handdator

Visa fullständig version : Knakigt knä, bör jag kolla upp det ?


Superhjälte
2014-01-30, 21:56
Tjoho!

Jo nu är det så att mitt höger knä har alltid "knäppt till" ibland när jag kör böj, har absolut inte ont eller några besvär utan det knäpper bara till ibland.

Men idag när jag körde bensparken så knaka det rätt så mycket i mitt vänstra knä vilket det aldrig har gjort förut, gjorde absolut inte ont eller något utan det bara knaka, är detta något man borde kolla upp eller ?

Just vänster knä var som sagt första gången det knaka i, är ju inte ens säker på att det fortsätter heller, men om det gör det så bör det kollas ?
Bara undrar eftersom jag levt med ett "knäppande" högerknä ett tag utan problem.

Så någon som vet om detta är något allvarligt ?

ceejay
2014-01-30, 21:58
gör det inte ont så låt det vara

bighulken
2014-01-31, 09:17
kolla kanske inte skadar det i alla fall?

jag har själv same problem.vänster knä som knakat å brakat länge.gjorde en artoskopi för många år sedan,där de konstaterade att det var slitet.men de dammsög knät på flisor å annat.sen efter det varit bra!..men har börjat att knaka nu igen de senaste åren.så har beställt tid för röntgen nu.kan även vara min menisk som pajjat,det jag är orolig för,men det får jag väl veta iom MR nästa vecka då.

återigen då:att kolla kanske inte skadar knät ?

Med vänlig hälsning/

Sheogorath
2014-01-31, 09:25
kolla kanske inte skadar det i alla fall?

jag har själv same problem.vänster knä som knakat å brakat länge.gjorde en artoskopi för många år sedan,där de konstaterade att det var slitet.men de dammsög knät på flisor å annat.sen efter det varit bra!..men har börjat att knaka nu igen de senaste åren.så har beställt tid för röntgen nu.kan även vara min menisk som pajjat,det jag är orolig för,men det får jag väl veta iom MR nästa vecka då.

återigen då:att kolla kanske inte skadar knät ?

Med vänlig hälsning/

Jag skulle definitivt avråda någon att få sitt knä "rensat" om man inte är besvärad av smärta. Så fort man går in i ett knä tidigarelägger man den naturliga åldrandeprocessen i leden. Man riskerar alltså att få en smärtsam artros mycket tidigare än man hade fått annars. En dum risk att ta.

bighulken
2014-01-31, 13:06
Jag skulle definitivt avråda någon att få sitt knä "rensat" om man inte är besvärad av smärta. Så fort man går in i ett knä tidigarelägger man den naturliga åldrandeprocessen i leden. Man riskerar alltså att få en smärtsam artros mycket tidigare än man hade fått annars. En dum risk att ta.

ohh fasen!!!...hoppas jag inte får det/eller fått det då,artros,!!:...
men som tur är har utvecklingen gått framåt sedan tidigt -90 tal.
fick det beskedet av min läkare att man inte gör titthålsoperationer längre för att (bara)titta in.

i dagen läge gör de tydligen Magnetröntgen för detta syfte.vilket jag ska göra nästa vecka då.....

Med vänlig hälsning

XXXL
2014-01-31, 13:08
Knakar alltid som fan när man suttit ett tag och reser sig upp och går iväg.

illiaca
2014-01-31, 13:13
Knakar och brakar i båda mina knän under uppvärmning. Tror det är ganska vanligt men så försvinner det efter en stund, iaf för mig. Inga smärtor.

Egoist
2014-01-31, 15:53
Jag gillar när det knakar. Skönast är när det knakar i höftleden.

Superhjälte
2014-01-31, 22:53
Härligt dånär man inte ensam iaf :)
Då låter jag det vara tills om det blir till besvär då :)