spräckte uniformsbyxorna så jag har bara hunnit med 5 minuter. :/ Det blir till att pressa när jag kommer hem, fast fan vet om jag inte fuskar eftersom jag slutar vid 07 och lär vilja sova asap.

Heh, jag provade också i uniformsbyxor, men insåg ganska snabbt att de just skulle spricka om jag inte lät bli.

Ja, dag åtta eller något. Gick bra igår. Börjar sträcka ut höger skinka/utsida lår tillräckligt för att kunna sitta långa stunder utan att det gör ont/känns obekvämt.
Fortfarande problem med vikten bakåt. Körde med två pocketböcker under hälarna, samt lite fusklutande mot en vägg.

gohei
2014-02-10, 21:39
Har slarvat som tusan med detta och till o med hoppat över vissa dagar så tänkte börja om från noll.
Körde 10min i morse innan jobbet och 20min nu ikväll samtidigt som jag spelade Mario Kart.

Frantic
2014-02-10, 21:44
Är man stel om man inte kommer ner i godkänt böjdjup och samtidigt tycker att det är jobbigare att sitta så än att sitta i jägarvila mot en vägg?

Menigar
2014-02-18, 13:19
är på dag 7 tror jag, har gett bra resultat hittills. snart hälarna i golvet och känner mig väldigt bekväm nu. jag har haft ont på insidan av knäna pga stelhet tidigare, det försvann efter två dagar och har inte märkts av alls sen dess. väldigt skönt.

tlk
2014-02-18, 14:22
Dag 18 idag. Tycker det är lite tråkigt att få in alla minuterna. Men skönt att man kommer upp ur stolen lite.

spoon
2014-03-04, 19:02
Körde ni klart alla dagar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

tlk
2014-03-04, 19:35
Jag körde iaf klart alla dagar :)

hidden
2014-03-04, 21:18
Fick ni djupare böjar?

tlk
2014-03-05, 05:11
Fick ni djupare böjar?

För mig gjorde det ingen skillnad öht. Men då hade jag inte några problem att sitta duktigt djup 30 minuter i streck redan dag 1. Inte heller den här rörlighetsrutinen som finns i nån video här i tråden tyckte jag var särskilt utmanande på något sätt.

newb123
2014-03-05, 06:33
För mig gjorde det ingen skillnad öht. Men då hade jag inte några problem att sitta duktigt djup 30 minuter i streck redan dag 1. Inte heller den här rörlighetsrutinen som finns i nån video här i tråden tyckte jag var särskilt utmanande på något sätt.

http://assets.diylol.com/hfs/bfe/93a/90f/resized/high-expectations-asian-father-meme-generator-son-i-m-proud-c64f1f.jpg

VoDaresVins
2014-03-05, 09:29
Kommer lite sent in här nu när jag haft en kolopaus och missat den här tråden. Undrar hur det här hänger ihop för personer som mig som har extremt strama hamstrings (och höftböjare med antar jag) men inte har något som helst problem att sitta ner i fullt huk med hälarna i golvet. Jag kör inte så djupa böj pga buttwink en bit under parallellt. Ryggen ser antagligen ut som en ostbåge när jag sitter ned, men vad jag förstod i instruktionerna skulle man försöka tvinga på rak rygg utan bara se till att man kommer ner. Kan det här alls ge nåt i såna fall?

tlk
2014-03-05, 09:37
Kommer lite sent in här nu när jag haft en kolopaus och missat den här tråden. Undrar hur det här hänger ihop för personer som mig som har extremt strama hamstrings (och höftböjare med antar jag) men inte har något som helst problem att sitta ner i fullt huk med hälarna i golvet. Jag kör inte så djupa böj pga buttwink en bit under parallellt. Ryggen ser antagligen ut som en ostbåge när jag sitter ned, men vad jag förstod i instruktionerna skulle man försöka tvinga på rak rygg utan bara se till att man kommer ner. Kan det här alls ge nåt i såna fall?

Du kan ju köra det och satsa på att försöka räta upp ryggen under hukandet. Också förslagsvis köra övningarna.

BlötSnö
2014-03-05, 10:09
Jag glömde någon dag här och där och började istället kombinera med andra stretchövningar, eftersom 30min på huk (jag hade svårt för att dela upp det över dagen) är så förbaskat långtråkigt.
Men en sak är säker och det är att rörligheten/toleransen/stabiliteten i höfterna har ökat något kolossalt.
Ass to the grass-böj känns lättare/stabilare än de gjorde förut.
Så i mitt fall har det fungerat väldigt bra. :thumbup:

VoDaresVins
2014-03-05, 12:01
Du kan ju köra det och satsa på att försöka räta upp ryggen under hukandet. Också förslagsvis köra övningarna.

Har inte kollat övningarna än men ska nog ge det här en chans. Undrar ännu generellt hur jag kan ha så enkelt att sitta i huk när jag annars är jättestel. Några andra hade tydligen samma. Förstår inte riktigt var skon klämmer för andra. Kollade min form med kameran, så såg faktiskt rätt okej ut. Ryggen är rak och fin bortsett då från buttwinken.

Dreas
2014-03-05, 13:02
Fick ni djupare böjar?Inte djupare böj men efter 4 dagar med strech så slutade mina höfter att göra ont i böjen. Har nästan alltid haft problem med dom förut.

Nu strechade jag dock inte 30min per dag utan mer 10min utspritt på 5-6 försök varje dag.

dream_theater_
2014-03-09, 22:56
Några fler som kör? Jag har hållit på i fyra dagar nu. Börjar klara av att rotera sittandes och vrida armbågen upp mot taket.

Mina kompisar skulle prova på förfesten igår, INGEN kunde ens sitta på huk, wtf!

ceejay
2014-03-09, 22:58
Några fler som kör? Jag har hållit på i fyra dagar nu. Börjar klara av att rotera sittandes och vrida armbågen upp mot taket.

Mina kompisar skulle prova på förfesten igår, INGEN kunde ens sitta på huk, wtf!

Väldigt få klarar av att sitta på huk vettigt.

dream_theater_
2014-03-09, 23:09
Väldigt få klarar av att sitta på huk vettigt.

Jo jag blev väldigt förvånad. Men såklart, Sheos squat stretch har hjälpt mig tidigare.

spoonchest
2014-03-10, 07:11
Väldigt få klarar av att sitta på huk vettigt.

Ja, det har slagit mig att i vissa sammanhang ser jag ut som rena cirkusartisten när man jämför rörlighet med andra. Vilket är intressant eftersom jag är rätt stel.

Menigar
2014-03-21, 11:48
jag har kört 30dagar+ nu och senaste 10 dagarna med stretchrutinen en gång om dagen. har inte kört knäböj under den här perioden pga skada men idag körde jag en lätt omgång böj.
kommer nu ca 2dm lägre än innan med bättre form, väldigt nöjd med resultatet.

kommer fortsätta med på stretchrutinen och sittandet tills jag kan göra fulldjupa böj med en olastad stång utan problem.

G_lund
2014-12-31, 15:08
BUMP!

Vilka hoppar på efter nyår?
http://rotter.name/User_files/nor/52e7c7c26c955d8a.jpg

svenbanan
2014-12-31, 17:04
Det kanske vore nåt. Jag är stel som ett kylskåp, och särskilt i fotleder. Tror jag har broskpåbyggnader där som hindrar.

Dock vette fan om jag kommer ro iland 30min om dagen. Jag vet hur ont jag kan få av att huka länge...

Har inte läst "reglerna" men är det okej att hålla i sig i stolpe eller ha gummiband runt röven somhindrar att man ramlar bakåt?

tlk
2014-12-31, 17:25
Det kanske vore nåt. Jag är stel som ett kylskåp, och särskilt i fotleder. Tror jag har broskpåbyggnader där som hindrar.

Dock vette fan om jag kommer ro iland 30min om dagen. Jag vet hur ont jag kan få av att huka länge... ´´

Du behöver inte göra 30 minuter i ett.. du kan fördela det på 120 set över hela dagen om du så vill

svenbanan
2014-12-31, 18:06
Du behöver inte göra 30 minuter i ett.. du kan fördela det på 120 set över hela dagen om du så vill

Det har jag hajat. Känns ändå rätt mycket att sitta i fem minuter sex gånger under dagen. Det känns alltså jobbigt rent fysiskt.

Exdiaq
2014-12-31, 18:49
Det har jag hajat. Känns ändå rätt mycket att sitta i fem minuter sex gånger under dagen. Det känns alltså jobbigt rent fysiskt.

Börja med 5min en gång om dagen?

svenbanan
2014-12-31, 19:18
Börja med 5min en gång om dagen?

Jag kommer väl troligtvis testa 3-4min ett par tre ggr om dagen så får vi se hur det käns...

Kabuto
2015-01-01, 02:11
Jag är sugen på att testa nu under det nya året men att ha hälarna i golvet och avslappnad ryggrad klarar jag knappast. Jag klarar ha hälarna i golvet om jag drar mig framåt.

svenbanan
2015-01-01, 03:04
Jag är sugen på att testa nu under det nya året men att ha hälarna i golvet och avslappnad ryggrad klarar jag knappast. Jag klarar ha hälarna i golvet om jag drar mig framåt.

Det där med avslappnad rygg tolkar jag som att det är okej att inte ha rak rygg. Dvs att det är okej att vara framåtböjd. Det borde betyda att det är okej att hålla i sig i något också.

Jag tänker försöka köra delvis med gummiband runt arslet som drar höften framåt, underlättar extremt mycket. Frågan är om man förlorar nåt på att göra så, om alternativet är att kramphålla i en stolpe framför sig för att inte dra på arslet.

Blev lite sugen på att köra ett första pass nu. Men tror att risken är typ 100% att jag skulle stå på arslet, ev helt andra anledningar nu på nattkröken. Att jag inte rasade i blixthalkan på väg hem är ett mirakel.

StarkaUlf
2015-01-01, 11:06
Ska testa 2 minuter varje vaken timme. Fast jag kommer köra med böjskor till att börja med.

baggard
2015-01-01, 13:17
Jag hoppar på med start idag.. så nu har jag skrivit det nu måste jag fullfölja
Har inte läst så mycket regler men jag kör nog hela rasket på en och samma gång varje dag bara

Tack för bumpen!

svenbanan
2015-01-01, 20:44
Nån som har nåt bra sätt att mekaniskt hindra hälarna att rotera inåt? Dvs knät kolapsar inåt, fast eftersom jag fixerar knät med armbågen (som Idos Buddha prayer) så blir det istället foten som roterar utåt. Jag skulle vilja spika fast foten i marken så detta inte kan ske. Finns det kanske nån mindre drastisk metod som nån har koll på?

Jag har i alla fall gjort 2 gånger med 4min per sittning idag. Dock med gummiband runt rumpan som drar fram höftpartiet. Känns som om knän, ljumskar och röven skulle explodera i slutet av dessa fyra minuter. Inte skönt. Förhoppningsvis betyder detta att nåt positivt kommer bli resultatet. Fan trot! Nu ska jag försöka sitta en gång till. Kanske testar att sitta nån minut utan gummibandet också...

StarkaUlf
2015-01-01, 20:51
Nån som har nåt bra sätt att mekaniskt hindra hälarna att rotera inåt? Dvs knät kolapsar inåt, fast eftersom jag fixerar knät med armbågen (som Idos Buddha prayer) så blir det istället foten som roterar utåt. Jag skulle vilja spika fast foten i marken så detta inte kan ske. Finns det kanske nån mindre drastisk metod som nån har koll på?

Jag har i alla fall gjort 2 gånger med 4min per sittning idag. Dock med gummiband runt rumpan som drar fram höftpartiet. Känns som om knän, ljumskar och röven skulle explodera i slutet av dessa fyra minuter. Inte skönt. Förhoppningsvis betyder detta att nåt positivt kommer bli resultatet. Fan trot! Nu ska jag försöka sitta en gång till. Kanske testar att sitta nån minut utan gummibandet också...

Har kört 6x2 minuter idag, det får räcka för idag. Ökar så småningom. Helt slut i underkroppen trots att man bara sitter och "slappnar av". Jag är inte så rörlig.

svenbanan
2015-01-01, 22:28
Har kört 6x2 minuter idag, det får räcka för idag. Ökar så småningom. Helt slut i underkroppen trots att man bara sitter och "slappnar av". Jag är inte så rörlig.

Ja, jag är som gelé i höftregionen. Hade rejält ont ett tag också, men gjorde lite stretchar för höftböjare, rumpa/piriformis och ljumskar så släppte detta i alla fall.

Jag tänkte köra några vändor till under kvällen och förhoppningsvis komma upp i 15-20min.

StarkaUlf
2015-01-01, 23:05
Ja, jag är som gelé i höftregionen. Hade rejält ont ett tag också, men gjorde lite stretchar för höftböjare, rumpa/piriformis och ljumskar så släppte detta i alla fall.

Jag tänkte köra några vändor till under kvällen och förhoppningsvis komma upp i 15-20min.

Det låter vettigt :) jag avvaktar till morgondagen och kör kanske 7-8x2 minuter, sedan ökar jag 1-2 gånger per dag tills jag är uppe i 15x2. Blir kul att se om man märker någon skillnad efter 30 dagar.

svenbanan
2015-01-02, 00:02
15min har jag lyckats skrapa ihop. Tror jag nöjer mig nu. Högra ljumsken känns riktigt ledsen.

Pallar man detta i 30 dagar lär det ju bli nån slags skillnad. Frågan är om det blir rullstol eller spagat... ;)

G_lund
2015-01-02, 00:28
Dagens:
Pass1: 16 min
Pass2: 18 min
Pass3: 14 min

frys
2015-01-02, 01:21
Har gjort detta 3 minuter varje timme halva dagen i princip.

Det är rätt obehagligt xD

Hur gör ni med strechövningarna i videon? Gör ni någon av dom varje gång eller sitter ni bara på huk i era minuter?

svenbanan
2015-01-02, 02:11
Dagens:
Pass1: 16 min
Pass2: 18 min
Pass3: 14 min

Fyfan! Har du kollat så benen inte ramlat av? ;)

svenbanan
2015-01-02, 02:19
Har gjort detta 3 minuter varje timme halva dagen i princip.

Det är rätt obehagligt xD

Hur gör ni med strechövningarna i videon? Gör ni någon av dom varje gång eller sitter ni bara på huk i era minuter?

Jag sitter på huk med ett gummiband runt röven fäst i en stolpe. Denna drar höfterna framåt (så jag slipper böja mig framåt och kramphålla i stolpen för att inte rasa på ändan). Jag trycker ut knäna med armbågarna nästan hela tiden. Ska väl försöka utan gummibandet (två cykelslangar) då jag faktiskt klarar av att sitta på huk i 3 min utan att börja grina. Just nu är jag larvigt stel. Men förutom att gummibandet möjliggör huksittandet så tror jag att jag faktiskt hamnar i en bättre position mha detta än om jag skulle köra utan just nu.

Jag tänker definitivt försöka köra "övningarna" då jag väl kör utan gummiband. Om inte annat så är det behagligare om det blir lite dynamiskt, och även mindre långtråkigt...

spoonchest
2015-01-02, 05:07
Jag är på (igen). Men inte tal om några 30 minuter inte. fem, max 10 om dan i en månad ska fungera.

Matsa
2015-01-02, 07:56
Fick riktigt bra resultat av detta men jag kommer inte köra 30 minuter om dagen igen utan det blir snarare några minuter när jag hinner i kombination med intensivare stretchövningar (typ Sheos variant) på gymmet. Kan säga att det inte gör speciellt ont att sitta på huk längre i alla fall, kunde inte sitta mer än typ 30 sekunder i streck när jag började pga smärta.

Huungg
2015-01-02, 11:29
Som den asiat jag är kan jag sitta på huk i flera timmar om jag vill. Däremot har jag börjat med buddha praises eller vad det heter. Inbillar mig att det borde vara bra för knäböjen

svenbanan
2015-01-02, 17:55
Fick riktigt bra resultat av detta men jag kommer inte köra 30 minuter om dagen igen utan det blir snarare några minuter när jag hinner i kombination med intensivare stretchövningar (typ Sheos variant) på gymmet. Kan säga att det inte gör speciellt ont att sitta på huk längre i alla fall, kunde inte sitta mer än typ 30 sekunder i streck när jag började pga smärta.

Låter lovande för mig. Jag pallade inte många minuter i streck i går. Får se ifall det går bättre idag. Känner mig totalt ledbruten i underkropp och korsrygg.

G_lund
2015-01-03, 00:04
Fyfan! Har du kollat så benen inte ramlat av? ;)

Det känns inte så farligt förrän man försöker ställa sig upp igen :D

Totalt 39 minuter idag.

StarkaUlf
2015-01-03, 00:07
Jag insåg att jag kanske först ska bli hel i ljumsken innan jag kör detta :D så jag kör så fort den är bra.

baggard
2015-01-03, 00:41
Kändes för jävla mycket i ljumskarna första gången jag körde så jag värmde upp med 100 bw squat före den här gången. Helt otroligt att det kan suga så mycket i ben och knän av att bara sitta :Virro

svenbanan
2015-01-03, 10:15
Det känns inte så farligt förrän man försöker ställa sig upp igen :D

Totalt 39 minuter idag.

Ja herregud. Jag är tvungen att sätta mig på arslet och lirka loss fötterna från marken (mha händerna) och sedan räta ut benen milimeter för milimeter medans jag sitter ned. Sedan klöser jag mig upp mha nån bänk eller väggen eller nåt. Detta alltså efter fyra minuters sittande, vilket är mitt absoluta max. Igår blev det tre sådana vändor. Dock gjorde jag ungefär 15-20min av diverse vanliga stretchövningar också. Idag är mitt mål att palla 3x4min + 4x2min.

spoon
2015-01-03, 10:19
Låter lovande för mig. Jag pallade inte många minuter i streck i går. Får se ifall det går bättre idag. Känner mig totalt ledbruten i underkropp och korsrygg.

Var försiktig nästa gång du kör knäböj eller marklyft. Jag skadade mig i ryggen efter förra gången som jag körde det här. Troligtvis för att jag var mjukare än vad jag brukar vara och inte klarade av att göra som vanligt. Inget fel i att stretcha men kroppen är ganska utsatt för tung belastning när den är så mosad som den kan bli av 30/30.

svenbanan
2015-01-03, 23:41
Var försiktig nästa gång du kör knäböj eller marklyft. Jag skadade mig i ryggen efter förra gången som jag körde det här. Troligtvis för att jag var mjukare än vad jag brukar vara och inte klarade av att göra som vanligt. Inget fel i att stretcha men kroppen är ganska utsatt för tung belastning när den är så mosad som den kan bli av 30/30.

Tack för omtanken. Ska abslout hålla detta i åtanke. Fast för min del känns det mest illa i ljumskarna, som jag ibland tror ska ramla av. Idag känner jag mig dock mjukare än på mycket länge, så jag hoppas att detta kan funka på ett längre perspektiv.

Men det är ju tur att jag är så fantastiskt lat att jag knappt lyft en skivstång på ett par månader. :D Ägnar mig just nu mest åt kroppsviktsövningar och löpning (trots det värdelösa vädret).

svenbanan
2015-01-04, 00:30
Holy shit!

Jag satt nyss på huk i 10min i ett svep. Kunde resa mig som folk utan att benen ballade ur. Det gjorde inte ont i ljuskar, rumpa, höftböjare alls under tiden. Tidigare dagar har jag som mest pallat 4min, och då har jag räknat sekunderna de sista två minuterna. Idag var det bara hur lugnt som helst. Dock körde jag forfarande med gummiband runt arslet. Men jag kanske kan skippa det snart om resultaten kommer så här snabbt. Nu ska jag köra lite vanliga stretchövningar i en halvtimme och sedan se om jag kan sitta ytterligare tio minuter (eller mer) innan det blir natti.

Glatt överraskad är bara förnamnet.

G_lund
2015-01-04, 00:51
Bra jobbat bananen!

Jag har inte hunnit med något stretchande alls idag så jag sitter en stund nu istället :)

G_lund
2015-01-04, 01:23
12 minuter idag.

svenbanan
2015-01-04, 02:24
Blev 2x10min idag. Chockerande!

Dessutom 2-5min vardera (per sida) på dessa stretchvarianter hurdler-, couch-, pretzel-, pigeon- och straddlepositioner. Dessutom stretchar jag lårbenets utåtrotatorer genom att stå på knä (friarposition) och rotera överkropen utåt över det knä som är i marken där foten som ligger på marken bakom knät är fixerad (står på knä i en dörröppning med en dörrpost innanför bakre foten). Denna är riktigt skön för höfterna. Vader/hälsenor får bra stretch i huksittande (eftersom jag delvis skiftar vikten till ett ben och lutar mig över det knät) så dessa klarar sig nog utan nån ytterligare stretch tror jag.

Kanske nåt för hamstrings också så benen kan bli manglade från alla riktningar. Och kanske nåt för QL. Det får bli i morgon kanske.

DudX
2015-01-04, 18:09
Då har jag börjat med dag ett. Hittills klarat 17minuter.
Mina ben håller på att dö, mina smalben pumpar och mina höfter känns som de har rest iväg.

Halva tiden gjordes i mina böjskor, kan sitta mer avslappnad i dem. Barfota dör jag nästan och måste hålla armarna rakt fram för att inte tippa bakåt.

Paperbasket
2015-01-04, 18:25
Det är en ögonöppnare för mig att kolla denna tråden för jag trodde inte folk hade problem att sitta i en djup böj på det sättet.

Undrar om inte mina år med gymnastik och judo bidragit till en bra grund för sådant här för har själv aldrig haft några problem med atg eller sitta länge i en grund böj.

Ps, no offence till de som inte klarar av det blev bara förvånad.

StarkaUlf
2015-01-04, 19:00
Det är en ögonöppnare för mig att kolla denna tråden för jag trodde inte folk hade problem att sitta i en djup böj på det sättet.

Undrar om inte mina år med gymnastik och judo bidragit till en bra grund för sådant här för har själv aldrig haft några problem med atg eller sitta länge i en grund böj.

Ps, no offence till de som inte klarar av det blev bara förvånad.

Vi lever i en allt mer stillasittande vardag (arbeten, dator, tv etc.), så det lär bara bli värre med åren, skulle jag tro.

G_lund
2015-01-04, 23:33
Vi lever i en allt mer stillasittande vardag (arbeten, dator, tv etc.), så det lär bara bli värre med åren, skulle jag tro.

"Chairs fucked us up" - Ido Portal

IzGKjXY52Uw

StarkaUlf
2015-01-04, 23:37
"Chairs fucked us up" - Ido Portal

IzGKjXY52Uw

Så rätt, så rätt :D

G_lund
2015-01-04, 23:39
51 minuter idag totalt. :)

Frantic
2015-01-05, 12:04
Ido har ganska starka fotleder. @ 48sek

HHn-Hk8OBSo

ondekrulon
2015-01-05, 14:05
Jag gillar Idos idéer skarpt! Här är han med i en podcast.
http://takeituneasy.com/32

agazza
2015-01-05, 15:03
http://imageshack.com/a/img202/6528/bh49.jpg

Jag är inte i närheten av att vara så vig som man borde vara när man kallar sig styrkelyftare.

:laugh:

spoon
2015-01-05, 15:04
:D

Nu får du lägga upp en bild Agazza.

agazza
2015-01-05, 17:05
Om en månad isf :D

sent from my one+

DudX
2015-01-05, 20:10
Dag2 kändes bättre, klarade 30minuter iallafall.
25första med böjskor och de 5 sista utan.
Utspritt på cirka 2,5timmar.

Klarar inte mer än max 2 min i stöten...

Blir nog bättre framöver.

svenbanan
2015-01-05, 22:40
Igår blev det 10min plus 5min på huk. Jag tror det egentligen bara är min superstela högra fotled som hindrar mig från att kunna sitta i en djup position utan gummiband som drar höfterna framåt. Den lär jag inte få ordning på hur jag än bär mig åt, så jag fortsätter nog med gummibandet och hoppas att fotleden kanske också luckras upp med tiden. I övrigt inbillar jag mig att ljumskar och höfter får ut ungefär lika mycket med gummiband jämfört med utan. Nån som har nån teori som omkullkastar detta?

Idag har det inte blivit nåt ännu. Får se ifall jag ids, har sjuk huvudvärk, men jag kanske sitter en sväng innan jag går i korgen. Igår satt jag på huk och drack en kopp te. :D

3bz
2015-01-05, 23:11
Dricka te hukande är ju utmärkt, äta maten i den positionen är ju också trevligt. Trädgårdsarbete på huk är nog det jag gillar bäst, blir ju mindre statiskt samtidigt som tiden går fortare.

G_lund
2015-01-05, 23:41
21 minuter totalt idag.
Vet inte om det beror på kettlebellträningen igår, men jag fick mjölksyra i hela ryggen efter bara några minuters sittande. :)

frys
2015-01-06, 01:20
Dag 4

20 min-ish sittande idag, Stel som satan i vänstra fotleden som inte verkar gå bort, lol.

Sitter 3-4 minuter åt gången sen känns det som mina fotleder domnar bort typ, är det bara jag? ;P

Har iallafall lyckas gå från 2 minuter smärta till 4 minuter någorlunda bekvämt så yay för det

svenbanan
2015-01-06, 09:03
Dag 4

20 min-ish sittande idag, Stel som satan i vänstra fotleden som inte verkar gå bort, lol.

Sitter 3-4 minuter åt gången sen känns det som mina fotleder domnar bort typ, är det bara jag? ;P

Har iallafall lyckas gå från 2 minuter smärta till 4 minuter någorlunda bekvämt så yay för det

Har du provat att variera hur brett du har fötterna och hur mycket du utåtroterar?

Vissa positioner känns bättre i fotlederna än andra för mig. Gäller att hitta positioner där knät kan komma tillräckligt långt fram utan att komma innanför stortån, eller att vikten enbart ligger på insidan av foten. Det är i alla fall de saker jag mixtrat med. Men jag "fuskar" iofs med gummiband runt röven.

svenbanan
2015-01-06, 09:08
Dricka te hukande är ju utmärkt, äta maten i den positionen är ju också trevligt. Trädgårdsarbete på huk är nog det jag gillar bäst, blir ju mindre statiskt samtidigt som tiden går fortare.

Svårt för mig dock, som behöver assistans av ett gummiband för att inte falla bakåt pga jävla fotled full med brosk.

Aping
2015-01-06, 09:27
Kan man vara så grov att det blir dåligt för knäna att sitta på huk? Att lår mot vad ger någon ofördelaktig vinkel i leden eller nåt?

frys
2015-01-06, 13:48
Har du provat att variera hur brett du har fötterna och hur mycket du utåtroterar?

Vissa positioner känns bättre i fotlederna än andra för mig. Gäller att hitta positioner där knät kan komma tillräckligt långt fram utan att komma innanför stortån, eller att vikten enbart ligger på insidan av foten. Det är i alla fall de saker jag mixtrat med. Men jag "fuskar" iofs med gummiband runt röven.

Sitter rätt smalt typ som en OL-böj med 45 grader utåt. får mixa med det och se ifall det känns bättre

svenbanan
2015-01-06, 16:36
Bara för det så fick jag också lite domnade fötter idag. Det har blivit 8m + 1m + 12m + 5m idag (och det lär inte bli mer). Den enstaka minuten var utan gummiband. Men jag får verkligen lov att sträcka ut armarna långt framåt för att inte tippa bakåt ifall jag ska köra så, och då är det fotleden det tar emot i. Det känns likadant i resten av kroppen oberoende av gummibandet så jag tror jag kommer få lika bra effekt av att köra med gummibandet. Dessutom kan jag gunga runt och förskjuta vikten så jag kan få nästan hela kroppsvikten på ena foten, och trycka fram och ut knät (vilket ger en jäkla stretch i hälsenan och vaden).

DudX
2015-01-06, 20:16
Dag 3 30minuter gjorda.
Delade på ca 2minuters set.

Lite bättre än igår, tror det längsta setet blev 2å40.

Lite känningar i vänster smalben, på utsidan.

G_lund
2015-01-06, 22:48
Totalt 37 minuter idag.

3bz
2015-01-07, 03:04
Svårt för mig dock, som behöver assistans av ett gummiband för att inte falla bakåt pga jävla fotled full med brosk.

Hmm, tycker inte man behöver skicka fram knän så långt när man bara ska sitta och samtidigt låter ryggen flexa, ungefär såhär:

http://ppcdn.500px.org/1732663/318a1553feae25b859df3c4566dffae8b3c4f71e/5.jpg

Får själv inte röven lika nära hälarna som snubben på bilden, men behöver definitivt inte skjuta mina knän framför tårna, men jag kanske har fördelaktga proportioner på benen för denna position.

inZane
2015-01-07, 09:35
Fantastisk bild för övrigt, ser ut som ett barn som aldrig tappat rörligheten. Beundrar min tre-årige son varje dag som utan problem hoppar ner i den positionen. Närmar mig sakta fornstora dagar men riktigt sådär avslappnat har jag svårt att se mig sitta.

DudX
2015-01-07, 20:32
Dag 4

30minuter
Första 15 körde jag 2,3,2,3

Tog en paus och körde de sista 15 delade runt 4 minuter.

Känns bättre nu.
Första setet var pina dock.

Edit;
I böjskor hela tiden.

G_lund
2015-01-07, 23:41
21 minuter här idag.

G_lund
2015-01-08, 23:46
25 minuter idag.

svenbanan
2015-01-09, 01:00
Hmm, tycker inte man behöver skicka fram knän så långt när man bara ska sitta och samtidigt låter ryggen flexa, ungefär såhär:

http://ppcdn.500px.org/1732663/318a1553feae25b859df3c4566dffae8b3c4f71e/5.jpg

Får själv inte röven lika nära hälarna som snubben på bilden, men behöver definitivt inte skjuta mina knän framför tårna, men jag kanske har fördelaktga proportioner på benen för denna position.

Intressant bild. Så långt fram tror jag att jag borde kunna få fram knäna också. Gäller att bli mjukare i ljuskar/höfter då, samt hoppas på att vinklarna är tillräckligt bra. Det inger ju lite hopp i alla fall.

Som det är nu kan jag sitta på huk med hälarna på en låg tröskel utan gummibandet (och utan att behöva sträcka armarna framåt så långt det går). Kan till och med köra de där buddhastretcharna i denna position. Men efter c:a 2m i denna position sprängs mina underben. :D Tror det är muskeln på framsidan av skenbenet som jobbar övertid med att försöka dra skenbenet och knät framåt så mycket som möjligt.

Sitter jag på huk på plant golv måste jag bananrygga och toksträcka mig framåt jättemycket för att inte dratta på arslet. Detta innebär per automatik att höften kommer längre bakåt och ifrån vaderna också.

Hur som helst så har jag fått sjukt mycket bättre rörlighet i höfterna av c:a 10-15min om dagen i bara en veckas tid. Har även missat nån dag helt. Dock har jag gjort några ytterligare stretchar (för höftböjare/quads/TFL och för gluteus/piriformis och även för adduktorerna) som jag tror varit guld.

EDIT: Jag satt förövrigt 10min med gummiband idag samt ytterligare 2min med hälarna på tröskel men utan gummiband.
Igår blev det runt det dubbla har jag för mig.

spas
2015-01-09, 09:21
Intressant bild. Så långt fram tror jag att jag borde kunna få fram knäna också. Gäller att bli mjukare i ljuskar/höfter då, samt hoppas på att vinklarna är tillräckligt bra. Det inger ju lite hopp i alla fall.

Som det är nu kan jag sitta på huk med hälarna på en låg tröskel utan gummibandet (och utan att behöva sträcka armarna framåt så långt det går). Kan till och med köra de där buddhastretcharna i denna position. Men efter c:a 2m i denna position sprängs mina underben. :D Tror det är muskeln på framsidan av skenbenet som jobbar övertid med att försöka dra skenbenet och knät framåt så mycket som möjligt.

Sitter jag på huk på plant golv måste jag bananrygga och toksträcka mig framåt jättemycket för att inte dratta på arslet. Detta innebär per automatik att höften kommer längre bakåt och ifrån vaderna också.

Hur som helst så har jag fått sjukt mycket bättre rörlighet i höfterna av c:a 10-15min om dagen i bara en veckas tid. Har även missat nån dag helt. Dock har jag gjort några ytterligare stretchar (för höftböjare/quads/TFL och för gluteus/piriformis och även för adduktorerna) som jag tror varit guld.

EDIT: Jag satt förövrigt 10min med gummiband idag samt ytterligare 2min med hälarna på tröskel men utan gummiband.
Igår blev det runt det dubbla har jag för mig.

Upplever samma sak. Har gjort 5 dagar och underbenen är det som gör mest ont, eller rent av det enda som smärtar. Har gått från att kämpa mig igenom 15 st 2 minuters dag 1 till att köra 6 st 5 minuters idag och känner mig redan rörligare. Upplever att ryggen mår bättre på jobb både när jag står upp och sitter ner vid skrivbordet. Det är för tidigt att dra stora slutsatser än men det ska bli väldigt spännande att se hur man fungerar efter 30 dagar.

Kan detta vara den heliga gralen? =)

frys
2015-01-09, 14:28
suttit en kvart idag, råkade sitta 7 min irad precis när ja glömde kolla tiden, brukar sitta 4-5 min per gång max. kanske man kan sitta såhär till slut hela tiden? x) Fotlederna blir fortfarand lite ömma/dommar bort.

Ser dock ingen skillnad i att böja på gymmet eller andra övningar. suttit 1 vecka hittils

StarkaUlf
2015-01-09, 14:45
Börjat idag igen, 2x2 minuter hittills :D ljumsken känns bra nu, så nu siktar vi på 30 dagar. Målet är till att börja med 10-15 minuter första veckan, sedan öka sakta men säkert.

Det skönaste är att sätta sig bakåt och rulla på rygg och sträcka ut benen när man kört sina minuter :D

spas
2015-01-09, 15:04
Det skönaste är att sätta sig bakåt och rulla på rygg och sträcka ut benen när man kört sina minuter :D

Mycket långsamt och klumpigt för bästa effekt.

StarkaUlf
2015-01-09, 15:05
Mycket långsamt och klumpigt för bästa effekt.

Självklart, annars är det inte värt att göras :D

G_lund
2015-01-09, 21:35
Börjat idag igen, 2x2 minuter hittills :D ljumsken känns bra nu, så nu siktar vi på 30 dagar. Målet är till att börja med 10-15 minuter första veckan, sedan öka sakta men säkert.

Det skönaste är att sätta sig bakåt och rulla på rygg och sträcka ut benen när man kört sina minuter :D

Gött att du är med igen! :)

Satt nyss 19 minuter i sträck, liite stel efteråt :D

StarkaUlf
2015-01-09, 22:29
Gött att du är med igen! :)

Satt nyss 19 minuter i sträck, liite stel efteråt :D

Ditt monster! det är ju bara sjukt :D


5x2 fick räcka för mig idag. Siktar på 6x2 imorgon :)

3bz
2015-01-09, 22:32
Skoj att höra om alla förbättringar, har själv inte övat mycket de senaste tre åren, men det kanske är dags att komma igång igen. Blev nästan 10 minuter sittandes för att äta frukost, filmade lite för att se hur det såg ut och för att kunna jämföra senare. Här är några bilder från olika positioner, sitter ganska smalt med fötterna, ungefär rakt under höften:


http://i.imgur.com/xqvpHPy.png
http://i.imgur.com/rZO0Qwn.png
http://i.imgur.com/1t1XhZq.png
http://i.imgur.com/cRGpRAU.png

Är ju långt ifrån elegansen hos indiern jag postade tidigare, men kan iaf sitta någorlunda bekvämt i tio minuter. Som andra så känner jag mest i underben, mer specifikt i peroneals och dess fästen vid knät, det kanske går över med tiden.

Skulle vara skoj om några andra också ville bidra med lite bilder, kan ju om inte annat vara givande för att följa den egna progression.

StarkaUlf
2015-01-10, 21:24
Snyggt 3bz!

Så där, 6x2 avklarat idag. Kändes bättre, bara knäna som var riktigt jobbiga idag :D

Brukar gunga lite lugnt fram och tillbaka andra minuten, för att få lite mer press på fotleden/underben. Får hoppas att det ger resultat också.

svenbanan
2015-01-11, 05:22
Igår blev det inget för mig. Men idag ska det bli en mjuk och smidig dag i snöstormens efterdyningar...

StarkaUlf
2015-01-11, 23:21
Igår blev det inget för mig. Men idag ska det bli en mjuk och smidig dag i snöstormens efterdyningar...

Jag tror det kan vara fiffigt att vila en dag om man känner sig riktigt sliten. För mig blir det på tisdag, pga andra anledningar.

4x2,5 minuter + 2x2 minuter. 14 minuter idag. Går framåt :D

G_lund
2015-01-11, 23:41
Snyggt 3bz. Jag har en bra bit kvar innan jag kan sitta så rak i ryggen utan att få kramp :D

Har känt mig lite sliten i helgen. 10-15 minuter per dag. Ska köra full fart imorgon igen.

StarkaUlf
2015-01-12, 19:24
Första 3 minutaren idag. Får bli 1x3 + 4x2 idag. Sen siktar jag på 2x3 + 3x2 på Onsdag.

Idag är det knäna som sätter stopp, allt annat känns bra faktiskt. Imorgon blir det vila (ska tatueras), vilket kan behövas.

G_lund
2015-01-12, 23:36
Nu mår man..

Tentaperioden avklarad för denna gången.
Sitter på huk, smuttar på en kall öl och kollar på "på spåret" :D
40 min idag.

3bz
2015-01-13, 01:25
Bra jobbat av er, ca 20 minuter här än så länge idag, jag får väl ta en kvart till senare ikväll.

G_lund
2015-01-14, 00:33
41 minuter idag.

StarkaUlf
2015-01-14, 15:15
Ni är ju sjuka :D

Jag har kört 1x4 minuter idag, vilket är rekord med 1 minut i en sittning :D siktar på 3x4 idag.

3bz
2015-01-15, 07:35
ca 35 min idag, lite obekvämare än vanligt, kanske dags att ta det lugnt.

G_lund
2015-01-15, 09:53
ca 35 min idag, lite obekvämare än vanligt, kanske dags att ta det lugnt.

Jag kände likadant en vecka in i stretchandet.
Det är ju en belastad stretch för vissa muskler i ljumskarna/bålen (till skillnad från vanlig avslappnad stretch) så jag gissar på att det kommer av att de inte är vana att arbeta i sina ändlägen.
Jag gick ner till ~10-15 minuter per dag under två dagar, sen körde jag på som vanligt igen.
Kändes som jag kom förbi en liten platå efter det, nu är jag inte alls lika stel när jag ställer mig upp efter stretchen :)


33 minuter här igår.

StarkaUlf
2015-01-15, 16:11
Första gånger jag sitter 5 minuter i följd idag :D och då ~2 timmar efter avslutat helkroppspass, så det är jag nöjd med. Men jobbigt var det!

G_lund
2015-01-15, 16:14
Första gånger jag sitter 5 minuter i följd idag :D och då ~2 timmar efter avslutat helkroppspass, så det är jag nöjd med. Men jobbigt var det!

Bra jobbat! :thumbup:

StarkaUlf
2015-01-15, 16:35
Bra jobbat! :thumbup:

Tackar :D En bit kvar till er nivå, men förhoppningsvis klarar man 5-6 minuter utan problem när man är klar med detta.

svenbanan
2015-01-15, 17:18
En kvart igår (10 + 5min).

StarkaUlf
2015-01-15, 18:00
En kvart igår (10 + 5min).

Grymt :thumbup:

Hur placerar ni fötterna? Mycket vinklade utåt eller mer rakt fram? Jag får aningen bättre balans samt mindre känningar i ljumskar etc om jag vinklar fötterna kanske 5-10 grader.

Vinklar jag dom mer, 20-30, så känns det mindre i knäna men aningen mer i underkroppen.

Vet inte riktigt vad som är att föredra.

3bz
2015-01-15, 19:17
Grymt :thumbup:

Hur placerar ni fötterna? Mycket vinklade utåt eller mer rakt fram? Jag får aningen bättre balans samt mindre känningar i ljumskar etc om jag vinklar fötterna kanske 5-10 grader.

Vinklar jag dom mer, 20-30, så känns det mindre i knäna men aningen mer i underkroppen.

Vet inte riktigt vad som är att föredra.

Vinklar dem ~10 grader ungefär, sitter rätt smalt, känns väldigt dåligt i mitt högra knä om jag sitter för brett. Sitt bara som det känns bra, men kanske även är fördelaktigt att variera lite :)

svenbanan
2015-01-15, 20:42
Grymt :thumbup:

Hur placerar ni fötterna? Mycket vinklade utåt eller mer rakt fram? Jag får aningen bättre balans samt mindre känningar i ljumskar etc om jag vinklar fötterna kanske 5-10 grader.

Vinklar jag dom mer, 20-30, så känns det mindre i knäna men aningen mer i underkroppen.

Vet inte riktigt vad som är att föredra.

Jag skulle vilja ha fötterna kanske 5-10grader utåt, men om jag sätter mig på det sättet så roterar mitt högra underben utåt av sig själv (dvs jag pivoterar på hälen) så att det blir 30-45grader istället. Har jag nämnt att jag är stel som fan i fotleden? ;)

Jag försöker dock medvetet komma tillbaka till lite mindre vinkel lite då och då under tiden jag sitter. Vette fan om det hjälper dock. Tror inte det är mjukdelar som jag kan påverka i min fotled.

Så länge knäna inte kobenar inåt och fotvalvet "kolapsar" borde det vara okej om fötterna pekar utåt tror jag. Men det kan ju vara bra att jobba upp så man har denna rörlighet även med fötterna pekandes mer rakt fram, så omväxling är nog bra.

G_lund
2015-01-15, 22:57
52 minuter idag.
Mestadels avslappnad sittande medans vi spelade sällskapsspel.


Blir intressant att se hur ländrygg och höfter känns på löprundan imorgon *facepalm*

StarkaUlf
2015-01-15, 23:04
Jag skulle vilja ha fötterna kanske 5-10grader utåt, men om jag sätter mig på det sättet så roterar mitt högra underben utåt av sig själv (dvs jag pivoterar på hälen) så att det blir 30-45grader istället. Har jag nämnt att jag är stel som fan i fotleden? ;)

Jag försöker dock medvetet komma tillbaka till lite mindre vinkel lite då och då under tiden jag sitter. Vette fan om det hjälper dock. Tror inte det är mjukdelar som jag kan påverka i min fotled.

Så länge knäna inte kobenar inåt och fotvalvet "kolapsar" borde det vara okej om fötterna pekar utåt tror jag. Men det kan ju vara bra att jobba upp så man har denna rörlighet även med fötterna pekandes mer rakt fram, så omväxling är nog bra.

Alright :) Då fortsätter jag med 5-10 grader, känns ändå bäst.

52 minuter idag.
Mestadels avslappnad sittande medans vi spelade sällskapsspel.


Blir intressant att se hur ländrygg och höfter känns på löprundan imorgon *facepalm*

Tvingar du dom andra att spela på golvet? ;)

Bra jobbat!

Blev 1x5, 1x3, 3x2 minuter idag. 2 minutrarna börjar kännas riktigt enkla nu iallafall.

StarkaUlf
2015-01-16, 20:56
6 minuter idag i en sittning :) ska försöka pressa första sittningen tills jag når 10 minuter iallafall. Imorgon blir det att vila lite däremot.

Siktar på 4x2 minuter utöver dom 6 minuterna idag. Gjort 2x2 hittills.

G_lund
2015-01-16, 22:15
Tvingar du dom andra att spela på golvet? ;)


Soffan var full så jag satt på andra sidan av vardagsrumsbordet :)


6 minuter idag i en sittning :) ska försöka pressa första sittningen tills jag når 10 minuter iallafall. Imorgon blir det att vila lite däremot.

Siktar på 4x2 minuter utöver dom 6 minuterna idag. Gjort 2x2 hittills.

Bra där!
Jag har inte suttit något alls idag än, ska försöka få ~10 minuter innan läggdags iaf.

svenbanan
2015-01-17, 13:34
Igår satt jag bara i soffan. Hade tänkt huka lite efter löpträning, men ides inte. Nu ska jag ägna mig åt stretching och huksittande ett par timmar.

svenbanan
2015-01-17, 15:36
Satt 6+6min nyss (plus kanske 20-30min i diverse övriga stretchposer för höft och ben, om minst 2-3min vardera). Tänker försöka sitta en kvart sammanhängande ikväll också.

svenbanan
2015-01-18, 00:34
Blev inte 15 ytterligare men i alla fall 10. Tur man blev påmind. Totalt 22min idag då.

StarkaUlf
2015-01-18, 00:46
Bra jobbat, banan! :) Du också G_Lund! Ska försöka ta 6,5-7 minuter i en sittning imorgon.

G_lund
2015-01-18, 00:51
Bra jobbat gänget!

Jag har inte mätt tiden på två dagar nu, men gissar på att jag suttit 10-15 minuter per dag.
Imorgon ska jag se till att sitta 30 minuter igen.

StarkaUlf
2015-01-18, 12:15
Bra jobbat gänget!

Jag har inte mätt tiden på två dagar nu, men gissar på att jag suttit 10-15 minuter per dag.
Imorgon ska jag se till att sitta 30 minuter igen.

Grymt!

Sådär, klarade 7 minuter i ett. Men nu var det riktigt jobbigt för knäna :D Tror jag ska börja sikta på att klara upp mot 20 minuter totalt varje gång denna veckan, kanske i 3-minuters intervaller.

svenbanan
2015-01-18, 16:04
Grymt!

Sådär, klarade 7 minuter i ett. Men nu var det riktigt jobbigt för knäna :D Tror jag ska börja sikta på att klara upp mot 20 minuter totalt varje gång denna veckan, kanske i 3-minuters intervaller.

Gött!!

StarkaUlf
2015-01-18, 19:32
Gött!!

:thumbup:

Blev 20 minuter idag. Siktar på 7-8x3 minuter kommande vecka.

3bz
2015-01-19, 06:18
Går bra för alla ser jag, grattis till 7 min :)

För mig känns det som att det blivit svårare att sitta länge, tom. 5 min känns jobbigt. Inbillar mig dock att jag kommer djupare nu, rumpan mot hälarna, så kanske är den nya positionen som gör det.

Men ca 30 min idag iaf

StarkaUlf
2015-01-19, 14:17
Går bra för alla ser jag, grattis till 7 min :)

För mig känns det som att det blivit svårare att sitta länge, tom. 5 min känns jobbigt. Inbillar mig dock att jag kommer djupare nu, rumpan mot hälarna, så kanske är den nya positionen som gör det.

Men ca 30 min idag iaf

Tack :)

Jag börjar känna likadant nu när jag börjar få en bättre position. Allt annat känns bra, men knäna börjar streta emot tidigare.

Bra jobbat!

Edit: Hade för övrigt min första fotbollsträning igår på 8 månader. Kan meddela att jag idag har dom stelaste ljumskarna, höftböjarna osv på ett år :D tog mig kanske en minut att ta mig ner i position första vändan och då hjälpte jag ändå till lite med armarna och dra mig ner :D

svenbanan
2015-01-19, 15:11
Blev inget igår, men idag ska jag bli vig...

StarkaUlf
2015-01-20, 12:56
Blev inget igår, men idag ska jag bli vig...

:thumbup:

Blir inget för mig idag, så sjukt trött och sliten.

G_lund
2015-01-28, 19:32
Bump!
Hur går det för er?
Jag är snart klar med 30 dagar =)

3bz
2015-01-28, 19:42
Har väl snittat 10 min/dag de senaste dagarna då jag medvetet vilat lite. Har inget 30-dagarsmål utan kommer väl fortsätta detta med 10-15 min om dagen.

StarkaUlf
2015-01-28, 20:06
Kör lite varje dag, ibland mer och ibland mindre :) men förra veckan körde jag 20 minuter två av dagarna (total tid) vilket är rekord. Nu brukar jag sitta i 2 minuters intervaller lite här och där :) har inga problem med det, så går definitivt framåt.

StarkaUlf
2015-02-03, 19:55
Sjuk en vecka, kör på imorgon igen. Ska bli kul att se hur seg man är nu :D

G_lund
2015-02-03, 20:45
Välkommen tillbaks Uffe!
Jag rullar på som vanligt här. Inga som helst problem att sitta smalt nu, men det är något i höften som sätter stopp för att få isär benen för att sitta brett på huk.

svenbanan
2015-02-03, 20:48
Jag har kommit av mig helt. Har väl blivit totalt 5min senaste veckan. Ska kanske försöka sitta och huka till Zlatan och hans PSG som jag tänkte titta på nu i brist på bättre underhållning...

Johan_P
2015-02-06, 10:59
Testat detta lite, känns som jag får spinna vidare på det :D Känner att jag bör lägga ner mer tid på stretchande av underkropp.

StarkaUlf
2015-02-08, 16:08
Just nu blir det på sin höjd ett par gånger per dag. Känns bättre i knäna iallafall. 4-12 minuter per dag kanske.

svenbanan
2015-02-08, 16:55
Jag ska rycka upp mig och komma igång med detta igen... Förhoppningsvis...

Jag är fortfarande väldigt mycket mjukare i höfterna (där jag brukar vara jättestel) tack vare det jag huksatt i början och mitten av januari.

G_lund
2015-02-21, 22:07
Håller ni liv i det här eller? :)

Ska börja variera med horse stance tänkte jag, men där lär det inte bli några 30 minuter per dag. Då lär man ju stryka med på kuppen :D

svenbanan
2015-02-21, 23:19
Håller ni liv i det här eller? :)

Ska börja variera med horse stance tänkte jag, men där lär det inte bli några 30 minuter per dag. Då lär man ju stryka med på kuppen :D

Tyvärr hukar jag allt för sällan. Men jag har fortfarande intentionen att komma igång igen.

Horse stance verkar inte vara nåt att leka med. Är det fötterna pekandes rakt framåt, eller i knäets riktning som gäller då? Antar detta betyder att du inte har några problem att sitta på huk med bred stans längre?

G_lund
2015-02-21, 23:28
Tyvärr hukar jag allt för sällan. Men jag har fortfarande intentionen att komma igång igen.

Horse stance verkar inte vara nåt att leka med. Är det fötterna pekandes rakt framåt, eller i knäets riktning som gäller då? Antar detta betyder att du inte har några problem att sitta på huk med bred stans längre?

Kör bara!

Fötterna rakt framåt hade jag tänkt mig.
Jag kan inte sitta brett med fötterna alls, och det blir inte bättre av hukandet längre heller tycker jag, så jag tänkte variera horse stance ett tag för att se vad som händer. Kanske 5 minuter per dag eller så till att börja med.

Lite halvbrett sådär.
Shetlandsponny stance :D

svenbanan
2015-03-07, 18:08
Nu har jag kommit igång igen och hukat 10-20min per dag de senaste 4 dagarna. Framförallt gör det jävligt gött i hälsena och nedre delen av vaden. Jag är så stel i fotlederna att jag inte kommer åt att stretcha detta normalt sett. Men när jag hukar och tvingar knäna fram över tårna så hjälper kroppsvikten till, särskilt ifall jag förskjuter vikten över en fot i taget. Bra skit!

Jag kör dock fortfarande med min arselslunga, som drar in rumpan mellan fötterna. Annars måste jag nog ha hälarna på en tröskel eller nåt för att kunna sitta längre än 10s.

Enda problemet är att jag blir lite kort i höftböjarna av att huka i en kvart. Men lite vanlig "couch stretch" efteråt så mår även dessa prima.

G_lund
2015-06-05, 19:57
Drygt fem månader här nu..

:D

spoon
2015-06-05, 20:09
Drygt fem månader här nu..

:D

Har du kört dagligen? Hur har resultaten varit? Hur vig kan man bli :D

frys
2015-06-05, 20:20
höll på med detta i 4-5 månader, blev typ ingen skillnad av allt från 15-30 mins sittande per dag. kanske borde gjort självaste övningarna o inte bara sitta :P

spoon
2015-06-05, 20:24
höll på med detta i 4-5 månader, blev typ ingen skillnad av allt från 15-30 mins sittande per dag. kanske borde gjort självaste övningarna o inte bara sitta :P

På riktigt? Jag tappade intresset efter en vecka. Att hålla på 30 min per dag i månader utan resultat hade jag aldrig orkat med. Vad gav dig den motivationen ?

G_lund
2015-06-05, 20:39
Har du kört dagligen? Hur har resultaten varit? Hur vig kan man bli :D

Ja.
Jag har suttit på huk minst 30 minuter per dag i fem månader. :D

Dock har jag inte kört de övningarna som han rekommenderat varje dag, men några gånger i veckan iaf.

Det som stoppade mig länge var att ju vigare jag blev, desto mer märkte jag av en stelhet och ömhet i vänstra fotleden. Troligtvis gamla skador från motorcykelvurpor som jag helt enkelt inte märkt av tidigare då höften varit det som begränsat.

Fotleden har blivit bra igen och nu ser det ut såhär. :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/Screenshot_2015-06-05-21-26-12.png

spoon
2015-06-05, 20:44
Ass to the matta med en ganska bra rygg. Bra jobbat! Kommer du fortsätta?

G_lund
2015-06-05, 20:52
Ass to the matta med en ganska bra rygg. Bra jobbat! Kommer du fortsätta?

Haha, lär ju komma ner lite till om man har en viktad stång på axlarna. :D

Jag kommer fortsätta.
Har blivit helsåld på hela movement-kulturen och försöker implementera det så gott det går i vardag och träning.

svenbanan
2015-06-05, 21:22
Jag är helt offside och hukar inte alls. Men så är jag ju ett fysiskt vrak för tillfället också. Får se ifall jag ids ta tag i det, eller om förfallet ska få fortgå.

spoonchest
2015-06-06, 09:52
Ska nog hoppa på tåget en tredje gång. Har aldrig kört en månad i sträck, men är å andra sidan inte säker på att det behövs så mycket. Har suttit och tänjt en tid och känt att jag fått effekt i så måtto av en angenämare bottenposition i böjen, och när väl problem försvinner så slutar jag. Men styrketräning har legat nere i tre veckor nu, så jag har byggt upp en stelhet (nåja) i kroppen igen.

bear.flowertwig
2015-06-06, 10:45
Det finns så många "en bra extraövning/stretch" att lägga till så jag tappar oftast bort dem efter ett tag trots att jag initialt gillar och kör dem. Det blir också så många olika övningar att man skulle behöva sätta upp regelrätta extrapass med bara rörlighet och då blir det svårt att hinna med det också om man redan tränar 7+ pass/v.

J.V
2015-06-06, 11:05
Kanske borde vara i en egen tråd, men när det någon som har testats Ido Portals hanging-thingie, som går ut på att bara... hänga?

bear.flowertwig
2015-06-06, 11:27
Såg att de körde workshops i bla Köpenhamn i sommar. Tyvärr inte i Sthlm, annars hade det varit kul att signa upp sig på. Inspirerande videos i kanalen.

Exdiaq
2015-06-06, 11:35
Kan informera att jag inte heller sitter 30min per dag. Dock har jag som vana att gå ner på huk i tid och otid ett par gånger om dagen. Gjorde jag iofs innan detta också.

svenbanan
2015-06-06, 11:44
Kanske borde vara i en egen tråd, men när det någon som har testats Ido Portals hanging-thingie, som går ut på att bara... hänga?

Ja, det ska finnas en tråd om detta också. Fast i träningsdelen tror jag...
Jag har kört denna också i vissa perioder. Fast det är ju inte riktigt att bara hänga. Det är ju en hel drös med "progressioner". Betydligt mer än för huksittandet. Hur som helst gillade jag detta också. Har man problems med att få armarna över huvudet är detta bra grejer. Dessutom gillade jag grepputhållighetsaspekten. Bra jävla drygt att hänga länge i en stångjävel faktiskt.

Ännu en sak på min todolista av saker som jag borde sätta igång med igen.

Exdiaq
2015-06-06, 11:46
Såg att de körde workshops i bla Köpenhamn i sommar. Tyvärr inte i Sthlm, annars hade det varit kul att signa upp sig på. Inspirerande videos i kanalen.

Så gud in i helvetes dyrt dock.

J.V
2015-06-06, 12:01
Ja, det ska finnas en tråd om detta också. Fast i träningsdelen tror jag...

Jag har kört denna också i vissa perioder. Fast det är ju inte riktigt att bara hänga. Det är ju en hel drös med "progressioner". Betydligt mer än för huksittandet. Hur som helst gillade jag detta också. Har man problems med att få armarna över huvudet är detta bra grejer. Dessutom gillade jag grepputhållighetsaspekten. Bra jävla drygt att hänga länge i en stångjävel faktiskt.



Ännu en sak på min todolista av saker som jag borde sätta igång med igen.Okok. Aa det tror jag faktiskt riktigt mycket på om man har axelproblem (eller alls i det området). Och som du säger, greppaspekten gör det mycket roligare också. Kommer definitivt testa det så fort jag kan montera en stång hemmavid, orkar inte börja med det om jag måste göra det på gymmet varje gång.


TapaTalk.

svenbanan
2015-06-06, 12:31
Okok. Aa det tror jag faktiskt riktigt mycket på om man har axelproblem (eller alls i det området). Och som du säger, greppaspekten gör det mycket roligare också. Kommer definitivt testa det så fort jag kan montera en stång hemmavid, orkar inte börja med det om jag måste göra det på gymmet varje gång.


TapaTalk.

Vette fan om det gör det roligare med greppaspekten. Ett jävla lidande tycker jag mig minnas... ;)

Sätt ett järnrör diagonalt i ett hörn av nåt rum (typ tamburen). Bara att smälla upp horisontella reglar på vägarna ut från hörnet. Sedan lägga röret ovanpå dessa.

J.V
2015-06-08, 03:14
Vette fan om det gör det roligare med greppaspekten. Ett jävla lidande tycker jag mig minnas...

Sätt ett järnrör diagonalt i ett hörn av nåt rum (typ tamburen). Bara att smälla upp horisontella reglar på vägarna ut från hörnet. Sedan lägga röret ovanpå dessa.Kul i teorin, säkert mindre roligt när man väl hänger där. :D

Jag bor i hyresrätt där man inte alls får borra i väggar, så inte ens de enklaste av lösningar är genomförbara just nu. :(

G_lund
2015-12-31, 13:52
Bump.
Vilka är på i Januari? :)

Gerdler
2015-12-31, 15:30
Jag pallar inte det 30 min i 30 dagar för jag har ingen karaktär men jag kan köra varje dag och ibland 30 minuter om jag hittar nåt att se på. Jag ser inte det som en utmaning utan som ett verktyg för att nå slutmålet(a means to an end) att bli vigare.

Antonn
2016-01-01, 09:33
Detta behövs verkligen för mina knäböj! letade efter något liknande så blir att testa loss hur illa det är ställt med rörligheten.

spoon
2016-04-16, 10:19
Har känt mig lite för stel den sista tiden så jag tänkte testa en light-version av det här. Det får bli 10 min om dagen och mer om jag känner mig motiverad. Ska bli spännande att se om det hjälper med endast 10 min.

Har kört två dagar hittills.

svenbanan
2016-04-17, 14:10
Jag ska nog också köra lite hukande framöver. Har ju gått hela vintern med knäont, vilket hindrat både löpning och knäböjande. Men ska försöka köra korta intervaller dagligen (typ 10x1min till att börja med) och se ifall jag kan komma upp till 15min sammanhängande om några veckor.

Tänker köra en del andra rehab/prehab övningar för underkroppen parallellt med detta så får vi se ifall knät blir bättre eller sämre. Mer vila lär ju inte förbättra nåt i varje fall...

spoon
2016-04-18, 18:16
Idag var jag megastel när jag skulle böja. Oklart om det beror på att jag har stretchat eller om jag bara hade en dålig dag. Kört tre dagar nu i varje fall.

svenbanan
2017-02-04, 04:15
Bump.
Vilka är på i Januari? :)

Frågan är vem som är på i februari?

Själv har jag kört både huksittande och hängande alla dagar i februari hittills...

Jag jobbar mig dock lite lugnt upp mot de fulla 30min i huksitt, och 7min hängande. Har väl blivit c:a 15-25min hukande, och 5-6min av hängande de tre första dagarna.

Förutom själva huksittandet så kör jag några andra stretchövningar för att få ut mer av huksittandet och rent allmänt bli lite mer rörlig och inte så kylskåpsstel. Ber om ursäkt för att det är en halvmiljon videolänkar nedan. Men jag lade in dem för att själv kunna gå tillbaka ifall jag glömmer bort nån övning, och ha detta som nåt slags mall för stretchprogram.


Stretcha pecs i dörrpost först.
Sedan dessa bröst abduktioner (med raka och utåtroterade armar) med scapular retraktion och depression för att mobilisera bröstryggen.
Samt armresning bakåt för främre delta.
SYeGTf8AtAk

Även stretcha övre traps och nacke genom att sitta på en stol och luta huvudet åt sidan med extra hjälp av handen ovanpå huvudet, och med andra sidans hand hållande i sitsen på bortsidan.

Stretcha främre delta genom att hålla ihop händerna högt upp bakom ryggen och pressa bak armbågarna.
Stretcha mellersta delta genom att dra ena armen åt sidan bakom ryggen.
Stretcha elefanstretchen för bakre delta.
RCTxFmr07P4

Shoulder elevation för triceps bakom huvudet.
Forward elevation för triceps och serratus (tummen först, handryggen först, lillfingret först).
Side elevation för lats och serratus.
sw_EtkaF5Vk

Även childs pose (yoga asana) för långa ryggmuskeln (erector spinae).

Sedan är axlar och rygg rätt så rörliga och hängandet känns mycket bättre, och ger säkert bättre resultat. Eventuellt kan det vara lite givande att stretcha quads och höftböjare lite innan hängandet också för att lättare hänga helt rak.




Knästående quadbrygga för framsidan på låren (rectus femoris)
ZEFbRJpP8WE

Couchstretchen för quads och höftböjare
g_-u50qtayk

90/90 fotlyft för att stretcha utåtrotatorer, sartorius, ITB och TFL.
V-liggande inåtrotationer för samma muskler som ovan.
Sittande mot vägg knäihoppressningar (känns nästan mer i korsryggen).
zyXBbfYG8C8

90/90 sidoliggande sartoriusstretch med knänedpressning.
WhVSf1Siaa8

Sekvens av övningar som verkligen öppnar upp utåtrotatorerna ifall man inte svimmar av smärta innan.
Sittande på golvet med övre underbenet på undre knät och pressa ned knät.
Cow pose. Sittande med knäna ovanpå varandra med underbenen nära kroppen.
Firelog pose. som cow pose, fast underbenen utfällda så de pekar rätt ut (fortfarande knäna ovanpå varandra).
x30rjVT-TLo

Pigeon stretch (elevated) för piriformis och även annat jox på utsidan/baksidan av höften. Några olika varianter att variera med.
dMkZOJoG6xQ
2v4BFOQ58F8
kCRp67nlf3E

Frog stretch för insidan av ljumskarna (adduktorer).
Ffbt3uQFP7Q
Gew1zfbnMPw

Stående eller knästående kosackstretch för adduktorer.

Lite mer stretching för quads kan behövas efter att ha suttit ihopknycklad i tio minuter.

Downward dog & spiderman rotations (hamstrings, axlar, quads/höftböjare, bröstrygg)
eo6GGi2ThUk

Liggande benuträtningar mot motstånd för hamstrings.
EpSZSN9E7nY



Ankelmobilisering om man har värdelösa fotleder som jag.
Framförallt gummiband runt vrist och på undersidan av laterala maleollen för att mobilisera fibula.
pzy289wmsKQ
5tLAKC1kZBk
06phThMBx10

Övningar för att stärka och stretcha tibialis posterior.
Främst tåhävningat med tennisboll, samt hovnigningsutfall för att träna tibialis posterior.
7vZVq3ov914
Yk4ni1ZcLCY

Rulla/massera hålfot och vader, tibialis posterior (insidan av vaden), och peroneus (utsidan/baksidan av underbenet).

Stretcha post tibialis som vadstretch med böjt knä, fast låt knät även falla inåt.

Stretcha gastroc mot vägg, och soleus med böjt knä,

Stretcha peroneus genom att pressa utsidan av foten mot marken för att få kraftig inversion av foten.



Efter hela den här härvan (tar nog en timme) så är höfterna och benen i rät bra form och det är bara att huksitt tills man ledsnar. Dock kan det behövas lite quads/höftböjarstretch efter huksittningen eftersom framsidan är rätt ihopmosad...

dared
2017-02-04, 15:10
Grymma stretchtips! Lägger bokmärke på detta, otroligt stela axlar.

svenbanan
2017-02-04, 15:59
Grymma stretchtips! Lägger bokmärke på detta, otroligt stela axlar.

Väkommen till klubben. :)

svenbanan
2017-02-06, 16:44
Nu har jag under hela helgen gjort helkroppsstretching i knappa två timmar om dagen (ungefär de övningar jag skrev ovan, plus/minus några till) samt suttit i djup knäböj typ 20min om dagen, och hängt i en stång 6-7min.

Ändå känns det som om jag är stelare än nånsin. Det kanske bara är nån försvarsmekanism som gör att det bara känns så trots att musklerna egentligen är mjukare? Förhoppningsvis släpper det nån gång. Tänker försöka stretcha satan ikväll med, så får vi se hur det går...

Annars skippar jag tokstretchandet och bara huksitter och hänger ett par veckor till oberoende av hur det känns...

Diomedea exulans
2017-02-06, 16:50
Nu har jag under hela helgen gjort helkroppsstretching i knappa två timmar om dagen (ungefär de övningar jag skrev ovan, plus/minus några till) samt suttit i djup knäböj typ 20min om dagen, och hängt i en stång 6-7min.

Ändå känns det som om jag är stelare än nånsin. Det kanske bara är nån försvarsmekanism som gör att det bara känns så trots att musklerna egentligen är mjukare? Förhoppningsvis släpper det nån gång. Tänker försöka stretcha satan ikväll med, så får vi se hur det går...

Annars skippar jag tokstretchandet och bara huksitter och hänger ett par veckor till oberoende av hur det känns...

Påminner om när jag stretchade innanlåren en timme om dagen tre veckor i sträck utan att få något resultat. Man kanske kan stretcha för mycket?

svenbanan
2017-02-06, 17:09
Påminner om när jag stretchade innanlåren en timme om dagen tre veckor i sträck utan att få något resultat. Man kanske kan stretcha för mycket?

Ja, kanske.

Jag känner ju ändå att stretching brukar göra mig mindre stel i vanliga fall. Dock har jag väl aldrig lyckats bli "vig", fast jag har väl förmodligen heller aldrig orkat fortsätta stretcha särskilt fokuserat efter att jag gått från överstel till normalstel, vilket är vad det oftast brukar handla om för mig.

Dessutom tycker jag mig minnas att det här huksittandet gett mer på bara några få dagar än vad det gjort denna gång. Därför jag tänker mig att jag ändå tänker fortsätta med detta (fast slopa resten) ifall det inte börjar kännas som att jag är rörligare än en gråsten snart...

Pepparspray
2017-02-07, 10:38
Jag körde Ido Portal's 30/30 Slaviskt. Det var bedrövligt de första 10-15 dagarna sedan blev lite lite bättre. Jag missade nog inte en enda dag och i början fick jag ont i smalben, knän, höfter och så vidare men det blev sakta bättre och bättre. Körde även hans Ido portal Squat challenge 2.0 i några veckor efteråt. Där klarade jag inte ens av vissa övningar men de fungerade ganska fort. Nu brukar jag köra den som uppvärmning inför marklyft och benpass.

Mycket värt att köra! hanging challenge är nästa!

svenbanan
2017-02-07, 14:12
Jag körde Ido Portal's 30/30 Slaviskt. Det var bedrövligt de första 10-15 dagarna sedan blev lite lite bättre. Jag missade nog inte en enda dag och i början fick jag ont i smalben, knän, höfter och så vidare men det blev sakta bättre och bättre. Körde även hans Ido portal Squat challenge 2.0 i några veckor efteråt. Där klarade jag inte ens av vissa övningar men de fungerade ganska fort. Nu brukar jag köra den som uppvärmning inför marklyft och benpass.

Mycket värt att köra! hanging challenge är nästa!

Vad är skillnaden på 30/30 och 2.0?

Hade han inte med några sådana där "knee pushaways" och liknande i 30/30 utmaningen eller var det nåt annat?

DudX
2017-02-07, 18:04
jag kör 10 min squatsittande på morgonen hållandes en kettelbell.
redan stor skillnad att böja. böjer lika djupt med nano6or som i lyftarskor med klack. tummen upp

romwod på kvällen.

r3mpuh
2017-02-07, 18:31
Föredrar King Grubs Squat Challange:
20 Knäböj varje timme, varje dag, varje.

Pepparspray
2017-02-08, 08:29
Vad är skillnaden på 30/30 och 2.0?

Hade han inte med några sådana där "knee pushaways" och liknande i 30/30 utmaningen eller var det nåt annat?

30/30 är bara att sitta i slavsquat 30 minuter om dagen i 30 dagar.

2.0 är tänkt att man ska köra efter de 30 dagarna har passerat för att fortsätta hålla igång, öka rörligheten ytterligare samt börja röra sig lite mer dynamiskt. Jag brukar köra den lite varannan dag samt som uppvärmning inför mina gympass. :)

lbozu0DPcYI

svenbanan
2017-02-08, 16:57
30/30 är bara att sitta i slavsquat 30 minuter om dagen i 30 dagar.

2.0 är tänkt att man ska köra efter de 30 dagarna har passerat för att fortsätta hålla igång, öka rörligheten ytterligare samt börja röra sig lite mer dynamiskt. Jag brukar köra den lite varannan dag samt som uppvärmning inför mina gympass. :)

lbozu0DPcYI

Om man idag börjar "från noll" så tolkar jag det som att det är meningen att man ska köra de där extra töjövningarna i 2.0 och att man efter de trettio dagarna helt enkelt ska fortsätta sitta på huk dagligen (eller i alla fall ofta).


Jag kanske har missuppfattat det då. Men var hittade du info om att första trettio dagarna ska vara utan "extra töjövningarna"?

G_lund
2017-02-08, 23:27
Jag kanske har missuppfattat det då. Men var hittade du info om att första trettio dagarna ska vara utan "extra töjövningarna"?

http://placeofpersistence.com/wp-content/uploads/2015/01/30-30-Squat-Challenge.jpg

:)

Kul att du töjer svenbanan, jag har börjat stretcha höfterna ordentligt nu under februari. Det verkar som det stora problemet jag har sitter i innåtrotatorerna på något sätt. Bara att nöta på =)

svenbanan
2017-02-08, 23:50
:)

Kul att du töjer svenbanan, jag har börjat stretcha höfterna ordentligt nu under februari. Det verkar som det stora problemet jag har sitter i innåtrotatorerna på något sätt. Bara att nöta på =)

Jag är dock lika stel nu som då jag gjorde detta häromåret... Största problemet är vristen där nåt jävelskap blockerar dorsiflexion, så jag kommer banne mig inte ned utan mitt gummiband runt arslet.

Angående 30/30 vs 2.0 så tycker jag inte den där informationen säger emot min tolkning. Dvs att det är meningen att man ska börja med "extratöjningarna" direkt.

Jag skulle vilja se informationen om 2.0 som säger att det är meningen att man ska börja med dett efter de första trettio dagarna...

Anledningen att jag tjatar, är att jag försöker göra dessa extratöjningar trots att jag är stelare än ett kylskåp, och är inne på min första vecka av huksitt.


Har du svårt att få till inåtrotation (dvs utåtrotatorerna stela), eller är du stel i inåtrotatorerna och har svårt att få till utåtrotation?

Testa denna ifall du vill kunna få till mer inåtrotation i höften. Inte lika obehaglig för knäna som andra varianter jag testat. Känns som om denna kan få loss diverse grejer.

JwancB1LTsQ

G_lund
2017-02-09, 00:08
Bra stretch! Jag var tvungen att gå upp ur sängen för att testa lite på vardagsrumsgolvet :d

Jag är inte helt säker på att det är just innåtrotatorerna, men höft och knän låser sig helt när jag försöker mig på en knäböj med bara några få centimeter bredare stance än vad som är "normalbredd", även vid normalbreda knänöj känns det lite obehagligt. Det konstiga är att jag utan problem kan sitta i en djup avslappnad squat hur länge som helst så länge stancen är smal. ( har ätit frukost så i princip varje dag i ett år)

G_lund
2017-02-09, 00:10
Kan det vara supertajta vader som gör att det krånglar för dig tro?