handdator

Visa fullständig version : Arnoldroddm, utförande/teknik?


Babyface
2014-01-30, 19:35
Har bara sett 1 klipp när själva mästaren utövar den, annars tunt med videos

Är det något speciellt man ska tänka på?
Sett att han står på en höjning, är det pga hans längd bara att stången inte ska ta i marken?

Är själv 190 men har svårt att tro att jag tar i backen även om jag böjer mig mycket.
Övningen verkar ge så skön ROM

Sen måste det vara svårt att fuska då du inte kan "gunga" för du står krökt sådär

Sheogorath
2014-01-30, 19:43
Har bara sett 1 klipp när själva mästaren utövar den, annars tunt med videos

Är det något speciellt man ska tänka på?
Sett att han står på en höjning, är det pga hans längd bara att stången inte ska ta i marken?

Är själv 190 men har svårt att tro att jag tar i backen även om jag böjer mig mycket.
Övningen verkar ge så skön ROM

Sen måste det vara svårt att fuska då du inte kan "gunga" för du står krökt sådär

Jag kör övningen regelbundet och tycker att jag har ett utförande som är säkrare för ryggen än det Arne (flåt Arnie!) visar i den berömda videon. Det är den enda övningen som konsekvent ger mig träningsvärk i latsen (inte teres, inte mellan skulderbladen: latsen) for what it's worth. Jag tänker den som ett rakt marklyft från plattform (d.v.s. vikten hänger hela tiden i hamstrings) där man i bottenläget går så djupt att stången tar mot fotryggen. I den koncentriska fasen svankar man upp UTAN att ändra vinkeln i höften och drar samtidigt stången mot kroppen. Sedan släpper man tillbaka ner igen. I övningen får latsen jobba med både extension av kolumna och axel simulant. Eftersom man i övningen jobbar med böjd rygg (försvisso bara i bottenläget men ändå) gäller det att börja lågt med vikterna (gärna nere mot 20-30 kg) för att tillåta adekvat anpassning.

Hoppas att jag får tillfälle att filma någon gång. Det är förmodligen en övning många skulle lära sig uppskatta.

Illuminatus
2014-01-30, 20:07
Jag kör övningen regelbundet och tycker att jag har ett utförande som är säkrare för ryggen än det Arne (flåt Arnie!) visar i den berömda videon. Det är den enda övningen som konsekvent ger mig träningsvärk i latsen (inte teres, inte mellan skulderbladen: latsen) for what it's worth. Jag tänker den som ett rakt marklyft från plattform (d.v.s. vikten hänger hela tiden i hamstrings) där man i bottenläget går så djupt att stången tar mot fotryggen. I den koncentriska fasen svankar man upp UTAN att ändra vinkeln i höften och drar samtidigt stången mot kroppen. Sedan släpper man tillbaka ner igen. I övningen får latsen jobba med både extension av kolumna och axel simulant. Eftersom man i övningen jobbar med böjd rygg (försvisso bara i bottenläget men ändå) gäller det att börja lågt med vikterna (gärna nere mot 20-30 kg) för att tillåta adekvat anpassning.

Hoppas att jag får tillfälle att filma någon gång. Det är förmodligen en övning många skulle lära sig uppskatta.

Jag vill ha video på det där Sheo :) Låter som en intressant övning jag gärna testar på.

delizh
2014-01-30, 20:16
Finns redan en tråd om detta.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203972

Diomedea exulans
2014-01-30, 20:27
Jag kör övningen regelbundet och tycker att jag har ett utförande som är säkrare för ryggen än det Arne (flåt Arnie!) visar i den berömda videon. Det är den enda övningen som konsekvent ger mig träningsvärk i latsen (inte teres, inte mellan skulderbladen: latsen) for what it's worth. Jag tänker den som ett rakt marklyft från plattform (d.v.s. vikten hänger hela tiden i hamstrings) där man i bottenläget går så djupt att stången tar mot fotryggen. I den koncentriska fasen svankar man upp UTAN att ändra vinkeln i höften och drar samtidigt stången mot kroppen. Sedan släpper man tillbaka ner igen. I övningen får latsen jobba med både extension av kolumna och axel simulant. Eftersom man i övningen jobbar med böjd rygg (försvisso bara i bottenläget men ändå) gäller det att börja lågt med vikterna (gärna nere mot 20-30 kg) för att tillåta adekvat anpassning.

Hoppas att jag får tillfälle att filma någon gång. Det är förmodligen en övning många skulle lära sig uppskatta.

Jag skriver det här som ett svar till ditt inlägg, eftersom jag gärna ser att du kommenterar. :)

Jag har kört vad jag tror är Arnoldrodd ibland, och det känns som en övning som är bra för den tar på väldigt stor del av ryggen. Jag gör som du, med tillägget att jag verkligen släpper ut axlarna i nederläget och drar bak dem i övre läget. (Det kanske du också gör, jag utläste inte det av din förklaring bara.)

Min tanke är att om man sköter tekniken optimalt här så ska inte ryggkotorna närmast bäckenet böjas alls i övningen, utan nästan all ryggradsrörelse ska ske i överdelen av ryggen. (Jag inbillar mig att jag har rätt bra kroppskontroll över just denna del av mig själv, så jag vågar köra enligt den principen.)

Angående hur djupt stången kommer så känns det som om det borde gå att reglera ganska lätt genom bredare eller smalare grepp. Vilket visserligen lär ändra hur övningen tar på ryggen (jag vågar inte uttala mig om hur).

Sheogorath
2014-01-30, 21:00
Allt för er, kära fans.

41lZCJugDik

(kräver förstås plattform när vikter adderas)

Frank Slater
2014-01-30, 21:01
Fan va bra. Ska stången gå mot slutet på sternum lr?

Sheogorath
2014-01-30, 21:02
Fan va bra. Ska stången gå mot slutet på sternum lr?

Den hamnar där den hamnar. Blir ju olika beroende på torsolängd, hur smalt man håller, överhand/underhand etc.

Arne Persson
2014-01-30, 21:11
Allt för er, kära fans.

41lZCJugDik

(kräver förstås plattform när vikter adderas)

Magnifikt! Du bör nog vara beredd på ev. sågning...;)


*popcorn*:d

Sheogorath
2014-01-30, 21:11
In before P..

G_lund
2014-01-30, 21:12
Tack Sheo! :)

(Hade dock hoppats på att få se en hatt)

Musken
2014-01-30, 21:13
Den hamnar där den hamnar. Blir ju olika beroende på torsolängd, hur smalt man håller, överhand/underhand etc.

såg på din kanal att du hade en annan film som visade utförandet?watch?v=UHAwAD0ofbg

kanske lite lite mer rundad rygg än vad du visade på din nya, men ändå.

Sheogorath
2014-01-30, 21:15
såg på din kanal att du hade en annan film som visade utförandet?watch?v=UHAwAD0ofbg

kanske lite lite mer rundad rygg än vad du visade på din nya, men ändå.

Äldre klipp, sämre utförande. Tog bort det från min kanal för att inte förvilla.

Sarco
2014-01-30, 22:18
Tack! Jag kör chins och bänkpress i "superset" eller vad nu expertisen vill kalla dem för att spara tid. Är dock för tjock och svag för tillräckligt många chins för att ta ut mig och det här blir en perfekt övning att mjuka in sig på försiktigt med låga vikter efter chins tänker jag mig.

När du skriver 20 - 30 kg så menar du alltså så lågt som tom stång?

Förlorar man mycket på att inte ha ett podium och alltså att avbryta rörelsen precis innan viktplattorna når golvet? Man kan ju använda 10-kgs plattor som har mindre diameter. Vet inte om mitt gym har något som kan användas, faktiskt. En stol känns för hög.

Sheogorath
2014-01-30, 22:25
Tack! Jag kör chins och bänkpress i "superset" eller vad nu expertisen vill kalla dem för att spara tid. Är dock för tjock och svag för tillräckligt många chins för att ta ut mig och det här blir en perfekt övning att mjuka in sig på försiktigt med låga vikter efter chins tänker jag mig.

När du skriver 20 - 30 kg så menar du alltså så lågt som tom stång?

Förlorar man mycket på att inte ha ett podium och alltså att avbryta rörelsen precis innan viktplattorna når golvet? Man kan ju använda 10-kgs plattor som har mindre diameter. Vet inte om mitt gym har något som kan användas, faktiskt. En stol känns för hög.

Yes, tom stång eller lätt lastad till att börja med. Gäller alltid om man ska jobba in sig i övningar där man kröker ryggen, vilket kan göras säkert om man vet hur man hänger i hamstrings ("fäller i höften") och som sagt tillåter gradvis anpassning. Har man befintliga ryggproblem är det inte säkert att det är det bästa dock. Beror lite på vilken vajsing man har med ryggen.

Du förlorar en stor del av det som gör övningen unik om du inte kommer upp så högt att du kan nå fotryggen med stången. Step-upbräda, en trälåda eller dylikt brukar finnas på de flesta gym.

delizh
2014-01-30, 22:36
Palla upp några viktplattor som du kan stå på

Sheogorath
2014-01-30, 22:38
Palla upp några viktplattor som du kan stå på

:thumbup:

Sarco
2014-01-30, 22:46
Kanon! Ska testa. Lär väl också vara ett bra sätt att lära sig att fälla höften. Det tycker jag mig kunna göra bra vid upprättstående men allt blir svårare med en skivstång och udda ställningar :)

Babyface
2014-01-31, 00:01
Sant att det är svårare att omedvetet fuska i denna övning mot vanlig stående rodd?
Blir ju lätt omedvetet gung vid för tunga vikter

DOOIT
2014-01-31, 04:40
Går att hålla brett också fall man inte har något att stå på.

Sheogorath
2014-01-31, 07:10
Sant att det är svårare att omedvetet fuska i denna övning mot vanlig stående rodd?
Blir ju lätt omedvetet gung vid för tunga vikter

Mjae. Det går att fuska och kroppen kommer att försöka när man jagar vikterna. Om man inte passar sig kommer man att gradvis att ta ut mer och mer extension i höften (få upp vikten genom att delvis rak-marka upp den). Tricket är alltså att vara stilla i höftleden och låta rörelsen ske i rygg, axel och skuldra.

Går att hålla brett också fall man inte har något att stå på.

Förstås, men då kommer du också flytta mer av belastningen från lats till baksida axlar och kanske musklerna mellan skulderbladen. Varför skulle du inte kunna stå på ett par viktskivor, som föreslogs?

Illuminatus
2014-01-31, 08:19
Allt för er, kära fans.

41lZCJugDik

(kräver förstås plattform när vikter adderas)

*yourock*

Körde igenom rygg igårkväll men skall testa med bara stång ikväll :)

Babyface
2014-01-31, 11:58
Undra vad gymmets "PT" anser om formen på denna rodd?
Kan tänka mig att övningen drar till sig en del experter :)

Man får väl hänvisa till Arnold
Och kasta åt dom en banan :)

Sheogorath
2014-01-31, 12:28
Kan tänka mig att övningen drar till sig en del "experter" :)

Man får väl hänvisa till Arnold


Du kan hänvisa till mig. Sheo @ Kolozzeum liksom. ;)

major Pectoralis
2014-01-31, 13:41
Har själv kört en del sådan rodd tidigare och tycker att mindre vikter blir oväntat jobbiga i och med det dynamiska momentet i columna. Det är den största aha-upplevelsen. Spekulerar i att det kan bero på att man hänger mycket i TL-fascian i det flekterade läget (?). Emellertid insåg jag efterhand att övningen inte platsade i (min) konkurrensen.

Det är väl egentligen ingen som vet hur mycket flexions- och extensionsvåld columna egentligen tål. Det är väl tämligen individuellt. Tydligen använder man dock inte erectorn som avlastare i de djupa lägena, om jag förstått det hela rätt.

krubkungen
2014-01-31, 15:10
Du kan hänvisa till mig. Sheo @ Kolozzeum liksom. ;)


:D

Hur brett håller du i denna övning, sheo? Axelbrett?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sheogorath
2014-02-01, 08:23
:D

Hur brett håller du i denna övning, sheo? Axelbrett?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Axelbrett är inte det bästa såvida man inte kör underhandsfattning (vilket går alldeles utmärkt i den här övningen, för övrigt). Det handlar om att man i regel inte har 90° pronation i underarmen och därför kommer få svårt att hålla in armbågen till sidan, vilket torde vara hela meningen med en så smal fattning. Jag tar istället en överhandsfattning som är så bred att det inte blir någon överdriven vridkraft i handled och underarm. I mitt fall blir det ungefär samma bredd som vid ett traditionellt marklyft. Det innebär också att jag inte försöker hålla in armbågarna, utan de får löpa fritt så länge höger och vänster uppför sig lika.

whuddafuks
2014-02-01, 11:27
Sheo, om man nu trappar upp vikterna långsamt och vänjer in rörelsen, skulle du säga att risken att en disk ryker eller något liknande är enormt liten om man kör med perfekt teknik? Jag har blivit en riktig pt-fjolla när det kommer till form p.g.a allt läsande inom träning när det kommer till just den fronten (börjar dock bättra min syn på det hela), så att se kunniga folk predika om denna typ av roddövning gav mig en funderare

Sheogorath
2014-02-01, 13:45
Sheo, om man nu trappar upp vikterna långsamt och vänjer in rörelsen, skulle du säga att risken att en disk ryker eller något liknande är enormt liten om man kör med perfekt teknik? Jag har blivit en riktig pt-fjolla när det kommer till form p.g.a allt läsande inom träning när det kommer till just den fronten (börjar dock bättra min syn på det hela), så att se kunniga folk predika om denna typ av roddövning gav mig en funderare

Ja. Betydligt mycket mindre risk än perfekt form i böj eller mark t.ex, om jag tillåts tro något.

cero
2014-02-01, 14:56
Allt för er, kära fans.

41lZCJugDik

(kräver förstås plattform när vikter adderas)

Varför inte låta höften rotera hela vägen istället för att krumma ryggen?

Sheogorath
2014-02-01, 15:00
Varför inte låta höften rotera hela vägen istället för att krumma ryggen?

Höften är roterad hela vägen. Det är en förutsättning för att övningen ska bli så säker som möjlig och också en av sakerna som skiljer Sheo Version från Arnold Original.

Frank Slater
2014-02-01, 15:21
Höften är roterad hela vägen. Det är en förutsättning för att övningen ska bli så säker som möjlig och också en av sakerna som skiljer Sheo Version från Arnold Original.

Är det Arnold som tagit fram orginalet eller är det Vince Gironda eller någon annan? Jag har hört att Gironda har tagit fram mycket inom bodybuilding på den tiden.

Sheogorath
2014-02-01, 15:52
Är det Arnold som tagit fram orginalet eller är det Vince Gironda eller någon annan? Jag har hört att Gironda har tagit fram mycket inom bodybuilding på den tiden.

Vet ej.

cero
2014-02-01, 16:13
Höften är roterad hela vägen. Det är en förutsättning för att övningen ska bli så säker som möjlig och också en av sakerna som skiljer Sheo Version från Arnold Original.

När du plockar upp stången från marken är ju ryggen krummad, och när du har lyft upp den är ryggen i perfekt läge.

Eller är jag blind?

Sheogorath
2014-02-01, 16:25
När du plockar upp stången från marken är ju ryggen krummad, och när du har lyft upp den är ryggen i perfekt läge.

Eller är jag blind?

Nej. Däremot är vinkeln i höften konstant genom hela rörelsen och höften befinner sig i maxflexion genom hela setet. Det krävs att man är överrörlig i hamstrings för att kunna bibehålla svanken när höften är böjd över 90° med rakt knä. Hela poängen med övningen är att ta ut fullt utslag i höften för att avlasta maximalt i hamstrings, behålla denna maxvinkel men låta rörelsen fortgå i kolumna och skuldra.

cero
2014-02-01, 16:27
Nej. Däremot är vinkeln i höften konstant genom hela rörelsen och höften befinner sig i maxflexion genom hela setet. Det krävs att man är överrörlig i hamstrings för att kunna bibehålla svanken när höften är böjd över 90° med rakt knä. Hela poängen med övningen är att ta ut fullt utslag i höften för att avlasta maximalt i hamstrings, behålla denna maxvinkel men låta rörelsen fortgå i kolumna och skuldra.

åfan

Sheogorath
2014-02-01, 16:41
Nej. Däremot är vinkeln i höften konstant genom hela rörelsen och höften befinner sig i maxflexion genom hela setet. Det krävs att man är överrörlig i hamstrings för att kunna bibehålla svanken när höften är böjd över 90° med rakt knä. Hela poängen med övningen är att ta ut fullt utslag i höften för att avlasta maximalt i hamstrings, behålla denna maxvinkel men låta rörelsen fortgå i kolumna och skuldra.

Eller mer korrekt uttryckt: har man normal rörlighet i hamstrings kommer det ta stopp för höftflexionen vid 90° böjning om knäet är rakt, och resterande rörelse (t.ex. för att komma ner till marken med händerna) kommer tas ut någon annanstans.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 17:07
Varför inte låta höften rotera hela vägen istället för att krumma ryggen?

Rörligheten i baksida lår avgör hur långt höften kan följa med.

Man får ställa sig frågan om det finns andra övningar än denna för ens mål.

Arne Persson
2014-02-01, 17:48
Rörligheten i baksida lår avgör hur långt höften kan följa med.

Man får ställa sig frågan om det finns andra övningar än denna för ens mål.

Vilket det inte finns... :)

pezrulezhaakon
2014-02-01, 18:00
Vilket det inte finns... :)

Jodå, det gör det. Vilka det kan vara får du själv räkna ut.

cero
2014-02-01, 18:16
Vilket det inte finns... :)

Andra typer av roddar?

Bubblan84
2014-02-01, 18:20
Vilket det inte finns... :)

Det finns ju massor av varianter på roddar, har sett väldigt många olika utföranden enbart på stångroddar.

Sarco
2014-02-01, 19:04
Jodå, det gör det. Vilka det kan vara får du själv räkna ut.

Jamen för helvete. I stället för att låta den här tråden också bli något jävla flame-war mellan er kan du väl skriva alternativen i så fall. Om inte för Arnes skull så för oss andra.

Det är sjukt störigt att ni ska bråka så fort ni får chansen. Ni sitter på en massa bra info och erfarenhet och kan man bara förstå att ni närmar er problem på helt olika sätt med olika synvinklar och prioriteringar så lär i alla fall jag mig en massa på era diskussioner även om de förs med ett irriterande tråkigt tonläge. Slutar du ge information så finns bara det irriterande tråkiga tonläget kvar...

cero
2014-02-01, 19:13
Jamen för helvete. I stället för att låta den här tråden också bli något jävla flame-war mellan er kan du väl skriva alternativen i så fall. Om inte för Arnes skull så för oss andra.

Det är sjukt störigt att ni ska bråka så fort ni får chansen. Ni sitter på en massa bra info och erfarenhet och kan man bara förstå att ni närmar er problem på helt olika sätt med olika synvinklar och prioriteringar så lär i alla fall jag mig en massa på era diskussioner även om de förs med ett irriterande tråkigt tonläge. Slutar du ge information så finns bara det irriterande tråkiga tonläget kvar...

Värre saker har hänt. :D

pezrulezhaakon
2014-02-01, 19:23
Jamen för helvete. I stället för att låta den här tråden också bli något jävla flame-war mellan er kan du väl skriva alternativen i så fall. Om inte för Arnes skull så för oss andra.

Det är sjukt störigt att ni ska bråka så fort ni får chansen. Ni sitter på en massa bra info och erfarenhet och kan man bara förstå att ni närmar er problem på helt olika sätt med olika synvinklar och prioriteringar så lär i alla fall jag mig en massa på era diskussioner även om de förs med ett irriterande tråkigt tonläge. Slutar du ge information så finns bara det irriterande tråkiga tonläget kvar...

Fråga Arne varför...

Jag skrev i första inlägget att man får ställa sig frågan om det finns andra övningsval för ens mål än denna övningen.
Bara för att nån kör en övning så behöver den ju inte passa alla. Sååå....

Frågan kvarstår: Vad är ens mål? Kommer denna övningen tillgodose ens mål? Är riskerna acceptabla? Finns det andra och mer fördelaktiga övningar eller utföranden för de aktiva musklerna?

Sarco
2014-02-01, 19:31
Pez: ja, tänk att det vore intressant att läsa dina svar på den sista frågan du ställer.

svenbanan
2014-02-01, 19:32
Fråga Arne varför...


It takes two to tango. ;)

Gabriel174
2014-02-01, 19:45
Fråga Arne varför...

Jag skrev i första inlägget att man får ställa sig frågan om det finns andra övningsval för ens mål än denna övningen.
Bara för att nån kör en övning så behöver den ju inte passa alla. Sååå....

Frågan kvarstår: Vad är ens mål? Kommer denna övningen tillgodose ens mål? Är riskerna acceptabla? Finns det andra och mer fördelaktiga övningar eller utföranden för de aktiva musklerna?


Fast så skriver du i alla trådar.

"Det beror på vad man har för mål med sin träning". "Det finns bättre alternativ". "Teoretiskt sett kan man effektivisera övningen genom att göra X eller Y".

Istället för att teori-onanera så mycket så kan du väll filma precis som Sheo och Arne har gjort? Och sluta kom med bortförklaringar om att du helst vill instruera i verkligheten eftersom att det finns "en miljard olika sätt att utföra övningen på". Filma istället en variant och sedan kan du skriva en ansvarsfriskrivning i samband med att du lägger upp klippet.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 19:46
Pez: ja, tänk att det vore intressant att läsa dina svar på den sista frågan du ställer.

Går inte att ge svar innan man har satt ett mål, eller benat ut förutsättningarna, och avvägt risk/effektförhållandet.

Men skiter man i det är det bara att köra på...

pezrulezhaakon
2014-02-01, 19:54
Fast så skriver du i alla trådar.

"Det beror på vad man har för mål med sin träning". "Det finns bättre alternativ". "Teoretiskt sett kan man effektivisera övningen genom att göra X eller Y".

Istället för att teori-onanera så mycket så kan du väll filma precis som Sheo och Arne har gjort? Och sluta kom med bortförklaringar om att du helst vill instruera i verkligheten eftersom att det finns "en miljard olika sätt att utföra övningen på". Filma istället en variant och sedan kan du skriva en ansvarsfriskrivning i samband med att du lägger upp klippet.

Det finns redan tillräckligt med klipp på nätet man kan använda att beskriva varianter på.
Anledningen till att jag skriver så är att jag hoppas på att slippa skriva så i framtiden, då det borde finnas ett sådant tankesätt om man är genuint intresserad av träning.
Jag gör inga val i folks träning.

Dezen
2014-02-01, 19:55
Går inte att ge svar innan man har satt ett mål, eller benat ut förutsättningarna, och avvägt risk/effektförhållandet.

Men skiter man i det är det bara att köra på...

Fast när du ser en övning och ett utförande på den, kan du inte säga vilket mål den skulle kunna lämpa sig för då? Känns ju som att dina svar är ganska innehållslösa om det enda du vill säga är "beror på ditt mål".

Gabriel174
2014-02-01, 19:57
Det finns redan tillräckligt med klipp på nätet man kan använda att beskriva varianter på.
Anledningen till att jag skriver så är att jag hoppas på att slippa skriva så i framtiden, då det borde finnas ett sådant tankesätt om man är genuint intresserad av träning.
Jag gör inga val i folks träning.


Ok. Kan du i sådana fall presentera ett videoklipp på en optimal teknik för mål X?

Du får välja vad mål X är.


Edit: Dezen hann före.

Frank Slater
2014-02-01, 20:05
Går inte att ge svar innan man har satt ett mål, eller benat ut förutsättningarna, och avvägt risk/effektförhållandet.

Men skiter man i det är det bara att köra på...

Alla på kolo vet att målet är att få en ryggtavla som Arnold, the one and only, så är det bara. Utgå från det i fortsättningen.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 20:05
Fast när du ser en övning och ett utförande på den, kan du inte säga vilket mål den skulle kunna lämpa sig för då? Känns ju som att dina svar är ganska innehållslösa om det enda du vill säga är "beror på ditt mål".

Därför att ett mål är alltid sammanvävt med en individs förutsättningar. Och ska man räkna upp alla möjliga tänkbara kombinationer däremellan så får man hålla på läääänge.
Därför pekar jag på ett tankesätt som varje individ själv kan ta till sig och göra sina egna val baserat på sina egna förutsättningar.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 20:09
Alla på kolo vet att målet är att få en ryggtavla som Arnold, the one and only, så är det bara. Utgå från det i fortsättningen.

Som du då förhoppningsvis vet så består en ryggtavla av måååånga muskler, och det finns då mååånga övningar att välja mellan för träffa dem. Mer behöver inte tilläggas.

Sarco
2014-02-01, 20:10
Problemet nu, Pez, är att du bara ifrågasätter utan att bidra med någon värdefull input. Men du utger dig ändå för att ha svar. Jag ska då försöka ge svar på dina frågor så kan vi se vad du skulle svara.

Vad är ens mål?
Att bygga styrka och volym lats primärt och sekundärt övriga ryggen som komplementövning till chins ,som körs som första övning.

Kommer denna övningen tillgodose ens mål?
Ja, kommer den det? Den frågan utger du ju dig att kunna besvara, eller hur? Informationen i tråden än så länge indikerar på ett jakande svar.

Är riskerna acceptabla?
Ja, vilka är riskerna och hur stora är de? Även detta är en fråga som du rimligen har en uppfattning om. Sheo har skrivit att det finns risker som kan mötas genom att börja lätt och inte köra övningen med en skadad rygg. Vill du tillföra något?

Finns det andra och mer fördelaktiga övningar eller utföranden för de aktiva musklerna?
Ja, vad skulle du rekommendera istället?

Arne Persson
2014-02-01, 20:11
Hahaha! Jag som bara skämtade lite...:d

Sarco
2014-02-01, 20:12
Därför att ett mål är alltid sammanvävt med en individs förutsättningar. Och ska man räkna upp alla möjliga tänkbara kombinationer däremellan så får man hålla på läääänge.
Därför pekar jag på ett tankesätt som varje individ själv kan ta till sig och göra sina egna val baserat på sina egna förutsättningar.

Nej. Du säger bara "det beror på" men inte vad det huvudsakligen beror på. I den här tråden alltså. Annars har du gjort det ibland och då har i alla fall jag lärt mig en hel del. Jag tycker att du borde göra det nu också.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 20:20
Nej. Du säger bara "det beror på" men inte vad det huvudsakligen beror på. I den här tråden alltså. Annars har du gjort det ibland och då har i alla fall jag lärt mig en hel del. Jag tycker att du borde göra det nu också.

Hur många olika individer finns det? Lika många olika förutsättningar finns det. Tänk på det. Det är just därför man har möjligheten att göra mer passande val.

arthax
2014-02-01, 20:31
Sheo,

Utöver din subjektiva upplevelse av rodden, kan du beskriva vad som skiljer denna varianten från en standard (45graders) rodd i aktivering av muskler etc?

snelhest
2014-02-01, 21:38
Sheo,

Utöver din subjektiva upplevelse av rodden, kan du beskriva vad som skiljer denna varianten från en standard (45graders) rodd i aktivering av muskler etc?

I en standard rodd kan du överbelasta ryggmuskulaturen genom att lägga på mer vikter. Det kan du inte i denna övningen utan att riskera diskbråck och eventuellt invalidetet.

Arne Persson
2014-02-01, 22:10
Jag skyfflade rejäla mängder snö igår. Det var inga problem eftersom jag håller inte på fjanttränar och kalkylerar risker på gymet. Skönt att det finns folk som tex Sheo mfl här som kan köra lite tuffare övningar som dom SKALL köras! Sluta nu med er jävla tramsande och fjolltränande.

bighulken
2014-02-01, 22:17
Jaa,skyffla snö är bra övning för ländryggen,märkte jag idag......lol.

skööön efterträning från gårdagens hårda ben dag.skyfflade ett par timmar phuuuu.....det känns i ryggen det....nice är det å gratis är det också......;-).

Sheogorath
2014-02-01, 22:26
Sheo,

Utöver din subjektiva upplevelse av rodden, kan du beskriva vad som skiljer denna varianten från en standard (45graders) rodd i aktivering av muskler etc?

Den träffar latsen förhållandevis bra (bäst av alla övningar jag testat), faktiskt även om man inte tar underhandsgrepp och håller in armbågarna (låt det vara en smaksak). Den samtidiga extensionen av kolumna och extensionen i axeln med lång ROM är tricket. Det är inga problem att gå ner i låga reps och förhållandevis tunga vikter när man kan övningen. Riskerna är acceptabla. Jag kör 4-6 reps i övningen, ofta failset men naturligtvis teknisk fail eftersom det är en övningar där man kan våldsfuska hur mycket som helst om man låter sig ta chansen.

I en mer upprätt rodd (det som brukar kallas Yates-rodd även om många menar att Yates sällan rodde så) har man förkortat ROM för latsen avsevärt och mycket av vikten kommer flyttas av övre traps och baksida axlar. Många drar dessutom inte rakt upp utan snett mot kroppen och då har man en rörelseriktning som är olastad. Den kortare ROMen för latsen kommer delvis kompenseras av en tyngre vikt, men frågan är om tyngre vikt och kortare ROM är det bästa. Jag tycker 45-graders-rodd är lämpligt om det står rygg på schemat och man har förhållandevis dåliga traps och vill ändra på den saken. Vill man träffa latsen specifikt kör man min variant, smala chins/latsdrag eller stående kabelpullover.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 22:28
Jag skyfflade rejäla mängder snö igår. Det var inga problem eftersom jag håller inte på fjanttränar och kalkylerar risker på gymet. Skönt att det finns folk som tex Sheo mfl här som kan köra lite tuffare övningar som dom SKALL köras! Sluta nu med er jävla tramsande och fjolltränande.

Likheten mellan denna övningen och att skotta snö är ju skrämmande...

Bra att du fortsätter använda dig själv som den enda referensen för det mänskliga släktet.

svenbanan
2014-02-01, 22:32
Jag skyfflade rejäla mängder snö igår. Det var inga problem eftersom jag håller inte på fjanttränar och kalkylerar risker på gymet. Skönt att det finns folk som tex Sheo mfl här som kan köra lite tuffare övningar som dom SKALL köras! Sluta nu med er jävla tramsande och fjolltränande.

Din retorik är bländande Arne.

Skaderisk existerar inte för riktiga män. Alltså riktigt hårda män. Mmmm, män.
Jag har rökt i 50 år utan att få lungcancer också sådetså.

*rolleyes*

OT: Jag tycker den roddövningen verkar bra också. Det är väl lite samma tänk som den varianten av rakbenta marklyft då man tillåter korsryggen att rundas i bottenläget. Funkar bra så länge man gör det lugnt och kontrollerat under den delen av lyftet som ryggen är rundad kan jag tänka mig.

Sheogorath
2014-02-01, 22:39
Det är väl lite samma tänk som den varianten av rakbenta marklyft då man tillåter korsryggen att rundas i bottenläget.

Yes. Det är i grund och botten "samma" övning fast med ett armdrag istället för extension i höften, typ. Fokus lats eller fokus hamstrings.

Jag kör raka mark från plattform direkt efter den här övningen. Smidigt (man använder samma utrustning/setup: bara lägga på några kakor) och man har med rodden värmt och töjt hamstrings och gjort dom redo för tyngre belastning.

Arne Persson
2014-02-01, 22:50
Likheten mellan denna övningen och att skotta snö är ju skrämmande...

Bra att du fortsätter använda dig själv som den enda referensen för det mänskliga släktet.

Att använda kroppen till sådant den är skapt till (att användas alltså) är alltså dumdristigt...? :smash:

Arne Persson
2014-02-01, 22:53
Din retorik är bländande Arne.

Skaderisk existerar inte för riktiga män. Alltså riktigt hårda män. Mmmm, män.
Jag har rökt i 50 år utan att få lungcancer också sådetså.

*rolleyes*

OT: Jag tycker den roddövningen verkar bra också. Det är väl lite samma tänk som den varianten av rakbenta marklyft då man tillåter korsryggen att rundas i bottenläget. Funkar bra så länge man gör det lugnt och kontrollerat under den delen av lyftet som ryggen är rundad kan jag tänka mig.

Det är tyvärr ingen retorik utan bara ett konstaterande...
Var försiktig så du inte skadar fingerligamenten samt fästena på fingerböjarmusklerna när du kommenterar detta... mao tänk på SKADERISKEN...

pezrulezhaakon
2014-02-01, 22:55
Att använda kroppen till sådant den är skapt till (att användas alltså) är alltså dumdristigt...? :smash:

Man kan använda kroppen till saker som bygger upp den, och till saker som sliter olika mycket på den. Det valet är upp till var och en.

Har du inte tänkt på det? :smash:

Arne Persson
2014-02-01, 22:59
Man kan använda kroppen till saker som bygger upp den, och till saker som sliter olika mycket på den. Det valet är upp till var och en.

Har du inte tänkt på det? :smash:

Därför tycks lite tyngre kroppsarbete inte vara det som ligger dig varmast om hjärtat...
Detsamma tycks även gälla lite tyngre träning.

pezrulezhaakon
2014-02-01, 23:11
Därför tycks lite tyngre kroppsarbete inte vara det som ligger dig varmast om hjärtat...
Detsamma tycks även gälla lite tyngre träning.

Så.... Vad har det med andras val av träning att göra??

arthax
2014-02-01, 23:12
Text

Tack för ett uttömmande svar! :) Ska pröva den vid tillfälle.

svenbanan
2014-02-01, 23:14
Det är tyvärr ingen retorik utan bara ett konstaterande...
Var försiktig så du inte skadar fingerligamenten samt fästena på fingerböjarmusklerna när du kommenterar detta... mao tänk på SKADERISKEN...

Vad är det du inbillar dig att du konstaterar? Att du är en hårding?

Bara för att man är medveten om att det existerar en skaderisk behöver inte betyda att man tycker skaderisken är för hög för att utföra övningen.

Tillexempel är jag medveten om att det är större risk för att jag ramlar eller stukar en fot om jag springer min terränglöprunda i skymningen (då man ser rötter och stenar sämre) än om jag springer i dagsljus. Detta brukar inte hindra mig från att springa denna terrängbana rätt sent om kvällarna, och då och då snubblar jag på en rot. Hade löpslingan legat på kanten av ett stup, så att man nästan säkert slog ihjäl sig ifall man snubblade, så skulle jag förmodligen bara springa dagtid, eller inte alls.

Är du med på resonemanget, eller är det för långt från "Bröööööl, jag är en alfahanne!" för dig?

Arne Persson
2014-02-01, 23:22
Så.... Vad har det med andras val av träning att göra??

God natt min vän, jag tänker inte stoppa denna tråden pga dig och dina lärjungars fjolligheter.

Arne Persson
2014-02-01, 23:23
Vad är det du inbillar dig att du konstaterar? Att du är en hårding?

Bara för att man är medveten om att det existerar en skaderisk behöver inte betyda att man tycker skaderisken är för hög för att utföra övningen.

Tillexempel är jag medveten om att det är större risk för att jag ramlar eller stukar en fot om jag springer min terränglöprunda i skymningen (då man ser rötter och stenar sämre) än om jag springer i dagsljus. Detta brukar inte hindra mig från att springa denna terrängbana rätt sent om kvällarna, och då och då snubblar jag på en rot. Hade löpslingan legat på kanten av ett stup, så att man nästan säkert slog ihjäl sig ifall man snubblade, så skulle jag förmodligen bara springa dagtid, eller inte alls.

Är du med på resonemanget, eller är det för långt från "Bröööööl, jag är en alfahanne!" för dig?
Se ovan... (föregående sida)

svenbanan
2014-02-01, 23:29
Se ovan... (föregående sida)

Inbilla dig inte att jag är nån lärjunge till Pez bara för att jag tycker du snackar en massa skit. Jag tycker han brukar snacka rätt mycket skit också.

Sarco
2014-02-05, 08:14
Sheo - ang. adaption: hur snabbt ska man stegra vikterna för att ländryggen ska hinna adaptera? Jag började på tom stång för enkelhetens skull för att testa in tekniken. Är det för snabbt att höja med 10 kg per pass i början?

Sheogorath
2014-02-05, 08:26
Sheo - ang. adaption: hur snabbt ska man stegra vikterna för att ländryggen ska hinna adaptera? Jag började på tom stång för enkelhetens skull för att testa in tekniken. Är det för snabbt att höja med 10 kg per pass i början?

Jepp, det är för snabbt. Du kommer snart märka att det som ser ut som lätta vikter på stången kommer vara tunga vikter för kroppen, så du kommer inte KUNNA lägga på 10 kg per pass efter... bara några pass :D Att hålla repsen medelhöga i början (6-12) och lägga på 2,5-5 kg per pass tycker jag är mer lagom.

Santoro
2014-02-05, 09:54
Fin form, tummen upp. Har själv börjat sträcka fullt ut i samtliga ryggövningar sen ett år tillbaka ungefär, stor skillnad i utvecklingen.

Babyface
2014-02-05, 10:05
Fin form, tummen upp. Har själv börjat sträcka fullt ut i samtliga ryggövningar sen ett år tillbaka ungefär, stor skillnad i utvecklingen.

Du har märkt det alltså? Härligt

Babyface
2014-02-05, 10:08
Har en fråga

Kör en del sittande rodd också som Arne visar på youtube
Är den övningen "overkill" on man kör arnold rodd?

Mark tungt 3-5 set
Chins 4 set / fail
Latsdrag 4-5 set 8-12
Arbold-rodd 4-6 set 8-12
Sittande rodd "onödigt" ?

Santoro
2014-02-05, 10:10
Du har märkt det alltså? Härligt

Helt klart. Inte bara en bättre utveckling, bättre rörlighet och kraftiga pumpar (som iof inte är relevant egentligen) så är det en väldigt bra övning för att bli bra på att spänna magen. För er som är strama rekommenderar jag skor med klack.

Har en fråga

Kör en del sittande rodd också som Arne visar på youtube
Är den övningen "overkill" on man kör arnold rodd?

Mark tungt 3-5 set
Chins 4 set / fail
Latsdrag 4-5 set 8-12
Arbold-rodd 4-6 set 8-12
Sittande rodd "onödigt" ?

Jag personligen skulle hellre lägga ner min tid på annat, men vad din kropp (och intresse) svarar bäst på låter jag gå osagt.

Arne Persson
2014-02-05, 10:12
Har en fråga

Kör en del sittande rodd också som Arne visar på youtube
Är den övningen "overkill" on man kör arnold rodd?

Mark tungt 3-5 set
Chins 4 set / fail
Latsdrag 4-5 set 8-12
Arbold-rodd 4-6 set 8-12
Sittande rodd "onödigt" ?

Mycket roddövningar kan aldrig var "overkill".

L-Sami
2014-02-05, 10:27
Vilken träningseffekt ska man förvänta sig? Ni som förespråkar övningen kan inte mena att man kan belasta tungt med en sån lumbalflexion?

Hur är är den övningen bättre än viktade chins, latsdrag, andra slags roddar? Där man kan faktiskt belasta tungt utan större risk för ländryggsbesvär.

PureWhey
2014-02-05, 10:33
Så mycket vikt kan man inte lasta på, nu kör jag med det "originella" utförandet, och brukar ligga på 45-50 kg när jag kör runt 12-15 reps. Då är det fullt utsträck och kontrollerade reps.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 10:34
Vilken träningseffekt ska man förvänta sig? Ni som förespråkar övningen kan inte mena att man kan belasta tungt med en sån lumbalflexion?

Hur är är den övningen bättre än viktade chins, latsdrag, andra slags roddar? Där man kan faktiskt belasta tungt utan större risk för ländryggsbesvär.

Det är manligt att belasta ländryggen i den positionen...... Alfa-hanen går före allt, och risker kan inte appliceras då..

cero
2014-02-05, 10:44
Vilken träningseffekt ska man förvänta sig? Ni som förespråkar övningen kan inte mena att man kan belasta tungt med en sån lumbalflexion?

Hur är är den övningen bättre än viktade chins, latsdrag, andra slags roddar? Där man kan faktiskt belasta tungt utan större risk för ländryggsbesvär.

Förstår inte heller varför man föredrar denna varianten. Speciellt med tanke på att det är otroligt vanligt med ländryggsbesvär bland styrketränande.

Sälrodd är bra grejer.

Arne Persson
2014-02-05, 11:25
Förstår inte heller varför man föredrar denna varianten. Speciellt med tanke på att det är otroligt vanligt med ländryggsbesvär bland styrketränande.

Sälrodd är bra grejer.

För att inte tala om hur OTROLIGT vanligt det är med ländryggsbesvär bland icke(styrke)tränade...

Lance Uppercut
2014-02-05, 11:29
För att inte tala om hur OTROLIGT vanligt det är med ländryggsbesvär bland icke(styrke)tränade...

+1 Mina ländryggsproblem som jag drogs med förut har helt försvunnit sedan jag började styrketräna. Har sedan starten kört marklyft och dynamiska roddar.

cero
2014-02-05, 11:31
För att inte tala om hur OTROLIGT vanligt det är med ländryggsbesvär bland icke(styrke)tränade...

Ska man ta onödiga risker för det menar du?

Jag har iofs ett klent skelett och ett säkerhetstänk när det gäller styrketräning pga det, men om dessa arnold-rodds inte tillför något som inte andra roddar gör ser jag ingen direkt poäng med att involvera ryggen.

Snubben
2014-02-05, 11:32
Vad blir det för skillnad på att köra arnold och sälrodd?

Lance Uppercut
2014-02-05, 11:46
Vad blir det för skillnad på att köra arnold och sälrodd?

Din rygg lär sig arbeta dynamiskt vilket kan vara praktiskt i vardagen.

Arne Persson
2014-02-05, 11:51
Ska man ta onödiga risker för det menar du?

Jag har iofs ett klent skelett och ett säkerhetstänk när det gäller styrketräning pga det, men om dessa arnold-rodds inte tillför något som inte andra roddar gör ser jag ingen direkt poäng med att involvera ryggen.

Vi har nog lite olika syn på kroppen och vad den tål, hur den skall användas, tränas mm mm... :)

Sheogorath
2014-02-05, 12:24
Vilken träningseffekt ska man förvänta sig? Ni som förespråkar övningen kan inte mena att man kan belasta tungt med en sån lumbalflexion?

Hur är är den övningen bättre än viktade chins, latsdrag, andra slags roddar? Där man kan faktiskt belasta tungt utan större risk för ländryggsbesvär.

Du kan inte belasta tungt om du inte ska börja harva med att vålda upp vikten med höften, vilken ingen förespråkar.

Så mycket vikt kan man inte lasta på, nu kör jag med det "originella" utförandet, och brukar ligga på 45-50 kg när jag kör runt 12-15 reps. Då är det fullt utsträck och kontrollerade reps.

Just så. Det går bra att köra lågreps också i övningen. Jag kör 4-6 om jag inte har deload-vecka. Det går utmärkt att hålla tekniken som jag visar hemma på mattan om man väljer en bra vikt.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 12:27
+1 Mina ländryggsproblem som jag drogs med förut har helt försvunnit sedan jag började styrketräna. Har sedan starten kört marklyft och dynamiska roddar.

Det säger ju inte mycket. Ditt utförande kunde vara ännu sämre innan.

Arne Persson
2014-02-05, 12:32
Det säger ju inte mycket. Ditt utförande kunde vara ännu sämre innan.

Aaaaah! Ett njutningsfullt, finstämt och helt väntat svar...:d

pezrulezhaakon
2014-02-05, 12:37
Du kan inte belasta tungt om du inte ska börja harva med att vålda upp vikten med höften, vilken ingen förespråkar.



Just så. Det går bra att köra lågreps också i övningen. Jag kör 4-6 om jag inte har deload-vecka. Det går utmärkt att hålla tekniken som jag visar hemma på mattan om man väljer en bra vikt.

Då KAN man ju även köra tunga hantelflyes med helt sträckta armbågar också, och passera horisontalläget och gå hela vägen mot golvet också, om man ska gå efter det syftet...

pezrulezhaakon
2014-02-05, 13:06
Aaaaah! Ett njutningsfullt, finstämt och helt väntat svar...:d

Att ryggproblem kan försvinna med aktivitet är inget nytt.

cero
2014-02-05, 13:17
Vi har nog lite olika syn på kroppen och vad den tål, hur den skall användas, tränas mm mm... :)

Mycket möjligt.

Min fråga kvarstår dock:

Tillför denna varianten något för oss som tränar tunga marklyft och annat för ryggen?

Lance Uppercut
2014-02-05, 13:19
Det säger ju inte mycket. Ditt utförande kunde vara ännu sämre innan.

Vilket utförande? Problemen jag hade var innan jag började träna överhuvudtaget.

Arne Persson
2014-02-05, 13:28
Mycket möjligt.

Min fråga kvarstår dock:

Tillför denna varianten något för oss som tränar tunga marklyft och annat för ryggen?
Den tillför en dynamisk styrka och koordination i hela ryggen mfl muskelgrupper.

tntballe
2014-02-05, 14:00
Mycket möjligt.

Min fråga kvarstår dock:

Tillför denna varianten något för oss som tränar tunga marklyft och annat för ryggen?

Gör du övningar med dynamiskt aktivitet under belastning för nedre rygg så tror jag att det inte ger så mycket mer än varistion.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

cero
2014-02-05, 14:04
Den tillför en dynamisk styrka och koordination i hela ryggen mfl muskelgrupper.

Sedär, du kan ju Arne. :D

Arne Persson
2014-02-05, 14:28
Sedär, du kan ju Arne. :D

Inte enligt den sanna expertisen här... ;)

Scratch89
2014-02-05, 14:29
För att inte tala om hur OTROLIGT vanligt det är med ländryggsbesvär bland icke(styrke)tränade...

DET HÄR är det absolut bästa du sagt på länge! :thumbup:

Arne Persson
2014-02-05, 14:31
DET HÄR är det absolut bästa du sagt på länge! :thumbup:

Jag få nog be om ursäkt för detta...?:d

pezrulezhaakon
2014-02-05, 14:34
Vilket utförande? Problemen jag hade var innan jag började träna överhuvudtaget.

Då säger ditt tidigare inlägg ännu mindre om övningarna/utföranden du använt dig av.

Lance Uppercut
2014-02-05, 14:40
Då säger ditt tidigare inlägg ännu mindre om övningarna/utföranden du använt dig av.

Jag vet inte hur din vardag ser ut men när jag blir tvungen att arbeta fysiskt genom att lyfta mer eller mindre tunga saker utanför gymmet så arbetar i princip alltid ryggen dynamiskt. Det känns väl inte långsökt att tro att det då är skadeförebyggande att låta ryggen arbeta dynamiskt även på gymmet med god teknik..?

pezrulezhaakon
2014-02-05, 14:46
Mycket möjligt.

Min fråga kvarstår dock:

Tillför denna varianten något för oss som tränar tunga marklyft och annat för ryggen?

Det är iallafall en detaljfråga. Om det är någon obalans mellan de ansvariga musklerna i marklyftet, så kan det fortfarande finnas andra övningsval för de musklerna. Helt beroende på fokus och syfte.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 14:53
Jag vet inte hur din vardag ser ut men när jag blir tvungen att arbeta fysiskt genom att lyfta mer eller mindre tunga saker utanför gymmet så arbetar i princip alltid ryggen dynamiskt. Det känns väl inte långsökt att tro att det då är skadeförebyggande att låta ryggen arbeta dynamiskt även på gymmet med god teknik..?

Jo, men om du ska lyfta tunga saker utanför gymmet kan du väl oftast böja, på benen?
Att vänja kroppen vid knepiga lägen är ju såklart möjligt, men till vilken bekostnad för andra mål?

cero
2014-02-05, 14:55
Jag vet inte hur din vardag ser ut men när jag blir tvungen att arbeta fysiskt genom att lyfta mer eller mindre tunga saker utanför gymmet så arbetar i princip alltid ryggen dynamiskt

Varför det? Ha god rörlighet och marklyft sakerna du ska ta upp.

Lance Uppercut
2014-02-05, 15:02
Kan bli väldigt svårt att i praktiken hela tiden använda perfekt marklyft-form i alla lyft när man hjälper till med stenläggning, husbyggen etc. Speciellt när man måste greppa saker från olika vinklar.

Arne Persson
2014-02-05, 16:05
Jo, men om du ska lyfta tunga saker utanför gymmet kan du väl oftast böja, på benen?
Att vänja kroppen vid knepiga lägen är ju såklart möjligt, men till vilken bekostnad för andra mål?

Du förstår, O store Mästare, ute i verkligheter är det oftast omöjligt att lyfta enligt din idealiserade värld... När man själv jobbade inom vården i forntiden som lyftkran (sjukvårdsbiträde) inom medicin och långvård så var det mestadels omöjligt att utföra några ergonomiska lyft. Exempelvis när man själv fick lyfta patienter på upp till 100 kg ur rullstolar till deras sängar och vise versa... Testa själv att göra detta med dina fulländat ergonomiska tekniker (böjda ben... Rak rygg... osv.). Om du undrar om ingen hjälpte mig? Det var inte helt lätt att synka sådana lyft med en halvmeter kortare kvinnlig kollega. Kan ge fler exempel där inte teorin fungerar i praktiken...

pezrulezhaakon
2014-02-05, 16:21
Kan bli väldigt svårt att i praktiken hela tiden använda perfekt marklyft-form i alla lyft när man hjälper till med stenläggning, husbyggen etc. Speciellt när man måste greppa saker från olika vinklar.

Det hindrar fortfarande inte att du kan böja på benen. Hur ofta i vardagen är du tvungen att plocka upp något tungt vid fötterna med raka ben??

pezrulezhaakon
2014-02-05, 16:30
Du förstår, O store Mästare, ute i verkligheter är det oftast omöjligt att lyfta enligt din idealiserade värld... När man själv jobbade inom vården i forntiden som lyftkran (sjukvårdsbiträde) inom medicin och långvård så var det mestadels omöjligt att utföra några ergonomiska lyft. Exempelvis när man själv fick lyfta patienter på upp till 100 kg ur rullstolar till deras sängar och vise versa... Testa själv att göra detta med dina fulländat ergonomiska tekniker (böjda ben... Rak rygg... osv.). Om du undrar om ingen hjälpte mig? Det var inte helt lätt att synka sådana lyft med en halvmeter kortare kvinnlig kollega. Kan ge fler exempel där inte teorin fungerar i praktiken...

Det förändrar inte att man kan välja hur man lyfter. Det är extremt sällan man är tvungen att lyfta något tungt från ett helt ofördelaktigt läge.

Idag finns det hjälpmedel inom sjukvården/äldreomsorgen för personlyft. Men i ditt fall var det väl din stolthet som höll dig från att be om mer hjälp....

För den skull har civiliserade människor vettet att välja sina lyft.

Arne Persson
2014-02-05, 16:48
Det förändrar inte att man kan välja hur man lyfter. Det är extremt sällan man är tvungen att lyfta något tungt från ett helt ofördelaktigt läge.

Idag finns det hjälpmedel inom sjukvården/äldreomsorgen för personlyft. Men i ditt fall var det väl din stolthet som höll dig från att be om mer hjälp....

För den skull har civiliserade människor vettet att välja sina lyft.

Du får nog ta och ge dig nu. Att du som väntat är helt ute och cyklar igen är beklagligt, speciellt för att dina duperade fans sväljer all rappakalja du skrivet. Hur tror du att min lyftposition hade varit om jag skulle anpassa min kropp i ett tungt lyft med en halvmeterkortare person som knappt orkar lyfta på sin sida? Hur fan du får i "stolthet" i sammanhanget är helt sanslöst. Jag antar att du hade inte ens tagit i patienterna pga av skaderiskerna?

Scratch89
2014-02-05, 17:10
Du får nog ta och ge dig nu. Att du som väntat är helt ute och cyklar igen är beklagligt, speciellt för att dina duperade fans sväljer all rappakalja du skrivet. Hur tror du att min lyftposition hade varit om jag skulle anpassa min kropp i ett tungt lyft med en halvmeterkortare person som knappt orkar lyfta på sin sida? Hur fan du får i "stolthet" i sammanhanget är helt sanslöst. Jag antar att du hade inte ens tagit i patienterna pga av skaderiskerna?

Fast... nu är du ute och cyklar lite tyvärr, Arne. Lyftteknik lärs ut på de stora vårdutbildningarna, och vi är dessutom med och lär dem. Det har hänt en hel del på den ergonomiska fronten de senaste åren, det borde du också vara medveten om. Visst, det är svårt att alltid försöka lyfta ergonomiskt, särskilt när det ska gå snabbt och det är dåligt samarbete mellan personalen, men man kan ju ha det som en målsättning att göra ett så bra lyft som möjligt.

Däremot håller jag med dig om att man inte alltid kan få till ett perfekt marklyft med perfekta vinklar ute i verkligheten. Ryggen är till för att kunna arbetas med i diverse vinklar och vrår, precis som du säger.

MasterChief
2014-02-05, 17:16
Du förstår, O store Mästare, ute i verkligheter är det oftast omöjligt att lyfta enligt din idealiserade värld... När man själv jobbade inom vården i forntiden som lyftkran (sjukvårdsbiträde) inom medicin och långvård så var det mestadels omöjligt att utföra några ergonomiska lyft. Exempelvis när man själv fick lyfta patienter på upp till 100 kg ur rullstolar till deras sängar och vise versa... Testa själv att göra detta med dina fulländat ergonomiska tekniker (böjda ben... Rak rygg... osv.). Om du undrar om ingen hjälpte mig? Det var inte helt lätt att synka sådana lyft med en halvmeter kortare kvinnlig kollega. Kan ge fler exempel där inte teorin fungerar i praktiken...

Så varje vårdavdelning i Sverige har en 190cm, 110 kg kraftkarl som hjälper till med obekväma lyft? Det var nytt för mig.

Arne Persson
2014-02-05, 17:18
Fast... nu är du ute och cyklar lite tyvärr, Arne. Lyftteknik lärs ut på de stora vårdutbildningarna, och vi är dessutom med och lär dem. Det har hänt en hel del på den ergonomiska fronten de senaste åren, det borde du också vara medveten om. Visst, det är svårt att alltid försöka lyfta ergonomiskt, särskilt när det ska gå snabbt och det är dåligt samarbete mellan personalen, men man kan ju ha det som en målsättning att göra ett så bra lyft som möjligt.

Däremot håller jag med dig om att man inte alltid kan få till ett perfekt marklyft med perfekta vinklar ute i verkligheten. Ryggen är till för att kunna arbetas med i diverse vinklar och vrår, precis som du säger.

Visst lärs det ut lyftteknik, men det jag försöker säga är att alltför många gånger fungerar inte dessa i praktiken vilket jag försökte belysa med mitt exempel. Hade teorin fungerat så hade väl inga fysiska problem funnits i arbetslivet.

Arne Persson
2014-02-05, 17:22
Så varje vårdavdelning i Sverige har en 190cm, 110 kg kraftkarl som hjälper till med obekväma lyft? Det var nytt för mig.

125 kg 194 cm klenis.:) Vad jag fortfarande pratar om är lyftsituationerna är inte alltid ideala i verkligheten...

pezrulezhaakon
2014-02-05, 17:27
125 kg 194 cm klenis.:) Vad jag fortfarande pratar om är lyftsituationerna är inte alltid ideala i verkligheten...

Och du fortsätter ta dig själv som referens? Det är nästan lite Zyzz-varning på det...

MasterChief
2014-02-05, 17:34
125 kg 194 cm klenis.:) Vad jag fortfarande pratar om är lyftsituationerna är inte alltid ideala i verkligheten...

Stor karl är du :-)

Sant som det är sagt.

Överlag kan jag fascineras över vilket klent släkte människor börjar bli. Räcker att jag sitter och lyssnar på min far och hans 50 år som elektriker så får jag ta på mig skamtruten. När han började så hade han all utrustning på en cykelvagn som han cyklade runt med till alla kunder. Det fanns inga maskiner så skulle man göra hål eller spåra så var det för hand. I många år stod han och sågade i asbestskivor (givetvis utan munskydd) och drog i sig 40 cigaretter om dagen. Nu är han en pigg och stark pensionär (har faktiskt slutat röka) och har nypor som inte är av denna värld. Allt ska skyddas och ekologiseras i oändlighet nu för tiden. Minsta motstånd och alla blir utbrända och skadade.

Kanske är det så att den evolutionära komponenten har satts ur funktion med allt mer avancerad sjukvård och välfärdssystem. Det är dock en diskussion för en annan tråd.

Babyface
2014-02-05, 17:45
Arne

I din video när du visar sittande rodd med cykelstyre-handtag
Har lite frågor om du pallar

1. Jag kan inte höja ställningen där man sätter handtaget
Ska jag sikta på magen eller bröstet när jag drar?
För fet v-taper rekommenderar du underhand även här?

2. I baklänget förstår jag att du drar rörelsen längre än rak rygg
Som man ror en båt. Men på framläget

Vad "händer" om man släpper fram så långt att viktmagget tar i alltså verkligen 100% utsträckt?

Ser ut som du inte släpper fram så långt faktiskt bara att längdryggen blir lätt böjd?

Scratch89
2014-02-05, 17:58
Visst lärs det ut lyftteknik, men det jag försöker säga är att alltför många gånger fungerar inte dessa i praktiken vilket jag försökte belysa med mitt exempel. Hade teorin fungerat så hade väl inga fysiska problem funnits i arbetslivet.

Självklart! Jag förstår ditt resonemang. Däremot ska man inte kasta undan strävan efter att minska skaderisken, för de finns ju där. Har man inte en stor och stark kropp får man försöka hitta de saker som man kan påverka, i det här fallet vinklar, hävstångsprinciper och tyngdpunkter. Men det stora problemet är som sagt inte att den stora massan lyfter med fel vinklar, utan att de är för otränade generellt och att alla belastningar verkar vara för tunga.

Arne Persson
2014-02-05, 18:36
Arne

I din video när du visar sittande rodd med cykelstyre-handtag
Har lite frågor om du pallar

1. Jag kan inte höja ställningen där man sätter handtaget
Ska jag sikta på magen eller bröstet när jag drar?
För fet v-taper rekommenderar du underhand även här?

2. I baklänget förstår jag att du drar rörelsen längre än rak rygg
Som man ror en båt. Men på framläget

Vad "händer" om man släpper fram så långt att viktmagget tar i alltså verkligen 100% utsträckt?

Ser ut som du inte släpper fram så långt faktiskt bara att längdryggen blir lätt böjd?

1. Mot magen, effektivast för latsen. Greppet oväsentligt utan det är hur överarmarna rör sig som är viktigast i detta fall.

2. Självklart till ett bekvämt och naturligt slutläge, dvs strax bakom lodlinjen.
Du sträcker ut latsen ordentligt. Bottnar du magasinet i startläget så är det en dålig konstruktion på hissen.
Jag ytor att det mest är vinkeln på kamerafilmningen som är skum. :)

L-Sami
2014-02-05, 19:05
Du kan inte belasta tungt om du inte ska börja harva med att vålda upp vikten med höften, vilken ingen förespråkar.



Lätt övning att göra fel i, belasta mer än vad man tål och då blir det knas. Lättare förstöra ryggen i och med att hur övningen instrueras än andra ryggövningar där man har neutralrygg.

L-Sami
2014-02-05, 19:09
Visst lärs det ut lyftteknik, men det jag försöker säga är att alltför många gånger fungerar inte dessa i praktiken vilket jag försökte belysa med mitt exempel. Hade teorin fungerat så hade väl inga fysiska problem funnits i arbetslivet.

Kom igen nu. Det fungerar praktiskt om man tänker på vad man gör. Oftast ignoreras det snarare än att det är fungerar inte. Idag är god ergonomi norm i de flesta arbetsplatser som t ex vården.

Arne Persson
2014-02-05, 19:43
Kom igen nu. Det fungerar praktiskt om man tänker på vad man gör. Oftast ignoreras det snarare än att det är fungerar inte. Idag är god ergonomi norm i de flesta arbetsplatser som t ex vården.

Kan du visa mig hur man lyfter ur en lite tyngre patient ur en rullstol om du råkar befinna på en plats där inte ergonomiska lyftredskap finns att tillgå och läget, av någon anledning skulle vara akut? Detta är nog inget ovanligt ens idag...

pezrulezhaakon
2014-02-05, 19:46
Kan du visa mig hur man lyfter ur en lite tyngre patient ur en rullstol om du råkar befinna på en plats där inte ergonomiska lyftredskap finns att tillgå och läget, av någon anledning skulle vara akut? Detta är nog inget ovanligt ens idag...

Du behöver förhoppningsvis inte lyfta patienten från golvet med raka ben....

L-Sami
2014-02-05, 19:51
Kan du visa mig hur man lyfter ur en lite tyngre patient ur en rullstol om du råkar befinna på en plats där inte ergonomiska lyftredskap finns att tllgå och läget, av någon anledning skulle vara akut? Detta är nog inget ovanligt ens idag...

Försöka ha ryggen så stabil som möjligt, böja på benen, spänna magen, försöka ha brukaren så nära kroppen, ev. be människor runt omkring att hjälpa till om det är fysiskt omöjligt eller det finns risk att man skadar sig. Men som sagt om man har en viss inställning så har man den och det är det som är felet inget annat.

Arne Persson
2014-02-05, 19:53
Du behöver förhoppningsvis inte lyfta patienten från golvet med raka ben....

Så jag skall först välta ner patienten på golvet?:)

Testa en gång vet jag? Jag gjorde det senast ifjol när jag bar min döende mor från rullstolen till sängen. Jävligt bökigt trots att hon var inte speciellt tung. Problemet är att när man lyfter från en låg rullstol och är lite längre så får man belastningen långt ifrån kroppen. PS. Hennes lift hade då inte hunnit komma på plats.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 19:56
Så jag skall först välta ner patienten på golvet?:)

Testa en gång vet jag? Jag gjorde det senast ifjol när jag bar min döende mor från rullstolen till sängen. Jävligt bökigt trots att hon var inte speciellt tung. Problemet är att när man lyfter från en låg rullstol och är lite längre så får man belastningen långt ifrån kroppen. PS. Hennes lift hade då inte hunnit komma på plats.

Såvida du inte står i höjd med överkanten på ryggstödet på rullstolen så kommer du inte hamna i det läget du gör i roddvarianten.

Arne Persson
2014-02-05, 19:58
Försöka ha ryggen så stabil som möjligt, böja på benen, spänna magen, försöka ha brukaren så nära kroppen, ev. be människor runt omkring att hjälpa till om det är fysiskt omöjligt eller det finns risk att man skadar sig. Men som sagt om man har en viss inställning så har man den och det är det som är felet inget annat.

Som sagt, allt det där känner jag väl till, men det fungerar inte alltid riktigt i praktiken...
Du är ganska naiv som även du tror att jag är korkad och göra det av ren dumdristighet.

Babyface
2014-02-05, 19:58
1. Mot magen, effektivast för latsen. Greppet oväsentligt utan det är hur överarmarna rör sig som är viktigast i detta fall.

2. Självklart till ett bekvämt och naturligt slutläge, dvs strax bakom lodlinjen.
Du sträcker ut latsen ordentligt. Bottnar du magasinet i startläget så är det en dålig konstruktion på hissen.
Jag ytor att det mest är vinkeln på kamerafilmningen som är skum. :)

Tusen tack Arne P!

Det saknas bara en video på Arne-Persson latsdrag så har vi alla bra förutsättningar för fet V-taper

Arne Persson
2014-02-05, 19:59
Såvida du inte står i höjd med överkanten på ryggstödet på rullstolen så kommer du inte hamna i det läget du gör i roddvarianten.

Oftast får man ta dom från sidan av stolen för att det skall fungera om det är trångt.

Sheogorath
2014-02-05, 20:14
Lätt övning att göra fel i, belasta mer än vad man tål och då blir det knas. Lättare förstöra ryggen i och med att hur övningen instrueras än andra ryggövningar där man har neutralrygg.

Ja? Ingen anledning att inte göra övningen om man ser extra vinster med den. Dynamisk styrka i erector spinae, ökad höftkontroll, träning av buktrycket och ryggen som en funktionell enhet. Att det är den enda övningen jag gör som ger träningsvärk i latsen säger också mig någonting om att denna har något ingen annan övning har.

Jag tänker knappast begränsa mig själv eller avråda andra från att göra övningar bara för att det är lätt att göra fel i dem. Man ska göra övningar rätt eller inte göra dem alls.

L-Sami
2014-02-05, 20:27
Ja? Ingen anledning att inte göra övningen om man ser extra vinster med den. Dynamisk styrka i erector spinae, ökad höftkontroll, träning av buktrycket och ryggen som en funktionell enhet. Att det är den enda övningen jag gör som ger träningsvärk i latsen säger också mig någonting om att denna har något ingen annan övning har.

Jag tänker knappast begränsa mig själv eller avråda andra från att göra övningar bara för att det är lätt att göra fel i dem. Man ska göra övningar rätt eller inte göra dem alls.


Du har säkert bättre kroppsmedvetenhet i och med dina kunskaper än många andra som läser i den här tråden. Den fungerar säkert med ditt tankesätt och kontroll och hoppas att alla kan ta till så som du visar övningen i videon och inte belastar för tungt.

Annars kan det lätt bli så här

KMC9TVBrMvM

Sheogorath
2014-02-05, 20:30
Det där utförandet bygger säkert kalas så länge ryggen håller, men jag skulle aldrig rekommendera det åt någon. Det hoppas jag framgått i tråden.

Bra exempel på ett dåligt exempel!

major Pectoralis
2014-02-05, 20:46
Fast erectorn jobbar ju inte dynamiskt i det djupet. Faktiskt jobbar den inte alls, mer än passivt-stretch.

Sheogorath
2014-02-05, 20:49
Fast erectorn jobbar ju inte dynamiskt i det djupet. Faktiskt jobbar den inte alls, mer än passivt-stretch.

Ingen annan muskel torde väl vara stark nog att räta ut den lumbala kyfosen? Eller tänker du att latsen faktiskt gör merparten av jobbet med att få tillbaka kolumna i neutralposition?

pezrulezhaakon
2014-02-05, 21:03
Ingen annan muskel torde väl vara stark nog att räta ut den lumbala kyfosen? Eller tänker du att latsen faktiskt gör merparten av jobbet med att få tillbaka kolumna i neutralposition?

QL är rätt duktig på det också.

Men styrkan har ju kraftigt avtagit. Att "hänga" i ligamenten är inget fördelaktigt. Det är onödigt.

Sheogorath
2014-02-05, 21:07
Men att träna upp styrkan från utsträckt läge till extenderat läge är bra. Det är en rörelse jag vet att man har stor behållning av att både ha kraft i och kontroll över. Inte för att man ska välja det som lyftteknik, men för att det blir som det blir ibland.

Men allt det här är sekundärt. Jag ser det som en riktigt bra ryggövning. Punkt.

major Pectoralis
2014-02-05, 21:07
Ingen annan muskel torde väl vara stark nog att räta ut den lumbala kyfosen? Eller tänker du att latsen faktiskt gör merparten av jobbet med att få tillbaka kolumna i neutralposition?

Gissar, hej vilt, på latissmus och gluteus M (drar TL-fascian från varsitt håll).
Det skulle kunna förklara varför övningen blir så förhållandevis jobbig för latsen

edit: QL skulle det kanske kunna vara, ja. Transversospinala muskelsystemet är väl dock för svagt i mobiliserande syfte för att göra någon skillnad?

Sheogorath
2014-02-05, 21:15
Vet bara att jag gjorde fem set 12-reppare igår och sitter och palperar en gruvlig träningsvärk i erektorerna i länden! Gotta count for something! ;)

*in before wild theories som write off teh träningsvärk as relevant in this case*

Arne Persson
2014-02-05, 21:18
Vet bara att jag gjorde fem set 12-reppare igår och sitter och palperar en gruvlig träningsvärk i erektorerna i länden! Gotta count for something! ;)

*in before wild theories som write off teh träningsvärk as relevant in this case*

Ljuv musik i mina öron.:)

pezrulezhaakon
2014-02-05, 21:29
Gissar, hej vilt, på latissmus och gluteus M (drar TL-fascian från varsitt håll).
Det skulle kunna förklara varför övningen blir så förhållandevis jobbig för latsen

edit: QL skulle det kanske kunna vara, ja. Transversospinala muskelsystemet är väl dock för svagt i mobiliserande syfte för att göra någon skillnad?

Det är ett moverkande/sammarbetande förhållande.

Erector inkl de djupliggande, QL, lats, rectus femoris, iliopsoas, vill rotera bäckenet framåt.
Magen, gluteus, biceps femoris långa, adduktorerna, semitend/memb, O.s.v. vill rotera bäckenet bakåt

pezrulezhaakon
2014-02-05, 21:32
Vet bara att jag gjorde fem set 12-reppare igår och sitter och palperar en gruvlig träningsvärk i erektorerna i länden! Gotta count for something! ;)

*in before wild theories som write off teh träningsvärk as relevant in this case*

Jaha, så träningsvärk räknas i ditt fall som bra och rätt, men inte med min tidigare beskrivning av scullcrushervarianterna i den borttagna tråden?

Scratch89
2014-02-05, 21:38
Vet bara att jag gjorde fem set 12-reppare igår och sitter och palperar en gruvlig träningsvärk i erektorerna i länden! Gotta count for something! ;)

*in before wild theories som write off teh träningsvärk as relevant in this case*

Jag testade tre tolvreppare med tom stång idag, får hoppas på något liknande.

Arne Persson
2014-02-05, 21:39
Jaha, så träningsvärk räknas i ditt fall som bra och rätt, men inte med min tidigare beskrivning av scullcrushervarianterna i den borttagna tråden?

Träningsvärk kan betyda att träningen varit extra tung/effektiv så att de normalt svårrekryterade muskelfibrerna även aktiverats... Vilket dom troligen inte gör när man, som ickenybörjare, ligger och kör ligg. tricepsext. med tom stång upp till 30 kg.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 21:50
Träningsvärk kan betyda att träningen varit extra tung/effektiv så att de normalt svårrekryterade muskelfibrerna även aktiverats... Vilket dom troligen inte gör när man, som ickenybörjare, ligger och kör ligg. tricepsext. med tom stång upp till 30 kg.

Och du har fortfarande inte fattat att belastningen på stången inte är avgörande för hur mycket den enskilda muskeln får hantera...

Arne Persson
2014-02-05, 22:02
Och du har fortfarande inte fattat att belastningen på stången inte är avgörande för hur mycket den enskilda muskeln får hantera...

Nej, jag har fortfarande inte fattat hur obefintliga vikter skulle påverka aktuella muskler/muskelgrupper så att de får tex maximal styrketillväxt mm...?

pezrulezhaakon
2014-02-05, 22:11
Nej, jag har fortfarande inte fattat hur obefintliga vikter skulle påverka aktuella muskler/muskelgrupper så att de får tex maximal styrketillväxt mm...?

Då får du lära dig det.

Annars med din syn skulle det inte finnas någon gräns för hur mycket en muskel klarar av.
Alla rekord inom styrkesporterna är bara inbillning. Varför kör du inte med 150kg eller 500kg i din scullcrusher??

Fattar du inte problemet?

Sheogorath
2014-02-05, 22:30
Jaha, så träningsvärk räknas i ditt fall som bra och rätt, men inte med min tidigare beskrivning av scullcrushervarianterna i den borttagna tråden?

För min del får du gärna berätta att du får mer träningsvärk i triceps av att göra si eller så. Men försöker du dra några specifika slutsatser av det får du räkna med att folk protesterar. Jag tycker jag håller det rätt så allmänt: min övningsvariant i skivstångsrodd verkar göra något ingen annan av mina övningar gör eftersom det är den enda övningen som mer eller mindre konsekvent ger mig träningsvärk i latsen. Och jag konstaterar att jag har rejält med träningsvärk i nedre ryggerektorerna efter gårdagens fem 12-reppare. Jag kräver inte att någon ska ta det som ett argument för någonting.

Arne Persson
2014-02-05, 22:49
Då får du lära dig det.

Annars med din syn skulle det inte finnas någon gräns för hur mycket en muskel klarar av.
Alla rekord inom styrkesporterna är bara inbillning. Varför kör du inte med 150kg eller 500kg i din scullcrusher??

Fattar du inte problemet?

Jag kan nog, trots allt, övningar relativt hyfsat...
Du menar alltså att tex Hurril skulle dra samma vikter i marken genom att träna mark med tex 50 kg och tex vår världsbänkare här på forumet skulle nått sina världsresultat genom att träna med stången som vikt?

pezrulezhaakon
2014-02-05, 22:52
För min del får du gärna berätta att du får mer träningsvärk i triceps av att göra si eller så. Men försöker du dra några specifika slutsatser av det får du räkna med att folk protesterar. Jag tycker jag håller det rätt så allmänt: min övningsvariant i skivstångsrodd verkar göra något ingen annan av mina övningar gör eftersom det är den enda övningen som mer eller mindre konsekvent ger mig träningsvärk i latsen. Och jag konstaterar att jag har rejält med träningsvärk i nedre ryggerektorerna efter gårdagens fem 12-reppare. Jag kräver inte att någon ska ta det som ett argument för någonting.

Jag kan också få träningsvärk av att belasta förhållandevis tungt i ett muskulärt ytterläge. Att senorgan och muskelspolar blir mer aktiva i de lägena är ju det som händer. Men vi vet ju att effektivt muskelbyggande handlar om att engagera så många motoriska enheter som möjligt inom en viss set-tid. Ju längre ut mot musklernas ändlägen minskar antalet korsbryggor mycket, vilket blir en tidsfaktor och riskfaktor beroende på belastningen.
Kontentan blir att man mest sannolikt vinner mer på mer belastning och/eller aningen kortare muskulärt ROM, då set-tiden kan hållas längre, till minskad risk som bonus.

Sheogorath
2014-02-05, 22:58
Jag kan också få träningsvärk av att belasta förhållandevis tungt i ett muskulärt ytterläge. Att senorgan och muskelspolar blir mer aktiva i de lägena är ju det som händer. Men vi vet ju att effektivt muskelbyggande handlar om att engagera så många motoriska enheter som möjligt inom en viss set-tid. Ju längre ut mot musklernas ändlägen minskar antalet korsbryggor mycket, vilket blir en tidsfaktor och riskfaktor beroende på belastningen.
Kontentan blir att man mest sannolikt vinner mer på mer belastning och/eller aningen kortare muskulärt ROM, då set-tiden kan hållas längre, till minskad risk som bonus.

...men man får klen ytterlägesstyrka av avkortad ROM, och därför är det bra att komplettera med övningar som belastar ytterlägena. Vilket är precis det jag förespråkar: att inte tro att en och samma teknik lämpar sig för alla övningar utan att se att olika övningar är mer eller mindre lämpliga med vissa övningsutföranden och därmed olika syften.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 22:59
Jag kan nog, trots allt, övningar relativt hyfsat...
Du menar alltså att tex Hurril skulle dra samma vikter i marken genom att träna mark med tex 50 kg och tex vår världsbänkare här på forumet skulle nått sina världsresultat genom att träna med stången som vikt?

Om en muskel klarar X i max koncentrisk belastning, och X +30-40% i max excentrisk belastning, HUR hade du tänkt dig att belastning utöver det ska gynna muskeln?

Om jag tränar mina triceps MAXIMALT med ett striktare utförande inkl en viss grad av kontrollerad cheating.
På vilket sätt skulle då en dubbelt så tung stång med ett annat utförande kunna träna triceps MER??

Sheogorath
2014-02-05, 23:00
Om en muskel klarar X i max koncentrisk belastning, och X +30-40% i max excentrisk belastning, HUR hade du tänkt dig att belastning utöver det ska gynna muskeln?

Om jag tränar mina triceps MAXIMALT med ett striktare utförande inkl en viss grad av kontrollerad cheating.
På vilket sätt skulle då en dubbelt så tung stång med ett annat utförande kunna träna triceps MER??

T.ex. genom tyngre belastningen i en viss del av rörelsebanan, eller genom att använda en annan form excentriskt än koncentriskt för att på så sätt belasta den excentriska fasen maximalt.

Två exempel. Finns säkert fler.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:00
...men man får klen ytterlägesstyrka av avkortad ROM, och därför är det bra att komplettera med övningar som belastar ytterlägena. Vilket är precis det jag förespråkar: att inte tro att en och samma teknik lämpar sig för alla övningar utan att se att olika övningar är mer eller mindre lämpliga med vissa övningsutföranden och därmed olika syften.

Ja, precis, men till reducerad belastning och mer tidsåtgång.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:02
T.ex. genom tyngre belastningen i en viss del av rörelsebanan.

Nej, hur ska det kunna appliceras om jag redan tränar muskelns styrkekurva så optimalt som möjligt med belastningskurvan?

Sheogorath
2014-02-05, 23:03
Ja, precis, men till reducerad belastning och mer tidsåtgång.

Öhm... Tiden man har på gymmet ska fördelas på något sätt. Att i somliga övningar stärka upp ytterlägena är knappast en dålig investering.

Sheogorath
2014-02-05, 23:04
Nej, hur ska det kunna appliceras om jag redan tränar muskelns styrkekurva så optimalt som möjligt med belastningskurvan?

Nej, om du redan definierat ditt utförande som optimalt blir det svårt att optimera, det är helt riktigt.

Arne Persson
2014-02-05, 23:08
Nej, om du redan definierat ditt utförande som optimalt blir det svårt att optimera, det är helt riktigt.

Detta är också högklassig underhållning...*popcorn*

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:11
Nej, om du redan definierat ditt utförande som optimalt blir det svårt att optimera, det är helt riktigt.

Jag menar om jag förenklat klarar 100% av belastningen där muskeln är som starkast, och 50% vid 25% från ändlägena och 0 vid ändlagena så kommer ju inte MER belastning gynna muskeln vid något läge.

Man kan ju bli starkare koncentriskt vid ett givet läge om man dragit nytta av de 30-40% extra någon gång. Men belastning över dessa ca 50% kommer ju inte gynna musklerna alls i samma grad.

Obs de helt ovetenskapliga siffrorna...

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:13
Detta är också högklassig underhållning...*popcorn*

Ge mig hellre ett högklassigt svar på #158...

svenbanan
2014-02-05, 23:17
Jag menar om jag förenklat klarar 100% av belastningen där muskeln är som starkast, och 50% vid 25% från ändlägena och 0 vid ändlagena så kommer ju inte MER belastning gynna muskeln vid något läge.

Man kan ju bli starkare koncentriskt vid ett givet läge om man dragit nytta av de 30-40% extra någon gång. Men belastning över dessa ca 50% kommer ju inte gynna musklerna alls i samma grad.

Obs de helt ovetenskapliga siffrorna...

Om du inte får upp vikten från ändläget då? Om vikten är såpass tung att den är det tyngsta du klarar i starkaste positionen lär du ju inte få upp den från svagaste positionen (beroende på vilken övning).

Arne Persson
2014-02-05, 23:22
Om en muskel klarar X i max koncentrisk belastning, och X +30-40% i max excentrisk belastning, HUR hade du tänkt dig att belastning utöver det ska gynna muskeln?

Om jag tränar mina triceps MAXIMALT med ett striktare utförande inkl en viss grad av kontrollerad cheating.
På vilket sätt skulle då en dubbelt så tung stång med ett annat utförande kunna träna triceps MER??

Med tanke på de vikter du uppger att du tränar med kan näppeligen aktivera alla nödvändiga muskelfibrer, möjligen typ I fibrerna till viss del. Sedan kvittar det hur fulländat du än kör.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:24
Om du inte får upp vikten från ändläget då? Om vikten är såpass tung att den är det tyngsta du klarar i starkaste positionen lär du ju inte få upp den från svagaste positionen (beroende på vilken övning).

Det är därför man kan förändra utförandet. Oavsett kommer X vara max belastning vid ett givet tillfälle eller läge.

svenbanan
2014-02-05, 23:32
Det är därför man kan förändra utförandet. Oavsett kommer X vara max belastning vid ett givet tillfälle eller läge.

Mm. Missade det du skrev om cheating.

Trodde du höll på att argumentera för nåt särskilt isolerat och strikt utförande.

EDIT: Det du argumenterar mot är övningar där flera olika muskler delar på jobbet, eller?

dluddeckens
2014-02-05, 23:34
Du är helt makalös pez, på ett negativt sätt.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:36
Du är helt makalös pez, på ett negativt sätt.

Lär dig mer så kanske du kan uppskatta det i framtiden..

dluddeckens
2014-02-05, 23:38
Lär dig mer så kanske du kan uppskatta det i framtiden..

Jag läser det mesta du och andra skriver här inne, det är intressant, så länge det är fakta.

Men oftast blir det bara pajkastning, och du har extremt svårt att ta till dig information från andra, man får känslan av du privat enbart omger dig med "ja-sägare".


Synd, för du har mycket vettigt att komma med också :)

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:39
Mm. Missade det du skrev om cheating.

Trodde du höll på att argumentera för nåt särskilt isolerat och strikt utförande.

EDIT: Det du argumenterar mot är övningar där flera olika muskler delar på jobbet, eller?

Ja, OM syftet är att träffa en enskild muskel/muskelgrupp.

Det är helt omöjligt att låta en muskel jobba hårdare om andra muskler arbetar i samma riktning samtidigt, även om siffran är högre på vikten.

Men jag har aldrig sagt att den typen av träning är fel, det är bara en annan typ av träning.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:40
Jag läser det mesta du och andra skriver här inne, det är intressant, så länge det är fakta.

Men oftast blir det bara pajkastning, och du har extremt svårt att ta till dig information från andra, man får känslan av du privat enbart omger dig med "ja-sägare".


Synd, för du har mycket vettigt att komma med också :)

Fråga mig istället nåt genomtänkt så ska du få ett så bra svar som jag kan ge i dagsläget. Väntar du 30 år med den frågan kommer du få ett ännu bättre svar.

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:43
Med tanke på de vikter du uppger att du tränar med kan näppeligen aktivera alla nödvändiga muskelfibrer, möjligen typ I fibrerna till viss del. Sedan kvittar det hur fulländat du än kör.


Helt fel Arne.

Det är hastigheten (eller belastningen) på rörelsen som avgör vilken fibertyp som är i mest arbete...

Har du någonsin tänkt på det?

svenbanan
2014-02-05, 23:48
Ja, OM syftet är att träffa en enskild muskel/muskelgrupp.

Det är helt omöjligt att låta en muskel jobba hårdare om andra muskler arbetar i samma riktning samtidigt, även om siffran är högre på vikten.

Men jag har aldrig sagt att den typen av träning är fel, det är bara en annan typ av träning.

Du menar om syftet är att enbart träffa en enskild muskel? För annars kan det ju möjligtvis vara så att en övning ger "optimal träning" för mer än en muskel samtidigt. Särskilt om man ska blanda in "effekt per tidsenhet" vilket du brukar gilla.

Omöjligt att låta en muskel jobba hårdare än vaddå? Den muskelns max? Ja, det är väl rätt så självklart...

Jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar för...

Arne Persson
2014-02-05, 23:53
Helt fel Arne.

Det är hastigheten (eller belastningen) på rörelsen som avgör vilken fibertyp som är i mest arbete...

Har du någonsin tänkt på det?

Jag vet mycket väl vad det handlar om, var skrev jag nu att belastningen inte var betydelsefull? Skulle vara intressant att se dina strikta ligg. Tricepsext mot hjässan (om jag nu inte minns fel) med minivikter och utförda i höghastighetsfart.
Förresten, varför tror du att jag strävar efter tyngre vikter i min träning? Vilka muskelfibertyper tror du jag kommer åt med min träning? Vilken fibertyp skulle jag missa, enligt dig, med den typ av tyngre träning jag normalt utsätter min stackars muskler för?

pezrulezhaakon
2014-02-05, 23:54
Du menar om syftet är att enbart träffa en enskild muskel? För annars kan det ju möjligtvis vara så att en övning ger "optimal träning" för mer än en muskel samtidigt. Särskilt om man ska blanda in "effekt per tidsenhet" vilket du brukar gilla.

Omöjligt att låta en muskel jobba hårdare än vaddå? Den muskelns max? Ja, det är väl rätt så självklart...

Jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar för...

Ja, precis har du syftet klart blir övningsvalen därefter.

Om jag vill bli bra på ryck, så är det ryck och besläktade övningar jag måste köra. Men det är en koordinationsövning och inte en "byggar"övning.

Om jag vill på kortast tid få öka överarmens omkrets som inte innefattar fredagsmys deluxe, så lägger jag mer av träningstiden på mer "isolerande" övningsval. Det är mer byggarsyfte och mindre koordination.

Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur misstolkad man kan bli på en skala när jag skrivit precis det jag argumenterar för.. Det är visst coolt att läsa mellan raderna och tolka in eget...

svenbanan
2014-02-06, 00:00
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur misstolkad man kan bli på en skala när jag skrivit precis det jag argumenterar för.. Det är visst coolt att läsa mellan raderna och tolka in eget...

Gå och lägg dig. Du verkar för trött för att klara av att föra ett vettigt samtal.

pezrulezhaakon
2014-02-06, 00:00
Jag vet mycket väl vad det handlar om, var skrev jag nu att belastningen inte var betydelsefull? Skulle vara intressant att se dina strikta ligg. Tricepsext mot hjässan (om jag nu inte minns fel) med minivikter och utförda i höghastighetsfart.
Förresten, varför tror du att jag strävar efter tyngre vikter i min träning? Vilka muskelfibertyper tror du jag kommer åt med min träning? Vilken fibertyp skulle jag missa, enligt dig, med den typ av tyngre träning jag normalt utsätter min stackars muskler för?

Visa då att det är nån skärpa i din besticklåda...

Det är ju du som inte fattar och det är tyvärr inget jag kan göra nåt åt.

Minivikter? I förhållande till???..... Dig? Samuelsson? Greene? Det är ju här du är fullständigt fel ute.

Om jag kan belasta mina triceps MAX med whatever belastning, så spelar det ingen roll hur mycket jag häver på för andra muskler gör det överskjutande arbetet

Arne Persson
2014-02-06, 00:06
Visa då att det är nån skärpa i din besticklåda...

Det är ju du som inte fattar och det är tyvärr inget jag kan göra nåt åt.

Minivikter? I förhållande till???..... Dig? Samuelsson? Greene? Det är ju här du är fullständigt fel ute.

Om jag kan belasta mina triceps MAX med whatever belastning, så spelar det ingen roll hur mycket jag häver på för andra muskler gör det överskjutande arbetet

Lev i din drömvärld. :) jag tänker av ren självbevarelsedrift dra mig tillbaka från denna samt ett par aktuella parallelltrådar till. Annars lär dom också stoppas vanligt.

pezrulezhaakon
2014-02-06, 00:10
Lev i din drömvärld. :) jag tänker av ren självbevarelsedrift dra mig tillbaka från denna samt ett par aktuella parallelltrådar till. Annars lär dom också stoppas vanligt.

Drömvärld.. Ja, där sätter du ju din nivå.
Då du inte kan kontra med nåt kvalitativt så får du göra en sorti med svansen mellan benen.

Arne Persson
2014-02-06, 00:19
Drömvärld.. Ja, där sätter du ju din nivå.
Då du inte kan kontra med nåt kvalitativt så får du göra en sorti med svansen mellan benen.

Sov gott nu... :) Zzzzzzz Zzzzzzzzz

hurril
2014-02-06, 13:47
Om en muskel klarar X i max koncentrisk belastning, och X +30-40% i max excentrisk belastning, HUR hade du tänkt dig att belastning utöver det ska gynna muskeln?

Om jag tränar mina triceps MAXIMALT med ett striktare utförande inkl en viss grad av kontrollerad cheating.
På vilket sätt skulle då en dubbelt så tung stång med ett annat utförande kunna träna triceps MER??

Du analyserar rörelsen i ett statiskt påhittat läge och knyter etiketten "maximalt" och "effektiv" till det på ett sätt som gör att, även om dina satser är syntaktiskt sunda så är de semantiskt nonsens. Du gömmer dig bakom ord du skänker en magisk betydelse ingen annan delar. Du argumenterar därmed i ett vacuum utan att egentligen förstå det eftersom du samtidigt tror att du med dina magiska ord kan angripa andras positioner.

Antingen förstår du detta och driver din linje _trots_ det och är därmed ett troll. Eller så förstår du inte detta och därmed är det ändå, eftersom du inte förstått efter så här lång tid, lönslöst att prata med dig. Så hur man än vänder arschuletten blir det ignore.

pezrulezhaakon
2014-02-06, 16:23
Du analyserar rörelsen i ett statiskt påhittat läge och knyter etiketten "maximalt" och "effektiv" till det på ett sätt som gör att, även om dina satser är syntaktiskt sunda så är de semantiskt nonsens. Du gömmer dig bakom ord du skänker en magisk betydelse ingen annan delar. Du argumenterar därmed i ett vacuum utan att egentligen förstå det eftersom du samtidigt tror att du med dina magiska ord kan angripa andras positioner.

Antingen förstår du detta och driver din linje _trots_ det och är därmed ett troll. Eller så förstår du inte detta och därmed är det ändå, eftersom du inte förstått efter så här lång tid, lönslöst att prata med dig. Så hur man än vänder arschuletten blir det ignore.

Ingen förlust från min sida...