handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass 1 dag i veckan ?


ToughLove
2014-01-30, 13:40
Detta är inget jag kör eller tänker köra då jag föredrar att träna ofta, är snarare en fundering

om man kör ett stenhårt helkroppspass på låt säga 2-3 timmar 1 gång i veckan i jämförelse med ett 4-5 dagars split där man träffar varje muskelgrupp 1 gång i veckan, får man då ut samma/liknande resultat eller är det verkligen så dåligt att köra helkropp 1 gng i veckan ?

2scoop
2014-01-30, 13:43
Tror man har kan ta ut sig mer varje pass och på så sätt ge muskelgrupperna mer arbete.

cAase
2014-01-30, 15:02
Jag har för mig att Grub sa att det är möjligt att den stimulansen inte ger tillräckligt sett över tid för att ge någon ökning av muskelmassa t.ex. Iallafall inte för att ge någon nettoökning.

Kan dock ha läst helt fel.

Anders The Peak
2014-01-30, 15:12
Detta är inget jag kör eller tänker köra då jag föredrar att träna ofta, är snarare en fundering

om man kör ett stenhårt helkroppspass på låt säga 2-3 timmar 1 gång i veckan i jämförelse med ett 4-5 dagars split där man träffar varje muskelgrupp 1 gång i veckan, får man då ut samma/liknande resultat eller är det verkligen så dåligt att köra helkropp 1 gng i veckan ?

När man splittar kroppen får man indirekt stimulering och vid ett helkroppspass en gång per vecka en stimulering.

Vad jag inte förstår är att ni inte ser att om man tränar tre helkroppspass per vecka med samma volym som en fyrsplitt per vecka tar inte timmar per pass utan max 60-max 90 minuter med lite tempo...

Commando1980
2014-01-30, 16:32
1 helkroppspass i veckan är inte speciellt bra. Visst, det är bättre än ingen gång men 2 helkroppspass i veckan är MYCKET bättre.

Tränar man för att underhålla, t ex vid diet så skulle jag säga att man kommer undan med ett pass var 4e dag.

Mags
2014-02-03, 01:36
Men en 3-split, tre pass i veckan, ger väl de flesta hyfsat bra gains, så rimligtvis borde det gälla om man lägger alla pass samma dag i ett monsterpass?

svenbanan
2014-02-03, 02:38
Men en 3-split, tre pass i veckan, ger väl de flesta hyfsat bra gains, så rimligtvis borde det gälla om man lägger alla pass samma dag i ett monsterpass?

Läs vad ATP skrev ovan.

Dessutom kommer du inte orka köra tre pass i rad på samma vikter som du skulle haft om du skulle kört passen på separata dagar. Alltså kommer monsterpasset inte bli så jätteeffektivt för styrka. Blir mer av uthållighet. Säkert blir det skitjobbigt och man får träningsvärk resten av veckan. Men det är väl inte det som är målet...

Mags
2014-02-03, 13:54
Läs vad ATP skrev ovan.

Dessutom kommer du inte orka köra tre pass i rad på samma vikter som du skulle haft om du skulle kört passen på separata dagar. Alltså kommer monsterpasset inte bli så jätteeffektivt för styrka. Blir mer av uthållighet. Säkert blir det skitjobbigt och man får träningsvärk resten av veckan. Men det är väl inte det som är målet...

Ok, ditt argument köper jag.

Dock tänker jag att ryggens träning och utveckling inte borde bero på huruvida man tränar benen och bröst etc på andra dagar, eller samma.
Att de får indirekt träning låter lite påhittat, iaf om man tar just ryggen i en vanlig 3-split. Aktiveras lite på benpasset i och med knäböj kanske, och lite i pushpasset i och med millitärpress, men det känns ju väldigt marginellt...

Eller?