handdator

Visa fullständig version : Hindra ökningar i muskelmassa?


Adrianite
2014-01-30, 17:43
Tjena gänget,

Hade en fråga angående hur jag ska hindra fortsatta ökningar i muskelmassan, specifikt i benen men även för andra kroppsdelar för framtida bruk, samtidigt som styrka, densitet, definition och tonus ska fortsätta skärpas.

Har kört på ett styrkeintervallsprogram med 5x7-schema 6 pass i veckan, minimal vila, tunga vikter och ett högt/medeltempo i kombination med kaloriunderskott på 800-1000 kcal och periodisk fasta mellan 05/01/2014-28/01/2014, vilket gett otroliga resultat i viktminskning och styrkeökningar, men svårt att urskilja huruvida muskelmassan ökat i absoluta termer annat än relativt till kroppsfettet.

Tänkte nu alternera ovanstående schema med 8x4, vill dock undvika att addera muskelmassa till underkroppen, vill främst fortsätta växa i styrka och skärpa hårdheten samtidigt som kroppsfettet minskar, men vill fortsätta växa i muskelmassa i överkroppen, främst mina traps, vingar och övre bröst och även arbeta på att skapa sexpacket nu när underhudsfettet försvinner som aldrig förr.

Såvitt som jag förstått det så skulle mitt 8x4-schema ha följande effekt:

Hög Volym - Ökningar i muskeldensitet, styrka och viss storleksökning.
Låga Reps - Ökningar i styrka och myofibrill hypertrofi.
Lågt Tempo - Ökningar i styrka, tonus och förbättrad muskelförbindelse.
Tunga Vikter - Ökningar i hårdhet, muskeldensitet och tonus.
Minimal Vila - Ökningar i styrka och muskeldensitet, med viss storleksökning till följd av kumulativ utmattning.


Vilket är det jag är ute efter att uppnå; maximal styrka och minimal storlek. Frågan är dock hur detta ska anpassas för att garantera ökningar i muskelmassa i föregående områden (traps, vingar, pectoralis major och abs), samt hindra oproportionella ökningar i underkroppen?

Är som sagt osäker, men planen är att alternera detta schema med mitt föregående styrkeintervalls- och cirkelträningsprogram i 4-/8-veckorscykler.

Därefter, 4 veckor eller så innan sommaren, addera högintensiva intervaller som ersättning för en del av min nuvarande lågintensiva konditionsträning, samt påbörja intag av kreatin i kombination med 10x3-schema med samma parametrar.

Feedback vore ytterst hjälpsamt.

MvH

PS. Kan nämnas att jag har en brutal träningsvärk i underkroppen efter mitt första 8x4-pass under gårdagen (Ben), om det har någon relevans.

Vyckzy
2014-01-30, 19:47
Kör mindre underkropp om du inte vill öka då, känns logiskt.

Frank Slater
2014-01-30, 20:43
Är det 8 set med 4 reps som avser 8x4 och 10 set med 3 reps som avser 10x3?

Adrianite
2014-01-30, 22:17
Kör mindre underkropp om du inte vill öka då, känns logiskt.

Vill bibehålla muskelmassan utan att öka den samtidigt som jag ökar styrkan, tonus, definition och densitet i underkroppen. Ersätter även ett underkroppspass med HIIT under 10x3 slutspurten mot sommaren i kombination med kreatinintag 4 veckor innan sommar.

Är det 8 set med 4 reps som avser 8x4 och 10 set med 3 reps som avser 10x3?

Ja precis

Köttis
2014-01-31, 00:20
Vad menar du med tonus?

whuddafuks
2014-01-31, 16:08
Vill bibehålla muskelmassan utan att öka den samtidigt som jag ökar styrkan, tonus, definition och densitet i underkroppen. Ersätter även ett underkroppspass med HIIT under 10x3 slutspurten mot sommaren i kombination med kreatinintag 4 veckor innan sommar.



Ja precis

Det känns som att du har fått iden att man kan få dessa s.k slanka, tonade, bulkiga och definerade muskler med viss typ av träning

För att få mer "definition" så går du ner i fett. Du kan inte "slipa" dina muskler eller vad det är du hade tänkt.

Blir du starkare så är ju risken att du får mer muskler, vare sig du kör låg reps eller ej

Knatcharn
2014-01-31, 16:12
Fortsätt träna stenhårt för att öka men ligg stilla i vikt. Så enkelt är det.

Magnus Larsson
2014-01-31, 19:58
Öka i densitet men inte i muskelmassa?

Adrianite
2014-01-31, 21:31
Vad menar du med tonus?

"Tonus är beteckningen på den muskelspänning som normalt finns i en muskel och som ger ett motstånd mot en passiv (påtvingad) flexion eller extension i en led, på så sätt är muskeltonus viktig för kroppshållningen. Avsaknad av tonus kallas för atoni. Atoni förekommer som ett normalt tillstånd under REM-sömn för att förhindra att den sovande agerar ut sina drömmar, men förändringar i tonus (både ökad och minskad tonus) kan också förekomma vid olika neurologiska sjukdomar. Även om man slappnar av helt i armen så finns det ett motstånd i armen (den vill inte räta på sig)"

Det känns som att du har fått iden att man kan få dessa s.k slanka, tonade, bulkiga och definerade muskler med viss typ av träning

För att få mer "definition" så går du ner i fett. Du kan inte "slipa" dina muskler eller vad det är du hade tänkt.

Blir du starkare så är ju risken att du får mer muskler, vare sig du kör låg reps eller ej

Ja, som det förklarades i inlägget så ger variationer i volym, intensitet, frekvens, velocitet och tyngd olika resultat. Att jämföra t.ex crossfitters med bodybuilders är ett exempel på detta.

Har gått ner i kroppsfett och fortsätter att göra så, vill dock ogärna få ett oproportionerligt underparti.

whuddafuks
2014-01-31, 22:01
"Tonus är beteckningen på den muskelspänning som normalt finns i en muskel och som ger ett motstånd mot en passiv (påtvingad) flexion eller extension i en led, på så sätt är muskeltonus viktig för kroppshållningen. Avsaknad av tonus kallas för atoni. Atoni förekommer som ett normalt tillstånd under REM-sömn för att förhindra att den sovande agerar ut sina drömmar, men förändringar i tonus (både ökad och minskad tonus) kan också förekomma vid olika neurologiska sjukdomar. Även om man slappnar av helt i armen så finns det ett motstånd i armen (den vill inte räta på sig)"



Ja, som det förklarades i inlägget så ger variationer i volym, intensitet, frekvens, velocitet och tyngd olika resultat. Att jämföra t.ex crossfitters med bodybuilders är ett exempel på detta.

Har gått ner i kroppsfett och fortsätter att göra så, vill dock ogärna få ett oproportionerligt underparti.


Men... det är inte att de får olika typer av muskler eller spänstighet eller whatever. Bodybuilders har större muskler. Crossfitters har mindre muskler. Det ena har inte slankare eller bulkigare än det andra osv.

Frank Slater
2014-01-31, 22:07
Men... det är inte att de får olika typer av muskler eller spänstighet eller whatever. Bodybuilders har större muskler. Crossfitters har mindre muskler. Det ena har inte slankare eller bulkigare än det andra osv.

Tävlande bodybuilders har bulligare muskler än crossfittare. Det kan alla se.

whuddafuks
2014-01-31, 22:11
Tävlande bodybuilders har bulligare muskler än crossfittare. Det kan alla se.

Men det har inte med träningsättet att göra, utan de är större. Stora muskler ser bulliga ut. Så att göra vissa övningar med vissa reps kommer inte ge fina släta muskler osv.

Frank Slater
2014-01-31, 22:20
Men det har inte med träningsättet att göra, utan de är större. Stora muskler ser bulliga ut. Så att göra vissa övningar med vissa reps kommer inte ge fina släta muskler osv.

Du menar långa slanka muskler?

whuddafuks
2014-01-31, 23:03
Du menar långa slanka muskler?

Ah jo precis! ;)

cero
2014-02-01, 08:49
Adrianite: Du överanalyserar grovt. Det mesta du skriver stämmer inte ens, och/eller är övertolkningar. ¨

Hur som helst, 1 helkroppspass per vecka + god kost räcker för att bibehålla massan.

Definition ökar man med en deff. Tonus och densitet kan du glömma att du lärt dig.

Magnus Larsson
2014-02-01, 09:43
Bra inlägg av cero.

Jag tror också du överanalyserar: tittar i din journal och ser att du är väldigt noggrann med kcal etc. Samtidigt, no offense, har du relativt lite muskler och styrka ännu.

Vill du få mer synliga muskler, vilket jag gissar är vad du menar när du skriver att du vill få mer tonus, densitet etc, så måste du deffa. Men det kommer inte bli mycket för världen om du ska minska från 18% på 75 kg...

Du måste tänka om: öka muskelmassan, undvik att dra på dig för mycket fettvikt. Sen lite deff kanske

tlk
2014-02-01, 14:16
Lägg in lite kaatsu i slutet...

http://suppversity.blogspot.se/2014/02/strength-size-thats-result-of-7-weeks.html