handdator

Visa fullständig version : Axeln spökar


TJENAR
2014-01-30, 11:45
Tjaa!

Börjar med att beskriva mitt problem.

körde bänkpress igår, uppvärmningen gick bra, skulle sedan ge mig på arbetsseten men i första setet sket det sig, en stickande känsla i axeln som resulterade i att lyftet blev snett (kändes då i axeln) bröt passet efter det.

Själva känslan som jag inte kan sätta fingret på kändes i bottenläget av övningen när det stack i axeln. Just nu känner jag ingenting men tänker vila minst en vecka har hjälpt tidigare.

Jag har försökt komma på anledningar till detta,
1. har kört många pressar på kort tid, så mindre vila än vanligt i kombination med pågående deff.
2. som resultat av (1) främre axel är trött.
3. något är skumt i axeln någon cuff
4. har nyligen plockat bort isolationsövningar bland annat den separata träningen för baksida axel.

om någon är bekant med detta eller har någon hum om vad det kan vara och vad jag ska göra åt det förutom vila så vore jag tacksam som faaan! :)

Sheogorath
2014-01-30, 12:03
Skador på själva bröstmuskeln (pectoralis major) är väldigt vanligt vid bänkpress. Man kan inte utesluta att någon del av rotatorcuffen blivit skadad, men alla fall av bänkpressrelaterade skador i axelregionen som jag kommit i kontakt med har varit antingen bröstmuskelfästet på överarmen eller en skada i muskelbuken lite längre in mot kroppen.

Om det stack till och du tappade kraft men inte har några kvarvarande symtom kan man ju rent teoritetiskt tänka sig att du klämde till en motorisk nerv i axeln medan du körde och ökade på trycket i muskeln.

TJENAR
2014-01-30, 21:36
Tack för svar!

Känner inget nu men för att ta det säkra före det osäkra så väntar jag en vecka innan jag kör pressar.

Börjar lätt då och ser hur det känns, fick ett tips av en kille att köra övningar för supraspinatus ska testa det lite försiktigt imorgon.