handdator

Visa fullständig version : När ska man övergå från styrka till muskelbyggnad


Leetsauce
2014-01-30, 19:44
Har funderat mycket på senaste tiden hur jag ska uppnå mina mål vad gäller träning. Jag har inga väldiga ambitioner, men jag vill kunna köra reps av 5 i bänk på 100, böj 140 o mark 180 (ligger just nu på 75, 90, 100). Men samtidigt vill jag också se bra ut och bygga muskler.

Jag har funderat på att iaf få upp mina lyft lite till med starting strength (bänk 80, böj 100, mark 120), men sedan kanske överväga att köra lite mer för muskelbyggnad. Fortfarande en del styrka, men också slänga in lite isolationsövningar, uppåt 8 reps i vissa övningar, etc. Kanske ett över under schema till exempel.

Skulle det vara bättre att bara fokusera på råstyrka tills jag uppnår högre max, eller är det helt ok att göra såhär?

I princip så är la det jag vill fråga om man kan bygga några ok muskler om jag kör hypertrophy träning med lite lägre vikter som de jag skrev ovan, eller är det bara ingen idé innan man kommer upp i högre siffror. Tror alltså inte att man kan bli biffigast i världen på något sätt, men snackar typ 180cm lång, 75-78kg 10-12% kroppsfett med väldefinierade muskler.

svenbanan
2014-01-31, 02:17
Fortsätt köra starting strength tills du inte ökar vikterna längre då och byt till nåt schema som kör med lite högre reps sedan. Så länge du fortsätter öka är ju allt bara bra, eller?

Du kan ju även köra lite extraövningar efter "de viktiga" i starting strength ifall du har ork. Sidolyft, tricepsextentioner, bicepscurls, flyes, mage, ryggresningar, benspark, lårcurl, vader är väl lämpliga övningar att rotera runt med på slutet av passet. Då kan du ju köra 2-3x10 eller nåt på 2-3 av dessa för att få både högreps och lågreps.

Shqypnia
2014-01-31, 10:51
Jag tycker det blir för komplicerad att dela upp de i styrka och muskelbyggnad. Tränar du hårt, äter rätt och vilar tillräckligt så blir du stark och får en snygg kropp.

ARMSTARK
2014-01-31, 11:03
Har funderat mycket på senaste tiden hur jag ska uppnå mina mål vad gäller träning. Jag har inga väldiga ambitioner, men jag vill kunna köra reps av 5 i bänk på 100, böj 140 o mark 180 (ligger just nu på 75, 90, 100). Men samtidigt vill jag också se bra ut och bygga muskler.

Jag har funderat på att iaf få upp mina lyft lite till med starting strength (bänk 80, böj 100, mark 120), men sedan kanske överväga att köra lite mer för muskelbyggnad. Fortfarande en del styrka, men också slänga in lite isolationsövningar, uppåt 8 reps i vissa övningar, etc. Kanske ett över under schema till exempel.

Skulle det vara bättre att bara fokusera på råstyrka tills jag uppnår högre max, eller är det helt ok att göra såhär?

I princip så är la det jag vill fråga om man kan bygga några ok muskler om jag kör hypertrophy träning med lite lägre vikter som de jag skrev ovan, eller är det bara ingen idé innan man kommer upp i högre siffror. Tror alltså inte att man kan bli biffigast i världen på något sätt, men snackar typ 180cm lång, 75-78kg 10-12% kroppsfett med väldefinierade muskler.

Inrikta dig på bygge, men kör dina bänk, böj, mark som man ju ändå gör när man bygger. Du kommer nå dina mål utan problem.

cero
2014-01-31, 14:39
Styrka och muskelmassa går hand i hand. Oftast kan man inte ens skilja på de som tränar för styrka, och de som tränar för massa.

Kaelel
2014-01-31, 16:19
Styrka och muskelmassa går hand i hand. Oftast kan man inte ens skilja på de som tränar för styrka, och de som tränar för massa.

Mja, det finns allt en viss skillnad, har jag uppfattat det rätt så kan en muskel vara stor men den behöver inte ha nått sin fulla kapacitet när det kommer till styrka, det kan även vara tvärtom, alltså liten men stark.
Det var inte längesen det var en tråd uppe i denna del av forumet där en kille mer eller mindre hade nått sitt genetiska max (längd -100 hård) och som var riktigt jäkla klen för sin storlek, här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206120&highlight=j89) är den.

rooz
2014-01-31, 16:21
Mja, det finns allt en viss skillnad, har jag uppfattat det rätt så kan en muskel vara stor men den behöver inte ha nått sin fulla kapacitet när det kommer till styrka, det kan även vara tvärtom, alltså liten men stark.
Det var inte längesen det var en tråd uppe i denna del av forumet där en kille mer eller mindre hade nått sitt genetiska max (längd -100 hård) och som var riktigt jäkla klen för sin storlek, här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206120&highlight=j89) är den.

Bra ben, bra biceps = Genetisk max?

Tränar du uteslutande 1-5 reps lär du inte addera någon särskild volym.

robsson
2014-01-31, 16:42
Mja, det finns allt en viss skillnad, har jag uppfattat det rätt så kan en muskel vara stor men den behöver inte ha nått sin fulla kapacitet när det kommer till styrka, det kan även vara tvärtom, alltså liten men stark.
Det var inte längesen det var en tråd uppe i denna del av forumet där en kille mer eller mindre hade nått sitt genetiska max (längd -100 hård) och som var riktigt jäkla klen för sin storlek, här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206120&highlight=j89) är den.

Ser ut att ha väldigt grov benstomme. Gör ett under för utseendet verkligen.

PureWhey
2014-01-31, 16:43
Ser ut att ha väldigt grov benstomme. Gör ett under för utseendet verkligen.

Hur ser du det?

Kaelel
2014-01-31, 16:45
Bra ben, bra biceps = Genetisk max?

Utgick mer från hans längd, bf och vikt.
Han ligger garanterat under 10% som han uppskattade det till.

cero
2014-01-31, 16:55
Längd -100 i tävlingsform är det, men det finns ganska många olika åsikter kring det genetiska maxet. Killen är dock 170 cm och väger 70, så några astronomiska styrkesiffror är inte att förvänta. Sedan spelar också teknik en roll.

Mja, det finns allt en viss skillnad, har jag uppfattat det rätt så kan en muskel vara stor men den behöver inte ha nått sin fulla kapacitet när det kommer till styrka, det kan även vara tvärtom, alltså liten men stark.

Ja, men frågan är hur stor skillnad det blir i praktiken. Det är ingen som egentligen vet, utan det är en gissningslek med anekdoter. Min uppfattning är att det inte skiljer sig nämnvärt bland hobbytränade i alla fall.

Illuminatus
2014-01-31, 17:13
Mja, det finns allt en viss skillnad, har jag uppfattat det rätt så kan en muskel vara stor men den behöver inte ha nått sin fulla kapacitet när det kommer till styrka, det kan även vara tvärtom, alltså liten men stark.
Det var inte längesen det var en tråd uppe i denna del av forumet där en kille mer eller mindre hade nått sitt genetiska max (längd -100 hård) och som var riktigt jäkla klen för sin storlek, här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206120&highlight=j89) är den.

Fan är det du säger? :D

robsson
2014-01-31, 17:16
Hur ser du det?

Vanligtvis brukar en kort person också vara mindre i kroppen men han ser ut att vara lika stor i kroppen som en mycket längre person. Fötterna är stora, knäskålarna är stora, bröstkorgen är stor, handlederna ser relativt grova ut också.

Har du verkligen inga ögon att se detta själv med? Eller är du ytterligare ten som ycker detta med benstomme bara är en myt? Du skulle inte se skillnad på en grovlemmad afrikan och en späd asiat med samma längd och vikt eller, för att ta ett extremt exempel? Vi kanske alla är stöpta ur samma form och ser likadana allihop? Jag måste vara en idiot som fantiserat ihop detta om benstomme och så va?

Jeml
2014-01-31, 17:19
Fan är det du säger? :D

HAHAH :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2014-01-31, 17:34
:d

z_bumbi
2014-01-31, 17:41
Kör du starting strenght med kaloriöverskott så kommer du med dina förutsättningar antagligen öka ganska så bra även i muskelmassa. När du är klar med programmet så är det sedan dags att börja lägga till set med högre reps.

cero
2014-01-31, 18:34
Fan är det du säger? :D

lul

Kaelel
2014-01-31, 18:43
Fan är det du säger? :D

Förlåt<3

Commando1980
2014-01-31, 18:56
Vanligtvis brukar en kort person också vara mindre i kroppen men han ser ut att vara lika stor i kroppen som en mycket längre person. Fötterna är stora, knäskålarna är stora, bröstkorgen är stor, handlederna ser relativt grova ut också.

Har du verkligen inga ögon att se detta själv med? Eller är du ytterligare ten som ycker detta med benstomme bara är en myt? Du skulle inte se skillnad på en grovlemmad afrikan och en späd asiat med samma längd och vikt eller, för att ta ett extremt exempel? Vi kanske alla är stöpta ur samma form och ser likadana allihop? Jag måste vara en idiot som fantiserat ihop detta om benstomme och så va?

Tittar man på t ex västafrikaner där många har bra genetik för muskelbygge så är det snarare så att de har en smalare benstomme men en hög bendensitet. Smal benstomme med fylliga muskelbukar gör att man kan se riktigt grov ut fast man är lätt i kroppen. Kombinerar man det med en naturligt låg fett% och 'torrhet' (vita kan oftast inte få den looken utan doping) som många västafrikaner besitter då får man en väldigt speciell look.

Lance Uppercut
2014-01-31, 19:39
Tittar man på t ex västafrikaner där många har bra genetik för muskelbygge så är det snarare så att de har en smalare benstomme men en hög bendensitet. Smal benstomme med fylliga muskelbukar gör att man kan se riktigt grov ut fast man är lätt i kroppen. Kombinerar man det med en naturligt låg fett% och 'torrhet' (vita kan oftast inte få den looken utan doping) som många västafrikaner besitter då får man en väldigt speciell look.

Rasist!!!!111

Kaelel
2014-01-31, 19:52
Rasist!!!!111

lol

Leetsauce
2014-01-31, 20:03
Sry för att avbryta diskussionen om hur benstomme påverkar ditt utseende, men tack för svaren. Är ganska inne på att köra SS tills jag inte längre ökar i mina lyft särskilt snabbt och sedan ändra upp till något nytt.

Det enda jag funderar på är att lägga in 4x8 lutande bänk i slutet på något pass bara för att jag har ingenting alls när det kommer till övre pec, men jag testar la och ser om detta blir för mycket och isåfall skiter jag i det.

robsson
2014-01-31, 22:58
Tittar man på t ex västafrikaner där många har bra genetik för muskelbygge så är det snarare så att de har en smalare benstomme men en hög bendensitet. Smal benstomme med fylliga muskelbukar gör att man kan se riktigt grov ut fast man är lätt i kroppen. Kombinerar man det med en naturligt låg fett% och 'torrhet' (vita kan oftast inte få den looken utan doping) som många västafrikaner besitter då får man en väldigt speciell look.

Väst-afrikaner må ha annorlunda kroppsformer och massa annat vilket säkert kan ge upphov till det utseendet du beskriver, men de har faktiskt också grövre benstomme. Det du pratar om gör bara att att de även ser grövre ut med mindre benstomme.

Om man ser på på afro-amerikaner och i synnerhet de från den amerikanska södern där de fortfarande är renrasiga afrikaner syns det väldigt tydligt. Jag har själv varit där och sett fenomenet i verkligheten. Precis alla är byggda som bestar med väldigt grov benstomme. Typexemplet är Ronnie Coleman som alla känner till.

robsson
2014-01-31, 23:08
För övrigt är det omöjligt att se densiteten på benstommen om man nu inte har röntgen syn. Man kanske skulle kunna gissa sig till att någon har hög densitet genom att kolla på sportprestationer eller liknande men det är helt omöjligt att se det med blotta ögat bara genom att titta på en person. Det säger sig självt så du är helt ute och cyklar.

Commando1980
2014-01-31, 23:18
Väst-afrikaner må ha annorlunda kroppsformer och massa annat vilket säkert kan ge upphov till det utseendet du beskriver, men de har faktiskt också grövre benstomme. Det du pratar om gör bara att att de även ser grövre ut med mindre benstomme.

Om man ser på på afro-amerikaner och i synnerhet de från den amerikanska södern där de fortfarande är renrasiga afrikaner syns det väldigt tydligt. Jag har själv varit där och sett fenomenet i verkligheten. Precis alla är byggda som bestar med väldigt grov benstomme. Typexemplet är Ronnie Coleman som alla känner till.

Nej, det är fel. Många är väldigt muskulära/stora men när det gäller benstomme så är det som sagt snarare så att många har en smalare benstomme men högre bendensitet. Man ser fler vita med riktigt tjock benstomme än svarta, ofta fastän de inte är muskulärt stora i övrigt.

Ronnie Coleman har faktiskt ingen jättegrov benstomme dock var/är han extremt muskulös med runda muskelbukar. Om vi nu ska plocka världsklass byggare som kanske inte är de bästa exemplen så kan jag kontra med Flex Wheeler, smal 'benstomme' men extremt fylliga muskelbukar.

Commando1980
2014-01-31, 23:19
För övrigt är det omöjligt att se densiteten på benstommen om man nu inte har röntgen syn. Man kanske skulle kunna gissa sig till att någon har hög densitet genom att kolla på sportprestationer eller liknande men det är helt omöjligt att se det med blotta ögat bara genom att titta på en person. Det säger sig självt så du är helt ute och cyklar.

Därför baserar jag det på studier jag läst som direkt har undersökt den frågan och ja, det är en fördel i många sporter. Men en nackdel i andra.

Lejonjakt
2014-02-01, 04:27
Det går att öka i styrka samtidigt öka i volym. Fokus på bänk,mark,knäböj resten kör du pump

Kaelel
2014-02-01, 09:38
Det går att öka i styrka samtidigt öka i volym. Fokus på bänk,mark,knäböj resten kör du pump

Du glömde en övning man kör styrkeinriktat i för övre rygg.