handdator

Visa fullständig version : P3 rapporterar om att inte gå till gymmet bakfull!


Vanish
2014-01-30, 08:43
Hörde precis på nyheterna då dom säger att det inte är någon ide att gå till gymmet dagen efter en utekväll och att tex testosteron-nivårerna är minskade i flera dagar. Eftersom den är minskad till 1/4 dagen efter drinkande så tycker dom alltså själva att det är "onödigt".

1/4 är väl ändå fortfarande mer än 0...?

Tyvärr är nyhetsklippet klipps efter 2min så man får inte höra det :/

Nitrometan
2014-01-30, 08:49
Ett genomfört träningspass är bättre än ett missat träningspass.

Sen kanske man inte ska satsa på nytt PB den dagen?

King Grub
2014-01-30, 08:50
Det är RF:s nya och delvis rejält överdrivna nya rapport som ligger bakom uttalandet:

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_43974/cf_394/Rapport_2014_AlkoTobak.PDF

Och nej, det är inte onödigt. Träning ger alltid mer effekt än att inte träna. Dessutom är styrketräningens akuta muskeluppbyggande effekter inte hormonberoende, utan aminosyreberoende.

rooz
2014-01-30, 08:56
Det rockar att träna bakis. Nervsystemet lite lätt avdomnat och en härlig energi från en stadig bakis-frulle!

Och varför skulle jag missa pass för att jag har druckit?

Trapz
2014-01-30, 09:17
Nää, om jag känner mig tillräckligt pigg för att träna så gör jag det. Och drar ofta av riktigt bra pass på köpet också, vet inte om det beror på att jag går in med noll förväntningar på mig själv eller något annat, men skönt är det. Speciellt om man får svettas lite och sen ta en lång dusch, då är bakfyllan som bortblåst

tlk
2014-01-30, 09:21
Det positiva med den här rapporten är att det kanske får effekt på den sjukt höga alkoholkonsumtionen vi har i svenska samhället.

Tyrwing
2014-01-30, 09:28
det rockar att träna bakis. Nervsystemet lite lätt avdomnat och en härlig energi från en stadig bakis-frulle!

Och varför skulle jag missa pass för att jag har druckit?

+1

Vanish
2014-01-30, 09:55
Det är RF:s nya och delvis rejält överdrivna nya rapport som ligger bakom uttalandet:

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_43974/cf_394/Rapport_2014_AlkoTobak.PDF

Och nej, det är inte onödigt. Träning ger alltid mer effekt än att inte träna. Dessutom är styrketräningens akuta muskeluppbyggande effekter inte hormonberoende, utan aminosyreberoende.

Jag anade att detta var något överdrivet. Men kan tänka mig att det sitter några nu och tänker att det inte är någon ide att gå till gymmet, efter en utekväll, i några dagar eftersom nyheterna har sagt så!
Iofs så dom som letar orsaker att inte gå hittar ofta det också...

Vanish
2014-01-30, 10:04
Nu jäklar va det med!

http://t.sr.se/1fi3Njy

Stor Hård Ådrig
2014-01-30, 10:49
Brukar ha rätt bra tryck efter bakisdagar ändå, så länge man en någorlunda lång sömn. Sen brukar ett gympass kura bort baksmällan för mig.

Röda Björnen
2014-01-30, 14:34
Brukar ha rätt bra tryck efter bakisdagar ändå, så länge man en någorlunda lång sömn. Sen brukar ett gympass kura bort baksmällan för mig.

"Tryck" är inte ett tecken på bra träning.

Rikard Jansson
2014-01-30, 14:36
Är ju något att intala sig så man slipper träna ett pass i veckan. (Känns som om det som tränande personer som är ute och super sig bakfulla vill?)

ARMSTARK
2014-01-30, 14:45
"Tryck" är inte ett tecken på bra träning.

Nej, men det är ett pass som man älskar! " Det är inte vad du gör utan hur du upplever det."

L-Sami
2014-01-30, 19:17
Adrenalin och kortisol står säkert för styrkeprestationerna dagen efter, hur bra det är i längden att anstränga sig hårt bakfull kan man diskutera. Funkar säkert bättre för en muskelkontaktsökande tryck och pys tränande än en elitidrottare som tränar flera gånger i veckan för att bli så bra den kan bli.

Sheogorath
2014-01-30, 19:18
Det gäller att träna tidigt på dagen. Sen kan man ägna eftermiddagen åt bakfyllan. ;)

Ungkarlsliv
2014-01-30, 19:25
Det gäller att träna tidigt på dagen. Sen kan man ägna eftermiddagen åt bakfyllan. ;)

Du har aldrig varit bakfull hör jag! ;)

Bakfull för mig är när man inte kan röra en muskel i kroppen utan att spy och om man hade valet att kunna ta sig upp och skjuta sig själv hade man gjort det utan att tveka. Lycka till att träna i det tillståndet ;)

Sheogorath
2014-01-30, 19:26
Du har aldrig varit bakfull hör jag! ;)

Bakfull för mig är när man inte kan röra en muskel i kroppen utan att spy och om man hade valet att kunna ta sig upp och skjuta sig själv hade man gjort det utan att tveka.

Nej, det är att ta konsekvenserna av att ha varit dum i huvudet/16 år gammal. :thumbup:

monsa123
2014-01-30, 19:33
Har det som regel att aldrig träna dagen efter jag har druckit alkohol. Kör man 5-6 tunga pass per vecka och sedan har bestämt att dricka alkohol någon gång tycker jag det är smart och sunt förnuft att vila. Sen är det skillnad på 1-3 öl och en riktig superfylla.

Musken
2014-01-30, 19:39
Har det som regel att aldrig träna dagen efter jag har druckit alkohol. Kör man 5-6 tunga pass per vecka och sedan har bestämt att dricka alkohol någon gång tycker jag det är smart och sunt förnuft att vila. Sen är det skillnad på 1-3 öl och en riktig superfylla.

Vem blir bakfull av 1-3 öl...?

BbqFitness
2014-01-30, 19:50
Läste detta också och det är extremt överdrivet. Riktig djävla nojjig Svensson PK propaganda. Låga testonivåer dagen efter? Är det därför många ofta är kåta som kaniner dagen efter? Inklusive mej.

De som skyller på bakfylla för att skippa ett pass är samma personer som kör splittar med 30 olika lyft istället för att koncentrera sej på grunderna, lyfta dem tungt och ofta.

Nervös över alkohol och träning? I artiklarna nedan finns det undersökningar som visar på rejält höjda testonivåer vid alkohol post-workout. Kanske överdrivet och inget som ger något vid träning. Men det är intressant som motvikt till artikeln tråden handlar om. Och vilka länder har des tarkaste strongmen och oly-lyftarna? Östländer. Är de kända för att spotta i glaset? Nej.

Läs:

http://chaosandpain.blogspot.se/2013/09/were-killing-these-shots-like-rip-and.html
http://chaosandpain.blogspot.se/2013/11/killin-these-shots-like-rip-part-2.html

Wilt the Stilt
2014-01-30, 19:57
Jag har hört att en hel del sätter PB dagen efter.

Det kanske är brosciense !

Eller så har jag fantaserat ihop påståendena. Att dagen efter är bra pb-dag

wessmen
2014-01-30, 19:57
"Tryck" är inte ett tecken på bra träning.

Det skrev han aldrig.

Jag kan inte vara ensam om att sätta PBs när man är lite lätt bakis, om nya PB inte är bra träning så vet jag inte vad bra träning är.

Sheogorath
2014-01-30, 20:02
Jag är också bra på att sätta PB:n när jag är bakis.

XXXL
2014-01-30, 20:16
Jag kör alltid sämre pass på måndag, tisdag och ibland onsdag om jag dricker på en lördag, varför? Fråga mig inte, men jag har inget intresse av att göra dåliga pass bara för spriten, då kan spriten fara åt helvete för träningen är större i mitt liv.

Folk ser på det på fel sätt, man ska inte skita i att träna dagen efter man ska skita i dagen innan som leder till att man inte kan träna.

bighulken
2014-01-30, 21:46
Jag kör alltid sämre pass på måndag, tisdag och ibland onsdag om jag dricker på en lördag, varför? Fråga mig inte, men jag har inget intresse av att göra dåliga pass bara för spriten, då kan spriten fara åt helvete för träningen är större i mitt liv.

Folk ser på det på fel sätt, man ska inte skita i att träna dagen efter man ska skita i dagen innan som leder till att man inte kan träna.

jag tycker man ska shita i dagen innan och dagen efter och leva i nuet,,,,,Carpe Diem........lol.

mikaelj
2014-01-30, 22:27
Sämst rubrik någonsin.

"Drick inte alkohol dagen före ett träningpass" borde det ha varit. Inte "träna inte efter alkohol". Det vänder helt och hållet på budskapet.

Inkompetenta klåpare.

machine gun
2014-01-30, 22:28
SVT rapporterar: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-paverkar-alkohol-din-traning

Någon som har läst själva studien?

King Grub
2014-01-30, 22:30
Det är ingen studie. Det är rapporten jag länkar till i inlägg 3. Den är fylld med överdrivna slutsatser och slutsatser det inte finns belägg för alls.

machine gun
2014-01-30, 22:34
Syftade på detta:

I ett av experimenten utsattes försökspersonerna för en mycket hård styrketräning, som gav träningsvärk i flera dagar efteråt. Försökspersonerna som inte druckit alkohol var ändå i stort sett återhämtade 60 timmar efter träningspasset.

- De som däremot hade fått alkohol dagen före träningspasset var väldigt långt från återhämtning även 60 timmar efter

Låter ju som en studie av något slag.

King Grub
2014-01-30, 22:35
Referenserna finns i slutet av rapporten.

400
2014-01-30, 23:36
Hur kan ni köra bra pass bakis..? För mig går det aldrig sämre på gymmet än när jag är bakfull. Tips? :(

TIMPA
2014-01-31, 07:36
Hur kan ni köra bra pass bakis..? För mig går det aldrig sämre på gymmet än när jag är bakfull. Tips? :(

Träna inte bakfull *drool*

Eller enklare, planera inte in att träna då du vet att du krökat?

LoveMachine
2014-01-31, 08:38
Det är ju inte så att jag njuter av att träna bakfull. Men ibland händer det och resultaten brukar vara rätt bra om än under rätt avsevärt lidande. Tunga marklyft gör att man i alla fall för en sekund glömer hur dåligt man mår. Så länge som jag inte är en fara för mig själv och andra så anser jag att det är grönt. Det beror bara på att om jag sagt att jag ska träna på lördag så kommer jag träna på lördag oavsett vad jag gjorde på fredag. Jag bryter varken löften eller rutiner bara för att jag haft lite dåligt omdömme kvällen innan.

ARMSTARK
2014-01-31, 08:58
Om man tappar kontrollen över sitt drickande så att man inte kan göra det man har planerat har man alkoholproblem!
"Imorgon ska jag träna", "Imorgon ska jag åka skridskor med ungarna", "Imorgon ska jag meka med bilen" osv. osv. Börjar man sen dricka på kvällen och blir så trasig dan efter att man inte kan göra det man planerat har man misslyckats! Då har man inte kontroll över sitt drickande!
(Jag är inte nykterist, långt därifrån.)

Men till diskussionen träna dan efter, det är då man gör de fina resultaten. Om jag tävlat i någon styrkegren skulle jag absolut dragit en kasse bärs dan innan. Men jag kan tänka mig att lite alkoholrester i blodet kan räknas som doping. ?

Wormzie
2014-01-31, 09:16
Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut. Har man lite mer långsiktiga mål vet man att det går att inkorporera fest och utekvällar ganska ofta.. Är man på riktig elitnivå vågar jag däremot inte uttala mig men antar att det kan vara värt att inte bli dyngfull allt för ofta.. Patrik Sjöberg drack dagligen 1-3 bärs under sin karriär och han var väldigt framgångsrik..

Sheogorath
2014-01-31, 09:23
Om man tappar kontrollen över sitt drickande så att man inte kan göra det man har planerat har man alkoholproblem!

This. Det händer ju då och då att man går på någon fredags-after-work eller dyl som man inte planerat, tar ett par öl etc, men om det står träning på schemat lördag morgon så slutar man dricka innan det blivit så illa att den där träningen inte blir av. Två-fyra-starköl el motsv, typ.

rooz
2014-01-31, 09:46
Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut. Har man lite mer långsiktiga mål vet man att det går att inkorporera fest och utekvällar ganska ofta.. Är man på riktig elitnivå vågar jag däremot inte uttala mig men antar att det kan vara värt att inte bli dyngfull allt för ofta.. Patrik Sjöberg drack dagligen 1-3 bärs under sin karriär och han var väldigt framgångsrik..

I en tid där den festades ganska hårt bland vissa idrottare, ganska ofta. Och inte sällan utan droger.

Knatcharn
2014-01-31, 09:51
Vi kolo'are spolar kröken! :)

http://www.kontrakurs.se/wp-content/2009/08/RA0509-kroken-big.jpg

Wormzie
2014-01-31, 09:54
I en tid där den festades ganska hårt bland vissa idrottare, ganska ofta. Och inte sällan utan droger.

Jag förespråkar inte alkohol- eller drogbruk hos idrottare, verkligen inte.. men det är lätt att missa det roliga bara för man är så fokuserad på sin träning, och då menar jag inte elitidrottare utan killar och tjejer som försöker få bättre siffror i sin kolozzeumjournal än dom andra eller liknande.. Helt plötsligt kan man inte hänga med ut på helgen, man följer inte med kompisarna på resa, man skippar sommarens festivaler osv

Beemel
2014-01-31, 09:57
Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut. Har man lite mer långsiktiga mål vet man att det går att inkorporera fest och utekvällar ganska ofta.. Är man på riktig elitnivå vågar jag däremot inte uttala mig men antar att det kan vara värt att inte bli dyngfull allt för ofta.. Patrik Sjöberg drack dagligen 1-3 bärs under sin karriär och han var väldigt framgångsrik..

Att någon överhuvudtaget känner ett behov att använda "ursäkter" för att inte dricka beror nog mest på att det finns folk som skulle kalla dem "tråkmånsar" baserat endast på deras motvilja att dricka..

=)

rooz
2014-01-31, 10:00
Jag förespråkar inte alkohol- eller drogbruk hos idrottare, verkligen inte.. men det är lätt att missa det roliga bara för man är så fokuserad på sin träning, och då menar jag inte elitidrottare utan killar och tjejer som försöker få bättre siffror i sin kolozzeumjournal än dom andra eller liknande.. Helt plötsligt kan man inte hänga med ut på helgen, man följer inte med kompisarna på resa, man skippar sommarens festivaler osv

Nu svarade jag inte på vad jag tycker om stick-liknade saker på kolo som inte kan fixa att ta en AW. utan om hur framgångsrika atleter festade på 70 & 80 -talet. I dag skulle nog inte Sjöberg fixat att vara på den nivå han var under sina glansdagar om han behöll samma tempo i baren.

Jag har mycket av mina vänner på gymmet, är det konstigt att vi umgås där?

Beemel
2014-01-31, 10:04
Jag förespråkar inte alkohol- eller drogbruk hos idrottare, verkligen inte.. men det är lätt att missa det roliga bara för man är så fokuserad på sin träning, och då menar jag inte elitidrottare utan killar och tjejer som försöker få bättre siffror i sin kolozzeumjournal än dom andra eller liknande.. Helt plötsligt kan man inte hänga med ut på helgen, man följer inte med kompisarna på resa, man skippar sommarens festivaler osv

Missar man det roliga bara för att man inte vill dricka så har man antingen fel inställning till vad som är roligt eller fel vänner.
Jag har lika roligt med mina vänner oavsett om jag är packad eller om jag för dagen väljer att vara nykter.

slackerguru
2014-01-31, 10:10
Personligen skulle jag inte kunna lyfta en hantel dagen efter.
Jag har testat att gymma två dagar efter och då lyfter jag kanske 80% jämfört med vad jag brukar så jag ser ingen mening med att köra dagen efter att jag druckit. Inte ens två.
Om man inte kör ett tyngre pass än senast så ser jag ingen progression vilket jag är ute efter.

ARMSTARK
2014-01-31, 10:22
Missar man det roliga bara för att man inte vill dricka så har man antingen fel inställning till vad som är roligt eller fel vänner.
Jag har lika roligt med mina vänner oavsett om jag är packad eller om jag för dagen väljer att vara nykter.

Jag håller med dig där, men det finns väldigt många på kolo som har extrem optinojja, lite paradoxalt iom att de förmodligen skulle få bättre resultat om de slappnade av lite.

Vissa avstår från alkohol till 100%. Det är förnuftigt om man absolut inte vill dricka. Inte lika förnuftigt om man så gärna skulle vilja ta ett glas vin men inte kan pga att man tror att träningen påverkas.

Det samma gäller att äta gott en kväll med släkt och vänner. Det var någon som tom smet ut på toaletten på ett bröllop för att smaska i sig en burk tonfisk för att inte bli katabol. Minns inte om det var istället för middan eller mellanmål men sjukt är det.

Kost och träning TILLSAMMANS med livet är något mycket positivt, men kost och träning ISTÄLLET för livet är riktigt tragiskt.

XXXL
2014-01-31, 10:22
Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut. Har man lite mer långsiktiga mål vet man att det går att inkorporera fest och utekvällar ganska ofta.. Är man på riktig elitnivå vågar jag däremot inte uttala mig men antar att det kan vara värt att inte bli dyngfull allt för ofta.. Patrik Sjöberg drack dagligen 1-3 bärs under sin karriär och han var väldigt framgångsrik..

Så man är automatiskt tråkig för att man väljer att inte gå ut på krogen på grund av att man tycker det finns roligare saker att göra?

Det är ett skevt synsätt som jag rekommenderar dig att se över.

Wormzie
2014-01-31, 10:33
Jag förespråkar inte alkohol- eller drogbruk hos idrottare, verkligen inte.. men det är lätt att missa det roliga bara för man är så fokuserad på sin träning, och då menar jag inte elitidrottare utan killar och tjejer som försöker få bättre siffror i sin kolozzeumjournal än dom andra eller liknande.. Helt plötsligt kan man inte hänga med ut på helgen, man följer inte med kompisarna på resa, man skippar sommarens festivaler osv

Håller med om att det första inlägget lät lite väl provocerande så citerar mig själv här vilket var det jag egentligen ville säga. Håller helt med om att man kan hitta på annat, och att gymmet i sig kan vara en social miljö. Att man väljer att träna är ju helt klart något positivt för det finns många fördelar psykologiskt och fysiologiskt men med det sagt behöver man inte välja bort annat t.ex. krogen eller dyligt för att man är rädd att man "förlorar" sina resultat som jag tror i retrospektiv inte är det man kommer sitta i sin ålderdom och tänka på.. Återigen menar jag kanske inte elitidrottaren här utan mer gemene hobbytränare.

Wormzie
2014-01-31, 10:35
Jag håller med dig där, men det finns väldigt många på kolo som har extrem optinojja, lite paradoxalt iom att de förmodligen skulle få bättre resultat om de slappnade av lite.

Vissa avstår från alkohol till 100%. Det är förnuftigt om man absolut inte vill dricka. Inte lika förnuftigt om man så gärna skulle vilja ta ett glas vin men inte kan pga att man tror att träningen påverkas.

Det samma gäller att äta gott en kväll med släkt och vänner. Det var någon som tom smet ut på toaletten på ett bröllop för att smaska i sig en burk tonfisk för att inte bli katabol. Minns inte om det var istället för middan eller mellanmål men sjukt är det.

Kost och träning TILLSAMMANS med livet är något mycket positivt, men kost och träning ISTÄLLET för livet är riktigt tragiskt.

Det här var min åsikt.. fast mer välformulerad :)

Stoltz
2014-01-31, 10:50
Jag är också bra på att sätta PB:n när jag är bakis.

Det är ju för att vi inte kan räkna när vi är bakis som vi gör det.

"Ett... två... tre... fem...vänta nu, var var jag... ett till... nu har typ gjort tio... och vad lade jag på... på... den där grejen... två tjugokilosplattor... -smask-... mmm... fyra tior... vad är det här, 2.5:or?
Ah, en 1,25:a... vi avrundar till jämna tvåhundra."

*In på Kolo*

"Grabbar, jag gjorde en tia på 200 i arnoldrodden idag! Nu blire druvsocker!"


:D

Beemel
2014-01-31, 10:50
Jag håller med dig där, men det finns väldigt många på kolo som har extrem optinojja, lite paradoxalt iom att de förmodligen skulle få bättre resultat om de slappnade av lite.

Vissa avstår från alkohol till 100%. Det är förnuftigt om man absolut inte vill dricka. Inte lika förnuftigt om man så gärna skulle vilja ta ett glas vin men inte kan pga att man tror att träningen påverkas.

Det samma gäller att äta gott en kväll med släkt och vänner. Det var någon som tom smet ut på toaletten på ett bröllop för att smaska i sig en burk tonfisk för att inte bli katabol. Minns inte om det var istället för middan eller mellanmål men sjukt är det.

Kost och träning TILLSAMMANS med livet är något mycket positivt, men kost och träning ISTÄLLET för livet är riktigt tragiskt.

PRECIS!!

För mig är träning en (väldigt trevlig) del av livet. Men det är inte den enda eller den viktigaste delen.

Jag pratar då inte om just Alkohol (som jag ändå nästan aldrig nyttjar) specifikt utan livets alla sidor.

spoon
2014-01-31, 10:57
Nu svarade jag inte på vad jag tycker om stick-liknade saker på kolo som inte kan fixa att ta en AW. utan om hur framgångsrika atleter festade på 70 & 80 -talet. I dag skulle nog inte Sjöberg fixat att vara på den nivå han var under sina glansdagar om han behöll samma tempo i baren.

Jag har mycket av mina vänner på gymmet, är det konstigt att vi umgås där?

Han hoppade ju 2,42 så han hade ju kunnat konkurrera även nu.

Jag hade aldrig valt att träna bakis. Vill jag festa så lägger jag festen på helgen så att jag kan ligga hemma och chilla i soffan med pizza dagen efter. Inte så svårt att få in det i planeringen. Träna må-fr så har man fått in fem pass. Det räcker gott och väl.

rooz
2014-01-31, 10:58
Han hoppade ju 2,42 så han hade ju kunnat konkurrera även nu.

Jag hade aldrig valt att träna bakis. Vill jag festa så lägger jag festen på helgen så att jag kan ligga hemma och chilla i soffan med pizza dagen efter. Inte så svårt att få in det i planeringen. Träna må-fr så har man fått in fem pass. Det räcker gott och väl.

Även DDR's kvinnliga friidrottare;)

svedemo
2014-01-31, 11:01
Jag tränar alltid när jag tänkt träna även om jag hänger på ut och festar.
Det lär en att skippa de där extra framåt småtimmarna som inte ens gör det roligare.

spoon
2014-01-31, 11:01
Även DDR's kvinnliga friidrottare;)

Fast han är ju Svensk! ;)

Nåväl det är ju off-topic.

Matsa
2014-01-31, 11:07
Så man är automatiskt tråkig för att man väljer att inte gå ut på krogen på grund av att man tycker det finns roligare saker att göra?

Det är ett skevt synsätt som jag rekommenderar dig att se över.

Det skrev han väl inte?

Frank Slater
2014-01-31, 11:13
Han hoppade ju 2,42 så han hade ju kunnat konkurrera även nu.

Jag hade aldrig valt att träna bakis. Vill jag festa så lägger jag festen på helgen så att jag kan ligga hemma och chilla i soffan med pizza dagen efter. Inte så svårt att få in det i planeringen. Träna må-fr så har man fått in fem pass. Det räcker gott och väl.

Det är därför det är så lite folk på gymmet på lördagar och söndagar. Då passar jag på att träna. Det är förbannad skönt.

spoon
2014-01-31, 11:27
Det är därför det är så lite folk på gymmet på lördagar och söndagar. Då passar jag på att träna. Det är förbannad skönt.

Då är jag med :)

Då blir det ju en prioriteringsfråga. Vill man dricka mycket eller prestera bra dagen efter. Som Nitro och Grub skriver så är ju trots allt ett dåligt pass bättre än inget.

XXXL
2014-01-31, 11:32
Det skrev han väl inte?

"Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut"

Hur tolkar du det annars? Om man är en person som gör ursäkter för att man inte vill gå ut, så är man en tråkmåns.

Matsa
2014-01-31, 12:00
"Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut"

Hur tolkar du det annars? Om man är en person som gör ursäkter för att man inte vill gå ut, så är man en tråkmåns.

Jag tolkar det ordagrant, som att det finns tråkmånsar som ibland gör på det sättet. Det betyder inte att man automatiskt är en tråkmåns för att man gör så, nej.

Ett exempel:

"Det finns personer med röd keps som ibland tränger sig före i kön."
Vadå, så alla med röd keps tränger sig före i kön?!

Vad Wormzie egentligen verkar prata om är att rätt många gör uppoffringar som inte står i vettig proportion till deras nivå. Så kallad optinoja. Det är så jagtolk ar det i alla fall.

Förövrigt finns det många som lyckas vara tråkmånsar utan att träna, så träningens fel är det nog knappast. Min egen åsikt är att man inte behöver någon annan ursäkt för att inte dricka alkohol än "vill inte".

Wormzie
2014-01-31, 12:03
"Tråkmånsar som inte ens är halvseriösa med sin träning använder ibland det som ursäkt för att inte gå ut"

Hur tolkar du det annars? Om man är en person som gör ursäkter för att man inte vill gå ut, så är man en tråkmåns.

Det var mer riktat till anledningen varför man inte väljer att gå ut. Börjar man där är det lätt att man väljer bort mer och mer.

Wormzie
2014-01-31, 12:04
Jag tolkar det ordagrant, som att det finns tråkmånsar som ibland gör på det sättet. Det betyder inte att man automatiskt är en tråkmåns för att man gör så, nej.

Ett exempel:

"Det finns personer med röd keps som ibland tränger sig före i kön."
Vadå, så alla med röd keps tränger sig före i kön?!

Vad Wormzie egentligen verkar prata om är att rätt många gör uppoffringar som inte står i vettig proportion till deras nivå. Så kallad optinoja. Det är så jagtolk ar det i alla fall.

Förövrigt finns det många som lyckas vara tråkmånsar utan att träna, så träningens fel är det nog knappast. Min egen åsikt är att man inte behöver någon annan ursäkt för att inte dricka alkohol än "vill inte".

Återigen, skönt att det finns såna som kan formulera det jag vill ha sagt då man själv är inkapabel en fredagförmiddag :)

Vanish
2014-01-31, 13:46
Jag håller med dig där, men det finns väldigt många på kolo som har extrem optinojja, lite paradoxalt iom att de förmodligen skulle få bättre resultat om de slappnade av lite.

Vissa avstår från alkohol till 100%. Det är förnuftigt om man absolut inte vill dricka. Inte lika förnuftigt om man så gärna skulle vilja ta ett glas vin men inte kan pga att man tror att träningen påverkas.

Det samma gäller att äta gott en kväll med släkt och vänner. Det var någon som tom smet ut på toaletten på ett bröllop för att smaska i sig en burk tonfisk för att inte bli katabol. Minns inte om det var istället för middan eller mellanmål men sjukt är det.

Kost och träning TILLSAMMANS med livet är något mycket positivt, men kost och träning ISTÄLLET för livet är riktigt tragiskt.

Tänk om alla kunde få in detta i huvudet!! Kan varit något av det bästa som skrivits!

Så man är automatiskt tråkig för att man väljer att inte gå ut på krogen på grund av att man tycker det finns roligare saker att göra?

Det är ett skevt synsätt som jag rekommenderar dig att se över.

Nu va det ju inte detta det handlade om. Utan folk som avsäger sig att hänga med ut för att de ska till gymmet dagen efter.