handdator

Visa fullständig version : Träning och ohälsa (Gainer och tandtroll)


Mags
2014-01-29, 19:40
Jag var i tandläkaren idag och det där hålet jag hade för ett år sedan har bara blivit värre och måste nu borras, trots hyfsat rutinmässig flourskölj... och TVÅ NYA har uppkommit på andra tänder... helvete.

Hon sa att det var småätandet som gör att mina tänder helt enkelt inte håller. Och småäter gör jag ju... helt enormt mycket (kvarg hit och dit, fyller på med mellanmål etc). Jag brukar dock alltid t ex skölja munnen med vatten på gymmet, efter att jag druckit min gainer, men det verkar inte riktigt hålla.

Jag skriver detta av två anledningar:

1. Allmän uppmaning till alla tränande: ta hand om era tänder! För något år sedan (innan jag tränade så mycket ) sa tandläkaren att det var onödigt för mig att komma varje år, istället för vartannat eller så. Rimligtvis är det förändringen av matvanor som gjort att jag har massa karies nu.

2. Några tips på hur man kan minimera slitaget av tänder och förbättra tandhälsa? Kanske bara är att planera måltiderna bättre och använda tandtråd..

Diomedea exulans
2014-01-29, 19:42
2. Ät och drick mer sällan, helt enkelt.

Frank Slater
2014-01-29, 19:44
Man måste borsta tänderna noggrant i hela munnen. Oftast ser tandläkaren om det är något område man glömt i munnen. Då måste man börja borsta där så alla tandytor blir borstade.

Captainwide
2014-01-29, 19:45
Borsta noggrannare, tandtråda, om du tror att det är småätandet som är problemet - skippa maten eller borsta tänderna/ha med munskölj eller något. :)

Woody R
2014-01-29, 20:29
Jag småäter hela tiden och käkar riktigt mycker kolhydrater, socker osv innan gympassen, alltid bara borstat tänderna på kvällen och hittills har det gått bra, men är väl olika person till person :)

Kaelel
2014-01-29, 20:48
Alla är olika, jag har druckit runt 0.5-1 liter cola zero om dagen i över 4 år, snusar en halv dosa om dagen och under bulk så äter jag godis eller choklad för runt 4-500 kalorier dagligen och jag har inte haft ett hål i mina tänder sedans jag var 15 (26 idag).
Borstar endast tänderna på morgon och kväll och använder sällan tandtråd.

R Scarpa27
2014-01-29, 20:53
Alla är olika, jag har druckit runt 0.5-1 liter cola zero om dagen i över 4 år, snusar en halv dosa om dagen och under bulk så äter jag godis eller choklad för runt 4-500 kalorier dagligen och jag har inte haft ett hål i mina tänder sedans jag var 15 (26 idag).
Borstar endast tänderna på morgon och kväll och använder sällan tandtråd.

då har du ju inte så farlig konsumation?

cola zero & snus haha varför ens nämna?

Kaelel
2014-01-29, 21:30
då har du ju inte så farlig konsumation?

cola zero & snus haha varför ens nämna?

Kolsyra är väll mindre bra för tänderna?
Snus är jag inte säker på, kanske bara skadar tandköttet?

Jockefoten
2014-01-29, 21:35
då har du ju inte så farlig konsumation?

cola zero & snus haha varför ens nämna?

Påstår du att Coca Cola Zero (eller annan lightläsk) inte är skadlig för tänderna?

R Scarpa27
2014-01-29, 21:55
Påstår du att Coca Cola Zero (eller annan lightläsk) inte är skadlig för tänderna?

han snackade hål i tänderna.....
nu snackar vi inte emalj och slitage från kolsyra och syror...
visst kan sådant också ställa till det men att jämföra med vanlig sockerläsk e ju bara barnsligt. sen drack han ca 50cl som inte är någon mängd överhuvudtaget, och snus lär ju inte skada tänder utan mer åt tandköttet.

sedan jag började med lightläsker har jag inte fått ett enda nytt hål.
dock dricker jag mkt juice i form av fruktsocker, men klarat mig bra.

Kaelel
2014-01-29, 22:31
sen drack han ca 50cl som inte är någon mängd överhuvudtaget, och snus lär ju inte skada tänder utan mer åt tandköttet.

en halv till en liter light läsk om dagen är väll ändå rätt mycket?
Borde skrivit 1 liter då jag inte senast kommer ihåg när jag drack mindre än det:p

Jagax
2014-01-29, 23:08
han snackade hål i tänderna.....
nu snackar vi inte emalj och slitage från kolsyra och syror...
visst kan sådant också ställa till det men att jämföra med vanlig sockerläsk e ju bara barnsligt. sen drack han ca 50cl som inte är någon mängd överhuvudtaget, och snus lär ju inte skada tänder utan mer åt tandköttet.

sedan jag började med lightläsker har jag inte fått ett enda nytt hål.
dock dricker jag mkt juice i form av fruktsocker, men klarat mig bra.

Det är ju bara syra som tar sönder emaljen (punktskada = hål). Socker i sig är ju knappast särskilt reaktivt och gör ingen skada men det göder bakterier som i sin tur utsöndrar syra via sin metabolism.

MackeJuve
2014-01-29, 23:28
Ditt användarnamn för alltid mina tankar till Peter Mangs. Det har inte med någonting överhuvudtaget att göra men har tänkt på honom säkert 100 ggr nu när jag sett dig posta någonting :) Har blivit som ett ticks. Dagens onödiga info :)

KalleTeodor
2014-01-30, 09:30
Skrev om detta i ngn annan tråd igår har jag för mig. Jag äter väldigt ofta och har ändå väldigt god Tandhälsa. Det gäller bara att vara noggrann varje dag. inte då och då. ta bort all skit me nån borste först som du ser. skölj med vatten. sen borsta länge överallt, ta tandtråd och skölj sen med flux eller nåt.

cero
2014-01-30, 09:33
Det gäller att lära sig lite borstningsteknik, de flesta borstar som idioter. Boka en tid med en tandhygienist.

Bubblan84
2014-01-30, 09:38
Ditt användarnamn för alltid mina tankar till Peter Mangs. Det har inte med någonting överhuvudtaget att göra men har tänkt på honom säkert 100 ggr nu när jag sett dig posta någonting :) Har blivit som ett ticks. Dagens onödiga info :)

Vad sjukt, tänker precis samma! :D
Kan det hjälpa att gurgla med bikarbonat eller något som är basiskt då och då?

PureWhey
2014-01-30, 10:34
han snackade hål i tänderna.....
nu snackar vi inte emalj och slitage från kolsyra och syror...
visst kan sådant också ställa till det men att jämföra med vanlig sockerläsk e ju bara barnsligt. sen drack han ca 50cl som inte är någon mängd överhuvudtaget, och snus lär ju inte skada tänder utan mer åt tandköttet.

sedan jag började med lightläsker har jag inte fått ett enda nytt hål.
dock dricker jag mkt juice i form av fruktsocker, men klarat mig bra.

Vad leder slitage på t.ex. emalj till tror du?

Mags
2014-01-31, 17:38
Ditt användarnamn för alltid mina tankar till Peter Mangs. Det har inte med någonting överhuvudtaget att göra men har tänkt på honom säkert 100 ggr nu när jag sett dig posta någonting :) Har blivit som ett ticks. Dagens onödiga info :)

Hahahahah :D Det kanske är dags för mig att skaffa en vänlig profilbild som man kan känna igen.

Har inte någonsin tänkt tanken (på mitt namn och Mangs)... Jag heter alltså egentligen Magnus men det blir ju lätt Mags (uttalat på engelska) så, ja.

Det gäller att lära sig lite borstningsteknik, de flesta borstar som idioter. Boka en tid med en tandhygienist.

Tandborstningsskola?!? Låter som nått jag borde gått på för länge sedan... Några specifika borstningstips?

Jag småäter hela tiden och käkar riktigt mycker kolhydrater, socker osv innan gympassen, alltid bara borstat tänderna på kvällen och hittills har det gått bra, men är väl olika person till person :)

Beror säkert mycket på genetik etc, men var försiktig. För nått år sedan hade jag jättebra tänder.

Vad sjukt, tänker precis samma! :D
Kan det hjälpa att gurgla med bikarbonat eller något som är basiskt då och då?

Det skulle jag tro bara är skadligt... Saliven neutraliserar ganska snabbt. Det går nog snabbare om man silar lite vatten mellan tänderna, typ.

filmjölk
2014-01-31, 17:48
Vad dricker du gainers för? Det är ett recept på fetma i pulverform. Kör med proteinpulver istället.

z_bumbi
2014-01-31, 19:19
Gainern ser jag som det minsta problemet om du äter hela dagarna, så länge du inte silar gainern mellan tänderna så är det inte så mycket som får kontakt med tänderna. Om du av någon anledning faktiskt tror att det är gainern som är det riktigt dåliga så används sugrör.

Mags
2014-02-01, 14:19
Vad dricker du gainers för? Det är ett recept på fetma i pulverform. Kör med proteinpulver istället.

Energi in energi ut bla bidi blubidiblah

Gainern ser jag som det minsta problemet om du äter hela dagarna, så länge du inte silar gainern mellan tänderna så är det inte så mycket som får kontakt med tänderna. Om du av någon anledning faktiskt tror att det är gainern som är det riktigt dåliga så används sugrör.

Mja, men det lär ju komma lite socker mellan tänderna ändå... vad jag har förstått räcker det med väldigt lite, typ att man äter en vindruva, för att få droppet i pH.

Diomedea exulans
2014-02-01, 14:21
Ditt användarnamn för alltid mina tankar till Peter Mangs. Det har inte med någonting överhuvudtaget att göra men har tänkt på honom säkert 100 ggr nu när jag sett dig posta någonting :) Har blivit som ett ticks. Dagens onödiga info :)

När det gäller Mangs så finns det ju bara en värd att känna till: Sune Mangs! :D

Mags
2014-02-04, 14:49
När jag vaknar på morgonen brukar jag vara torr i munnen och liksom sur. Är det normalt?

Ajemän
2014-02-04, 15:16
Tandborstningsskola?!? Låter som nått jag borde gått på för länge sedan... Några specifika borstningstips?




Jag har bott med 2 tandläkare så vi körde denna skola ;)

Nästan alla borstar för hårt. Eller typ alla snarare.
Nästan alla borstar med för stora drag. Eller typ alla snarare.
Tandborsten ska vinklas 45 grader mot tandköttet
Använd en "soft"-tandborste.
Byt så fort den ser lite sliten ut. Borstar du korrekt så bör den se ut som ny i princip, i ett antal månader.

Kör en timer i början. Minst 1 minut per tandrad

Ha struktur, t ex börja längst bak till höger, arbeta dig med samma tempo på framsida av tänderna hela varvet runt, sedan baksidan, sedan bitytan. Bitytan är viktigast, så lägg extra krut där.

Sen borstar du ännu lite lösare, och med ännu finare drag!

Givetvis så ska man köra tandtråd/plackers varje dag, med en sågande rörelse, ända ner till tandköttet, och tom lite "runt tanden"

Jag slutade gå till tandläkaren för 4 år sedan. Sist jag var där så hade det gått 4 år, det första hon sa var "Oj, du sköter dina tänder bra, det här ska du ha en eloge för!"

Sen spelar såklart genetik och kostvanor roll, men för min del räcker det med 6-7 minuter tandvård och en fluortablett per dag så slipper jag bry mig om att gå till tandläkaren… Detta förutsätter dock att man själv skrapar bort ev tandsten vid behov

Mags
2014-02-22, 00:47
Jag behövde inte borra i tänderna!!!!! Tandläkaren tyckte vi kunde avvakta ett år. Jag har lovat mig själv att använda tandtråd varje dag och köpt en ny högteknologisk tandborste. :D


Vad dricker du gainers för? Det är ett recept på fetma i pulverform. Kör med proteinpulver istället.

Hur resonerar du där förresten? Dricker det även nu, under deff. 41 gram proteinpulver och 50 gram malto blev det som postworkout. Blir så stor middag annars, fick i mig precis mina målmakros över hela dagen. Dessutom är det väl bra att inta kollisar snabbt (så snabbt som möjligt är det väl egentligen) för återhämtningens skull (och minska proteinnedbrytningen?).

bighulken
2014-02-22, 10:00
sune mangs, tänker jag på.men det kanske var länge sedan det......

Snus är skadligt för tandköttet.och för magen.
Men det gör också, att saliv tillströmmningen, blir maximal i munnen.vilket i sig gör att karies får mindre torr yta att jobba på.

sen har det väl mycket att göra med, hur man sköter gaddarna, samt borstar, och ärftlighets faktorn kanske.....

bighulken
2014-02-22, 10:26
sune mangs, tänker jag på.men det kanske var länge sedan det......

Snus är skadligt för tandköttet.och för magen.
Men det gör också, att saliv tillströmmningen, blir maximal i munnen.vilket i sig gör att karies får mindre torr yta att jobba på.

sen har det väl mycket att göra med, hur man sköter gaddarna, samt borstar, och ärftlighets faktorn kanske.....

Ungefär som med byggning/styrkelyft. först om man har annlag samt talang för det,sen är det hårt arbete som gäller på lång tid.

Sparven från Minsk
2014-02-22, 11:17
Tugga extra eller annat tuggummi mellan mellanmålen, finns även flourtabletter på apoteket du kan testa, ta efter varje måltid.