handdator

Visa fullständig version : Minska acne utan starka mediciner. Hjälp!


silverhästen
2014-01-30, 13:23
Hej Kolo,

Var hos en hudläkare o snackade, han sa väl i princip att roaccutan är det enda effektiva. Så jag tänkte att vi kör på det, men nu i efterhand vet jag inte om jag vill utsätta min kropp för det. Ser inte alls fram emot massa jobbiga bieffekter, inte kunna va ute i solen i sommar osv.

Så jag funderar helt enkelt på att försöka hitta nå bättre utväg, att iaf minska acnen.

Min acne är inte direkt jättegrov, inga stora finnar/bölder som folk kan ha, Har några få finnar sen lite röda märken, ärrliknande saker.

Vet ju att det snackas mycket om att utesluta mjölkprodukter osv, vill helt enkelt ha tips på vad som kan hjälpa mig.

Känns bättre att iaf pröva nått innan jag börjar äta starka grejer mot den.

Är det någon som känner sig extra kunnig ang ämnet skickar jag gärna bild över PM för en vettigare bedömning.
Tack på förhand!

raddum
2014-01-30, 14:02
Testa det du nämnt med kosten. Kläm inte dina finnar och tvätta ditt ansikte med tvål dagligen. Inget vetenskapligt, men saker jag har sätt funka hos människor kring mig

Pepz
2014-01-30, 14:13
anekdotiska "bevis" finns för
bland annat
msm
vitamin B5
lactoferrin

annars rekommenderar jag en salva som heter epiduo som finns på recept

Dewon
2014-01-30, 14:21
Periodisk fasta minskade min akne, hört att det kan vara pga insulinnivåerna men är inte bevisat.

Förövrigt är jag på Roa just nu och bieffekterna på nätet är i princip 90% bullshit, det är såklart individuellt men skräm inte upp dig själv. Jag har fått bieffekter men inte något som hindrar mig från träning, bara att säga till om du undrar något. Har en månad kvar på kuren och har kört ett helt år nu.

silverhästen
2014-01-30, 14:27
Testa det du nämnt med kosten. Kläm inte dina finnar och tvätta ditt ansikte med tvål dagligen. Inget vetenskapligt, men saker jag har sätt funka hos människor kring mig

Mjo precis. Finns det nån tvål eller så som är bättre än den andra, vad är att föredra?
Sen ang kosten, är det bara utesluta alla mjölkprodukter?

anekdotiska "bevis" finns för
bland annat
msm
vitamin B5
lactoferrin

annars rekommenderar jag en salva som heter epiduo som finns på recept

Mjo epiduo har jag haft hemma, bra att smörja på innan man går o lägger sig!

Periodisk fasta minskade min akne, hört att det kan vara pga insulinnivåerna men är inte bevisat.

Förövrigt är jag på Roa just nu och bieffekterna på nätet är i princip 90% bullshit, det är såklart individuellt men skräm inte upp dig själv. Jag har fått bieffekter men inte något som hindrar mig från träning, bara att säga till om du undrar något. Har en månad kvar på kuren och har kört ett helt år nu.

yeah, kan tänka mig att det är mkt bullshit såklart. Men det gör ju bieffekter helt klart, vilket jag inte vet om det är värt det, pga att jag inte direkt har några problem med min acne!

cAase
2014-01-30, 14:41
När jag äter mycket mjölkprodukter får jag ganska mycket finnar. När jag skär bort hälften av mjölkprodukterna får jag nästintill aldrig finnar. Så du kan testa det.

decussatio
2014-01-30, 15:22
Tvätta inte med tvål, det fuckar upp kroppens talgproduktion. Jag får finnar om jag äter mjölk men orkar inte utesluta igen. Behandlar ansiktet två gånger per vecka med en blandning av salt och honung: en matsked honung, två teskedar salt, rör ihop och fördela jämnt över ansiktet. Låt vara i tio-tjugo minuter, skölj av under ljummet vatten och scrubba försiktigt under tiden. Tvätta ansiktet med vatten innan. Använd ingen jävla tvål. Detta håller i alla fall ordning på mina finnar, och är naturligt bakteriedödande.

Jag känner två personer som fått riktigt hemska biverkningar av Roaccutan. Skulle inte röra den medicinen, man vet aldrig om man tillhör de som får värst biverkningar.

Muscleinvest
2014-01-30, 15:42
Vitamin b5 fungerade sjukt bra på mig under tonåren.

Babyface
2014-01-30, 16:03
Periodisk fasta minskade min akne, hört att det kan vara pga insulinnivåerna men är inte bevisat.

Förövrigt är jag på Roa just nu och bieffekterna på nätet är i princip 90% bullshit, det är såklart individuellt men skräm inte upp dig själv. Jag har fått bieffekter men inte något som hindrar mig från träning, bara att säga till om du undrar något. Har en månad kvar på kuren och har kört ett helt år nu.

1 år? Väldigt låg dos då va?

Jeml
2014-01-30, 16:19
har lite problem med finnar, äter 500g kvarg om dagen och dricker 2st vassleshakes. kan det vara boven?

är det vasslet som är värst?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

silverhästen
2014-01-30, 16:29
Tvätta inte med tvål, det fuckar upp kroppens talgproduktion. Jag får finnar om jag äter mjölk men orkar inte utesluta igen. Behandlar ansiktet två gånger per vecka med en blandning av salt och honung: en matsked honung, två teskedar salt, rör ihop och fördela jämnt över ansiktet. Låt vara i tio-tjugo minuter, skölj av under ljummet vatten och scrubba försiktigt under tiden. Tvätta ansiktet med vatten innan. Använd ingen jävla tvål. Detta håller i alla fall ordning på mina finnar, och är naturligt bakteriedödande.

Jag känner två personer som fått riktigt hemska biverkningar av Roaccutan. Skulle inte röra den medicinen, man vet aldrig om man tillhör de som får värst biverkningar.

Oh fifan, vad fick de för biverkningar då?

Snubben
2014-01-30, 17:10
Byt sänglakan och allt vad det innebär ofta, 1 gång i veckan om inte mer. Det hjälpte mig. Varför - ingen aning.

Senuise
2014-01-30, 17:35
Jag har alltid haft problem med finnig hy tills jag drog ned på mjölkintaget och slutade helt med gluten, har inte en finne idag och magen mår bättre än någonsin. Jag är inte konstaterat glutenintolerant men provade att sluta med det ändå p.g.a. IBS, kommer aldrig gå tillbaka till glutenhelvetet!

Idag brukar jag fastna framför spegel ibland och då inte för att flexa biceps *flex* utan för att jag blir glad när jag ser mitt ansikte, slätt och fint utan massa röda prickar!


// Senuise

Sniggel
2014-01-30, 17:39
Allt är kanske inte vetenskapligt:

Bulka inte
Ät inte en massa högglykemiska kolhydrater (ex malto/vitargo)
Ät mer av antiinflammatoriska livsmedel
Undvik mjölkprodukter
Träna konditionsträning

Och nej. Ta inte roaccutan. Har själv tagit det och det kanske har varit en bidragande faktor till mina sjukdomar jag haft stora problem med sen jag körde igenom kuren. Vem vet?
Om du ffa inte har allvarliga problem tycker jag definitivt inte det finns nån anledning att köra Roaccutan.

silverhästen
2014-01-30, 17:41
Byt sänglakan och allt vad det innebär ofta, 1 gång i veckan om inte mer. Det hjälpte mig. Varför - ingen aning.

Kan nog ha nått o göra med att man svettas o skit när man sover. Så yes, finns nog en koppling!

Jag har alltid haft problem med finnig hy tills jag drog ned på mjölkintaget och slutade helt med gluten, har inte en finne idag och magen mår bättre än någonsin. Jag är inte konstaterat glutenintolerant men provade att sluta med det ändå p.g.a. IBS, kommer aldrig gå tillbaka till glutenhelvetet!

Idag brukar jag fastna framför spegel ibland och då inte för att flexa biceps *flex* utan för att jag blir glad när jag ser mitt ansikte, slätt och fint utan massa röda prickar!


// Senuise


ofan, men vad innehåller mkt gluten då, har inte så bra koll på sånt!

silverhästen
2014-01-30, 18:14
Allt är kanske inte vetenskapligt:

Bulka inte
Ät inte en massa högglykemiska kolhydrater (ex malto/vitargo)
Ät mer av antiinflammatoriska livsmedel
Undvik mjölkprodukter
Träna konditionsträning

Och nej. Ta inte roaccutan. Har själv tagit det och det kanske har varit en bidragande faktor till mina sjukdomar jag haft stora problem med sen jag körde igenom kuren. Vem vet?
Om du ffa inte har allvarliga problem tycker jag definitivt inte det finns nån anledning att köra Roaccutan.

låter som du har koll sniggel, vad är bra livsmedel att äta då och hur hjälper konditionsträning? =)

Babyface
2014-01-30, 18:42
har lite problem med finnar, äter 500g kvarg om dagen och dricker 2st vassleshakes. kan det vara boven?

är det vasslet som är värst?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja! Både tjing och grub har skrivit om det
Är man kännslig är vassle rena skopan med akne

silverhästen
2014-01-30, 18:52
Ja! Både tjing och grub har skrivit om det
Är man kännslig är vassle rena skopan med akne

Vet du om det är lungt med bcaa?

Babyface
2014-01-30, 19:11
Vet du om det är lungt med bcaa?

Kolla tråden jag gjorde förut fick bra med svar av tjing och grub (tror jag)

Bara bcaa ska vara lungt då det är så liten volym så skapar det inte någon direkt stor insulinfrisättning som triggar

Men har märkt att lägger jag till malto/viratgo kommer finnar

Papi Arca
2014-01-30, 19:13
Hur gammal är du?

silverhästen
2014-01-30, 19:15
hur gammal är du?

19 =)

Gädda
2014-01-30, 19:37
Zinktabletter hade en viss effekt på mig.

Finns några studier som visar detta också om du söker t ex zinc AND acne på google scholar.

Jeml
2014-01-30, 21:49
Ja! Både tjing och grub har skrivit om det
Är man kännslig är vassle rena skopan med akne

okej ska testa BCAA istället då, så kvargen är inte så farlig?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dewon
2014-01-30, 22:36
1 år? Väldigt låg dos då va?

Blev en liten paus emellan då man brukar kura 6 månader men ja, jag ligger inte på högsta dosen.

Ajemän
2014-01-30, 23:02
Kan nog ha nått o göra med att man svettas o skit när man sover. Så yes, finns nog en koppling!




ofan, men vad innehåller mkt gluten då, har inte så bra koll på sånt!

Bröd och pasta står nog för ditt största glutenintag!

När jag var tonåring och hade finnar så var socker min största fiende. Men socker suger ju rätt hårt i allmänhet, så det kan du la utesluta ur dieten :)

berocca
2014-01-31, 09:57
har lite problem med finnar, äter 500g kvarg om dagen och dricker 2st vassleshakes. kan det vara boven?

är det vasslet som är värst?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Är det inte laktosen då? Jag började med endast laktosfria produkter och vassleisolat och det blev mycket bättre

Perramja
2014-01-31, 10:20
Hej Kolo,

Var hos en hudläkare o snackade, han sa väl i princip att roaccutan är det enda effektiva. Så jag tänkte att vi kör på det, men nu i efterhand vet jag inte om jag vill utsätta min kropp för det. Ser inte alls fram emot massa jobbiga bieffekter, inte kunna va ute i solen i sommar osv.

Så jag funderar helt enkelt på att försöka hitta nå bättre utväg, att iaf minska acnen.

Min acne är inte direkt jättegrov, inga stora finnar/bölder som folk kan ha, Har några få finnar sen lite röda märken, ärrliknande saker.

Vet ju att det snackas mycket om att utesluta mjölkprodukter osv, vill helt enkelt ha tips på vad som kan hjälpa mig.

Känns bättre att iaf pröva nått innan jag börjar äta starka grejer mot den.

Är det någon som känner sig extra kunnig ang ämnet skickar jag gärna bild över PM för en vettigare bedömning.
Tack på förhand!

Har du gett detta ett ärligt försök? I 90% av fallen jag har sett av personer som blivit av med acne så är det just mjölkprodukter som de har uteslutit.