handdator

Visa fullständig version : Ont under revben - överbelastat magmuskler?


Control_61
2014-01-31, 14:03
Jag började brottas för 3 veckor sedan. Träningen har varit intensiv, med mycket vridningar, bålövningar och kampmoment, så min bål har fått betydligt mer stryk än den är van vid.

Efter en träning för 10 dagar sedan var jag lite öm precis där revbenen slutar på vänster sida. Jag var ganska övertygad om att det inte var något allvarligt och tränade på utan problem ett pass till.
Efter passet var jag väldigt öm och det gjorde ont när jag andades/rörde mig på mig i 24-36 timmar efter passet.

Jag vilade och smärtan återgick på bara någon dag till den där ömma känslan jag hade från början. Nu har den suttit i sedan dess och läkningen går långsamt. Så fort jag gör något ansträngande går läkningsprocessen bakåt känns det som. Kan dock springa och göra chins etc utan problem.



Är det (som jag själv spekulerar) en muskel som fäster på nedre revbenen som är överansträngd/inflammerad?

Hur kan jag göra för att snabba på återhämtningen?

mattilainen
2014-01-31, 14:05
Har själv haft liknande smärta. För mig var det revben som smärtade samt muskelfästen. Har även brutit revben några gånger och det tar väl 4-6 veckor typ innan jag kunde köra fullt ut igen. Mitt tips är att låta det läka, jag vet hur svårt det är men att träna runt problem gör att du får ny, eller värre grundproblem istället. Been there so many times..

Control_61
2014-01-31, 14:06
Har själv haft liknande smärta. För mig var det revben som smärtade samt muskelfästen. Har även brutit revben några gånger och det tar väl 4-6 veckor typ innan jag kunde köra fullt ut igen. Mitt tips är att låta det läka, jag vet hur svårt det är men att träna runt problem gör att du får ny, eller värre grundproblem istället. Been there so many times..

Menar du att jag inte borde springa eller köra chins heller? Att träna runt det borde väl inte vara några konstigheter..

Tack för svaret!