handdator

Visa fullständig version : öka protein intag vid lägre kroppsfett ?


Sayonara
2014-01-30, 08:20
Håller i nuläget på att deffa och är runt 14-15%bf på 94kg

äter för nuvarande 170g protein och undrar när jag når ner till 10% om jag måste/behöver öka protein intaget ? eller kan jag köra på samma mängd ?

målet är att nå ner till en 6-7%

martikainen
2014-01-30, 08:24
Jag personligen höjer andelen kolhydrater och minskar proteinet när fettprocenten börjar gå mot 5%.

Hur ser din fördelning ut i övrigt? 170gram protein på 94kg, 1,8gram/kg kroppsvikt just nu, känns som att du kan höjja upp det med i alla fall 30-40gram. Och då rimligtvis sänka kolhydrater/fett.

Sayonara
2014-01-30, 08:25
Jag personligen höjer andelen kolhydrater och minskar proteinet när fettprocenten börjar gå mot 5%.

Hur ser din fördelning ut i övrigt? 170gram protein på 94kg, 1,8gram/kg kroppsvikt just nu, känns som att du kan höjja upp det med i alla fall 30-40gram. Och då rimligtvis sänka kolhydrater/fett.

antar att du gör detta för att få mer energi ?

jag får redan i mig 250g kolhydrater så tror inte jag behöver mer, fettet ligger runt 90g

genom studier som gjorts så ska 1.8g/kg vara tillräckligt och även då en bra bit över det "maximala"

Ramboline
2014-01-30, 09:01
Håller i nuläget på att deffa och är runt 14-15%bf på 94kg

äter för nuvarande 170g protein och undrar när jag når ner till 10% om jag måste/behöver öka protein intaget ? eller kan jag köra på samma mängd ?

målet är att nå ner till en 6-7%

Tror du skall höja lite så du står på 2 gram per kg kroppsvikt.Jag själv väger 58 kg 0ch står på190-220 gram protein.

J3T69
2014-01-30, 10:29
Trodde det räckte kring 120gram för din del?

Shqypnia
2014-01-30, 10:38
På deff så vitt jag vet så bör man ligga på minst 2g protein per kg. Nyare studier visar att man förmodligen bör ligga lite högre t.o.m.

Hur högt ligger du under bulk? Hur högt bör man egentligen ligga då?

Sayonara
2014-01-30, 10:54
På deff så vitt jag vet så bör man ligga på minst 2g protein per kg. Nyare studier visar att man förmodligen bör ligga lite högre t.o.m.

Hur högt ligger du under bulk? Hur högt bör man egentligen ligga då?

http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

fina studier, du får jätte gärna posta en källa på dessa "nya" studier

NiklasAlm
2014-01-30, 18:24
Fördelen är ju att det sägs man blir lite mättare på proteinrik mat än t.ex. av kolhydrater. Men att gå över 2 g/kg känns överdrivet.

Ramboline
2014-01-30, 20:06
Trodde det räckte kring 120gram för din del?

Jag har gjort lite tester, och min kropp svarar bättre när jag ligger på 3 gram eller lite över. Vid varje deff som jag har gjort har jag alltid blivit svagare mot slutet av deffen. Då menar jag mot tävlingsform. Sista deffen så höjde jag till 3 g per kg kroppsvikt. Vägde då 70 kg avslutade deffen på 52.7 kg i tävlingsform, men jag hade med mig allt som heter vikter som jag körde på när jag vägde 70 kg ned till 52,7 kg. Därför ligger jag så högt på proteinet, det passade min kropp bättre. Men alla är vi olika 😁😀

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Bryggan
2014-01-31, 01:06
Jag har nu inga studier att luta mig mot men logiken säger att ju större underskott man ligger på desto mer protein bör man äta. Detta för att man alltid ska se till att aminosyror finns att tillgå för muskelreparationer. Det mesta proteinet blir ju till energi vid deff och vid stora underskott blir allt energi.

Många verkar dock köra överdrivet stora mängder protein.

Sayonara
2014-01-31, 06:25
Jag har gjort lite tester, och min kropp svarar bättre när jag ligger på 3 gram eller lite över. Vid varje deff som jag har gjort har jag alltid blivit svagare mot slutet av deffen. Då menar jag mot tävlingsform. Sista deffen så höjde jag till 3 g per kg kroppsvikt. Vägde då 70 kg avslutade deffen på 52.7 kg i tävlingsform, men jag hade med mig allt som heter vikter som jag körde på när jag vägde 70 kg ned till 52,7 kg. Därför ligger jag så högt på proteinet, det passade min kropp bättre. Men alla är vi olika 😁😀

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Antar att du är tjej ? eller möjligtvis väldigt kort :)

alla är vi olika, vissa svarar bättre på höga kolhydrater lägre protein och andra tvärt om, ta danny padilla som exempel, han åt 80g proteiner när han deffade inför tävling.

J3T69
2014-01-31, 07:45
Jag har gjort lite tester, och min kropp svarar bättre när jag ligger på 3 gram eller lite över. Vid varje deff som jag har gjort har jag alltid blivit svagare mot slutet av deffen. Då menar jag mot tävlingsform. Sista deffen så höjde jag till 3 g per kg kroppsvikt. Vägde då 70 kg avslutade deffen på 52.7 kg i tävlingsform, men jag hade med mig allt som heter vikter som jag körde på när jag vägde 70 kg ned till 52,7 kg. Därför ligger jag så högt på proteinet, det passade min kropp bättre. Men alla är vi olika ����

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

precis:)
Håller själv på med min deff nu har bara börjat ligger något över 2g/kkv.
Absolut är vi alla olika:)

Ramboline
2014-01-31, 08:59
precis:)
Håller själv på med min deff nu har bara börjat ligger något över 2g/kkv.
Absolut är vi alla olika:)

Visst är vi det.Lycka till med deffen:hbang:

Ramboline
2014-01-31, 09:00
Antar att du är tjej ? eller möjligtvis väldigt kort :)

alla är vi olika, vissa svarar bättre på höga kolhydrater lägre protein och andra tvärt om, ta danny padilla som exempel, han åt 80g proteiner när han deffade inför tävling.

Ja jag är tjej:cool: och 1.63 cm:hbang:

Mouline
2014-01-31, 09:20
Såhär skrev jag: (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699)


Medel kroppsfett och medel träningstyngd = 2.2-2.8g per kg TOTALA kroppsvikt.
Låg kroppsfett, lågt kalori-intag eller hög träningstyngd = 2.4 - 3g per kg TOTALA kroppsvikt
Hög kroppsfett, högt kaloriintag eller låg träningstyngd = 1.6 - 2.2g per kg TOTALA kroppsvikt

Varför skiljer det sig så mycket beroende på kroppsfett?
Tränad individ på 100 kilo och har 20% kroppsfett vilket innebär 20 kilo fett vikt och 80 kilo ren kroppsvikt. Så han vill då äta 3g/kg protein per dag, om han då använder uträkningen på sin totala kroppsvikt innebär det 300 gram protein, men om han använder sin rena kroppsvikt innebär det 240 gram protein, en differens på 60(!) gram.

Du väljer att antingen gångra med din totala kroppsvikt eller med din “ideal” vikt, rätt logiskt va?

Med ett högt protein intag kan man känna säg ”säker”, men håller även blodsockret och en ökad mättnad. Om du för någon anledning inte kan äta så mycket protein (renal funktion) så föreslår jag dom generella nutritionsguide linjen men annars kör på kroppsbyggsvärden.
Notera att RDI innebär MINSTA dagliga intag.


http://i60.tinypic.com/2j2vmlx.png
Ur Lyles "Protein Book"

Shqypnia
2014-01-31, 10:29
http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

fina studier, du får jätte gärna posta en källa på dessa "nya" studier

King_Grub la ut det i en nystartad tråd han själv starta.

J3T69
2014-01-31, 13:46
Visst är vi det.Lycka till med deffen:hbang:

Tack:)

dmoller
2014-01-31, 21:28
tror att ola w. sa i body radio att 2.2-2.5g/kg kv är opti