handdator

Visa fullständig version : Har alla lika många muskelfibrer?


Konradsson
2014-01-30, 08:54
Jag har fått höra att alla människor har exakt lika många muskelfibrer i kroppen, oavsett genetik, längd osv. Tycker detta låter ganska underligt. Alla har ju t.ex. inte samma mängd ben eller tänder. Som jag förstår det bildas inte nya muskelfibrer vid träning, men genetiken borde ju spela in. Någon som kan förklara?

King Grub
2014-01-30, 08:57
Nej, det skiljer sig kraftigt från person till person. Tränade har dock inte fler generellt.

Muscle fiber numbers were estimated in vivo in biceps brachii in 5 elite male bodybuilders, 7 intermediate caliber bodybuilders, and 13 age-matched controls. Mean fiber area and collagen volume density were calculated from needle biopsies and muscle cross-sectional area by computerized tomographic scanning. Contralateral measurements in a subsample of seven subjects indicated the method for estimation of fiber numbers to have adequate reliability. There was a wide interindividual range for fiber numbers in biceps (172,085-418,884), but despite large differences in muscle size both bodybuilder groups possessed the same number of muscle fibers as the group of untrained controls.

JAppl Physiol Respir Environ Exerc Physiol. 1984 Nov;57(5):1399-403.

ARMSTARK
2014-01-30, 13:03
Och är det inte så att antalet muskelfibrer inte påverkar hur bra genetik man har för att bygga stora muskler, vill jag minnas?
( Nej, det är inte exakt det som står i undersökningen. )

Sheogorath
2014-01-30, 13:47
Och är det inte så att antalet muskelfibrer inte påverkar hur bra genetik man har för att bygga stora muskler, vill jag minnas?
( Nej, det är inte exakt det som står i undersökningen. )

Dubbelnegation much? :D

Känns väl inte osannolikt att det är lättare för två muskelfibrer att uppnå tvärsnittsarea X jämfört med en muskelfiber? Borde rimligtvis (?) i medeltal finnas fler cellkärnor i två muskelceller jämfört med en muskelcell, om vi förutsätter lika träning etc.

ARMSTARK
2014-01-30, 14:06
Dubbelnegation much? :D

Känns väl inte osannolikt att det är lättare för två muskelfibrer att uppnå tvärsnittsarea X jämfört med en muskelfiber? Borde rimligtvis (?) i medeltal finnas fler cellkärnor i två muskelceller jämfört med en muskelcell, om vi förutsätter lika träning etc.

Det är det som min halvfråga just antydde. Dels finns det olika typer av muskelfibrer, vissa lyfter tungt, andra lyfter länge. Dessutom har vissa människor en djävla massa "hormoner å grejjer" som hjälper, andra måste måste "hjälpa till" med en djävla massa "hormoner å grejjer".

Hade hoppats att någon som vet vad han snackar om ( vilket jag inte gör ) hade svarat.