handdator

Visa fullständig version : Protein och Bcaa frågor.


sebbanboy14
2014-01-31, 05:38
Hejsan!
Har tränat i drygt 8 månader. Har gått ner från 102kg och är nu nere på 83kg. Då jag va nere på 86 så började jag styrketräna rätt hårt. Samtidigt som jag fortfarande konditions tränar för att gå ner några kg. Då jag började styrketräna så började jag ta BCAA samt proteinpulver. Brukar ta Bcaa om jag ska äta rätt tätt efter träning eller proteinpulver om de är ett tag till nästa mål.

Några frågor:
1. Anledningen att jag inte går ner lika mycket efter styrketräningen kan la vara för att jag bränner fett och bygger muskler? För min kost är fortfarande bra om kanske inte bättre nu.
2. Behöver jag vara rädd att jag äter för mycket protein? Vad händer med proteinet som blir över. Om jag skulle äta mer protein än vad kroppen behöver bygga med? Lägger jag på mig av det eller går de ur kroppen?
3 Ska jag fortsätta med att ta lite BCaa och protein. Eller kan jag gott ta 2 proteinshackes på träningsdagar eller 2x3st BCaa tab?

Mackzzor
2014-01-31, 07:36
Först och främst: Riktigt bra jobbat med din viktnedgång!

1. Ju mer vikt du tappar och desto mindre kroppsfett du har, desto svårare blir det att fortsätta gå ner i vikt. Detta skulle kunna vara en av orsakerna till att din viktnedgång stannat av. Sen som du säger så lägger du ju oftast på dig muskler rätt snabbt när du precis börjar med styrketräning, vilket kan bidra till att du inte tappar vikt lika snabbt. Men blir du tyngre i form av muskler ska du ju inte oroa dig ;)

2. För mycket protein är svårt att äta! I stort sätt allt protein du får i dig kommer gå till olika proteinsynteser i kroppen, och protein har väldigt svårt att sätta sig som fett. Jag ligger mellan 2-3g protein per kg kroppsvikt.

3. Vassleprotein och BCAA är två tillskott som jag själv tar, och tycker du att det funkar bra för dig kan du ju gott fortsätta ta det! Skulle du bara välja något utav dem så kör på en proteinshake efter träning. Om du fått i dig dåligt med protein i någon måltid så kan du ju hälla i dig en shake också. BCAA tar jag för det mesta om jag tränar på fastande mage, då jag går på periodisk fasta. Har du ätit ett lagom mål några timmar innan ditt träningspass så har du nog inte jättestor nytta av att ta lite BCAA innan passet.

Hoppas detta besvarade dina frågor någorlunda, och lycka till med träningen!

Skickat från min GT-I9505G via Tapatalk

King Grub
2014-01-31, 08:18
Du skulle ha börjat styrketräna redan från dag 1 av viktnedgången. Att gå ner i vikt utan styrketräning innebär en sänkning av metabolismen som nu gör att du får äta mindre än du hade behövt om du styrketränat under tiden.

sebbanboy14
2014-01-31, 13:28
Mackzzor:
Som du säger så va jag inne lite på den linjen som du berättar. Så de känns bra att jag inte va helt ute och cyklar. Jag fortsätter så får jag överväga om några veckor om de inte händer något. DÅ kanske de är dax att börja mäta midja, biceps osv.

Jag funderar på att de mer BCaa då den inte innehåller några kcal. Tar nu typ 2 innan träning och en efter. Och på burken står de att man kan ta upp till 3 innan och 3 efter. Vilket jag bör göra för att kroppen ska ha så mycket byggstenar som möjligt då?

Dessa jag tar:
BCAA: http://www.*************.com/1/sv/artiklar/bcaa-hardcore-caps-180-caps (http://www.*************.com/1/sv/artiklar/bcaa-hardcore-caps-180caps)
Proteinpulver: http://www.********.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/Dalblads-Peptipower-Whey.html



King Grub: De hade ju såklart varit bäst om jag aldrig hade gått upp till över 100kg. Men iaf när jag va i de läget så skulle jag aldrig kunnat gått från Godis till behård träning. Jag fick ta te i steg. Började med kondition 6 gånger i veckan i typ 3 månader. Sedan blev de kondition och övningar hemma. Köpte även en crosstrainer och lite fria vikter. Och efter ytterligare någon månad så kör jag nu på gym ca 4 pass i veckan. 2 hemma. Och en dag villa eller lättare kondis. SOm du hör så kör jag på rätt bra. Och se de jag gör istället för att trycka ner mig är du snäll. DU kanske inte menade så och då ber jag om ursäkt =)

King Grub
2014-01-31, 14:46
Jag skriver inget för att trycka ner, utan bara fakta. Styrketräning motverkar sänkning av metabolismen, konditionsträning gör det inte. Jag förklarar en anledning till varför du inte längre går ner så som du förväntar dig.

Frank Slater
2014-01-31, 15:09
Anledningen att du inte går ner kan antingen bero på att det går långsammare nu när du har lite fett kvar på kroppen. Oftast går det fort i början när man väger jättemycket, och sen går det långsammare och långsammare för att bli av med den sista gnuttan fett. Hur mycket tror du att du vill/behöver gå ner ytterligare? Hur lång är du?

Och att man inte kan äta för mycket protein är rent skitsnack då det räknas in i kaloriintaget precis som fett och kolhydrater. Så prova att skippa proteindrinkarna om du inte fortsätter gå ner i vikt, om du nu fortfarande behöver göra det.

sebbanboy14
2014-01-31, 22:56
De jag tycker va lite skumt va att jag gick ner typ 0,5kg i veckan fram till just 83kg. Sedan tog de som tvärstopp. Har jag mindre underhudsfett så borde ju av ta lite eftersom och inte rakt av. Men de va som sagt då jag började träna typ. Så jag är som ni skrev att de måste vara muskler.
Så nästa träningsperiod ska jag mäta och se om det är någon skillnad i mått. Sedan är de la så med träning. Bland går resultat lite som i trappsteg.?

Ska tänka på de. Har hört av många att det är svårt att inga för mycket protein. Och en shake och en omgång BCAA dom dagarna jag tränar ska inte va några problem ol att de är för mycket.

Får återkomma på måndag med veckans vägning 😎