handdator

Visa fullständig version : Vad händer med kroppen om man inför fettdag?


moonshadow
2014-01-31, 07:05
Hej ni och tack för många svar på frågor man haft genom åren men nu är det jag som ha en fråga.

Om man sköter sin kropp 100% med träning, håller koll på kaloriintag och helt enkelt har en slimmad-kropp man är nöjd med. Vad händer då om man 1 kväll i månaden tar en avstickare och äter pizza, chips, dipp, små godis och allt annat man håller sig borta från i vanliga fall, istället för 2000 kcal per dag lär det ju bli 4000 kcal.


Min fråga är om det finns det några nackdelar att göra så här? Vad händer med kroppen?

Manta
2014-01-31, 07:10
Teoretiskt går du upp ca 3.5kg om året, förutsatt att du annars ligger på balans. Förmodligen en hel del fett med tanke på att du koncentrerar hela ditt överskott till 12 dagar om året.

Pretorian
2014-01-31, 07:54
Tror inte det händer så mycket faktiskt. Dagarna efter kanske du har lite extra energi till träningen.

Jag gillar idén men bara det inte blir att man hela tiden lääängtar efter den där dagen en gång i månaden.

Själv planerar jag inte in såna dagar månadsvis eller liknande utan det kanske bara blir så några gånger per år när det är något speciellt, någon födelsedag eller liknande.

King Grub
2014-01-31, 08:16
Du lägger på dig fettvikt motsvarande energiöverskottet. Överäter man kolhydrat enstaka gånger påverkas inte kroppsfettmängden, men fett lagras obehindrat in när som helst. Inte heller får man den ökade värmeproduktion som ökat intag av protein eller kolhydrat ger.

Det är inte skadligt att göra som du säger, och det påverkar inte kroppsfettmängden på sikt nämnvärt heller. Det lär jämna ut sig över tid.

EnergiÖverskott
2014-01-31, 10:40
Jag vet inte om jag är ensam om detta men, när jag är sugen så är jag sällan sugen på något fett som t.ex pizza eller hamburgare. Blir jag sugen på något "onyttigt" så är det ofta något lite sötare. Oftast t.ex pannkakor med sylt.

Ett hett tips är då att göra pannakokor men modifiera med t.ex lågkcal sylt, walden farms chokladsirap, lättglass och stevia på etc. Det blir ganska fettsnålt vilket kan vara en fördel om man tänker överäta en del. Pannkakor med tidigare nämnda pålägg tillsammans med keso (mini-varianten om man ska vara överopti) blir riktigt jävla gott.

Så, man kan ju göra det "smart" och se till att det passar (åtminstone på ett ungefär) det makrointaget man annars siktar på.

Att han någon dag då och då där man inte alls räknar utan bara äter det man är sugen på ser jag inga som helst problem med så länge man inte gör som Pretorian säger. Att man har en viss bestämd dag med ett visst bestämt tidsintervall emellan som man längtar till och då äter all möjligt skit man kommer åt.

RobinEH
2014-01-31, 10:53
Fettdag? Kolhydratdag snarare, för utifrån de näringsberäkningar jag hittar på nätet så innehåller hamburgare, pizza, chips, godis och dipp mer kolhydrater än fett. Eller skräpdag möjligtvis.

Reaper123
2014-01-31, 11:09
Fettdag? Kolhydratdag snarare, för utifrån de näringsberäkningar jag hittar på nätet så innehåller hamburgare, pizza, chips, godis och dipp mer kolhydrater än fett. Eller skräpdag möjligtvis.Var lite inne på samma sak. Nu beror det så klart på hur mycket chips och dipp man äter, men skulle tro att pizza, chips med dipp knappast blir mer än 100-120g fett och det är ju inte katastrof om man utöver detta äter vettigt.

Sen har jag svårt att tro att 4000 kcal blir ett speciellt stort överskott, för har man åtminstone rört lite på sig denna dag bör dom flesta landa på runt 3000 kcal som balans (räknar på en normalt byggd man).

Nu kanske 2000 bara var taget ur luften (likställt med kcalbalans) och att jämförelsen med 4000 var att få fram ett kcalöverskott om 2000 kcal, ja då händer det ju något med vikten sett över längre tid men är skeptiskt till att det för en hobbygymmare skulle ha några uppenbara negativa effekter.

Att leva och njuta av det goda som finns kan ha många positiva effekter på träningen, både fysiskt och psykiskt!

Villig
2014-01-31, 13:46
Var lite inne på samma sak. Nu beror det så klart på hur mycket chips och dipp man äter, men skulle tro att pizza, chips med dipp knappast blir mer än 100-120g fett och det är ju inte katastrof om man utöver detta äter vettigt.

Sen har jag svårt att tro att 4000 kcal blir ett speciellt stort överskott, för har man åtminstone rört lite på sig denna dag bör dom flesta landa på runt 3000 kcal som balans (räknar på en normalt byggd man).

Nu kanske 2000 bara var taget ur luften (likställt med kcalbalans) och att jämförelsen med 4000 var att få fram ett kcalöverskott om 2000 kcal, ja då händer det ju något med vikten sett över längre tid men är skeptiskt till att det för en hobbygymmare skulle ha några uppenbara negativa effekter.

Att leva och njuta av det goda som finns kan ha många positiva effekter på träningen, både fysiskt och psykiskt!
Bästa svaret i tråden!

Men om man ligger på extremt lågt fett låt säg 20g per dag men sen äter man massa fett en gång i månaden? Är inte det bättre för kroppen?

Är det mycket o äta 90g fett (på ett litet kcalöverskott typ 100-200 kcal) en dag på en person som väger 58kg? Kommer det bildas fett??

moonshadow
2014-01-31, 19:54
Tack för alla svar, fortsätt gärna! Ska faktiskt ta och prova under ett par månader och se om det funkar. Förstår att det kan bli problem om man går runt och längtar och blir besatt av denna dagen och dit vill jag ju inte. Men en liten längtan kommer det ju bli vilket som så man får väl se hur det kommer funka.

För egen del handlar det nog inte om en sjukt stor överkompensation den dagen i månaden utan kanske en halv påse chips, 1/4 dipp, en kaffekopp lösgodis och en halv pizza möjligvis. En härlig lyxkväll helt enkelt :P

@RobinEH skräpdag låter mer sant ja.

JacobHeitmann
2014-01-31, 23:03
Fettdag? Kolhydratdag snarare, för utifrån de näringsberäkningar jag hittar på nätet så innehåller hamburgare, pizza, chips, godis och dipp mer kolhydrater än fett. Eller skräpdag möjligtvis.

Jag antar att du bara tittar på fetternas och kolhydraternas gram istället för E%? Alla, förutom godiset, hade mer E% fett än kolhydraterna.

http://www.olw.se/produkter/sourcream-onion-2
http://matkalkyl.se/se-pizzacapricciosaroktskinkarestaurang.php
http://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3%A4ring/mcdonalds/big-mac/1-portion
http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=4_100
http://www.miljomat.se/html/NaringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=8_206&Q=godis

kindeborg
2014-02-01, 05:07
lev lite...

cero
2014-02-01, 09:13
Hej ni och tack för många svar på frågor man haft genom åren men nu är det jag som ha en fråga.

Om man sköter sin kropp 100% med träning, håller koll på kaloriintag och helt enkelt har en slimmad-kropp man är nöjd med. Vad händer då om man 1 kväll i månaden tar en avstickare och äter pizza, chips, dipp, små godis och allt annat man håller sig borta från i vanliga fall, istället för 2000 kcal per dag lär det ju bli 4000 kcal.


Min fråga är om det finns det några nackdelar att göra så här? Vad händer med kroppen?

Min åsikt är att man bör ha en "avstickare" per vecka.

Vad händer? Ingenting.

maqan
2014-02-01, 20:42
Min åsikt är att man bör ha en "avstickare" per vecka.

Vad händer? Ingenting.

Beror på vad man lägger i ordet "avstickare". Det känns i allmänhet dumt att hetsäta skräpmat, snacks och sötsaker en dag i veckan bara för sakens skull. Då är det väl bättre som Pretorian säger att äta lite godis eller ta någon bit tårta ibland vid enstaka tillfällen när det passar.

Sniggel
2014-02-03, 01:08
Beror på vad man lägger i ordet "avstickare". Det känns i allmänhet dumt att hetsäta skräpmat, snacks och sötsaker en dag i veckan bara för sakens skull. Då är det väl bättre som Pretorian säger att äta lite godis eller ta någon bit tårta ibland vid enstaka tillfällen när det passar.

+1
För att rent bokstavligt svara på frågan så lär knappast så mycket hända. Men om man tar hänsyn till alla möjliga praktiska omständigheter så kan det ligga ätstörningar bakom, eller vara starten på en ätstörning att göra dieten så extrem att man skiftar från strikt till "all-out-pig-out".
Det beror på hur man förhåller sig till en sådan dag. En balanserad approach är oftast bättre rent psykologiskt. Men rent fysiologiskt kanske det inte spelar någon egentlig roll att alternera mellan "strikt kosthållning" och att en dag i månaden äter allt det man försöker hålla sig borta ifrån.
Man kan ju ställa sig frågan varför man känner ett behov att göra precis tvärtemot vad man brukar göra 97% av tiden.

cero
2014-02-03, 07:25
Beror på vad man lägger i ordet "avstickare". Det känns i allmänhet dumt att hetsäta skräpmat, snacks och sötsaker en dag i veckan bara för sakens skull. Då är det väl bättre som Pretorian säger att äta lite godis eller ta någon bit tårta ibland vid enstaka tillfällen när det passar.

Varför skulle man göra det för sakens skull?

Klart man vill ha lite skräpmat någon gång i veckan. Och om man inte vill det, nähä, då skippar man det. Det är dock bara löjligt att begränsa sig till en dag i månaden om man inte är på diet inför OS typ.

Bjorneman
2014-02-03, 07:41
I praktiken så lär du inte märka någonting. Kör på.

Kischen
2014-02-03, 15:56
Bästa svaret i tråden!

Men om man ligger på extremt lågt fett låt säg 20g per dag men sen äter man massa fett en gång i månaden? Är inte det bättre för kroppen?

Är det mycket o äta 90g fett (på ett litet kcalöverskott typ 100-200 kcal) en dag på en person som väger 58kg? Kommer det bildas fett??

Varningsklocka..

raddum
2014-02-03, 17:50
Det kommer alltid bildas(lagras) fett när du ätet fett, det betyder inte att mer fett än som förbränns lagras. Men som kischen säger, låter ditt tankesätt lite oroväckande

maqan
2014-02-04, 20:38
Varför skulle man göra det för sakens skull?

Klart man vill ha lite skräpmat någon gång i veckan. Och om man inte vill det, nähä, då skippar man det. Det är dock bara löjligt att begränsa sig till en dag i månaden om man inte är på diet inför OS typ.

Ja, man kan äta skräpmat eller andra "onyttigheter" när man känner för det. Men man behöver nödvändigtvis inte ha en förutbestämd dag, vilket var det jag menade.

R Scarpa27
2014-02-04, 21:12
Varningsklocka..

håller med.
http://i65.photobucket.com/albums/h207/MLS859/Emoticons/signs-warning.gif