handdator

Visa fullständig version : Hur väva in lite styrketräning i min träningsvecka?


Nybla
2014-01-29, 19:28
Är ny här på forumet och skulle behöva ha lite råd/tips på hur jag ska lägga upp min träning.
Till att börja med lite om mig själv. 30 år gammal, 181cm och ca. 77kg. En träningsvecka ser ungefär ut så här för mig i dagsläget.
Mån: Styrketräning. Tis: Bodypump, Ons: Simning, Tors: Styrketräning, Fre: Bodypump, Lör: PW och Styrketräning, Sön: PW/vilodag.
Styrketräningen har jag endast hållt på med de senaste månaderna, innan dess har det varit betydligt mer fokus på konditionsträning i form av löpning mm. Men nu känns det som att det behövs lite mer massa på min kropp :)
Så nu till den egentliga frågan.
Hur tycker ni jag bör väva in styrketräningen på bästa sätt i en träningsvecka? Och vilken typ av program skulle man isf köra.
Målet med träningen är inte att bygga maximalt med massa utan snarare bli lite mer fit helt enkelt.

Frank Slater
2014-01-29, 19:46
Du tränar ju redan styrka tre gånger i veckan. Det ser bra ut. Kör hårt.

Edit: Det underlättar om du formulerar en konkret fråga eller problematik kring ditt inlägg.

Loke
2014-01-29, 20:00
Det finns ju väldigt många sätt att göra det på, och det lär knappast gå att göra direkt fel.

Jag vet många motionärer som kör pass typ bodypump som gillar att komma in på gymmet efter och köra någon enstaka övning ordentligt tungt, och det tycker jag är utmärkt. Kör man tex tre sådana pass i veckan så kan man köra marklyft på ett, press över huvudet på ett annat och chins på det tredje. Till exempel. 5 set ā 5 repetitioner blir bra, tar ungefär en kvart med ordentlig vila.

Får man bra hjälp med tekniken och ser till att progressivt öka vikterna kan det ge mycket goda resultat och ha väldigt bra effekt även på passen man kör, och detta för endast 15 minuter längre pass.

Frank Slater
2014-01-29, 20:12
Det finns ju väldigt många sätt att göra det på, och det lär knappast gå att göra direkt fel.

Jag vet många motionärer som kör pass typ bodypump som gillar att komma in på gymmet efter och köra någon enstaka övning ordentligt tungt, och det tycker jag är utmärkt. Kör man tex tre sådana pass i veckan så kan man köra marklyft på ett, press över huvudet på ett annat och chins på det tredje. Till exempel. 5 set ā 5 repetitioner blir bra, tar ungefär en kvart med ordentlig vila.

Får man bra hjälp med tekniken och ser till att progressivt öka vikterna kan det ge mycket goda resultat och ha väldigt bra effekt även på passen man kör, och detta för endast 15 minuter längre pass.

Vad ska hon göra på måndag, torsdag och lördag när hon egentligen ska styrketräna? Gå in i gymmet och sitta och meditera en stund?

Loke
2014-01-29, 20:16
Vad ska hon göra på måndag, torsdag och lördag när hon egentligen ska styrketräna? Gå in i gymmet och sitta och meditera en stund?

Något annat? Inte vet jag, jag kom bara med ett förslag, jisses.

Har du bättre så är det bara att klämma ur sig.

svenbanan
2014-01-29, 20:25
Vad ska hon göra på måndag, torsdag och lördag när hon egentligen ska styrketräna? Gå in i gymmet och sitta och meditera en stund?

Har du som målsättning att vara drygast på kolo eller varför skriver du som du gör?

Frank Slater
2014-01-29, 20:28
Har du som målsättning att vara drygast på kolo eller varför skriver du som du gör?

OK, lugna sig. Har ingen konkret målsättning just nu.

Nybla
2014-01-29, 20:45
Kanske glömde nämna att jag är av det manliga könet :P och inser att jag kanske va något otydlig i min fråga.
Jag skulle vilja ha lite tips gällande ex program jag skulle kunna använda mig av. Ex om man ska köra 3-split när det gäller styrketräningen och om man då kan fortsätta med BP med tanke på att musklerna behöver återhämtning. Hur skulle ex en 3-split kunna se med tanke på övrig träningsvecka?

Frank Slater
2014-01-29, 20:56
Kanske glömde nämna att jag är av det manliga könet :P och inser att jag kanske va något otydlig i min fråga.
Jag skulle vilja ha lite tips gällande ex program jag skulle kunna använda mig av. Ex om man ska köra 3-split när det gäller styrketräningen och om man då kan fortsätta med BP med tanke på att musklerna behöver återhämtning. Hur skulle ex en 3-split kunna se med tanke på övrig träningsvecka?

Vanligast är: Mån: Bröst+ticep , Tors: Rygg+bicep , Lör: Ben+vader (skit i magen och axlar el. valfritt)

Eller: Mån: Bröst+bicep . Tors: Rygg+axlar , Lör: Ben/vader+tricep (skit i magen el. valfritt)

svenbanan
2014-01-29, 22:00
OK, lugna sig. Har ingen konkret målsättning just nu.
Om jag ska lugna mig kan väl du gå och kamma dig.

Frank Slater
2014-01-29, 22:16
Om jag ska lugna mig kan väl du gå och kamma dig.

Jag har ju gjort det nu. Jag svarade faktiskt med en odryg träningssplit till TS i föregående inlägg. Jag visste inte att folk tog illa vid sig så nu tänkte jag lägga mig till med en mer hjälpsam ton i fortsättningen, om det uppskattas mer. Problemet är att ofta måste man plöja sig igenom en vägg av skitsnack för att göra sin röst hörd här på kolo och då kanske man låter lite drygare än vad intetionen egentligen var från början.

svenbanan
2014-01-29, 22:41
Jag har ju gjort det nu. Jag svarade faktiskt med en odryg träningssplit till TS i föregående inlägg. Jag visste inte att folk tog illa vid sig så nu tänkte jag lägga mig till med en mer hjälpsam ton i fortsättningen, om det uppskattas mer. Problemet är att ofta måste man plöja sig igenom en vägg av skitsnack för att göra sin röst hörd här på kolo och då kanske man låter lite drygare än vad intetionen egentligen var från början.

Bra så.