handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om cardio


kiffe
2014-01-30, 12:20
Tja! Har haft ett uppehåll på cirka 3 månader från gymmet. Började förra veckan och kört hårt nu inne i andra veckan! tur att man har muskelminne :)
Jag har hört både negativt och positivt om Cardio-träning. Därför har jag några frågor som jag gärna vill ha svar på:)

1) Är cardio nödvändigt för mig som styrketränar hårt?
2) ska man köra det samma dag som man tränar styrke? i så fall före eller efter?
3) skall man springa på löpbandet eller gå i lugn takt? Hur länge är lagom?

Tack på förhand gubbar!

Jeml
2014-01-30, 12:27
1. nej.

2. helst inte samma dag, om samma dag så gärna så långt ifrån varandra som möjligt. om man kör direkt efter varandra, kör styrka först.

3. ja du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

benya
2014-01-30, 12:41
Tja! Har haft ett uppehåll på cirka 3 månader från gymmet. Började förra veckan och kört hårt nu inne i andra veckan! tur att man har muskelminne :)
Jag har hört både negativt och positivt om Cardio-träning. Därför har jag några frågor som jag gärna vill ha svar på:)

1) Är cardio nödvändigt för mig som styrketränar hårt?
2) ska man köra det samma dag som man tränar styrke? i så fall före eller efter?
3) skall man springa på löpbandet eller gå i lugn takt? Hur länge är lagom?

Tack på förhand gubbar!

1, OH hell yeah – kompletterar din träning bra och du får lite kondition adderad till styrketräningen

2, kan man väl, skulle helst ta cardion på vilodagar. Annars efteråt gympasset, och i lagom tempo om du gått hårt åt vikterna

3, kör HIIT, intervaller. Börja lugnt och öka tempot med cardiopassen, lär känna dig själv och din nivå

Nordenator
2014-01-30, 12:46
Fast det är inte alls nödvändigt. Ska man vara Optimus Prime är det bättre att skita i det. Däremot är det väl kanske inte hälsosamt att aldrig träna kondition, men det var inte frågeställningen heller.